دیجیتال مارکتینگ چیست؟

امروزه بازاریابی آفلاین و یا همان سنتی جای خودش را به دیجیتال مارکتینگ داده است. از آنجایی که اینترنت زندگی افراد را تحت تاثیر قرار داده است، این موضوع بر روی نوع بازاریابی نیز تاثیر گذاشته است؛ بنابراین به جای ارتباط با مخاطبان در هر مکان و هر زمان، باید با افرادی که در حال گذراندن وقت در اینترنت هستند، ارتباط برقرار کنید. ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با موضوع پرطرفدار بازاریابی دیجیتال آشنا کنیم. ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید.

دیجیتال مارکتینگ و تفاوت آن با بازاریابی سنتی

در صورتی که فعالیت‌های بازاریابی از طریق بستر اینترنت انجام شود، به آن بازاریابی آنلاین گفته می‌شود. بسیاری از کسب و کارها در تلاش هستند تا از طریق کانال‌های مختلف دیجیتالی مانند شبکه‌های اجتماعی، ایمیل، وب سایت و… با مشتریان خود در ارتباط باشند. این موضوع باعث می‌شود تا صاحبان کسب و کار بتوانند بدون واسطه با یکدیگر در ارتباط باشند.

امروزه در عرصه تجارت و بازاریابی، دیجیتال مارکتینگ از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به طوری که دنیای اقتصاد امروزی به سمتی رفته است که برای موفقیت در کسب و کار باید وارد عرصه بازاریابی آنلاین شد. چرا که کسب و کارها تنها از طریق بازاریابی آفلاین به موفقیت دست پیدا نخواهند کرد. از طرفی دیگر امکانات و دسترسی افراد به این نوع تبلیغات بسیار محدود شده است.

اما در بازاریابی آنلاین حضور مشتریان در بسترهایی از جمله ایمیل، شبکه‌های اجتماعی، وب سایت‌ها و… بسیار پررنگ است و اغلب از کسب و کارها انتظار دارند تا در یکی از این ابزارهای دیجیتال حضور پر رنگ داشته باشند. این موضوع خود می‌تواند راهی برای جلب اعتماد مشتریان باشد.

بنابراین شما به عنوان صاحب یک کسب و کار برای اینکه در میان رقبای خود حرفی برای گفتن داشته باشید، باید در حوزه بازاریابی آنلاین حضوری پررنگ داشته باشید و در این مسیر باید از تمامی ترفندها استفاده کنید و تلاش خود را برای پیشرفت در دیجیتال مارکتینگ بگذارید. با اینکه برای اجرای این نوع بازاریابی روش‌های بسیار زیادی وجود دارد، اما شما می‌توانید با کمی خلاقیت از روش مخصوص به خود استفاده کنید.

انواع مختلف بازاریابی دیجیتال

ممکن است شما نیز تبلیغات تلویزیون، رادیویی، روزنامه‌ها و… را بارها دیده باشید. این روش تبلیغات به بازاریابی سنتی معروف هستند. از جمله ویژگی‌های این نوع از تبلیغات می‌توان به هزینه گران، محدود بودن جامعه هدف، تجزیه و تحلیل سخت نتایج، عدم برندسازی و… اشاره کرد. همین موضوع باعث شده است تا این نوع بازاریابی جای خودش را به بازاریابی آنلاین بدهد.

البته توجه به این نکته ضروری است که هر کدام از این دو نوع بازاریابی‌ ممکن است با توجه به شرایط و نیاز کسب و کارها مناسب باشند. اما اگر برای شما نیز این سوال پیش آمده است که کدام نوع بازاریابی مناسب است، برای پاسخ به این سوال باید هدف خود را از دیجیتال مارکتینگ به طور کامل مشخص کنید. بازاریابی که بتواند شما را به فروش بیشتر برساند و نیاز مخاطب کسب و کار شما را به خوبی رفع کند، بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

علاوه بر این شما باید بدانید مخاطبان کسب و کار شما بیشتر از کدام نوع کانال‌های ارتباطی استفاده می‌کنند. برخی از تبلیغات برای کسب و کارها مناسب بوده و به خوبی به نیازها جواب می‌دهند. به صورت کلی بازاریابی دیجیتال از کانال‌های ارتباطی زیر تشکیل شده است:

بازاریابی محتوا (Content Marketing)

یکی از شاخه‌های اصلی بازاریابی آنلاین، بازاریابی محتوا است. در این شیوه از بازاریابی، کسب و کارها با تبلیغ محصولات، برند و خدمات سعی می‌کنند تا خودشان را به مخاطبان بشناسانند. در این روش هدف این است که از طریق محتوا بتوانید اعتماد و آگاهی از برند در مشتری ایجاد کنید. در نتیجه باید محتوای باکیفیت برای حوزه کاری خود تولید کنید.

هرچقدر که محتوای شما از کیفیت بسیار بالایی برخوردار باشد، این موضوع باعث می‌شود تا محتوای شما بین افراد بسیار زیادی به اشتراک گذاشته شود. این موضوع خود می‌تواند به طور مستقیم بر روی شهرت شما تاثیر مثبتی بگذارد.

بنابراین پایه و اساس بازاریابی محتوا در دیجیتال مارکتینگ این است که شما بتوانید محتوای خوبی را تولید کنید که بر روی تصمیمات خرید مشتری تاثیر مثبتی بگذارد. چرا که مخاطب تنها چیزی که از محصولات و خدمات شما می‌بیند، محتوا است و باید براساس آن تصمیم‌گیری و انتخاب درستی داشته باشد.

از جمله نمونه‌های محبوب در بازاریابی محتوا می‌توان به ویدیوها، وبلاگ‌ها، کتاب‌های الکترونیکی، پست‌های شبکه‌های اجتماعی و… اشاره کرد.

ایمیل مارکتینگ (Email Marketing)

بسیاری از بازاریابان معتقد هستند که بازاریابی ایمیل می‌تواند آنها را به اهداف کسب و کار نزدیک کند. چرا که در حال حاضر بیش از نیمی از جمعیت جهان ایمیل دارند. در نتیجه هر چقدر که برای ایمیل مارکتینگ هزینه شود، این هزینه به صورت سرمایه به آنها باز خواهد گشت. ایمیل‌های ارسال شده به مشتریان کمک می‌کنند تا یک رابطه عمیق بین خریدار و مشتری ایجاد شود. رابطه‌ای که در نهایت منجر به خرید می‌شود.

