تفاوت سایت ساز و سایت اختصاصی چیست و کدام یک بهتر است؟

تفاوت سایت ساز و سایت اختصاصی موضوع مورد بحث بسیاری از فعالان این عرصه است. بازار کار تبلیغات در عرصه ساخت سایت‌های اختصاصی و سایت‌ سازهای هوشمند بسیار داغ است. اما طریقه ساخت انواع سایت‌های اختصاصی و سایت سازهای هوشمند متفاوت است. به طور کلی افرادی که به دنبال سایت‌های معتبر و مدرن می‌گردند، از سایت سازهای هوشمند استفاده نمی‌کنند و طراحی سایت خود را به طراحان سایت حرفه‌ای می‌سپارند. 

گرانش شاپ در این خصوص اطلاعات دقیقی در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در ادامه به بررسی تفاوت‌های این دو روش ساخت سایت‌های اینترنتی می‌پردازیم و این دو مورد را به طور کامل بررسی می‌کنیم.  

 

بررسی سایت‌سازها و طراحی سایت اختصاصی

اگرچه فعالیت‌های امروزی در عرصه طراحی وب سایت بسیار وسیع شده است، اما همچنان بسیاری از صاحبین کسب و کارهای اینترنتی اطلاعات دقیقی در رابطه با حوزه طراحی سایت ندارند. از اینرو گاها ذهنیت آن‌ها در رابطه با طراحان حرفه‌ای سایت که به صورت اختصاصی سایتی را برای آن‌ها آماده می‌کنند، منفی است! 

سایت‌های آماده معایب و مزایای بی‌شماری دارند. بسیاری از افراد در مواجهه با این دو روش ساخت سایت‌ها، سر درگم می‌شوند. برای انتخاب یک روش اصولی راه‌اندازی سایت باید با این مزایا و معایب مهم آشنایی داشته باشید.

 

استفاده از سایت‌های آماده

سایت سازهای آماده با استفاده از نرم‌افزارهای به خصوصی مدیریت می‌شوند. به همین خاطر نیز اغلب آن‌ها طراحی عمومی دارند و به صورت اختصاصی برای یک سایت به خصوصی آماده نمی‌شوند. این سایت سازها تحت عملکرد وب فرایند مورد نظر را در راستای آماده‌سازی سایت انجام می‌دهند. هر شخصی با استفاده از برنامه‌های سایت ساز امروزی بدون داشتن تجربه و مهارت نیز قادر به ساخت یک سایت خواهد بود. 

به همین خاطر می‌توان پیش‌بینی کرد که مهمترین تفاوت سایت ساز و سایت اختصاصی به ویژگی‌های کیفی این سایت‌ها مربوط می‌شود. در این خصوص پلتفرم فروشگاه اینترنتی نیز در اختیار کاربران قرار می‌گیرند. 

 

مزایای استفاده از سایت‌های آماده

  1. سرعت بالای آماده سازی این سایت‌ها از مهمترین مزایای استفاده از آن‌ها به شمار می‌رود. شما می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن این سایت‌ها را آماده کرده و برای کسب و کار مورد نظر خود به کار ببرید. 
  2. شما می‌توانید با چند کلیک ساده این سایت‌ها را آماده‌سازی کنید. استفاده از این برنامه بسیار ساده است و همه افراد آن را به کار می‌برند. 
  3. قیمت ارزان این برنامه و کارکرد متفاوت آن نیز از مهمترین مزایای استفاده از آن به شمار می‌رود. 
  4. تنوع قالب‌های آماده موجود در این برنامه‌های سایت ساز آماده نیز یکی از مهمترین مزایای آن‌ها است. 
  5. شما می‌توانید هر یک از بخش‌های این سایت‌ها را پس از آماده‌سازی قالب اولیه به دلخواه خود تغییر دهید. 

در رابطه با بررسی انواع تفاوت سایت ساز و سایت اختصاصی در نظر گرفتن مزایا و معایب این سایت‌ها نیز حائز اهمیت است. 

 

معایب سایت سازهای آماده  

در خصوص تفاوت سایت ساز و سایت اختصاصی، توجه به پایداری هر یک از سایت‌های آماده شده نیز اهمیت دارد. سایت‌های آماده اغلب پایداری کمی دارند. بسیاری از کدها و اسکریپت‌های موجود در این برنامه استاندارد نیستند و این مسئله مشکلات بسیاری در سایت مورد نظر به وجود می‌آورد. امکان استفاده از تگ‌های غیر استاندارد نیز از معایب این سایت‌های آماده است. از این سایت‌ها عموما هیچ پشتیبانی نمی‌شود و افراد پس از آماده سازی سایت باید مرتبا تنظیمات آن را کنترل کنند. قابلیت‌های سئوی تکنیکال نیز در این سایت‌ها اجرا نمی‌شوند. 

