دلایل نیاز به طراحی سایت فروشگاهی چیست؟

در حال حاضر تعداد کسب و کارهای اینترنتی مشغول به کار، بسیار زیاد هستند. چرا که این کسب و کارها به یک بستر بزرگ برای پول‌سازی تبدیل شده‌اند؛ بنابراین برای موفقیت در این حوزه، طراحی و پیاده سازی سایت فروشگاه آنلاین از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به این دلیل که برای موفقیت در این حوزه و رسیدن به یک سود بالا در فروش، باید فروشگاه اینترنتی شما از سایر فروشگاه‌ها متمایز باشد.

ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با ویژگی‌های یک سایت فروشگاهی حرفه‌ای و قیمت طراحی سایت فروشگاهی آشنا کنیم. ما را در ادامه این مقاله همراهی کنید.

طراحی سایت فروشگاهی

اگر قصد دارید تا وارد بازار فروش اینترنتی شوید، راه‌اندازی یک سایت فروشگاهی اولین قدم برای ورود به این عرصه است. البته توجه به این نکته ضروری است که تنها ساخت یک فروشگاه اینترنتی کافی نیست. بلکه برای موفقیت در این حوزه باید به عوامل مختلفی توجه داشته باشید تا در کسب و کار خود پیشرفت کنید.

طراحی فروشگاه اینترنتی شما باید به قدری قدرتمند باشد که بتوانید وب سایت خودتان را به اولین نتایج گوگل بیاورید و از این طریق مخاطبان را جذب سایت خودتان کنید و فروش محصولات و خدمات خود را افزایش دهید؛ بنابراین به کمک طراحی وب سایت فروشگاهی حرفه‌ای خود می‌توانید مردم را جذب محصولات و خدمات خود کنید.

اهمیت طراحی فروشگاه اینترنتی

ورود تکنولوژی به زندگی افراد، کسب و کارها را نیز تحت تاثیر قرار داده است. اگر تا چند سال پیش بیشتر کسب و کارها به صورت سنتی تجارت می‌کردند، اما امروزه هر کسب و کاری نیاز به داشتن یک فروشگاه اینترنتی است. ممکن است برای شما نیز این سوال پیش آمده باشد که چرا داشتن یک فروشگاه اینترنتی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

دلیل این موضوع افزایش تمایل کاربران به خرید آنلاین است. چرا که افراد برای خرید هر محصول یا دریافت خدمات ابتدا در اینترنت جستجو می‌کنند بنابراین اصول محصول نویسی بسیار اهمیت دارد . سپس بعد از تحقیق و بررسی، نسبت به خرید یک محصول و یا دریافت خدمات اقدام می‌کنند. از دیگر دلایل اهمیت طراحی فروشگاه اینترنتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- اقتصادی بودن طراحی فروشگاه اینترنتی

برای داشتن یک فروشگاه اینترنتی نیاز دارید تا علاوه بر خرید هاست و دامنه، طراحی سایت این فروشگاه را نیز انجام دهید. هزینه‌ای که برای هاست و دامنه پرداخت می‌کنید، به صورت سالیانه تمدید می‌شود. همچنین یک هزینه‌ی اولیه برای طراحی سایت فروشگاهی دارید.

یعنی شما با پرداخت یک بار هزینه می‌توانید تا مدت‌ها از آن استفاده کنید. اگرچه ممکن است بعد از سال‌ها نیاز به طراحی مجدد و یا رفع ایرادها باشد، اما هزینه اولیه که برای طراحی این فروشگاه می‌گذارید بسیار کم‌تر از اجاره یک مغازه در دنیای واقعی است؛ بنابراین شما می‌توانید با یک هزینه بسیار کم مشتریان بسیار زیادی را به سمت خود جذب کنید و به درآمدزایی برسید.

2- دسترسی شبانه‌روزی

سایت فروشگاهی به صورت شبانه‌روزی خدمات خود را به مشتریان ارائه می‌دهند؛ بنابراین نیاز نیست تنها در برخی از ساعات روز به آن دسترسی داشته باشند.

