نقشه سفر کاربر (user flow) در طراحی UX چیست؟

اگر می‌خواهید که در رابطه با مشتریان و محصولات سایت خودتان، به اطلاعات ارزشمندی دست پیدا کنید، پیشنهاد می‌کنیم که از نقشه سفر کاربر استفاده کنید. اگر برای شما نیز این سوال پیش آمده است که User Flow در طراحی تجربه کاربری چیست، خواندن این مقاله را به شما پیشنهاد می‌کنیم. ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با این ابزار مهم در طراحی تجربه کاربری آشنا کنیم. در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

نقشه سفر کاربر چیست؟

نمودار سفر کاربر این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد تا بتوانید متوجه شوید که کاربران در کجای جریان یک محصول قرار گرفته‌اند. علاوه بر این به کمک نمودار سفر کاربر می‌توانید کیفیت و تجربه کاربر را هنگام انجام یک فعالیت در سایت تخمین بزنید. همچنین این ابزار به شما کمک می‌کند تا بتوانید مراحلی را که باید کاربر برای تکمیل یک کار انجام دهد را به خوبی ترسیم کنید. در واقع این نقشه مانند یک فلوچارت عمل می‌کند.

به این ابزارها که به شما این امکان را می‌دهند تا بتوانید تمامی اقدامات کاربر و رابط‌های برنامه را به خوبی مشخص کنید، نقشه سفر کاربر می‌گویند. این ابزارها کمک می‌کنند تا بتوانید یک مسیر منطقی برای تعامل بهتر کاربر با سیستم ترسیم کنید. توجه به این نکته ضروری است که نمودار سفر کاربر می‌تواند براساس مراحل هر طراحی، ظاهری متفاوت داشته باشد.

به کمک نمودار سفر کاربر می‌توانید بازخوردهای مشتری را هنگام تعامل با سایت و محصولات به راحتی ثبت کنید. در واقع این نقشه سفر مانند یک دفترچه عمل می‌کند که می‌تواند احساس کاربر را از بخش‌های مختلف از سایت و هنگام استفاده از محصولات به خوبی ثبت کند. نمودار سفر کاربر به شما به عنوان طراح تجربه کاربری می‌گوید که کاربر کدام مسیر را بیشتر طی کرده است و یا بر روی کدام قسمت بیشترین کلیک را کرده است.

این ویژگی کمک می‌کند تا شما بتوانید طراحی وب سایت را براساس سلیقه کاربر انجام دهید و یا اشکالات آن را برطرف نمایید.

مزایای استفاده از نمودار سفر کاربر

استفاده از نقشه سفر کاربر در طراحی تجربه کاربری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. این نقشه می‌تواند مزایای بسیار زیادی را به دنبال داشته باشد. از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اگر می‌خواهید که طرح‌های پیشنهادی خود را بر اساس اهداف و نیازهای کاربران طراحی کنید، استفاده از نمودار سفر کاربر می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.
  • نمودار سفر کاربر کمک می‌کند تا بتوانید جریان مورد نظر کاربر را جهت پیمایش در بین صفحات یک وب سایت یا اپلیکیشن به خوبی درک کنید.
  • نمودار سفر کاربر به طراحان و معماران وب سایت کمک می‌کند تا پیچیدگی‌های مسیر طراحی یک پروژه را به حداقل برسانند. همچنین به کمک این نمودار می‌توانید کمبودها، وابستگی‌ها، شکاف‌ها و… را به خوبی درک کنید.
  • نمودار مسیر کاربر به طراح کمک می‌کند تا از دید کاربر به محصولات نگاه کند.
  • نمودار مسیر کاربر به تعامل هر چه بهتر کاربر با محصول کمک می‌کند.

ضروریت ایجاد نمودار سفر کاربر

کار اصلی یک طراح تجربه کاربری این است که بتواند وب سایتی طراحی کند که از نظر کاربر کاربردی و راحت باشد. طراح به کمک نقشه سفر کاربر می‌تواند از دید یک مشتری به محصولات نگاه کند؛ بنابراین User Flow براساس کاربر محور بوده و می‌تواند احساس و فکر یک کاربر را هنگام استفاده از یک محصول به خوبی درک کند.

به کمک نمودار سفر کاربر می‌توان موانع موجود بر سر این راه را به خوبی شناسایی کرد و آنها را از بین برد. نمودار سفر کاربر نقش یک چشم‌انداز را برای یک کسب و کار بازی می‌کند. به کمک این چشم‌انداز سایر اعضای تیم می‌توانند برای توسعه محصول از آن استفاده کنند.

‌از آنجایی که به کمک نمودار سفر کاربر می‌توان نقاط کور یک پروژه را به خوبی شناسایی کرد، در نتیجه وقت گذاشتن برای طراحی User Flow می‌تواند مزایای بسیار زیادی را به دنبال داشته باشد. چرا که به کمک آن می‌توان نقص‌های یک پروژه را به خوبی شناسایی کرد. علاوه بر این می‌تواند فرصت‌های جدیدی را در اختیار طراحان قرار دهد.