از جمله راهکارهای موثر در ایمیل مارکتینگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برای عملکرد بهتر بازاریابی ایمیل در دیجیتال مارکتینگ پیشنهاد می‌کنیم که لیستی از روزهای مهم سال را در نظر داشته باشید تا در این روزها بتوانید پیشنهادهای شگفت‌انگیزی را به مشتریان ارائه دهید. مثلا می‌توانید در این روزها تخفیفات بسیار خوبی را بر روی محصولات خود بگذارید.
  • زمانی که مشتری شما در وب سایت کار خاصی انجام داد، می‌توانید برای او ایمیل با یک پیام مناسب ارسال کنید. به عنوان مثال در صورت ثبت نام مشتری در یک دوره آموزشی خاص، بازدید از محصولات صفحات وب سایت شما، خرید یک محصول و… می‌توانید با ارسال ایمیل اقدامات او را تحسین کنید.
  • یکی از راه‌های افزایش فروش، ارائه خدمات عالی به مشتریان است. برای اطلاع از این موضوع می‌توانید ایمیل‌هایی را به صورت نظرسنجی به مخاطبان خود ارسال کنید تا از آنها بازخورد مناسبی دریافت کنید.

بهینه سازی موتورهای جستجو

بیش از 90 درصد افراد با یک جستجوی ساده در گوگل به سایت مورد نظر خود دسترسی پیدا می‌کنند؛ بنابراین کسب رتبه بالا در نتایج گوگل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. این موضوع در دیجیتال مارکتینگ با عنوان سئو یا بهینه‌سازی موتورهای جستجو شناخته می‌شود؛ بنابراین سایتی که رتبه بالاتری در نتایج جستجو گوگل دارد، از شانس بیشتری برای انتخاب شدن برخوردار است.

سئو چیزی است که می‌تواند کسب و کارها را به این هدف نزدیک کند. چرا که با سئو می‌توانید با مرتبط‌ترین کلمات کلیدی، تعداد زیادی از خریداران خود را از طریق موتور جستجو گوگل بدست بیاورید. اما برای کسب رتبه بالا در گوگل نیاز به ماه‌ها تلاش در حوزه سئو است. برای این منظور پیشنهاد می‌کنیم که بر روی سئو داخلی، سئو خارجی و سئو تکنیکال وب سایت خود کار کنید و سایت خود را براساس آن بهینه‌سازی کنید.

سئو داخلی مربوط به انتخاب کلمات کلیدی مناسب برای محتوا است. اما سئو خارجی به ایجاد بک لینک و تمام راهکارهای تبلیغاتی خارج از سایت بستگی دارد. سئو فنی نیز به بهینه‌سازی فنی وب سایت و موارد دیگر اشاره دارد. مجموع این کارها در دیجیتال مارکتینگ کمک می‌کند تا رتبه سایت شما در گوگل افزایش پیدا کند. در واقع سئو راهکاری است که ترافیک وب سایت شما را افزایش می‌دهد و کمک می‌کند تا از نظر گوگل سایت قابل قبولی باشید.

البته توجه به این نکته ضروری است که برای رسیدن به این هدف باید به صورت دراز مدت بر روی سئو سایت خود کار کنید. اگرچه این کار وقت‌گیر به نظر می‌رسد، اما باعث می‌شود تا بعد از مدتی نتایج مثبت آن را بر روی فروش خود ببینید. از طرفی دیگر الگوریتم‌های گوگل به صورت دائم در حال تغییر هستند؛ بنابراین شما نیز باید با این تغییرات همگام باشید.

تبلیغات کلیکی (Pay Per Click)

تبلیغات کلیکی و یا PPC یک مدل جدید تبلیغات است که در آن فرد هزینه‌ای را بابت تعداد کلیک‌هایی که برای تبلیغات انجام می‌گیرد، می‌پردازد؛ بنابراین هر چقدر که تعداد کاربران بیشتری بر روی لینک کلیک کرده باشند، شما هزینه‌ی بیشتری باید برای آن پرداخت کنید.

در این نوع تبلیغات از دیجیتال مارکتینگ شما می‌توانید برای خود بودجه‌ای در نظر بگیرید. سپس با توجه به آن بودجه کلیک دریافت کرده و هزینه آن را پرداخت می‌کنید. یکی از ویژگی‌های خوب این نوع بازاریابی این است که برای هزینه اولیه نیاز به پرداخت مبلغ بسیار زیادی نخواهید داشت. در نتیجه این نوع بازاریابی‌ها، برای کسب و کارهای کوچک با درآمد محدود بسیار مناسب هستند.

از جمله تبلیغات کلیکی می‌توان به تبلیغات بنری، تبلیغات ریتارگتینگ محصول و تبلیغات بنری همسان اشاره کرد.

بازاریابی موبایلی (Mobile Marketing)

امروزه بسیاری از افراد کارهای خود را با گوشی‌های هوشمند انجام می‌دهند. 90 درصد کاربران موبایلی وقت خود را برای گشت و گذار در اینترنت و بازی صرف می‌کنند. در نتیجه برنامه‌های موبایلی می‌توانند به یک گزینه‌ی مناسب برای بازاریابی تبدیل شوند؛ بنابراین بسیاری از بازاریابان در تلاشند تا بخش عظیمی از محتوای تبلیغاتی خود را به کاربران موبایلی اختصاص دهند.

یکی از ویژگی‌های خوب بازاریابی موبایلی در دیجیتال مارکتینگ این است که می‌توان از اطلاعات مکانی کاربر تلفن همراه برای دسترسی راحت‌تر او به محصولات و خدمات استفاده کرد. علاوه بر این فناوری‌های موجود بر روی گوشی‌های هوشمند مانند کدهای QR کمک می‌کنند تا کاربران بتوانند به راحتی و تنها با اسکن کردن به وب سایت شما دسترسی داشته باشند و از محصولات و خدمات سایت شما استفاده کنند.

برنامه نویسی و پیاده سازی اپلیکیشن موبایل نیز راهی برای ایجاد ارتباط در بازاریابی موبایل می باشد.این ویژگی سرعت تعامل بین شما و مشتری را افزایش می‌دهد. البته توجه به این نکته ضروری است که باید وب سایت شما برای گوشی‌های هوشمند بهینه‌سازی شده باشد. یعنی وب سایت شما باید در گوشی‌های هوشمند به خوبی نمایش داده شود. برای این منظور باید در طراحی وب سایت  روی واکنش‌گرا بودن انواع صفحه‌نمایش‌ها کار کنید.