3- حراجی گسترده

از آنجایی که فروشگاه اینترنتی محدودیت جغرافیایی ندارد، درنتیجه هر شخصی می‌تواند در هر کجای دنیا، از خدمات و محصولات سایت شما استفاده کند. اما در فروشگاه‌های سنتی فقط تعداد محدودی از افراد می‌توانند امکان مشاهده و یا خرید محصولات شما را داشته باشند.

4- بازاریابی آسان

تبلیغات اینترنتی نسبت به تبلیغات سنتی بازدهی بیشتری برای سایت‌ها خواهند داشت. شما می‌توانید از روش‌های مختلف مانند گوگل ادز، سئو سایت و… طراحی سایت فروشگاهی قدرتمندی داشته باشید و از این طریق به یک درآمد بسیار بالایی دست پیدا کنید. یکی از ویژگی‌های خوب تبلیغات گوگل این است که شما می‌توانید با پرداخت هزینه و تنها با استفاده از کلمات کلیدی مناسب، خودتان را به صفحه اول جستجوی گوگل برسانید.

تا زمانی که حساب شما اعتبار داشته باشد، تبلیغات گوگل برای شما ادامه‌دار خواهد بود. در نتیجه افراد بیشتری از وب سایت شما دیدن خواهند کرد و ترافیک سایت شما افزایش پیدا می‌کند. از طرفی دیگر هرچقدر که طراحی سایت شما جذاب‌تر و کاربر پسندتر باشد، کاربران زیادی را به سایت خود جذب خواهید کرد.

در نتیجه اگر طراحی سایت شما طبق استانداردها بوده و از گرافیک خوبی برخوردار باشد، وب سایت شما بهتر دیده و شناخته خواهد شد. علاوه بر این کیفیت تولید محتوای وب سایت و تصاویر استفاده شده در آن باید به گونه‌ای باشد که بتواند مخاطب را جذب خودش کند؛ بنابراین رعایت تمامی این موارد در بازاریابی وب سایت‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

امکانات سایت‌های فروشگاهی خوب

برای اینکه طراحی سایت فروشگاهی کامل باشد و کاربران از آن رضایت داشته باشند، باید وب سایت شما از یک سری امکانات و ویژگی‌هایی برخوردار باشد تا تبدیل به بهترین طراحی سایت فروشگاهی شود. چرا که اگر امکانات و قابلیت‌های یک سایت فروشگاهی کامل باشد، می‌تواند در موفقیت این سایت تاثیرگذار باشد. از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- داشتن سیستم پرداختی امن

هرچقدر که درگاه پرداخت فروشگاه اینترنتی شما امن و معروف باشد، حس اعتماد بیشتری را به کاربران خود هدیه می‌دهید. البته توجه به این نکته ضروری است که درگاه‌های پرداخت، درصدی را به عنوان کارمزد بعد از هر خرید و یا در پایان ماه دریافت خواهند کرد. فروشگاه انتخابی شما باید امکان اتصال انواع درگاه پرداخت را برای کاربران فراهم کند.

2- کامل بودن اطلاعات و ویژگی محصولات

هرچقدر که ویژگی یک محصول به طور کامل ذکر شود، اعتماد کاربران به وب سایت شما بیشتر خواهد شد. منظور ما از گفتن ویژگی یک محصول، تنها نکات مثبت آن نیست. بلکه باید معایب محصول را نیز ذکر کنید. توضیح کامل ویژگی‌های یک محصول در طراحی سایت فروشگاهی به همراه آموزش تصویری و ویدیویی آن باعث جلب اعتماد مشتری می‌شود. همچنین پیشنهاد می‌کنیم که در توضیحات یک محصول از کلمات کلیدی استفاده کنید.

3- استفاده از نماد الکترونیک

اگر قصد راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی را دارید، داشتن نماد الکترونیکی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. چرا که این نماد می‌تواند میزان فروش و جذب مشتری را بیشتر کند. علاوه بر این بهتر است برای درگاه پرداخت آنلاین خود از اینماد استفاده کنید. از آنجایی که کلاهبرداری‌های اینترنتی بسیار زیاد شده است، در نتیجه کاربران به سایت‌هایی اعتماد می‌کنند که این دو نماد را در سایت خود داشته باشند.

