دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ یک نوع مدرن از بازاریابی است که برای بازاریابی خدمات و محصولات از دستگاه‌‌های الکترونیکی کمک گرفته می‌شود. در واقع بازاریابی یک مفهوم جدید نبوده، در گذشته و بیش از ۱۰۰ سال پیش معنا و مفهوم داشته است. اگر به دوره اختراع رادیو برگردید می‌توانید مشاهده کنید که در آن زمان تبلیغات با استفاده از این ابزار آلات سنتی انجام می‌شده است. در این مقاله نیز می‌خواهیم به بررسی تمام ابعاد دیجیتال مارکتینگ بپردازیم و اطلاعات مفید و جدید را به شما ارائه دهیم تا بتوانید با استفاده از ان به پیشرفت کسب و کار خود بپردازید.

 دیجیتال مارکتینگ چیست؟ 

با توجه به افزایش دسترسی افراد مختلف جهان به اینترنت، بسیاری از کارها در بستر اینترنت انجام می‌گیرد. امروزه بازاریابی کالا و خدمات در بستر اینترنت انجام می‌شود و می‌توان به افراد بیشتری دسترسی داشت. برای ارتباط با مخاطبان در زمان و مکان مختلف علم بازاریابی ایجاد شده است و این بدان معنی است که باید بازاریابی را در بستر اینترنت ادامه دهید تا بتوانید با مخاطبان بیشتری ارتباط برقرار کنید.

در گذشته بازاریابی به صورت آفلاین انجام می‌گرفته است یعنی بازاریابی خارج از اینترنت انجام می‌شده و امروزه این نوع بازاریابی طرفداری ندارد و نمی‌تواند به اندازه بازاریابی آنلاین اثرات مثبتی به همراه داشته باشد. بنابراین بهتر است با رویکرد مدرن بازاریابی یعنی بازاریابی دیجیتالی آشنا شوید. برای اطلاعات بیشتر به گرانش شاپ مراجعه کنید. 

تفاوت بازاریابی آنلاین با بازاریابی آفلاین در چیست؟ 

بازاریابی آفلاین یا همان بازاریابی سنتی توسط ابزار آلات سنتی مانند روزنامه‌‌ها و تبلیغات رادیویی، بیلبورد‌ها، آگهی و تبلیغات چاپی یا تبلیغات تلویزیونی و غیره انجام می‌شود. همانطور که از روش‌های تبلیغات این نوع بازاریابی بر می‌‌آید هزینه تبلیغات آن بسیار هنگفت و گزاف است و افرادی از جامعه که توان پرداخت این هزینه را ندارند نمی‌توانند محصولات و خدمات خود را تبلیغ کنند.

این نوع بازاریابی نمی‌تواند افراد خاصی از جامعه را هدف قرار دهد بنابراین گزینه مناسبی برای تبلیغات و بازاریابی در عصر جدید نیست. اگر در عصر حاضر از این نوع بازاریابی برای تبلیغات محصولات و خدمات استفاده کنید ممکن است نتایجی که به دست می‌آورید بسیار سخت و دشوار باشد. روش تبلیغات بازاریابی سنتی آفلاین برای برند سازی گزینه مناسبی نیست. بازاریابی دیجیتال یا بازاریابی آنلاین تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی بوده که می‌تواند افراد زیادی را در جامعه تحت هدف خود قرار دهد. 

بازاریابی دیجیتال یا ولایت برای کسب و کار امروزی 

بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ یکی از مقرون به صرفه‌‌ترین نوع بازاریابی است و به دلیل اینکه سریعترین روش برای بازاریابی است و می‌تواند مشتریان مشخصی را هدف گیری کند انتخابی مناسب برای برند سازی است‌. با استفاده از روش بازاریابی دیجیتال یا آنلاین می‌توان برند سازی را به صورت کارآمد انجام داد، همچنین می‌توان با استفاده از ابزارهای تحلیلی این نوع بازاریابی را اندازه گیری کرد.

روش‌‌های مختلفی برای انجام بازاریابی مدرن یا دیجیتال مارکتینگ وجود دارد که می‌توان به ابزارهای دیجیتال مارکتینگ از جمله تبلیغات در موتورهای جستجو یا تبلیغات کلیکی یا PPC و سئو، تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی پرمخاطب اشاره کرد. اگر قصد دارید در هزینه‌های خود صرفه جویی کنید اما تصمیم دارید به گروه خاصی از جامعه دسترسی پیدا کنید می‌توانید این روش را برای بازاریابی محصولات و خدمات خود انتخاب کنید‌. 