 

استفاده از سایت‌های اختصاصی 

برای شرح دقیق‌تر تفاوت سایت ساز و سایت اختصاصی آشنایی با ماهیت سایت‌های اختصاصی نیز اهمیت دارد. با استفاده از یک سایت اختصاصی می‌توانید برند خود را بهتر و حرفه‌ای‌تر معرفی کنید. این سایت‌ها به صورت اصولی و با مهارت‌های سایت سازان و طراحان حرفه‌ای آماده می‌شوند. 

تفاوت سایت ساز و سایت اختصاصی به نحوه ساخت آن‌ها مرتبط می‌شود. اما در روند استفاده از هر یک از این سایت‌ها نیز تفاوت‌هایی وجود دارد. مزایای سایت‌های اختصاصی همواره صاحبین کسب و کارها را به استفاده از این سایت‌ها ترغیب می‌کند. با وجود این که هزینه طراحی و پیاده سازی سایت‌ اختصاصی بیشتر از سایت‌های آماده است، اما قابلیت‌های مهم این سایت‌ها سبب جلب توجه کارفرمایان می‌شود. 

 

مزایای سایت‌های اختصاصی

امکان بهینه‌سازی سایت‌های اختصاصی مهمترین تفاوت سایت ساز و سایت اختصاصی به شمار می‌رود. این امکانات در سایت‌های آماده‌ای که توسط برنامه ارائه می‌شوند، وجود ندارد. امکان بهینه‌سازی هاست‌ها و سرویس‌های میزبان نیز در این برنامه‌ها وجود دارد و از مزایای استفاده از آن به شمار می‌رود. 

هر یک از مشتریان با سفارش یک سایت اختصاصی به کلیه سورس‌های اصلی سایت نیز دسترسی خواهند داشت. هر یک از بخش‌های سایت‌های اختصاصی بنا به نظر و سلیقه صاحبین سایت‌ها تغییر می‌یابند و در این زمینه هیچ محدودیتی وجود ندارد. طراحی کنشگرای این سایت‌ها نیز برای استفاده روی انواع دستگاه‌های موبایل، سایت و … نیز از مزایای استفاده از سایت‌های اختصاصی است. 

 

معایب طراحی سایت اختصاصی

در بررسی تفاوت سایت ساز و سایت اختصاصی، در نظر گرفتن معایب هر یک از این سایت‌ها نیز اهمیت دارد. هر یک از این سایت‌های حرفه‌ای معایبی نیز برای کاربران به همراه می‌آورند که استفاده از آن‌ها را با محدودیت‌های جدی رو به رو می‌کند. در گرانش شاپ اطلاعات دقیقی در این رابطه به دست خواهید آورد. برخی از این معایب را در زیر مشاهده می‌کنید:

  1. برای طراحی سایت‌های حرفه‌ای باید زمان بیشتری بگذارید. از زمان سفارش این سایت‌ها تا زمان تحویل به مشتری مدتی طول می‌کشد تا کلیه تنظیمات و آماده سازی بخش‌بندی‌های مختلف سایت به دقت انجام شود. 
  2. هزینه آماده‌سازی یک سایت تخصصی و مرتبط با برند شما کمی بیشتر از سایت‌های آماده‌ای است که در این زمینه ارائه می‌شوند. 

 

مقایسه کلی سایت‌های آماده و اختصاصی 

در پلتفرم فروشگاه اینترنتی با انواع سایت‌های اختصاصی و آماده آشنا شدید و مزایا و معایب هر یک از آن‌ها را بررسی کردید. در واقع معایبی که برای استفاده از سایت‌های اختصاصی مطرح شدند، عیب این سایت‌ها به شمار نمی‌روند. شما باید برای آماده‌سازی یک پلتفرم حرفه‌ای برای ارائه محصولات و رونق کسب و کارتان کمی هزینه کنید. به علاوه با پرداخت این هزینه‌ها در ابتدای طراحی سایت بعدها بدون هیچ مشکلی از فضای مجازی کسب و کارتان استفاده خواهید کرد. 

