ابزارهای دیجیتال مارکتینگ کدامند و کارایی آن‌ها چیست؟

بازاریابی با ابزارهای دیجیتال مارکتینگ برای پیشرفت اصولی کسب و کارهای امروزی ضروری است. افرادی که در زمینه ارائه خدمات و فروش محصولات مشغول به کار هستند، می‌دانند که استفاده از بازاریابی با ابزارهای دیجیتالی می‌تواند تا چه اندازه باعث بهبود وضعیت کسب و کارشان شود. با توجه به این که این ابزارها بسیار متنوع هستند، در این مقاله قصد داریم تا به مهم‌ترین آنها اشاره داشته باشیم. در صورتی که دارای کسب و کاری تجاری هستید یا طراحی و پیاده سازی فروشگاه آنلاین را انجام میدهید، توصیه می‌کنیم تا پایان مقاله همراه ما باشید.

آشنایی با ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

ابزارهای دیجیتالی بازاریابی به بخش‌بندی مختلف تقسیم می‌شوند که هر کدام می‌توانند به نوعی کارایی زیادی برای بهبود وضعیت کسب و کارها داشته باشند. در این بخش به مهم‌ترین ابزارهای دیجیتالی بازاریابی اشاره خواهیم داشت:

ابزارهای سئو

بخش زیادی از فعالیت دیجیتال مارکترها مرتبط با جذب مشتری از طریق گوگل است. موتورهای جستجوی زیادی وجود دارند که گوگل بهترین آنهاست. اگر بخواهید از طریق گوگل مشتریان هدفمند را جذب کنید بهتر است با ابزارهای سئوی این موتور جستجو آشنا شوید:

گوگل سرچ کنسول

سرچ کنسول یک ابزار کارآمد است که وب سایت‌های مختلف را می‌توان از لحاظ آمار و ارقام رصد و عیب‌یابی کرد. کسب و کارهای بزرگ با داشتن گوگل سرچ کنسول می‌توانند بررسی کنند که کاربران چه کلیدواژه‌هایی را در سایت جستجو کرده‌اند. همچنین مشاهده رتبه کلمات از طریق این ابزار قابل انجام است.

ماز MOZ

ماز به عنوان یکی دیگر از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است که در دسته بندی سئو قرار می‌گیرد. این ابزار به صورت رایگان و پریمیوم قابل استفاده است که افراد می‌توانند به کمک آن برخی از کارهای سئو نظیر تحقیق کلیدواژه، بررسی بک‌لینک‌ها و… را انجام دهند. خدمات اصلی ماز در حالت پریمیوم قرار دارد.

سمراش Semrush

یکی دیگر از ابزارهای بازاریابی دیجیتال سمراش است که به عنوان رقیب اصلی ماز محسوب می‌شود. این پلتفرم نیز دارای یک سری ابزارهای کاربردی است که از طریق آن می‌توان وضعیت سئوی سایت را به خوبی آنالیز کرد.

Aherf

از دیگر ابزارهای کاربردی تحلیل سئو و جذب مشتریان هدف، aherf است. این پلتفرم نیز مانند ماز و سمراش به افراد متخصص این امکان را می‌دهد که بتوانند سایت خود و رقبا را از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار دهند.

افزونه Yoast Seo

افزونه یوست مختص سیستم مدیریت محتوای وردپرس است که در هر صفحه از آن می‌توان کلیدواژه، لینک‌های داخلی و خارجی را مورد بررسی قرار داد. این افزونه به صورت رایگان بر روی سیستم مدیریت محتوای وردپرس نصب می‌شود.

Lighthouse

ابزار Lighthouse مناسب برای کارشناسان سئو است، چرا که به آنها این امکان را می‌دهد تا بتوانند به آسانی عملکرد وب سایت را مورد بررسی قرار دهند و ایرادهای احتمالی را رفع کنند.