محتوای حمایت شده (Sponsored Content)

همانطور که از نام این نوع بازاریابی مشخص است، شما باید به یک شرکت یا برند معتبر دیگر پول دهید تا از محتوای کسب و کار شما حمایت کرده و برند شما را تبلیغ کند. این نوع بازاریابی در دیجیتال مارکتینگ به اینفلوئنسر مارکتینگ شهرت دارد. در واقع این همان چیزی است که مشابه آن را در اینستاگرام به فور دیده‌اید.

در شبکه اجتماعی اینستاگرام برخی از اینفلوئنسرها با دریافت هزینه از شما، تبلیغ برند شما را می‌کنند و یا ویدئوهای مربوط به کسب و کار شما در شبکه اجتماعی خود با دیگران به اشتراک می‌گذارند.

نوع دیگر محتوای حمایت شده، رپورتاژ آگهی است. در این نوع بازاریابی، پست‌ها و یا مقاله‌های وبلاگ با نام تجاری برند شما در سایت‌های دیگر منتشر می‌شوند.

بازاریابی موتورهای جستجو (SEM)

اگر شما هم این نوع بازاریابی را با SEO یا بهینه‌سازی موتورهای جستجو یکسان می‌دانید، باید بگوییم که سخت در اشتباهید. اگرچه این دو نوع بازاریابی از نظر اسم، شباهت‌هایی با یکدیگر دارند و هر دو با موتورهای جستجو کار می‌کنند، اما از نظر عملکردی تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند.

در سئو شما بر روی محتوا و کلمه کلیدی خود کار می‌کنید تا رتبه بالایی در گوگل کسب کنید. اما در SEM به عنوان یکی از روش‌های دیجیتال مارکتینگ برای افزایش ترافیک سایت، از تبلیغات پولی گوگل استفاده می‌کند. ممکن است شما نیز تبلیغات اول گوگل را در نتایج جستجوی برخی از کلمات کلیدی خود دیده باشید. این نوع تبلیغات با شناسه AD در کنار خود  در بالای نتایج جستجو دیده می‌شوند.

در این نوع تبلیغات شما می‌توانید از کلمات کلیدی رقبای خود نیز استفاده کنید. همچنین می‌توانید تنها بر روی یک منطقه‌ی خاص تمرکز کنید. اگرچه به کمک این روش می‌توانید سریع‌تر از سئو به نتیجه مورد دلخواه خود برسید، اما توجه به این نکته ضروری است که روش SEM تنها راه رسیدن به افزایش ترافیک سایت نیست. بلکه شما باید از این روش در کنار سئو نیز استفاده کنید تا بتوانید به اهداف بازاریابی خود دست پیدا کنید.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی (SMM)

موفقیت شما در بازاریابی اجتماعی بستگی به قدرت محتوا تولید شده در این شبکه‌ها دارد. قدرت این شبکه‌ها به اندازه‌ای است که می‌توان گفت این رسانه‌ها توانسته‌اند تسلط کاملی بر روی بازاریابی سنتی داشته باشند. چرا که امروزه میلیاردها کاربر در جهان از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. همین موضوع باعث شده است تا بازاریابی شبکه‌های اجتماعی به عنوان یکی از کانال‌های ارتباطی در دیجیتال مارکتینگ به شمار برود.

برای موفقیت در کمپین‌های رسانه‌های اجتماعی باید بتوانید محتوایی برای کسب و کار خود تولید کنید که از قابلیت اشتراک‌‌گذاری بسیار بالایی برخوردار باشد. برای این منظور می‌توانید در وب سایت خود، دکمه‌هایی برای اشتراک‌گذاری پست‌ها، محصولات و خدمات خود در شبکه‌های اجتماعی قرار دهید.

یکی از ویژگی‌های خوب شبکه‌های اجتماعی این است که ارتباط شما با مخاطبان به صورت دو طرفه است. چرا که کاربران می‌توانند نسبت به محصولات و خدمات شما نظر دهند، آنها را لایک کنند و یا پست‌های شما را با دیگران به اشتراک بگذارند. علاوه بر این برای تبلیغات محصولات خود در چنین شبکه‌هایی نیاز به بودجه زیادی ندارید. در نتیجه برای کسب و کارهای نوپا، این روند می‌تواند یک گزینه‌ی پیشنهادی مناسب باشد.

روابط عمومی آنلاین (Online PR)

عملکرد روابط عمومی آنلاین شباهت بسیاری به روابط عمومی سنتی دارد. در روش آنلاین باید وبلاگ‌ها، وب سایت‌ها و مقالات دیجیتالی خود را به صورت آنلاین پوشش دهید. در واقع این کاری است که در روابط عمومی به شکل سنتی انجام می‌گیرد. اما در روش آنلاین  به عنوان یک روش دیجیتال مارکتینگ این فضا در بستر وب و به صورت آنلاین اتفاق می‌افتد.

یکی از ویژگی‌های خوب روابط عمومی آنلاین این است که شما بدون پرداخت هیچ‌گونه هزینه‌ای می‌توانید در بستر شبکه‌های اجتماعی با افراد مختلف در ارتباط باشید و عملکرد آنها را به کمک ابزارهای تحلیل، مورد بررسی قرار دهید و از دلایل خرید و یا عدم خرید آنها مطلع شوید تا در صورت نیاز بتوانید تغییرات مثبتی را بر روی کسب و کار خود اعمال کنید.

بازاریابی وابسته (Affiliate Marketing)

یکی از پردرآمدترین نوع بازاریابی دیجیتال، بازاریابی وابسته است. در این نوع بازاریابی شما با یک خرده فروش به صورت آنلاین همکاری می‌کنید تا از هر فروش بتوانید یک کمیسیون دریافت کنید. این موضوع باعث می‌شود تا محصولات و خدمات کسب و کار شما به تعداد گسترده‌ای از مخاطبان معرفی شوند.

علاوه بر این بازاریاب‌های وابسته می‌توانند تاثیر بسیار زیادی روی تصمیم‌گیری مشتری جهت خرید بگذارند. چرا که می‌توانند با اعتماد بر آنها، تصمیم‌گیری بهتری در رابطه با خرید داشته باشند. علاوه بر این بازاریابی وابسته کمک می‌کند تا با مشتریان خرده فروش‌ها نیز ارتباط برقرار کنید.