استفاده از کدام نوع بازاریابی مناسب کسب و کار است؟ 

با استفاده از روش دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی نوین و آنلاین می‌توانید اطلاعات عالی در مورد مخاطبان خود به دست آورید و با استفاده از آن بتوانید کمپین بازاریابی خود را موثرتر کنید. بازاریابی سنتی مناسب مخاطبان جوان و کم سن است اما می‌تواند برای مخاطبان محلی و مسن انتخاب مناسبی باشد. درست است که بازاریابی سنتی یک روش قدیمی است اما هنوز هم در محیط اطراف می‌توانید روش‌های بازاریابی سنتی را مشاهده کنید که توانسته کارآمد باشد.

اگر نمی‌دانید کدام استراتژی بازاریابی می‌تواند برای کسب و کار شما انتخاب ایده آل باشد باید نوع مخاطبان خود را در نظر بگیرید. با بررسی مخاطبان باید علایق آن‌ها را بدانید و مطابق با این موضوع استراتژی بازاریابی را برای کسب و کار خود انتخاب کنید. در واقع هر یک از بازاریابی دیجیتال و سنتی برای مخاطبان و اهداف مختلف مناسب است و به این معنا نیست که بازاریابی سنتی به طور کل از رده خارج شده است. 

چگونگی استفاده از دیجیتال مارکتینگ آنلاین 

 با استفاده از کانال‌هایی که در بستر وب قرار دارند می‌توانید برای شناساندن و تبلیغات محصول و خدمات و برند خود استفاده کنید این روش همان روش بازاریابی آنلاین یا دیجیتال است. ابزارهایی که در کانال‌های موجود در بستر اینترنت هستند شامل موتورهای جستجو و اپلیکیشن‌ها، شبکه‌های اجتماعی و طراحی وب سایت وسایر ابزارهای دیگر می‌باشند که می‌توانند برای شناساندن برند و محصولات خدمات به مخاطبان زیاد انتخابی ایده‌ آل باشند.

شما می‌توانید برای دستیابی به مخاطبان بیشتر و مخاطبانی که متناسب با برند و محصولات و خدمات و هدف شما هستند از روش بازاریابی دیجیتال مارکتینگ استفاده کنید تا بتوانید در رسیدن به هدف بازاریابی گام بردارید. به خاطر داشته باشید که شما باید از روش بازاریابی سنتی و بازاریابی دیجیتال مطابق با نیاز و شرایطی که دارید استفاده کنید. 

بازاریابی محتوا

بازاریابی دیجیتال یا آنلاین شاخه‌های مختلفی دارد که یکی از انواع این شاخه‌ها بازاریابی محتوا است. صاحبان کسب و کار‌ها برای عرضه کردن خدمات یا محصولات خود، برند خود را تبلیغ می‌کنند. بازاریابی محتوا با تولید محتوای مفید و مرتبط با کسب و کار ارزش کسب و کار را ارتقا می‌دهد. با استفاده از بازاریابی محتوا می‌توان اطلاعات مخاطبین را از برند افزایش داد و در نهایت منجر به افزایش اعتماد آن‌ها شد.

می‌توانید در حوزه کاری خود محتوایی با کیفیت و مفید انتشار دهید تا احتمال انتشار محتوا از سوی مخاطبان افزایش یابد و در نهایت برند شما در بین متخصصان صنعت و گستره‌ای از مخاطبان شهرت یابد. بازاریابی محتوا که یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ است با هدف قرار دادن مخاطبان و تصمیم آن‌ها سعی در جذب آن‌ها می‌کند. 

بهینه سازی موتورهای جستجو یا سئو

زمانی که مخاطبان از طریق موتورهای جستجو کلمه‌ای را سرچ کنند موتور جستجو مانند گوگل نتایج دلخواه آن‌ها را به مخاطبان نشان می‌دهد. در واقع اگر در نتایج اولیه گوگل قرار بگیرید امکان انتخاب شدن شما توسط مخاطبان افزایش می‌یابد، چرا که مخاطبان به سایت‌های که رتبه بالاتری دارد اعتماد می‌کنند. برای به دست آوردن این اعتماد و قرار گرفتن در نتایج اولیه گوگل باید به سراغ بهینه سازی موتور جستجو بروید.

