انواع تبلیغات برای ارائه محصول و خدمات به مخاطبان

به کمک انواع تبلیغات می‌توانید کاربران و خریداران را از محصولات و خدمات جدید وب سایت خود آگاه کنید. بدون انجام تبلیغات موثر و بازاریابی آنلاین نمی‌توانید به فروش بالایی در این زمینه دست پیدا کنید. ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با روش‌های گوناگون تبلیغات آشنا کنیم تا از این طریق بتوانید کسب و کار خود را گسترش دهید. ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید.

انواع تبلیغات

تبلیغات دیجیتال در واقع همان بازاریابی آنلاین است. این تبلیغات از طریق کانال‌های ارتباطی مختلفی از جمله وب سایت‌ها، ایمیل، شبکه‌های اجتماعی و… انجام می‌گیرد. فرمت‌های انجام تبلیغات دیجیتال بسیار متنوع هستند؛ بنابراین شما می‌توانید به کمک متن، تصویر، ویدئو، صدا و… تبلیغات کسب و کار خود را انجام دهید.

استفاده از این نوع تبلیغات در مقایسه با کانال‌های سنتی به شما کمک می‌کند تا بتوانید به اهداف تجاری و کسب و کار خود یعنی افزایش فروش، ایجاد محصولات جدید، افزایش تعامل با مشتری و… دست پیدا کنید. استفاده از انواع تبلیغات به دیده شدن کسب و کار شما و در نتیجه افزایش فروش کمک بسیار زیادی می‌کند. همین ویژگی باعث شده است تا تبلیغات دیجیتال نسبت به گذشته قدرت بیشتری پیدا کرده و با رشد و تسلط بیشتر، صنعت بازاریابی را متحول کند.

انجام تبلیغات دیجیتال برای کسب و کارهای اینترنتی اهمیت بسیار بالایی دارد. در نتیجه اکثر کسب و کارها ترجیح می‌دهند که بخش زیادی از بودجه خود را صرف این نوع از تبلیغات کنند. تنوع تبلیغات دیجیتال بسیار زیاد است؛ بنابراین قبل از استفاده از هر کدام از آنها باید بررسی کنید که کدام نوع از این تبلیغات برای کسب و کار شما مناسب هستند. از جمله تبلیغات دیجیتال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- تبلیغات نمایشی (Display Advertising)

ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین نوع تبلیغات دیجیتال اختصاص به تبلیغات نمایشی دارد. تبلیغات نمایشی به هر نوع تبلیغات گرافیکی در وب سایت‌ها و شکبه‌های اجتماعی گفته می‌شود. همانطور که از نام آن مشخص است، در تبلیغات نمایشی به عنوان یکی از انواع تبلیغات از تصاویر، عبارات و گرافیک‌های جذاب استفاده می‌شود. این ویژگی باعث می‌شود تا کاربر جذب وب سایت شما شده و نسبت به انجام هرگونه اقدام در وب سایت مشتاق شود.

بنرهای موجود در سایت به عنوان یکی از نمونه‌های تبلیغات گرافیکی شناخته می‌شود. ویژگی اصلی تبلیغات نمایشی در مقایسه با سایر تبلیغات این است که کارهای انجام شده در این زمینه در نتایج جستجو قابل مشاهده نیست. سادگی در پیاده‌سازی و هزینه پایین از جمله ویژگی‌های مثبت تبلیغات نمایشی است.

اگر برای شما نیز این سوال پیش آمده است که چه زمانی باید از تبلیغات نمایشی استفاده کنید، باید بگوییم که این نوع از تبلیغات در کسب و کارهایی که محصولات و خدمات آنها به صورت بصری هستند، تاثیرگذاری بیشتری دارد. به خصوص اگر فکر می‌کنید که مخاطب شما حوصله خواندن متن را ندارد، می‌توانید با استفاده از تبلیغات نمایشی، توجه کاربران را به سمت وب سایت خود جلب کنید.

در طراحی و پیاده سازی فروشگاه آنلاین تبلیغات نمایشی میتواند به معرفی محصول و عرضه آن به مشتری کمک زیادی انجام دهد از این رو این تبلیغات از اهمیت زیادی برخوردار است .

البته هنگام استفاده از تبلیغات نمایشی به عنوان یکی از انواع تبلیغات دیجیتال توجه به این نکته ضروری است که حتما تبلیغات شما هم‌سو با هدف کسب و کارتان باشد و از آن در جای درست و مرتبط استفاده کنید. در غیر این صورت ممکن است کاربران زیادی را از دست بدهید. برای این منظور پیشنهاد می‌کنیم که برای داشتن یک تبلیغات نمایشی موثر حتما از مشاوره‌های دیجیتال مارکتینگ کمک بگیرید.