بازاریابی وابسته به عنوان یکی از روش‌های دیجیتال مارکتینگ یک همکاری برد برد است. چرا که شما با شرکتی وابسته به مخاطبان هدف خود در ارتباط هستید که می‌توانید علاوه بر مشتریان قبلی، مشتریان جدیدی را نیز پیدا کنید. تنها وظیفه شما این است که برای هزینه هر فروش محصول، با یکدیگر به توافق برسید.

یکی از شرکت‌های مطرح در این زمینه، دیجی‌کالا است که فروشندگان مختلفی محصولات خود را در این سایت با کاربران میلیونی به اشتراک گذاشته‌اند. شرکت دیجیکالا بدون هیچ هزینه درآمدی فعال دارد. چرا که شما باید درصدی از سود خود را به این سایت پرداخت کنید.

بازاریابی درون گرا (Inbound Marketing)

در این نوع بازاریابی هدف این است که بتوان با مشتریان خود یک رابطه پایدار ایجاد کنید. هرچقدر که شما بتوانید حس ارزشمندی و توانمندی را به مشتریان خود القا کنید، می‌توانید به اهداف بازاریابی خود دست پیدا کنید. چرا که وقتی مشتری اقدام به خرید یک محصول و یا استفاده از خدمات شما می‌کند، در واقع شما توانسته‌اید در این راه موفق شوید.

برای اجرای بازاریابی درون گرا به عنوان یکی از روش‌های دیجیتال مارکتینگ سه مرحله زیر را به شما پیشنهاد می‌دهیم:

  • جذب: شما باید بتوانید با تولید محتوای کاربردی، مخاطبان زیادی را جذب خود کنید. هرچقدر که محتوای شما ارزشمند باشد، مشتری شما را به عنوان یک شرکت قابل اعتماد می‌شناسد. در نتیجه تصمیم می‌گیرد که با شما تعامل داشته باشد.
  • تعامل: با ارائه‌ راه‌حل‌های مناسب باید بتوانید افراد را به سمت خرید یا استفاده از خدمات سوق دهید.
  • پشتیبانی: برای خرید بهتر مشتری باید بتوانید کمک‌های سازنده و پشتیبانی همیشگی ارائه دهید.

اتوماسیون بازاریابی (Marketing Automation)

برای خودکارسازی بازاریابی دیجیتالی استفاده از اتوماسیون بازاریابی را به شما پیشنهاد می‌دهیم. به کمک این نوع نرم‌افزار می‌توانید برخی از کارهای تکراری را به صورت خودکار انجام دهید. از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خبرنامه ایمیل: به کمک این نوع قابلیت علاوه بر ارسال ایمیل به صورت خودکار به مشترکین خود، می‌توانید به مخاطبین انتخاب شده نیز خبرنامه‌های اختصاصی ارسال کنید.
  • برنامه‌ریزی برای پست شبکه‌های اجتماعی: یکی از راهکارهای دیجیتال مارکتینگ افزایش حضور در شبکه‌های اجتماعی است. برای این منظور باید به صورت منظم و مکرر پست بگذارید. این نرم‌افزار به شما کمک می‌کند تا به صورت زمان‌بندی شده، محتوای خود را به شبکه‌های اجتماعی ارسال کنید. در نتیجه به جای صرف وقت بر روی بارگذاری محتوا، بیشتر وقت خود را بر روی محتوا می‌‌گذارید.
  • روند پرورش لید: اینکه بتوانید مشتریان خود را به مشتریان واقعی تبدیل کنید، کار بسیار طولانی است. برای این منظور می‌توانید به کمک این نرم‌افزار ایمیل‌های گروهی و یا محتواهایی با معیارهای مشخص برای کاربران خود ارسال کنید.
  • گزارش برگزاری کمپین‌ها: اتوماسیون بازاریابی به شما کمک می‌کند تا بتوانید عملکرد کمپین‌های بازاریابی را به خوبی تجزیه و تحلیل کنید تا بتوانید عوامل پیشرفت و یا پسرفت خود را در این حوزه پیگیری کنید.

مزایای استفاده از بازاریابی دیجیتال

استفاده از دیجیتال مارکتینگ در کسب و کارها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. چرا که می‌تواند مزایای بیشماری برای کسب و کار شما به ارمغان بیاورد. از جمله اهمیت این نوع بازاریابی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نرخ رو به رشد: این نوع بازاریابی با سرعت بسیار بالایی در حال رشد بوده و فرصت‌های شغلی فراوانی را ایجاد کرده است.
  • ایجاد شغل‌های متنوع: بازاریابی آنلاین انواع مختلفی از شغل‌ها را برای افراد ایجاد کرده است. به طوری که شما می‌توانید از خانه به صورت دورکار در این حوزه فعالیت کنید و به درآمد قابل توجهی برسید.
  • ایجاد یک کسب و کار خلاقانه: برای شروع کسب و کار خود می‌توانید شبکه‌های اجتماعی مختلفی را امتحان کنید. سپس با پیدا کردن بهترین کانال بازاریابی، فعالیت اصلی خود را برای مخاطبان هدف شروع کنید.
  • جذب آسان مخاطب: به کمک بازاریابی آنلاین می‌توانید مخاطبان بسیار زیادی را جذب کسب و کار خود کنید.
  • تحول در بازاریابی: در دیجیتال مارکتینگ همیشه نکته جدید برای یادگیری وجود دارد. شما می‌توانید در کنار کسب اطلاعات از افراد قبلی و کتاب‌ها، خلاقیت در بازاریابی خود وارد کنید.
  • پشت سر گذاشتن رقبا: بازاریابی آنلاین به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید شرکت و چشم‌انداز خود را بهتر بشناسید. در نتیجه بهتر می‌توانید از رقیبان خود جلو بیفتید.
  • پیشرفت آسان: به کمک شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی آنلاین به راحتی می‌توانید ترافیک وب سایت خود را افزایش دهید. این ویژگی کمک می‌کند تا بتوانید مشتریان بالفعل داشته باشید.
  • تطبیق‌پذیری: در صورت داشتن مهارت در یک حوزه از بازاریابی به راحتی می‌توانید جایگاه خود را تغییر دهید. برای این منظور کافی است تا در کنار ارتقا مهارت قبلی، مهارت جدید را یاد گرفته و از آن بهترین استفاده را کنید.

جمع بندی

ما در این مقاله در رابطه با بازاریابی دیجیتال و شاخه‌های مختلف آن صحبت کردیم. برای موفقیت در این زمینه می‌توانید مشاوره دیجیتال مارکتینگ دریافت کنید تا در مسیر بازاریابی محتاطانه پیش بروید. در صورت داشتن هرگونه سوال در این زمینه می‌توانید در زیر همین پست و در بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.