در نتیجه اگر شما هم هنوز از این نمادها در سایت خود استفاده نکرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم که سریع‌تر برای دریافت نماد الکترونیک اقدام کنید تا بتوانید اعتماد مشتریان را به خود جلب کنید. در غیر این صورت ممکن است کاربران سایت خود را از دست بدهید.

4- طراحی ساده و در عین حال شیک و زیبا

طراحی سایت فروشگاهی باید به گونه‌ای باشد که در کنار زیبایی، کاربران بتوانند از آن به راحتی استفاده کنند. هرچقدر که ظاهر یک وب سایت شیک و زیبا باشد، اما کاربر نتواند از آن به راحتی استفاده کند، در نتیجه این موضوع می‌تواند باعث از دست دادن مشتری شود. ظاهر سایت شما باید به گونه‌ای باشد که همخوانی با کسب و کار شما داشته باشد و با استفاده راحت بتوانند یک خرید اینترنتی خوب را تجربه کنند.

5- طراحی واکنش‌گرا

از آنجایی که اکثر خرید و فروش‌های اینترنتی از طریق موبایل صورت می‌گیرد، در نتیجه طراحی سایت شما باید به صورت واکنش‌گرا باشد. یعنی باید نسبت به صفحه‌نمایش‌های مختلف از خود واکنش نشان دهد و اندازه خود را متناسب با آن تغییر دهد. سایت‌هایی که به صورت واکنش‌گرا طراحی شده‌اند، میزان بازدید از سایت‌ آنها بیشتر است. چرا که کاربران می‌توانند سایت را بدون به هم‌ریختگی ببینند.

در غیر این صورت اگر سایت در صفحه‌نمایش‌های مختلف، بهم ریخته نمایش داده شود، کاربران زیادی را از دست خواهید داد. این موضوع می‌تواند بر روی سئو سایت شما نیز تاثیر بگذارد.

6- ارسال رایگان محصول

قابلیت ارسال رایگان محصول را به طراحی سایت فروشگاهی خود اضافه کنید. البته اگر این کار ضرر به سود شما وارد می‌کند، می‌توانید این قابلیت را در سایت خود اضافه نکنید. اما می‌توانید با برخی از راهکارها برای برخی از مشتریان خود این قابلیت را اضافه کنید. به عنوان مثال می‌توانید برای خرید کاربر، سقف مشخصی را تعیین کنید. در صورتی که مشتری بیشتر از این سقف خرید از سایت شما انجام داد، ارسال رایگان برای او فعال خواهد شد.

7- بالا بردن امنیت سایت

تامین امنیت اطلاعات کاربران و سایت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در صورتی کاربران به سایت شما اعتماد می‌کنند که سایت فروشگاهی شما از امنیت بسیار بالایی برخوردار باشد. در غیر این صورت ترجیح می‌دهند که از سایت شما خریدی نداشته باشند. برای بالا بردن امنیت سایت خود، گواهی SSL را فعال کنید.

این گواهی این اطمینان را به شما خواهد داد که انتقال اطلاعات کاربر و سایت در یک بستر امن اتفاق خواهد افتاد.

علاوه بر این اگر طراحی سایت فروشگاهی شما از نوع وردپرسی است، دائما آن را بروزرسانی کنید و افزونه‌های مورد نیاز را به آن اضافه کنید.

8- فراهم کردن امکان خرید راحت

در صورتی که مشتری بتواند به راحتی محصول مورد نظر خود را جستجو کند و بدون طی کردن مراحل پیچیده و مبهم، خرید اینترنتی خود را انجام دهد، مطمئنا دوباره به سایت شما باز خواهد گشت؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که مراحل خرید را به گونه‌ای طراحی کنید که مشتری بتواند به راحتی خرید را انجام دهد.