گوگل از سئو داخلی و خارجی برای رتبه بندی سایت شما استفاده می‌کند. بنابراین با استفاده از سئو داخلی که شامل کلمات کلیدی و توضیحات متا است و خارجی که شامل ایجاد بک لینک و لینک سازی خارجی و… می‌توانید گام بزرگی در بازاریابی آنلاین بردارید و با بهینه سازی محتوای آنلاین سایت خود را در نتایج گوگل قرار دهید. کانال‌های دیجیتال مارکتینگ انواع مختلفی دارد و در این مقاله بخش کوچکی از آن بیان شد. 

 مزایای به کارگیری بازاریابی دیجیتال

بازاریابی دیجیتال با افزایش فروش درآمد نهایی شما را افزایش می‌دهد و با راهکارهایی که برای شهرت برند ارائه می‌دهد می‌تواند برند شما را در بین مخاطبین مشهور کند. از طرفی دیگر بازاریابی دیجیتال چشم اندازهای کسب و کارها را بهبود می‌بخشند و رابطه بین مخاطبان و صاحبان کسب و کار را بهبود می‌دهد. نرخ بازگشت سرمایه در بازارهای دیجیتال بهتر بوده و فرصت‌های شغلی گسترده‌‌ای در اختیار افراد قرار می‌دهد. بازاریابی دیجیتال به شما کمک می‌کند تا سایت شما در موتورهای جستجو دیده شود.

اهمیت به کارگیری بازاریابی اینترنتی 

اهمیت به کارگیری بازاریابی اینترنتی در چیست؟ در این قسمت می‌خواهیم به بررسی و تحلیل این موضوع بپردازیم که چرا به کارگیری بازاریابی اینترنتی اهمیت دارد و چه نقشی در پیشرفت کسب و کار ما دارد. بازاریابی آنلاین یا دیجیتال در حال تحول است و با ایجاد فرصت‌های شغلی کمک می‌کند تا درآمد قابل توجهی را از طریق دورکاری به دست آورد. بازاریابی دیجیتال یکی از بهترین راه برای شروع یک کسب و کار بوده و افراد می‌توانند در بستر اینترنت به راحتی بدون داشتن سرمایه زیاد کسب و کار خود را راه اندازی کنند.

بنابراین با تدوین یک استراتژی می‌توانید مخاطبان هدف خود را مشخص کنید و در زمینه کسب و کارها خود فعالیت کنید. با تمرکز بر روی بازاریابی آنلاین یا دیجیتالی به راحتی می‌توانید در بستر‌های اینترنتی مخاطبان بیشتری را به سمت خود بکشانید. با پلتفرم فروشگاه اینترنتی به راحتی می‌توانید فروشگاه اینترنتی خود را راه اندازی کنید. برای اطلاعات بیشتر در این خصوص به گرانش شاپ مراجعه کنید. 

میزان سرمایه‌ای که برای استفاده از دیجیتال مارکتینگ نیاز دارید

استراتژی بازاریابی در دو نوع آفلاین و آنلاین دسته بندی می‌شود و برای نوع آفلاین آن باید بودجه زیادی در اختیار داشته باشید. در واقع یکی از روش‌های بازاریابی دیجیتال آفلاین تبلیغات تلویزیونی است. استراتژی دوم بازاریابی اینترنتی دیجیتال یا بازاریابی آنلاین بوده که نسبت به بازاریابی نوع آفلاین هزینه کمتری در بر دارد.

همچنین بازخوردی که از طریق بازاریابی آنلاین دریافت می‌کنید در مقایسه با هزینه‌ای که پرداخت کرده اید بسیار زیاد است. با استفاده از بازاریابی آنلاین می‌توانید بازدهی بالایی دریافت کرده و هزینه‌های خود را مدیریت کنید. نتایجی که از بازاریابی آنلاین یا دیجیتال به‌ دست می‌آورید نسبت به بازاریابی نوع آفلاین پربازده‌‌تر است. پلتفرم فروشگاه اینترنتی می‌تواند به شما در رسیدن به مسیر موفقیت کمک کند.