2- تبلیغات موبایلی (Mobile Advertising)

امروزه تبلیغات دیجیتال قابل نمایش بر روی تمامی دستگاه‌ها هستند. یکی از بهترین نوع تبلیغات دیجیتال، استفاده از تبلیغات موبایلی است. به خصوص که در حال حاضر تعداد مصرف‌کنندگان موبایلی در حال افزایش هستند. در نتیجه این نوع از تبلیغات می‌توانند برای بازاریابی محصولات و خدمات کسب و کار شما یک گزینه‌ی پیشنهادی مناسب باشند.

در این روش شما می‌توانید تبلیغات خود را بر روی موبایل و یا تبلت در معرض دید عموم قرار دهید. همانطور که از نام این نوع تبلیغات مشخص است، تبلیغات موبایلی برای دستگاه‌های تلفن هوشمند بهینه‌سازی شده‌اند. تبلیغات موبایلی به عنوان یکی از انواع تبلیغات شامل تبلیغات پیامکی، تبلیغات درون برنامه‌ای، بنرهای موبایل و… است.

تبلیغات موبایلی برای هر نوع و دسته‌ای از محصولات و کاربران قابل استفاده هستند. چرا که امروزه تمامی کاربران کارهای خود را از طریق موبایل انجام می‌دهند؛ بنابراین اگر شما تبلیغات خود را برای کاربران این حوزه در نظر نگیرید، ممکن است بخش زیادی از کاربران بازار هدف خود را از دست بدهید؛ بنابراین هنگام انجام تبلیغات دیجیتال، توجه به تبلیغات موبایلی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

3- تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک (Pay Per Click (PPC))

تبلیغات کلیکی نوع دیگری از تبلیغات دیجیتال است که به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید تبلیغات کسب و کار خود را در موتور جستجوی گوگل ادز انجام دهید. در تبلیغات کلیکی شما به عنوان تبلیغ کننده باید مبلغی را به ازای هر بار کلیک کردن کاربر پرداخت کنید.

موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ در تبلیغات کلیکی به عنوان یکی از انواع تبلیغات ابزارهایی را ارائه می‌دهند که کمک می‌کنند تا تبلیغات شما رتبه بالایی را کسب کنند؛ بنابراین تبلیغات کلیکی نقش یک کانال بازاریابی دیجیتال را دارند که به ترافیک بیشتر وب سایت شما کمک می‌کنند. تبلیغات کلیکی در مقایسه با سایر تبلیغات دیجیتال هزینه بالایی دارند. بنابراین برای استفاده از تبلیغات کلیکی باید بودجه بازاریابی زیادی را به آن اختصاص دهید.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم که برای استفاده از خدمات تبلیغات کلیکی از یک آژانس بازاریابی مطمئن مشورت بگیرید تا راهنمایی‌های لازم را در این زمینه از آنها دریافت کنید. یکی از ویژگی‌های تبلیغات کلیکی، نحوه نمایش آنها در موتورهای جستجو است. در صورتی که کاربران کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار شما را سرچ کنند، وب سایت شما در نتایج بالای گوگل نمایش داده خواهد شد.

این ویژگی باعث می‌شود تا کاربران تمایل زیادی به حضور در وب سایت شما داشته باشند. البته برخی از کاربران ترجیح می‌دهند که به جای بازدید از چنین سایت‌هایی به سراغ وب سایت‌های ارگانیک بروند.

4- تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی (Social Media Advertising)

یکی از انواع تبلیغات بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی است. تبلیغات در این نوع از شبکه‌ها به صورت رایگان و پولی انجام می‌گیرد. تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند شامل گذاشتن پست در صفحه باشد. همچنین شما می‌توانید از راهکاری شبیه تبلیغات کلیکی در این نوع بازاریابی استفاده کنید. در چنین شرایطی کاربر با کلیک کردن بر روی لینک به صفحه وب سایت شما هدایت می‌شود.

فیسبوک، اینستاگرام، اسنپ چت، توییتر، لینکدین و… از جمله مهم‌ترین و پرکاربردترین شبکه‌های اجتماعی به شمار می‌روند. شبکه‌های اجتماعی به عنوان یک کانال بازاریابی مناسب نقش بسیار مهمی در رسیدن شما به هدف کسب و کارتان دارند؛ بنابراین شما می‌توانید از طریق این نوع از تبلیغات ترافیک وب سایت خود را افزایش دهید.

مزیت اصلی تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی این است که محتوای تبلیغاتی شما توسط کاربران زیادی به اشتراک گذاشته می‌شوند. همچنین کاربران می‌توانند پست‌های شما را لایک کنند و نظر خودشان را به صورت کامنت بیان کنند؛ بنابراین اگر به دنبال یک راهکار مناسب برای افزایش ترافیک و در نتیجه افزایش فروش محصولات خود هستید، می‌توانید از مزایای انواع تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی بهره‌مند شوید.