ابزار تست اسکیما

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ متنوع هستند که یکی از کاربردی‌ترین آنها ابزار تست اسکیما است. کدهای اسکیما به کدهایی گفته می‌شود که برای نشانه‌گذاری صفحات کاربردی هستند. استفاده از این ابزار باعث می‌شود تا کارشناسان سئو بتوانند کدهای جایگذاری شده را مورد بررسی قرار دهند و در صورت لزوم برای اصلاح اقدام کنند.

ابزار mobile friendly test

موبایل فرندلی یک ابزار کاربردی است که به کمک آن می‌توان سایت را از لحاظ ریسپانسیو بودن مورد بررسی قرار داد. در حال حاضر صفحات موبایل رتبه خوبی در موتور جستجو دارند. کسب و کارهای امروزی باید به ریسپانسیو بودن قالب وب سایت خود توجه کنند. برای استفاده از این ابزار کافی است آدرس صفحه دلخواه را وارد آن کرده تا مشکلات و ایرادهای احتمالی نمایان شود.

ابزارهای ایمیل مارکتینگ

ارسال خبرنامه به عنوان یکی از راه‌های ارتباطی با مشتریان است. علاوه بر خبرنامه از شیوه‌های ایمیل مارکتینگ نیز می‌توان به آسانی برای حفظ مشتریان فعلی استفاده کرد. در ادامه به مهم‌ترین ابزارهای ایمیل مارکتینگ اشاره خواهیم داشت:

میل چیمپ mailchimp

آمار استفاده از میل چیمپ نشان می‌دهد که این سیستم ایمیل بسیار عالی و کارآمد است. در طول روز حدود یک میلیارد ایمیل توسط افراد به کمک این ابزار ارسال می‌شود. با میل چیمپ می‌توان به آسانی خبرنامه‌های هدفمند و زمان‌بندی شده را برای مشتریان ارسال کرد.

میلرلایت MailerLite

سرویس میلرلایت در ایران دارای نمایندگی است و از این رو افراد و کسب و کارهای مختلف می‌توانند ایمیل‌های اتوماسیون، خبرنامه و سایر موارد را به صورت ایمیل طراحی کرده و برای مشتریان خود ارسال کنند.

سندر Sender

سرویس سندر به نسبت دو سرویس قبل دارای امکانات محدودتری است اما به دلیل سادگی در رابط کاربری مورد توجه بسیاری از کاربران قرار گرفته است.

نجوا

یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ داخلی نجوا است که برای ارسال ایمیل انبوه و پوش نوتیفیکیشن کاربردی است. این ابزار قبل از ارسال نهایی به کاربران این امکان را می‌دهد تا بتوانند پیام خود را به صورت زمان بندی شده مورد بررسی قرار دهند.

ابزارهای تحلیل وب سایت و بازدیدکننده

یکی از مهم‌ترین ابزارهای قابل ذکر در دیجیتال مارکتینگ، ابزارهای تحلیل دیجیتال است. در تحلیل وب سایت، کارشناسان سئو می‌توانند به راحتی از وضعیت سایت مطلع شوند. از مهم‌ترین ابزارهای این دسته بندی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس یکی از بهترین ابزارهای تحلیل وب سایت است که هر وبمستری باید در مورد آن اطلاعات کافی داشته باشد. با استفاده از این ابزار می‌توان به آسانی رفتار کاربران در سایت را مورد تحلیل و بررسی قرار داد. این ابزار میزان ورودی از منابع مختلف را به تفکیک نشان می‌دهد. گوگل آنالیتیکس یک ابزار کاملا رایگان است که به صورت پریمیوم و با ویژگی‌های بیشتر نیز عرضه شده است.

گوگل تگ منیجر

باید توجه داشته باشید که گوگل آناتیلیکس بدون گوگل تگ منیجر بدون کاربرد است. تگ منیجر به عنوان یک واسطه میان سایت و ابزار آنالیتیکس عمل کرده و با ایجاد تگ‌های مختلف باعث می‌شود تا کوچک‌ترین تغییرات ممکن به آنالیتیکس منتقل شود.