به جز هزینه‌هایی که برای آماده‌سازی سایت‌های اختصاصی پرداخت می‌شوند، برای استفاده از این سایت‌ها به یک هاست حرفه‌ای نیز نیاز پیدا می‌کنید که هزینه‌های آماده‌سازی این سایت‌ها را افزایش می‌دهد. با استفاده از یک هاست اختصاصی، قدرت عملکرد سایت شما نیز افزایش می‌یابد. 

 

تفاوت سایت ساز و وردپرس

سایت ساز و سایت اختصاصی در برخی موارد با یکدیگر تفاوت دارند که در ادامه آن‌ها را نام میبریم:

  • تفاوت سایت ساز و وردپرس
  • انعطاف پذیری
  • سهولت استفاده
  • پشتیبانی سایت
  • طراحی و ظاهر سایت
  • قیمت و هزینه طراحی سایت

 

هزینه‌های جاری برای استفاده از سایت سازها و سایت‌های اختصاصی 

تفاوت سایت ساز و سایت اختصاصی به هزینه‌های جاری در روند استفاده و ساخت این سایت‌ها نیز مرتبط می‌شود. برای خرید سایت‌های آماده هزینه کمی در ابتدای کار پرداخت می‌شود. اما در خرید سایت‌های اختصاصی هم هزینه اولیه آن را می‌پردازید و هم هزینه‌هایی برای پشتیبانی، خرید هاست، رعایت نکات سئو پرداخت خواهید کرد. به این ترتیب برای استفاده از سایت‌های اختصاصی باید بودجه بیشتری اختصاص دهید. 

آپدیت کردن بخش‌های مختلف هر یک از سایت‌های اختصاصی نیز هزینه‌بر است و صاحبین این سایت‌ها باید این موارد را مد نظر قرار دهند. اما با پرداخت هزینه‌های بیشتر امکانات وسیع‌تری نیز از این سایت‌های اختصاصی به دست می‌آورند. 

 

مالکیت سایت سازها و سایت‌های اختصاصی 

تفاوت سایت ساز و سایت اختصاصی به نوع مالکیت هر یک از این سایت‌ها نیز بازمی‌گردد. در سایت‌های آماده شما تنها از یک دامنه اختصاصی استفاده خواهید کرد و هاست شما در دسترس نخواهد بود. بنابراین مالکیت این سایت‌ها به صورت اختصاصی برای شما نخواهد بود. در صورتی که در این سایت‌ها با مشکلات فنی رو به رو شوید، این مشکلات از طریق واحدهای فنی ارائه دهنده سایت به شما برطرف می‌شود و شما دخل و تصرفی در این زمینه نخواهید داشت. 

 

قالبهای آماده یا سایت اختصاصی؟ کدام مناسب‌تر است؟

باید گفت که انتخاب یکی از این روش‌ها بستگی به شرایط افراد دارد و اگر افراد دارای برنامه بلند مدت برای سایت خود هستند و به سایت خود به چشم یک منبع درامد نگاه می‌کنند و همچنین می‌خواهند هزینه زیادی را برای سایت خود بپردازند، بهتر است از طراحی اختصاصی استفاده کنند. در ادامه باید بگوییم که برای کسانی که برنامه‌ریزی مهم درامدی برای سایت خود ندارند، قالب های اماده بهترین انتخاب هستند. همچنین این نوع قالب‌های آماده هزینه بسیار کم‌تری نسبت به طراحی سایت اختصاصی دارند.

 

جمع بندی مقاله درباره موضوع تفاوت سایت ساز و سایت اختصاصی 

در این مقاله به طور کامل و تخصصی تفاوت سایت ساز و سایت اختصاصی را بررسی کردیم و به تمام موارد آن‌ها پرداختیم تا شما بتوانید بهترین انتخاب را با توجه به شرایط خود داشته باشید. تفاوت سایت ساز و سایت اختصاصی در بخش‌های مختلفی بررسی می‌شود. 

در رابطه با هزینه‌ها، نحوه استفاده، راه‌اندازی سایت و … تفاوت‌هایی در میان این صفحات اینترنتی وجود دارد. همچنین مهمترین تفاوت سایت ساز و سایت اختصاصی به مالکیت این صفحات نیز مرتبط می‌شود. در واقع با خرید یک سایت آماده، مالکیت این صفحات در اختیار شما نخواهد بود. چرا که در هاست این سایت‌ها هیچ دخل و تصرفی نداشته و به این بخش‌های سایت دسترسی ندارید.