امروزه بازاریابی آفلاین و یا همان سنتی جای خودش را به دیجیتال مارکتینگ داده است. از آنجایی که اینترنت زندگی افراد را تحت تاثیر قرار داده است، این موضوع بر روی نوع بازاریابی نیز تاثیر گذاشته است؛ بنابراین به جای ارتباط با مخاطبان در هر مکان و هر زمان، باید با افرادی که در حال گذراندن وقت در اینترنت هستند، ارتباط برقرار کنید. ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با موضوع پرطرفدار بازاریابی دیجیتال آشنا کنیم. ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید.

دیجیتال مارکتینگ و تفاوت آن با بازاریابی سنتی

در صورتی که فعالیت‌های بازاریابی از طریق بستر اینترنت انجام شود، به آن بازاریابی آنلاین گفته می‌شود. بسیاری از کسب و کارها در تلاش هستند تا از طریق کانال‌های مختلف دیجیتالی مانند شبکه‌های اجتماعی، ایمیل، وب سایت و… با مشتریان خود در ارتباط باشند. این موضوع باعث می‌شود تا صاحبان کسب و کار بتوانند بدون واسطه با یکدیگر در ارتباط باشند.

امروزه در عرصه تجارت و بازاریابی، دیجیتال مارکتینگ از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به طوری که دنیای اقتصاد امروزی به سمتی رفته است که برای موفقیت در کسب و کار باید وارد عرصه بازاریابی آنلاین شد. چرا که کسب و کارها تنها از طریق بازاریابی آفلاین به موفقیت دست پیدا نخواهند کرد. از طرفی دیگر امکانات و دسترسی افراد به این نوع تبلیغات بسیار محدود شده است.

اما در بازاریابی آنلاین حضور مشتریان در بسترهایی از جمله ایمیل، شبکه‌های اجتماعی، وب سایت‌ها و… بسیار پررنگ است و اغلب از کسب و کارها انتظار دارند تا در یکی از این ابزارهای دیجیتال حضور پر رنگ داشته باشند. این موضوع خود می‌تواند راهی برای جلب اعتماد مشتریان باشد.

بنابراین شما به عنوان صاحب یک کسب و کار برای اینکه در میان رقبای خود حرفی برای گفتن داشته باشید، باید در حوزه بازاریابی آنلاین حضوری پررنگ داشته باشید و در این مسیر باید از تمامی ترفندها استفاده کنید و تلاش خود را برای پیشرفت در دیجیتال مارکتینگ بگذارید. با اینکه برای اجرای این نوع بازاریابی روش‌های بسیار زیادی وجود دارد، اما شما می‌توانید با کمی خلاقیت از روش مخصوص به خود استفاده کنید.

انواع مختلف بازاریابی دیجیتال

ممکن است شما نیز تبلیغات تلویزیون، رادیویی، روزنامه‌ها و… را بارها دیده باشید. این روش تبلیغات به بازاریابی سنتی معروف هستند. از جمله ویژگی‌های این نوع از تبلیغات می‌توان به هزینه گران، محدود بودن جامعه هدف، تجزیه و تحلیل سخت نتایج، عدم برندسازی و… اشاره کرد. همین موضوع باعث شده است تا این نوع بازاریابی جای خودش را به بازاریابی آنلاین بدهد.

البته توجه به این نکته ضروری است که هر کدام از این دو نوع بازاریابی‌ ممکن است با توجه به شرایط و نیاز کسب و کارها مناسب باشند. اما اگر برای شما نیز این سوال پیش آمده است که کدام نوع بازاریابی مناسب است، برای پاسخ به این سوال باید هدف خود را از دیجیتال مارکتینگ به طور کامل مشخص کنید. بازاریابی که بتواند شما را به فروش بیشتر برساند و نیاز مخاطب کسب و کار شما را به خوبی رفع کند، بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

علاوه بر این شما باید بدانید مخاطبان کسب و کار شما بیشتر از کدام نوع کانال‌های ارتباطی استفاده می‌کنند. برخی از تبلیغات برای کسب و کارها مناسب بوده و به خوبی به نیازها جواب می‌دهند. به صورت کلی بازاریابی دیجیتال از کانال‌های ارتباطی زیر تشکیل شده است:

بازاریابی محتوا (Content Marketing)

یکی از شاخه‌های اصلی بازاریابی آنلاین، بازاریابی محتوا است. در این شیوه از بازاریابی، کسب و کارها با تبلیغ محصولات، برند و خدمات سعی می‌کنند تا خودشان را به مخاطبان بشناسانند. در این روش هدف این است که از طریق محتوا بتوانید اعتماد و آگاهی از برند در مشتری ایجاد کنید. در نتیجه باید محتوای باکیفیت برای حوزه کاری خود تولید کنید.

هرچقدر که محتوای شما از کیفیت بسیار بالایی برخوردار باشد، این موضوع باعث می‌شود تا محتوای شما بین افراد بسیار زیادی به اشتراک گذاشته شود. این موضوع خود می‌تواند به طور مستقیم بر روی شهرت شما تاثیر مثبتی بگذارد.

بنابراین پایه و اساس بازاریابی محتوا در دیجیتال مارکتینگ این است که شما بتوانید محتوای خوبی را تولید کنید که بر روی تصمیمات خرید مشتری تاثیر مثبتی بگذارد. چرا که مخاطب تنها چیزی که از محصولات و خدمات شما می‌بیند، محتوا است و باید براساس آن تصمیم‌گیری و انتخاب درستی داشته باشد.

از جمله نمونه‌های محبوب در بازاریابی محتوا می‌توان به ویدیوها، وبلاگ‌ها، کتاب‌های الکترونیکی، پست‌های شبکه‌های اجتماعی و… اشاره کرد.

ایمیل مارکتینگ (Email Marketing)

بسیاری از بازاریابان معتقد هستند که بازاریابی ایمیل می‌تواند آنها را به اهداف کسب و کار نزدیک کند. چرا که در حال حاضر بیش از نیمی از جمعیت جهان ایمیل دارند. در نتیجه هر چقدر که برای ایمیل مارکتینگ هزینه شود، این هزینه به صورت سرمایه به آنها باز خواهد گشت. ایمیل‌های ارسال شده به مشتریان کمک می‌کنند تا یک رابطه عمیق بین خریدار و مشتری ایجاد شود. رابطه‌ای که در نهایت منجر به خرید می‌شود.