همچنین برای جستجوی راحت‌تر محصول می‌توانید محصولات مرتبط با محصول مورد نظر را به مشتری پیشنهاد دهید. این ویژگی باعث می‌شود تا هر وقت مشتری احساس نیاز به خرید کرد، بتواند خرید خود را انجام دهد.

9- استفاده از صفحه فرود

یکی از ویژگی‌های فروشگاه اینترنتی خوب این است که بتوانید کاربران خود را از محصولات جدید و تخفیفات مطلع کنید. برای این منظور پیشنهاد می‌کنیم که هنگام ورود اطلاعات کاربر و یا هنگام ثبت سفارش محصول، اطلاعات شخصی کاربر مانند شماره تماس و یا ایمیل را از او دریافت کنید تا در صورت نیاز بتوانید از طریق ایمیل یا پیامک، خبرهای مهم سایت را به کاربر اطلاع دهید.

10- پشتیبانی سریع و آسان

اگر طراحی سایت فروشگاهی شما از پشتیبانی ضعیفی برخوردار باشد، کاربران زیادی را از دست خواهید داد. پشتیبانی آنلاین به دلیل پاسخ سریع به سوالات مشتری باعث می‌شود تا کاربران نیز از سایت شما استقبال بالایی داشته باشند. برای این منظور می‌توانید از ابزارهایی که در این زمینه وجود دارند استفاده کنید.

11- استفاده از تصاویر و ویدئوهای باکیفیت

هرچقدر که تصاویر و فیلم‌های استفاده شده در وب سایت شما باکیفیت باشند، این موضوع می‌تواند بر روی ذهن مخاطب تاثیر مثبتی بگذارد. از آنجایی که تصاویر و ویدئوها وظیفه رساندن اطلاعات کامل به مخاطب را برعهده دارند، در نتیجه باید از کیفیت قابل قبولی برخوردار باشند. البته این بدین معنا نیست که تصاویر و ویدئوها باید حجم بالایی داشته باشند. چرا که این موضوع خود می‌تواند بر روی سرعت سایت تاثیر منفی بگذارد.

سعی کنید از تصاویری استفاده کنید که حجم کمی داشته باشند. البته این موضوع نباید کیفیت آن را تحت تاثیر قرار دهد. ابزارهای بسیار زیادی در این زمینه وجود دارند که به بهینه‌سازی تصاویر کمک می‌کنند.

12- استفاده بهینه از صفحه اصلی

شلوغ بودن و یا خلوت بودن صفحه اول وب سایت و وجود تبلیغات زیاد، تاثیر منفی بر روی دیدگاه کاربران می‌گذارد؛ بنابراین در طراحی سایت فروشگاهی باید محصولات مهم و پرفروش خود را در صفحه اصلی وب سایت به نمایش بگذارید. همچنین باید لینک مخصوص به هر محصول را زیر آنها قرار دهید.

13- فراهم کردن امکان نظردهی مشتری

نظر سایر افراد نسبت به یک محصول و یا خدمات می‌تواند تاثیر مستقیمی بر روی نظر کاربر هنگام خرید بگذارد؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که در زیر هر محصول، بخشی را برای نظردهی مشتری در نظر بگیرید. نظرات مثبت و منفی کاربران می‌توانند باعث ایجاد اعتماد در مشتریان شوند؛ بنابراین اگر قصد راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی را دارید، حتما وب سایت خودتان را به این ویژگی مجهز کنید.

14- استفاده از لوگوی منحصر به فرد

برای متفاوت بودن از رقبای خود، از یک لوگوی خاص و منحصر به فرد استفاده کنید. این کاری است که اغلب برندهای معروف برای مشهور شدن خود انجام می‌دهند. هرچقدر که لوگوی سایت شما جذاب باشد، مخاطب را جذب خودش خواهد کرد. در واقع لوگو نشان‌دهنده اعتبار سایت شما خواهد بود.

15- امکان مقایسه محصولات

در طراحی سایت فروشگاهی خود، امکان مقایسه یک محصول را با سایر محصولات فراهم کنید. این ویژگی این امکان را برای کاربر فراهم می‌کند تا بتواند با مقایسه دو محصول، بهترین انتخاب را داشته باشد.