5- تبلیغات صوتی (Audio Advertising)

تبلیغات صوتی به عنوان یکی از قدیمی‌ترین نوع تبلیغات به شمار می‌روند. این نوع از تبلیغات از زمان روی کار آمدن رادیو نقش بسزایی در کسب و کارها داشته است. اما امروزه تبلیغات صوتی دچار تغییرات بسیار گسترده‌ای شده است. ممکن است شما نیز تبلیغات پادکست به گوشتان خورده باشد. این نوع از تبلیغات صوتی به بازاریابان کمک می‌کند تا بتوانند تبلیغات خود را از طریق پادکست‌ها به گوش مخاطبان خود برسانند.

با افزایش محتواهای صوتی در فضای دیجیتال، این نوع از تبلیغات نسبت به گذشته بهبود پیدا کرده‌اند. البته برای استفاده از این نوع تبلیغات توجه به نوع کسب و کار شما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به عنوان مثال اگر محصولات و خدمات شما جنبه بصری بیشتری داشته باشد، تبلیغات صوتی نمی‌تواند به صورت موثر عمل کند.

چرا که در تبلیغات صوتی به عنوان یکی از انواع تبلیغات امکان مشاهده محصول وجود ندارد. در نتیجه کاربران جذب این نوع تبلیغات نخواهند شد. بنابراین در صورتی باید از تبلیغات صوتی استفاده کنید که کاربر اشتیاقی به کلیک کردن بر روی محتوای صوتی داشته باشد.

6- رپورتاژ آگهی

در این نوع تبلیغات شما می‌توانید متن سئو شده‌ای را به همراه عکس و لینک وب سایت خود، به سایت‌های معتبر دیگری بفرستید. سپس سایت طرف مقابل برای انتشار این تبلیغ از شما هزینه دریافت خواهد کرد. رپورتاژ آگهی فواید بسیار زیادی برای کسب و کار شما دارد. چرا که انتشار این لینک می‌تواند برای سئو سایت شما سودمند باشد. این موضوع خود می‌تواند باعث افزایش ترافیک سایت شما شود. چرا که کاربران زیادی می‌توانند محتوای شما را ببینند.

در نهایت این موضوع می‌تواند رتبه سایت شما را در نتایج جستجوی گوگل افزایش دهد. توجه به این نکته ضروری است که رپورتاژ آگهی، هزینه بسیار بالایی در مقایسه با سایر تبلیغات دارد؛ بنابراین استفاده از رپورتاژ به عنوان یکی از انواع تبلیغات زمانی کارساز است که بخواهید سئو، ترافیک و رتبه سایت خودتان را بهبود ببخشید.

همچنین بهتر است برای قرار دادن محتوای تبلیغاتی خود در سایت‌های دیگر، به سراغ سایت‌هایی بروید که رتبه و اعتبار بالایی داشته باشند و میزان بازدید از سایت آنها نسبت به سایر سایت‌ها بالا باشد.

7- تبلیغات بومی (Native Advertising)

تبلیغات بومی به آن دسته از تبلیغات دیجیتال گفته می‌شود که ظاهر و محتوای تبلیغات با اطراف آن مطابقت داشته باشد. اشکال استفاده از تبلیغات بومی بسیار متنوع هستند؛ از جمله آنها می‌توان به قرار دادن محصول، نمایش تبلیغات محصول با تصاویر مناسب، بررسی یک محصول در ویدئو، تبلیغات متنی یک محصول و… اشاره کرد.

یکی از ویژگی‌های خوب تبلیغات بومی نحوه تبلیغات آن است. این روش تبلیغاتی، کاربران را مجبور به دیدن یک تبلیغ نمی‌کند. بلکه با قرار دادن محتوای تبلیغاتی در معرض دید کاربر و بدون ایجاد هرگونه مزاحمت، کاربر را مشتاق به دیدن تبلیغات می‌کند. از آنجایی که تبلیغات بومی شبیه تبلیغات معمولی نیست، در نتیجه تاثیرگذاری آن بر روی مخاطب بسیار زیاد است.

استفاده از تبلیغات بومی به عنوان یکی از انواع تبلیغات برای فیدهای خبری، رسانه‌های اجتماعی، وب سایت‌ها و… بسیار مناسب هستند.

8- بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)

برخی از مخاطبان هدف، علاقه بسیاری به کسب و کار شما دارند. برای دسترسی همیشگی به این دسته از کاربران استفاده از ایمیل مارکتینگ را پیشنهاد می‌دهیم. این دسته از کاربران با در اختیار گذاشتن ایمیل خود، این امکان را برای شما فراهم می‌کنند تا دسترسی خوبی به آنها داشته باشید. از آنجایی که بدست آوردن ایمیل کاربران هزینه چندانی برای شما ندارد، در نتیجه این نوع از تبلیغات دیجیتال جزو به صرفه‌ترین نوع تبلیغات به شمار می‌روند.