از جمله راهکارهای موثر در ایمیل مارکتینگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برای عملکرد بهتر بازاریابی ایمیل در دیجیتال مارکتینگ پیشنهاد می‌کنیم که لیستی از روزهای مهم سال را در نظر داشته باشید تا در این روزها بتوانید پیشنهادهای شگفت‌انگیزی را به مشتریان ارائه دهید. مثلا می‌توانید در این روزها تخفیفات بسیار خوبی را بر روی محصولات خود بگذارید.
  • زمانی که مشتری شما در وب سایت کار خاصی انجام داد، می‌توانید برای او ایمیل با یک پیام مناسب ارسال کنید. به عنوان مثال در صورت ثبت نام مشتری در یک دوره آموزشی خاص، بازدید از محصولات صفحات وب سایت شما، خرید یک محصول و… می‌توانید با ارسال ایمیل اقدامات او را تحسین کنید.
  • یکی از راه‌های افزایش فروش، ارائه خدمات عالی به مشتریان است. برای اطلاع از این موضوع می‌توانید ایمیل‌هایی را به صورت نظرسنجی به مخاطبان خود ارسال کنید تا از آنها بازخورد مناسبی دریافت کنید.

بهینه سازی موتورهای جستجو

بیش از 90 درصد افراد با یک جستجوی ساده در گوگل به سایت مورد نظر خود دسترسی پیدا می‌کنند؛ بنابراین کسب رتبه بالا در نتایج گوگل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. این موضوع در دیجیتال مارکتینگ با عنوان سئو یا بهینه‌سازی موتورهای جستجو شناخته می‌شود؛ بنابراین سایتی که رتبه بالاتری در نتایج جستجو گوگل دارد، از شانس بیشتری برای انتخاب شدن برخوردار است.

سئو چیزی است که می‌تواند کسب و کارها را به این هدف نزدیک کند. چرا که با سئو می‌توانید با مرتبط‌ترین کلمات کلیدی، تعداد زیادی از خریداران خود را از طریق موتور جستجو گوگل بدست بیاورید. اما برای کسب رتبه بالا در گوگل نیاز به ماه‌ها تلاش در حوزه سئو است. برای این منظور پیشنهاد می‌کنیم که بر روی سئو داخلی، سئو خارجی و سئو تکنیکال وب سایت خود کار کنید و سایت خود را براساس آن بهینه‌سازی کنید.

سئو داخلی مربوط به انتخاب کلمات کلیدی مناسب برای محتوا است. اما سئو خارجی به ایجاد بک لینک و تمام راهکارهای تبلیغاتی خارج از سایت بستگی دارد. سئو فنی نیز به بهینه‌سازی فنی وب سایت و موارد دیگر اشاره دارد. مجموع این کارها در دیجیتال مارکتینگ کمک می‌کند تا رتبه سایت شما در گوگل افزایش پیدا کند. در واقع سئو راهکاری است که ترافیک وب سایت شما را افزایش می‌دهد و کمک می‌کند تا از نظر گوگل سایت قابل قبولی باشید.

البته توجه به این نکته ضروری است که برای رسیدن به این هدف باید به صورت دراز مدت بر روی سئو سایت خود کار کنید. اگرچه این کار وقت‌گیر به نظر می‌رسد، اما باعث می‌شود تا بعد از مدتی نتایج مثبت آن را بر روی فروش خود ببینید. از طرفی دیگر الگوریتم‌های گوگل به صورت دائم در حال تغییر هستند؛ بنابراین شما نیز باید با این تغییرات همگام باشید.

تبلیغات کلیکی (Pay Per Click)

تبلیغات کلیکی و یا PPC یک مدل جدید تبلیغات است که در آن فرد هزینه‌ای را بابت تعداد کلیک‌هایی که برای تبلیغات انجام می‌گیرد، می‌پردازد؛ بنابراین هر چقدر که تعداد کاربران بیشتری بر روی لینک کلیک کرده باشند، شما هزینه‌ی بیشتری باید برای آن پرداخت کنید.

در این نوع تبلیغات از دیجیتال مارکتینگ شما می‌توانید برای خود بودجه‌ای در نظر بگیرید. سپس با توجه به آن بودجه کلیک دریافت کرده و هزینه آن را پرداخت می‌کنید. یکی از ویژگی‌های خوب این نوع بازاریابی این است که برای هزینه اولیه نیاز به پرداخت مبلغ بسیار زیادی نخواهید داشت. در نتیجه این نوع بازاریابی‌ها، برای کسب و کارهای کوچک با درآمد محدود بسیار مناسب هستند.

از جمله تبلیغات کلیکی می‌توان به تبلیغات بنری، تبلیغات ریتارگتینگ محصول و تبلیغات بنری همسان اشاره کرد.

بازاریابی موبایلی (Mobile Marketing)

امروزه بسیاری از افراد کارهای خود را با گوشی‌های هوشمند انجام می‌دهند. 90 درصد کاربران موبایلی وقت خود را برای گشت و گذار در اینترنت و بازی صرف می‌کنند. در نتیجه برنامه‌های موبایلی می‌توانند به یک گزینه‌ی مناسب برای بازاریابی تبدیل شوند؛ بنابراین بسیاری از بازاریابان در تلاشند تا بخش عظیمی از محتوای تبلیغاتی خود را به کاربران موبایلی اختصاص دهند.

یکی از ویژگی‌های خوب بازاریابی موبایلی در دیجیتال مارکتینگ این است که می‌توان از اطلاعات مکانی کاربر تلفن همراه برای دسترسی راحت‌تر او به محصولات و خدمات استفاده کرد. علاوه بر این فناوری‌های موجود بر روی گوشی‌های هوشمند مانند کدهای QR کمک می‌کنند تا کاربران بتوانند به راحتی و تنها با اسکن کردن به وب سایت شما دسترسی داشته باشند و از محصولات و خدمات سایت شما استفاده کنند.

این ویژگی سرعت تعامل بین شما و مشتری را افزایش می‌دهد. البته توجه به این نکته ضروری است که باید وب سایت شما برای گوشی‌های هوشمند بهینه‌سازی شده باشد. یعنی وب سایت شما باید در گوشی‌های هوشمند به خوبی نمایش داده شود. برای این منظور باید بر روی واکنش‌گرا بودن وب سایت خود برای انواع صفحه‌نمایش‌ها کار کنید.