16- افزایش سرعت

هر چقدر سرعت سایت شما بالا باشد، کاربر دوباره برای خرید محصول و یا دریافت خدمات به سایت شما باز خواهد گشت. در غیر این صورت اگر نتوانید در سریع‌ترین زمان ممکن، خواسته مشتری را اجرا کنید، ممکن است از خرید کردن منصرف شود. برای این منظور پیشنهاد می‌کنیم که اگر سرعت صفحات وب سایت شما کند است، نسبت به اصلاح آن اقدام کنید.

برخی از اقدامات مانند بهینه کردن کدها، کاهش حجم تصاویر و ویدیوها و… می‌تواند میزان سرعت سایت شما را افزایش دهد.

17- مشخص کردن آدرس فیزیکی فروشگاه

در صورتی که فروشگاه شما در دنیای واقعی نیز وجود دارد، حتما آدرس دقیق آن را در صفحه وب سایت فروشگاهی خود ذکر کنید. چرا که برخی از افراد خرید حضوری را به خرید اینترنتی ترجیح می‌دهند. از طرفی برخی با دیدن آدرس فیزیکی وب سایت، اعتماد بیشتری به شما خواهند کرد.

18- نمایش محصولات مشابه

برای داشتن یک طراحی سایت فروشگاهی عالی پیشنهاد می‌کنیم که محصولات مشابه را به کاربران خود نمایش دهید. برای این منظور می‌توانید بعد از اینکه کاربر محصول مورد نظر خود را به سبد خرید اضافه کرد، در پایین صفحه، محصولات مشابه به کاربر نمایش داده شود. این ویژگی می‌تواند حس خرید دوباره را در کاربر ترغیب کند و به طور غیر مستقیم او را به بازدید از سایر صفحات وب سایت خود دعوت ‌کنید.

19- قرار دادن سوالات متداول

یکی از راهکارهای افزایش مدت زمان حضور کاربر در سایت، قرار دادن بخشی تحت عنوان سوالات متداول است. در این بخش می‌توانید سوالات رایج کاربران را مطرح کرده و به آنها پاسخ دهید. همچنین می‌توانید به سوالات سایر کاربران نیز پاسخ دهید. این موضوع باعث می‌شود تا کاربران مدت زمان زیادی را صرف خواندن این سوالات بکنند. در نتیجه ماندگاری آنها در سایت افزایش پیدا می‌کند.

20- استفاده از رضایت مشتریان

یکی از راه‌هایی که می‌توانید حس اعتماد را در کاربران بیشتر کنید، قرار دادن رضایت مشتریان قدیمی از خرید است. چرا که مشتریان جدید می‌توانند با خواندن رضایت مشتریان قبلی نسبت به خرید خود مطمئن‌تر شوند.

21- دسته‌بندی خدمات و محصولات

یکی از بهترین ویژگی‌های طراحی سایت فروشگاهی حرفه‌ای این است که بتوانید یک دسته‌بندی منظم برای خدمات و محصولات خود در نظر بگیرید. این ویژگی باعث می‌شود تا کاربران بتوانند محصولات و خدمات خود را به راحتی پیدا کنند.

22- تولید محتوای سئو شده

بهترین طراحی سایت فروشگاهی سایتی است که محتوای سئو شده مرتبط با کسب و کار داشته باشد. هرچقدر که محتوای شما از کیفیت بالایی برخوردار باشد، نشان‌دهنده‌ی حرفه‌ای بودن سایت شما خواهد بود. این ویژگی می‌تواند بر روی نمایش سایت شما در گوگل نیز تاثیر مثبتی بگذارد.

23- قرار دادن گزینه‌های مهم در کنار هم برای دسترسی راحت‌تر

اگر کاربر با ورود به فروشگاه اینترنتی شما نتواند فرم ورود، بخش جستجوی کالا و سبد خرید را به راحتی پیدا کند، ممکن است از ادامه فعالیت در سایت شما منصرف شود؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که این گزینه‌های مهم را در کنار یکدیگر قرار دهید. علاوه بر این اگر تعداد محصولات سایت شما بسیار زیاد است، بهتر است حتما جستجوی کالا داشته باشید تا کاربر بتواند با یک سرچ ساده، به محصول مورد نظر خود دسترسی داشته باشد.