هات جر hotjar

این ابزار ساده در دسته بندی ابزارهای دیجیتال مارکتینگ قرار گرفته و برای رصد کاربران کاربردی است. با استفاده از این بخش می‌توان صفحات و کلمات پرکلیک را مورد بررسی قرار دارد. کار کردن با هات جر بسیار آسان است که این امر مورد توجه وبمستران قرار دارد.

الکسا Alexa

سیستم رتبه بندی وب سایت‌ یا الکسا یک سرویس تحلیل است که باعث بازدید وب سایت و تحلیل رقبا می‌شود. کسانی که دارای وب سایت هستند می‌توانند از این ابزار برای تحلیل رقبای خود استفاده کنند.

ابزارهای مدیریت و تحلیل شبکه اجتماعی

زمانی که صاحبان مشاغل مختلف بخواهند چندین شبکه اجتماعی را به صورت همزمان تحلیل کنند باید از ابزارهای مدیریت تحلیل شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند:

Socialblade

زمانی که یک صفحه کاری در اینستاگرام دارید، برای این که بتوانید برای تبلیغات، از میزان فالوورهای واقعی و فیک صفحه آگاه شوید، می‌توانید از این ابزار استفاده کنید. بهترین راه بررسی شبکه اجتماعی اینستاگرام، بررسی شاخص‌های پیشرفت یک پیج است که از طریق این ابزار قابل انجام است.

Ninjalitics

Ninjalitics دیگر ابزار کاربردی برای رصد و آمارگیری پیج اینستاگرام است. این ابزار در دو نسخه رایگان و پریمیوم عرضه شده است که در نسخه رایگان اطلاعات مختلفی از قبیل تعداد فالوورها، نرخ تعامل و… قابل رویت است.

Hootsuite

شاید به جرات بتوان گفت که یکی از بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ در حوزه مدیریت شبکه‌های اجتماعی، هوت سوییت است. به کمک این ابزار می‌توان انواع شبکه‌های اجتماعی نظیر پینترست، توییتر، فیسبوک، لینکدین و یوتیوب را مدیریت کرد. هدف اصلی استفاده از این ابزار، پست گذاری خودکار و مانیتورینگ است.

ابزارهای تست سرعت وب سایت

زمانی که یک وب سایت در کسری از ثانیه برای مخاطبان لود شود، در نظر موتور جستجو دارای امتیاز بیشتری است. بررسی سرعت وب سایت از طریق ابزارهای زیر امکان پذیر است:

جی تی متریکس

Gtmetrix یکی از معروف‌ترین ابزارهایی است که در دنیای دیجیتال مورد توجه بسیاری از وبمستران قرار دارد. با استفاده از این ابزار می‌توان به آسانی گزارش کاملی از بارگذاری صفحات وب سایت را مشاهده کرد. این ابزار بعد از ثبت نام اولیه، تا 20 سری به صورت رایگان درخواست گزارش سرعت وب سایت را ارائه می‌دهد.

پینگدام

Pingdom از دیگر ابزارهایی است که برای سنجش سرعت وب سایت کاربردی است. این ابزار به نسبت جی تی متریکس دارای داده‌های کمتری است و گزارش آن ساده‌تر است.

سرویس‌های تبلیغات کلیکی و ریتارگتینگ

تبلیغات کلیکی یا PPC یک روش تبلیغاتی است که در آن به ازای کلیک بر روی تبلیغات، پول پرداخت می‌شود. در میان ابزارهای دیجیتال مارکتینگ، این ابزارها باعث می‌شوند تا صاحبان کسب و کارهای تجاری بتوانند از مشتریان خود به شکل غیرمستقیم درآمد کسب کنند:

گوگل ادز

گوگل ادز به عنوان کارآمدترین سرویس تبلیغات کلیکی در دنیا محسوب می‌شود. دلیل کارآمدی این سیستم به خاطر سادگی آن است. بازدهی گوگل ادز به نسبت سایر روش‌های تبلیغات کلیکی بسیار بیشتر است. دلایل گفته شده باعث شده است تا وبمسترها از گوگل ادز برای تبلیغات کلیکی خود استفاده کنند.