محتوای حمایت شده (Sponsored Content)

همانطور که از نام این نوع بازاریابی مشخص است، شما باید به یک شرکت یا برند معتبر دیگر پول دهید تا از محتوای کسب و کار شما حمایت کرده و برند شما را تبلیغ کند. این نوع بازاریابی در دیجیتال مارکتینگ به اینفلوئنسر مارکتینگ شهرت دارد. در واقع این همان چیزی است که مشابه آن را در اینستاگرام به فور دیده‌اید.

در شبکه اجتماعی اینستاگرام برخی از اینفلوئنسرها با دریافت هزینه از شما، تبلیغ برند شما را می‌کنند و یا ویدئوهای مربوط به کسب و کار شما در شبکه اجتماعی خود با دیگران به اشتراک می‌گذارند.

نوع دیگر محتوای حمایت شده، رپورتاژ آگهی است. در این نوع بازاریابی، پست‌ها و یا مقاله‌های وبلاگ با نام تجاری برند شما در سایت‌های دیگر منتشر می‌شوند.

بازاریابی موتورهای جستجو (SEM)

اگر شما هم این نوع بازاریابی را با SEO یا بهینه‌سازی موتورهای جستجو یکسان می‌دانید، باید بگوییم که سخت در اشتباهید. اگرچه این دو نوع بازاریابی از نظر اسم، شباهت‌هایی با یکدیگر دارند و هر دو با موتورهای جستجو کار می‌کنند، اما از نظر عملکردی تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند.

در سئو شما بر روی محتوا و کلمه کلیدی خود کار می‌کنید تا رتبه بالایی در گوگل کسب کنید. اما در SEM به عنوان یکی از روش‌های دیجیتال مارکتینگ برای افزایش ترافیک سایت، از تبلیغات پولی گوگل استفاده می‌کند. ممکن است شما نیز تبلیغات اول گوگل را در نتایج جستجوی برخی از کلمات کلیدی خود دیده باشید. این نوع تبلیغات با شناسه AD در کنار خود  در بالای نتایج جستجو دیده می‌شوند.

در این نوع تبلیغات شما می‌توانید از کلمات کلیدی رقبای خود نیز استفاده کنید. همچنین می‌توانید تنها بر روی یک منطقه‌ی خاص تمرکز کنید. اگرچه به کمک این روش می‌توانید سریع‌تر از سئو به نتیجه مورد دلخواه خود برسید، اما توجه به این نکته ضروری است که روش SEM تنها راه رسیدن به افزایش ترافیک سایت نیست. بلکه شما باید از این روش در کنار سئو نیز استفاده کنید تا بتوانید به اهداف بازاریابی خود دست پیدا کنید.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی (SMM)

موفقیت شما در بازاریابی اجتماعی بستگی به قدرت محتوا تولید شده در این شبکه‌ها دارد. قدرت این شبکه‌ها به اندازه‌ای است که می‌توان گفت این رسانه‌ها توانسته‌اند تسلط کاملی بر روی بازاریابی سنتی داشته باشند. چرا که امروزه میلیاردها کاربر در جهان از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. همین موضوع باعث شده است تا بازاریابی شبکه‌های اجتماعی به عنوان یکی از کانال‌های ارتباطی در دیجیتال مارکتینگ به شمار برود.

برای موفقیت در کمپین‌های رسانه‌های اجتماعی باید بتوانید محتوایی برای کسب و کار خود تولید کنید که از قابلیت اشتراک‌‌گذاری بسیار بالایی برخوردار باشد. برای این منظور می‌توانید در وب سایت خود، دکمه‌هایی برای اشتراک‌گذاری پست‌ها، محصولات و خدمات خود در شبکه‌های اجتماعی قرار دهید.

یکی از ویژگی‌های خوب شبکه‌های اجتماعی این است که ارتباط شما با مخاطبان به صورت دو طرفه است. چرا که کاربران می‌توانند نسبت به محصولات و خدمات شما نظر دهند، آنها را لایک کنند و یا پست‌های شما را با دیگران به اشتراک بگذارند. علاوه بر این برای تبلیغات محصولات خود در چنین شبکه‌هایی نیاز به بودجه زیادی ندارید. در نتیجه برای کسب و کارهای نوپا، این روند می‌تواند یک گزینه‌ی پیشنهادی مناسب باشد.

روابط عمومی آنلاین (Online PR)

عملکرد روابط عمومی آنلاین شباهت بسیاری به روابط عمومی سنتی دارد. در روش آنلاین باید وبلاگ‌ها، وب سایت‌ها و مقالات دیجیتالی خود را به صورت آنلاین پوشش دهید. در واقع این کاری است که در روابط عمومی به شکل سنتی انجام می‌گیرد. اما در روش آنلاین  به عنوان یک روش دیجیتال مارکتینگ این فضا در بستر وب و به صورت آنلاین اتفاق می‌افتد.

یکی از ویژگی‌های خوب روابط عمومی آنلاین این است که شما بدون پرداخت هیچ‌گونه هزینه‌ای می‌توانید در بستر شبکه‌های اجتماعی با افراد مختلف در ارتباط باشید و عملکرد آنها را به کمک ابزارهای تحلیل، مورد بررسی قرار دهید و از دلایل خرید و یا عدم خرید آنها مطلع شوید تا در صورت نیاز بتوانید تغییرات مثبتی را بر روی کسب و کار خود اعمال کنید.

بازاریابی وابسته (Affiliate Marketing)

یکی از پردرآمدترین نوع بازاریابی دیجیتال، بازاریابی وابسته است. در این نوع بازاریابی شما با یک خرده فروش به صورت آنلاین همکاری می‌کنید تا از هر فروش بتوانید یک کمیسیون دریافت کنید. این موضوع باعث می‌شود تا محصولات و خدمات کسب و کار شما به تعداد گسترده‌ای از مخاطبان معرفی شوند.

علاوه بر این بازاریاب‌های وابسته می‌توانند تاثیر بسیار زیادی روی تصمیم‌گیری مشتری جهت خرید بگذارند. چرا که می‌توانند با اعتماد بر آنها، تصمیم‌گیری بهتری در رابطه با خرید داشته باشند. علاوه بر این بازاریابی وابسته کمک می‌کند تا با مشتریان خرده فروش‌ها نیز ارتباط برقرار کنید.

بازاریابی وابسته به عنوان یکی از روش‌های دیجیتال مارکتینگ یک همکاری برد برد است. چرا که شما با شرکتی وابسته به مخاطبان هدف خود در ارتباط هستید که می‌توانید علاوه بر مشتریان قبلی، مشتریان جدیدی را نیز پیدا کنید. تنها وظیفه شما این است که برای هزینه هر فروش محصول، با یکدیگر به توافق برسید.