24- ارائه پیشنهادهای ویژه

در طراحی سایت فروشگاهی بخشی را برای پیشنهادهای ویژه در نظر بگیرید. به عنوان مثال می‌توانید در تاریخ‌های خاص سال، تخفیفاتی را به کاربران خود هدیه دهید. این روزها کسب و کارهای اینترنتی در رقابت با یکدیگر هستند؛ بنابراین شما باید با پیشنهادهای ویژه‌، خودتان را از سایر سایت‌ها متمایز کنید.

قیمت طراحی فروشگاه اینترنتی

مهم‌ترین مسئله هنگام طراحی فروشگاه اینترنتی قیمت طراحی سایت فروشگاهی است. قیمت این مدل از سایت‌ها نسبت به طراحی سایت‌های دیگر مانند سایت شرکتی کمی متفاوت است. به این دلیل که امکانات استفاده شده در آن مانند سبد خرید، مقایسه محصول، فیلتر محصولات و… بیشتر از سایر سایت‌ها است. همین موضوع باعث می‌شود تا طراحی سایت فروشگاه اینترنتی نسبت به سایر سایت‌ها کمی سخت‌تر باشد.

در نتیجه قیمت سایت فروشگاه اینترنتی نسبت به وب‌ سایت‌های دیگر کمی گران‌تر است. البته فاکتورهای دیگری مانند قالب سایت فروشگاهی نیز می‌تواند بر روی قیمت نهایی این نوع از سایت‌ها تاثیرگذار باشند.

تفاوت سایت فروشگاهی با سایر سایت‌ها

ظاهر سایت فروشگاهی باید شباهت به یک مغازه فروشگاهی داشته باشد. یعنی در طراحی سایت فروشگاهی شما باید از بین تمامی محصولات سایت، بهترین محصولات خود را در معرض دید کاربران قرار دهید. به طوری که کاربر با دیدن این محصولات یک دید کلی نسبت به سایر محصولات سایت بدست آورد.

تفاوت دیگر یک فروشگاه اینترنتی مدیریت سایت فروشگاهی است. مدیر باید بتواند تغییرات مورد نظر خود را به راحتی در آن اعمال کند. چرا که این تغییرات گاهی به صورت روزانه و گاهی به صورت چند روز یک بار است. از جمله این تغییرات می‌توان به قیمت‌ها، موجودی محصولات، نوع کالا و… اشاره کرد. بروزرسانی اطلاعات یک فروشگاه نباید برای مدیران فروشگاه اینترنتی وقت‌گیر باشد. در غیر این صورت باید به دنبال یک راهکار مناسب بود.

جمع بندی

ما در این مقاله در رابطه با طراحی سایت فروشگاه اینترنتی و امکانات آن صحبت کردیم. طراحی حرفه‌ای یک سایت اگرچه برای موفقیت لازم است، اما همیشه کافی نیست. یعنی با طراحی حرفه‌ای فقط توانسته‌اید کاربر را جذب سایت کنید تا از محصولات شما دیدن کند. در نتیجه نیاز است تا برخی از امکانات دیگر در سایت گذاشته شود تا کاربر احساس خوبی از ماندن در سایت شما داشته باشد.

در شرکت نرم افزاری الانوس ارائه خدمات طراحی نرم افزار CRM و باشگاه مشتریان را نیز داریم که برای وب سایت های فروشگاهی بسیار کاربردی می باشد.

اگر شما هم تجربه‌ای از طراحی سایت فروشگاهی معتبر و حرفه‌ای را داشته‌اید، می‌توانید زیر همین پست امکانات سایت خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. همچنین اگر قصد طراحی حرفه‌ای یک فروشگاه اینترنتی را دارید می‌توانید از مشاوره‌های سایت الانوس در این زمینه کمک بگیرید.