یکتانت

یکتانت یک سرویس داخلی است که تبلیغات کلیکی را ارائه می‌دهد. این سیستم دارای سه نوع تبلیغ کلیکی است که از آنها می‌توان به تبلیغات همسان، تبلیغات استاندارد عادی و کمپین‌های محصول اشاره کرد.

صبا ویژن

از دیگر ابزارهای دیجیتال مارکتینگ در زمینه تبلیغات کلیکی صبا ویژن است. این شرکت زیر مجموعه صبا ایده بوده و همکاری خوبی با سرویس استریم آپارات دارد. سیستم تبلیغات صبا ویژن بازدیدهای غیرواقعی را شناسایی کرده و به عنوان یک سیستم کارآمد شناخته می‌شود.

ابزارهای کوتاه کننده لینک

لینک‌های طولانی از لحاظ تجربه کاربری مناسب نیستند، بنابراین متخصصان سئو همواره سعی می‌کنند تا از ابزارهای کوتاه کننده لینک استفاده کنند. از مهم‌ترین ابزارهای کوتاه کننده لینک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

Bitly

بیتلی یک سرویس کوتاه کننده لینک است که در حالت رایگان، امکان ساخت 50 لینک کوتاه را به صورت اختیاری به کاربران خود می‌دهد. این سرویس دارای بخش پریمیوم است که کاربران برای استفاده از آن باید هزینه‌ پرداخت کنند.

Yun

یون به عنوان یک سرویس ایرانی کوتاه کننده لینک محسوب می‌شود که رایگان است. لینک‌های ساخته شده در این سرویس قابلیت رمزگذاری آسان را دارند. همچنین برای لینک‌های ساخته شده می‌توان تاریخ انقضا در نظر گرفت.

ابزارهای پشتیبانی و چت آنلاین

زمانی که ارتباط میان صاحبان مشاغل و مشتریان افزایش پیدا کند، جلب اعتماد مشتری نیز به کسب و کار بیشتر می‌شود. وجود ابزارهای پشتیبانی یک راه حل کلیدی برای افزایش تماس با مشتریان است که به عنوان زیر مجموعه ابزارهای دیجیتال مارکتینگ به شمار می‌رود. از مهم‌ترین این ابزارها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

رایچت

رایچت یکی از سرویس‌های چت آنلاین با ویژگی‌های متنوع است. این ابزار به صورت استاندارد قابلیت نصب بر روی اپلیکیشن و رایانه را داراست. همچنین در آپدیت جدید رایچت، وبسمترها می‌توانند از طریق ربات تلگرام نیز به مشتریان پاسخ دهند.

ریتین

ریتین از دیگر سرویس‌های ایرانی است که امکان چت آنلاین در آن وجود دارد. امکانات پشتیبانی و مکالمه این ابزار آنلاین بسیار کامل است و باعث می‌شود تا مدیران مشاغل بتوانند به آسانی نیاز خود را در زمینه ارتباط با مشتریان مرتفع کنند.

ابزارهای مدیریت پروژه

مدیریت پروژه در هر کسب و کاری بدون استفاده از ابزارهای مدیریتی امکان پذیر نیست. زمانی که به عنوان صاحب یک کسب و کار بخواهید پروژه‌های مختلف را مدیریت کنید بهتر است از ابزارهای مدیریت پروژه استفاده کنید:

ترلو

ترلو یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است که در دسته بندی مدیریت پروژه قرار می‌گیرد. این ابزار به افراد این امکان را می‌دهد تا بتوانند به تعداد نامحدودی بُرد بسازند. در هر برد قابلیت ایجاد ستون و پروژه وجود دارد. وجود هر کارت در این ابزار به معنای نماینده یک کار است که باید توسط افراد انجام شود.