یکی از شرکت‌های مطرح در این زمینه، دیجی‌کالا است که فروشندگان مختلفی محصولات خود را در این سایت با کاربران میلیونی به اشتراک گذاشته‌اند. شرکت دیجیکالا بدون هیچ هزینه درآمدی فعال دارد. چرا که شما باید درصدی از سود خود را به این سایت پرداخت کنید.

بازاریابی درون گرا (Inbound Marketing)

در این نوع بازاریابی هدف این است که بتوان با مشتریان خود یک رابطه پایدار ایجاد کنید. هرچقدر که شما بتوانید حس ارزشمندی و توانمندی را به مشتریان خود القا کنید، می‌توانید به اهداف بازاریابی خود دست پیدا کنید. چرا که وقتی مشتری اقدام به خرید یک محصول و یا استفاده از خدمات شما می‌کند، در واقع شما توانسته‌اید در این راه موفق شوید.

برای اجرای بازاریابی درون گرا به عنوان یکی از روش‌های دیجیتال مارکتینگ سه مرحله زیر را به شما پیشنهاد می‌دهیم:

  • جذب: شما باید بتوانید با تولید محتوای کاربردی، مخاطبان زیادی را جذب خود کنید. هرچقدر که محتوای شما ارزشمند باشد، مشتری شما را به عنوان یک شرکت قابل اعتماد می‌شناسد. در نتیجه تصمیم می‌گیرد که با شما تعامل داشته باشد.
  • تعامل: با ارائه‌ راه‌حل‌های مناسب باید بتوانید افراد را به سمت خرید یا استفاده از خدمات سوق دهید.
  • پشتیبانی: برای خرید بهتر مشتری باید بتوانید کمک‌های سازنده و پشتیبانی همیشگی ارائه دهید.

اتوماسیون بازاریابی (Marketing Automation)

برای خودکارسازی بازاریابی دیجیتالی استفاده از اتوماسیون بازاریابی را به شما پیشنهاد می‌دهیم. به کمک این نوع نرم‌افزار می‌توانید برخی از کارهای تکراری را به صورت خودکار انجام دهید. از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خبرنامه ایمیل: به کمک این نوع قابلیت علاوه بر ارسال ایمیل به صورت خودکار به مشترکین خود، می‌توانید به مخاطبین انتخاب شده نیز خبرنامه‌های اختصاصی ارسال کنید.
  • برنامه‌ریزی برای پست شبکه‌های اجتماعی: یکی از راهکارهای دیجیتال مارکتینگ افزایش حضور در شبکه‌های اجتماعی است. برای این منظور باید به صورت منظم و مکرر پست بگذارید. این نرم‌افزار به شما کمک می‌کند تا به صورت زمان‌بندی شده، محتوای خود را به شبکه‌های اجتماعی ارسال کنید. در نتیجه به جای صرف وقت بر روی بارگذاری محتوا، بیشتر وقت خود را بر روی محتوا می‌‌گذارید.
  • روند پرورش لید: اینکه بتوانید مشتریان خود را به مشتریان واقعی تبدیل کنید، کار بسیار طولانی است. برای این منظور می‌توانید به کمک این نرم‌افزار ایمیل‌های گروهی و یا محتواهایی با معیارهای مشخص برای کاربران خود ارسال کنید.
  • گزارش برگزاری کمپین‌ها: اتوماسیون بازاریابی به شما کمک می‌کند تا بتوانید عملکرد کمپین‌های بازاریابی را به خوبی تجزیه و تحلیل کنید تا بتوانید عوامل پیشرفت و یا پسرفت خود را در این حوزه پیگیری کنید.

مزایای استفاده از بازاریابی دیجیتال

استفاده از دیجیتال مارکتینگ در کسب و کارها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. چرا که می‌تواند مزایای بیشماری برای کسب و کار شما به ارمغان بیاورد. از جمله اهمیت این نوع بازاریابی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نرخ رو به رشد: این نوع بازاریابی با سرعت بسیار بالایی در حال رشد بوده و فرصت‌های شغلی فراوانی را ایجاد کرده است.
  • ایجاد شغل‌های متنوع: بازاریابی آنلاین انواع مختلفی از شغل‌ها را برای افراد ایجاد کرده است. به طوری که شما می‌توانید از خانه به صورت دورکار در این حوزه فعالیت کنید و به درآمد قابل توجهی برسید.
  • ایجاد یک کسب و کار خلاقانه: برای شروع کسب و کار خود می‌توانید شبکه‌های اجتماعی مختلفی را امتحان کنید. سپس با پیدا کردن بهترین کانال بازاریابی، فعالیت اصلی خود را برای مخاطبان هدف شروع کنید.
  • جذب آسان مخاطب: به کمک بازاریابی آنلاین می‌توانید مخاطبان بسیار زیادی را جذب کسب و کار خود کنید.
  • تحول در بازاریابی: در دیجیتال مارکتینگ همیشه نکته جدید برای یادگیری وجود دارد. شما می‌توانید در کنار کسب اطلاعات از افراد قبلی و کتاب‌ها، خلاقیت در بازاریابی خود وارد کنید.
  • پشت سر گذاشتن رقبا: بازاریابی آنلاین به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید شرکت و چشم‌انداز خود را بهتر بشناسید. در نتیجه بهتر می‌توانید از رقیبان خود جلو بیفتید.
  • پیشرفت آسان: به کمک شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی آنلاین به راحتی می‌توانید ترافیک وب سایت خود را افزایش دهید. این ویژگی کمک می‌کند تا بتوانید مشتریان بالفعل داشته باشید.
  • تطبیق‌پذیری: در صورت داشتن مهارت در یک حوزه از بازاریابی به راحتی می‌توانید جایگاه خود را تغییر دهید. برای این منظور کافی است تا در کنار ارتقا مهارت قبلی، مهارت جدید را یاد گرفته و از آن بهترین استفاده را کنید.

جمع بندی

ما در این مقاله در رابطه با بازاریابی دیجیتال و شاخه‌های مختلف آن صحبت کردیم. برای موفقیت در این زمینه می‌توانید مشاوره دیجیتال مارکتینگ دریافت کنید تا در مسیر بازاریابی محتاطانه پیش بروید. در صورت داشتن هرگونه سوال در این زمینه می‌توانید در زیر همین پست و در بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.