تنها کافی است تا محصول و یا خدمات ارائه شده شما برای کاربران جذاب و قانع‌کننده باشند. بعد از جمع‌آوری لیست ایمیل‌های کاربران هدف خود، می‌توانید ایمیل‌هایی را به صورت کمپین برای مشتریان هدف خود ارسال کنید. به عنوان مثال می‌توانید از طریق ایمیل، کاربران خود را در جریان تخفیف‌ها، مطالب جدید، اطلاعیه‌های تجاری و… بگذارید.

سعی کنید تا در بازاریابی ایمیلی به عنوان یکی از انواع تبلیغات از ایمیل‌های کوتاه و جذاب برای کاربران خود استفاده کنید. چرا که این نوع از پیام‌ها تبلیغات بهتری از شما ارائه خواهند کرد. در نتیجه کاربران را به اقدام مناسب تشویق می‌کنند.

9- تبلیغات ویدئویی (Video Advertising)

در این نوع از تبلیغات شما می‌توانید در محتوای وب سایت خود، یک ویدئو متناسب با محصول یا خدمات خود ارائه دهید. این محتوای ویدئویی می‌تواند علاوه بر تبلیغات برند شما، در رابطه با نحوه استفاده از محصول، مشخصات محصول و… نیز باشد. تبلیغات ویدئویی به عنوان موثرترین نوع تبلیغات، باعث جذب بسیاری از مخاطبان می‌شود.

البته این نوع از تبلیغات از نظر زمان و هزینه چالش‌برانگیز هستند. اگرچه هزینه این نوع از تبلیغات بسیار بالا است، اما ویدئوهای باکیفیت تولید شده می‌توانند باعث بازدید بیشتر کاربران از سایت شما شوند. یکی از ویژگی‌های خوب تبلیغات ویدئویی استفاده از چندین عنصر صوتی و بصری است. این ویژگی باعث می‌شود تا محتوای تولید شده برای کاربران جذاب به نظر برسد.

اگر قصد استفاده از تبلیغات ویدئویی به عنوان یکی از انواع تبلیغات را دارید، بهتر است به نوع محتوای وب سایت خود توجه کنید. در صورتی که محتوای شما به صورت متنی بازخورد بالایی ندارد، بهترین راهکار استفاده از تبلیغات ویدئویی است. همچنین برای معرفی یک محصول و یا آموزش استفاده از آن، ویدئو می‌تواند تاثیر بسیار بالایی در این زمینه داشته باشد.

10- تبلیغات ریتارگتینگ یا هدف‌گیری مجدد (Retargeting Advertising)

ریتارگتینگ، به نوعی تبلیغ نمایشی به حساب می‌آید. در صورتی که کاربران هدف شما قبلا تعاملی با وب سایت شما داشته‌اند، استفاده از این نوع تبلیغات بسیار موثر عمل می‌کند. به عنوان مثال شما می‌توانید برای شناسایی کاربرانی که قبلا از وب سایت شما استفاده کرده‌اند، از اطلاعات کوکی آنها استفاده کنید. این روش باعث یادآوری برند شما به کاربران می‌شود.

در نتیجه کاربران تشویق می‌شوند تا دوباره از سایت شما خرید مجدد داشته باشند. تبلیغات ریتارگتینگ به عنوان یکی از انواع تبلیغات زمانی موثر است که کاربری از قبل با سایت شما تعامل داشته باشد و یا علاقه‌ای به محصولات شما نشان داده باشد. چرا که تاثیرگذاری این نوع از کاربران در مقایسه با کاربران جدید بسیار بیشتر خواهد بود و از طرفی استراتژی‌های دستیابی به مخاطبان جدید با مخاطبان قبلی دو موضوع کاملا متفاوت از یکدیگر هستند.

در واقع تبلیغات ریتارگتینگ به عنوان یک محرک کلیدی در تبلیغات عمل می‌کند و باعث می‌شود تا کاربران قدیمی نسبت به تعامل دوباره با سایت شما مشتاق شوند.

جمع بندی انواع تبلیغات برای ارائه محصول و خدمات به مخاطبان

ما در این مقاله در رابطه با انواع مختلف تبلیغات دیجیتال صحبت کردیم. از آنجایی که دنیای تبلیغات پر از ایده‌های نو است، در نتیجه بهترین راهکار برای داشتن تبلیغات موثر، استفاده از آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ است. اگر شما هم برای طراحی وب سایت و تبلیغات دیجیتالی کسب و کار خود نیاز به راهنمایی دارید، ما می‌توانیم شما را برای رسیدن به اهداف مهم‌تان راهنمایی کنیم.