تسکولو

تسکولو به عنوان رقیب اصلی ترلو محسوب می‌شود و دارای امکانات اولیه این سیستم است. تسکولو به نسبت ترلو امکان اتصال به سرویس‌های کمتری را داراست اما توسط این ابزار می‌توان تماس ویدیوی را به بهترین شکل انجام داد.

ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی

زمانی که افراد بخواهند به بهترین شکل تولید محتوا را انجام دهند باید از نیاز کاربران خود مطلع شوند. شناخت ابزارهای کلیدی برای تحقیق کلمات مهم وب سایت دارای اهمیت است. از مهم‌ترین ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

Google Keyword Planner

کیورد پلنر به عنوان بخشی از ابزارهای گوگل ادز است. با استفاده از این ابزار می‌توان به آسانی کلیدواژه‌های مرتبط با یک کسب و کار را استخراج کرد. این ابزار رایگان بوده و امکانات زیادی را در اختیار وبمسترها قرار می‌دهد.

گوگل ترند Google Trends

گوگل ترند از دیگر ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی است که برای شرکت گوگل است. با استفاده از این ابزار می‌توان موضوعات و عبارات جستجو شده را به خوبی استخراج کرد. این ابزار به صورت پیش فرض عبار‌ت‌های جستجو شده را بر اساس موقعیت مکانی نمایش می‌دهد.

ابزارهای گزارش

گزارش نویسی یک مسئله مهم در پروژه دیجیتالی است که باید به آن توجه شود. زمانی که ابزارهای سنتی به کار گرفته شوند، افراد باید زمان زیادی را برای ارائه گزارش صرف کنند در صورتی که استفاده از ابزارهای گزارش دیجیتالی بسیار کارآمدتر است:

Google Data Studio

دیتا استودیو سرویس جدید کمپانی گوگل است که برای تهیه انواع گزارش‌های پویا مورد استفاده قرار می‌گیرد. متخصصان سئو همواره از این ابزار برای ارائه گزارش‌های روز استفاده می‌کنند. دیتا استودیو قابلیت اتصال به سرویس‌های مختلف گوگل نظیر گوگل آنالیتیکس را دارد.

سرویس‌های پرسشنامه و نظرسنجی

پیدا کردن سوالات نظرسنجی و تحقیق از مشتریان کار زمانبری است که با استفاده از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ به راحتی امکان پذیر است. از سرویس‌های ارائه دهنده پرسشنامه و نظرسنجی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پرس لاین

پرس لاین یک سرویس داخلی است که به کمک آن می‌توان به آسانی و در کمترین زمان ممکن نسبت به ساخت انواع پرسشنامه و نظرسنجی اقدام کرد. بهره‌گیری از این سرویس نیاز به داشتن دانش فنی ندارد.

فرم ساز گوگل

سرویس فرم ساز گوگل نیز از جمله ابزارهای تهیه پرسشنامه و نظرسنجی است که با استفاده از چند کلیک ساده می‌توان بهترین فرم‌های پرسشنامه و نظرسنجی را ایجاد کرد.

جمع بندی مقاله ابزارهای دیجیتال مارکتینگ کدامند و کارایی آن‌ها چیست؟

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ به افراد و بازاریابان این امکان را می‌دهند تا بتوانند با ایجاد کمپین‌های مناسب، وب سایت خود را بهینه کرده و فروش محصولات شرکت را به شکل قابل توجهی افزایش دهند. همچنین بهره‌گیری از هر یک از ابزارهای بیان شده در این مقاله به وبمستران کمک خواهد کرد تا بتوانند به خواسته بازاریابی خود دست پیدا کنند.

شرکت نرم افزاری الانوس در زمینه استفاده از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ آماده ارائه خدمات می باشد .

در صورتی که بخواهید در هر دسته یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ و کاربردی را انتخاب کنید، انتخاب‌ شما کدام است؟