در طراحی و پیاده سازی فروشگاه آنلاین این امر ضرورت ویژه دارد.

انواع نمودار سفر کاربر

نقشه سفر کاربر با توجه به تعداد و اندازه محصولات می‌تواند به صورت منحصر به فرد طراحی شود؛ بنابراین برای نمودار سفر کاربر یک الگوی از پیش تعریف شده وجود ندارد. به صورت کلی نمودار سفر کاربر از چند نوع اصلی تشکیل شده است. از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- نمودار سفر کاربر در طراحی تجربه کاربری

این نمودار بر روی یک محصول خاص از یک وب سایت یا اپلیکیشن تمرکز دارد. این نمودار به شما کمک می‌کند تا بتوانید به درک درستی از تعامل مشتری با نرم‌افزار برسید. همچنین این نمودار در رابطه با نقاط مثبت و منفی یک نرم‌افزار اطلاعات بسیار مفیدی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

2- نقشه سفر فروش

همانطور که از نام این نمودار مشخص است، به کمک نقشه سفر فروش می‌توان خریدار را در مراحل خرید یک محصول دنبال کرد. این نقشه سفر به تیم‌های بازاریابی کمک می‌کند تا بتوانند تعامل مشتریان با یک برند را به راحتی مورد ارزیابی قرار دهند. چرا که این موضوع می‌تواند باعث افزایش فروش یک محصول یا افزایش تقاضا برای ارائه خدمات شود.

3- نقشه سفر تجربه مشتری

نقشه سفر کاربر نشان‌دهنده سطح بالای ارتباط بین مشتری و برند در طول زمان است. تمرکز اصلی این نقشه بر روی تعاملات فعلی مشتری است و سعی در بهبود این تعاملات دارد. ترکیب نقشه سفر مشتری به همراه تجربیات جدید مشتری می‌تواند یک نوآوری در کسب و کار شما ایجاد کند.

4- نقشه ساخت (Service blueprint)

این نقشه نشان‌دهنده آن چیزی است که در پشت صحنه اتفاق می‌افتد. به کمک نقشه ساخت می‌توانید متوجه مشتری محور و سازمان محور بودن آن شوید.

5- نقشه همدلی (Empathy Map)

به کمک این ابزار می‌توانید به درک عمیقی از آنچه که کاربران احساس می‌کنند، فکر می‌کنند، می‌گویند، انجام می‌دهند و… برسید.

6- نقشه تجربه

این نقشه نشان‌دهنده تجربه کاربر برای دستیابی به یک هدف یا برآوردن یک نیاز است. در واقع به کمک این نقشه می‌توان فهمید که چگونه یک مشتری می‌تواند مشکلات خود را در رابطه با یک محصول به راحتی حل کند.

عناصر مشترک در نمودار سفر کاربر

زمانی که قصد طراحی نقشه سفر کاربر را دارید، ممکن است بخواهید که این نمودار را برای یک شرکت، محصول و یا مشتری به صورت سفارشی طراحی کنید. اگرچه نمودارهای سفر کاربر در طراحی وب اغلب به صورت خلاقانه و منحصر به فرد هستند، اما ممکن است در برخی از عناصر با یکدیگر اشتراکاتی داشته باشند.

از جمله آنها می‌توان به احساسات و افکار کاربر، اقدامات کاربر، مراحل سفر، پرسونا، فرصت‌ها، مالکیت داخلی و… اشاره کرد.

موارد موجود در سفر کاربر

بدنه اصلی نمودار سفر کاربر، از یک سری مراحل تشکیل شده است. برای طراحی این نمودار می‌توانید از چندین نفر کمک بگیرید تا بهترین سفر کاربر را طراحی کنید. هر مرحله از سفر کاربر شامل موارد زیر است:

  • متن و زمینه: در این مرحله مواردی مانند کاربر باید مشخص شوند. همچنین می‌توان عواملی را که باعث انصراف کاربر از ادامه فعالیت می‌شوند را مشخص کرد.
  • توالی مراحل: در نقشه سفر کاربر باید مشخص شود که کاربر چگونه از یک مرحله به مرحله بعدی از یک فرایند می‌رود.
  • دستگاه‌ها: نوع دستگاه، ویژگی دستگاه و تازه کار یا متخصص بودن کاربر باید مشخص شود.
  • کارایی: انتظارات کاربر از عملکرد وب سایت و قابلیت دستیابی را مشخص شود.
  • احساسات: احساسات کاربر در هر مرحله از فرایند به چه صورت است؟ آیا او از عملکرد وب سایت راضی است و یا احساس بی‌حوصلگی دارد.

جمع بندی نقشه سفر کاربر (user flow) در طراحی UX

ما در این مقاله در رابطه با نمودار سفر کاربر صحبت کردیم. این نمودار نشان‌دهنده مسیری است که یک کاربر طی می‌کند تا به یک نتیجه موفقیت‌آمیز برسد. اگر شما هم تجربه‌ای از طراحی سفر کاربر دارید، می‌توانید زیر همین پست نظر خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.