استراتژی دیجیتال مارکتینگ

در صورت داشتن یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ شما می‌توانید به تمام هدف‌های کسب و کار خود برسید. کمپین‌ها، کانال‌های رسانه‌های فردی، ابزارها و… به شما کمک می‌کنند تا بتوانید به این اهداف خود برسید. ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با استراتژی بازاریابی دیجیتال آشنا کنیم تا بتوانید حضور موثرتری در فضای آنلاین داشته باشید. ما را در ادامه این مقاله همراهی کنید.

استراتژی دیجیتال مارکتینگ و گام‌های اصلی آن

در دنیای امروز هر کسب و کاری برای موفقیت در کار خود نیاز به یک بازاریابی حرفه‌ای دارد. در واقع بازاریابی کار ساده‌ای نیست و تبدیل به یک هنر و مسئله بزرگ شده است. به خصوص ورود اینترنت به دنیای بازاریابی باعث شده است تا شکل جدیدی از بازاریابی به نام دیجیتال مارکتینگ شکل بگیرد. ابزارها و استراتژی‌های مختلفی برای دیجیتال مارکتینگ وجود دارند. از جمله مراحل استراتژی بازاریابی دیجیتال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

گام اول: مشخص کردن پرسونا برای خریداران

اولین گام از استراتژی دیجیتال مارکتینگ این است که شما  کاربران هدف خود را مشخص کنید. دانستن این موضوع که قرار است دقیقا چه کسانی جذب کسب و کار شما شوند، بهترین موقعیت را برای شما فراهم می‌کند. معنای دقیق پرسونا این است که شما مشتریان هدف کسب و کار خود و ویژگی‌های هر یک از آنها را به خوبی بشناسید.

به عنوان مثال اگر در حوزه لباس کار می‌کنید، باید جنسیت، سن، قد، وزن، سرگرمی، شغل و از این دست اطلاعات مشتریان هدف خود را بدانید. هرچه قدر که اطلاعات شما دقیق‌تر و جزئی‌تر باشند، بهتر می‌توانید نیازهای مشتریان را به خوبی برآورده کنید. برخی ابزارها در این زمینه وجود دارند که به شما کمک می‌کنند تا بتوانید مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید.

گام دوم: مشخص کردن اهداف و منابع

اهداف شما باید در راستای هدف کلی کسب و کارتان باشند. به عنوان مثال اگر می‌خواهید که درآمد سالیانه خود را به میزان 20 درصد افزایش دهید، باید در قسمت بازاریابی تلاش بیشتری کنید تا بتوانید به این هدف کسب و کار خود برسید. برای رسیدن به این استراتژی دیجیتال مارکتینگ نیاز به منابع مختلفی از جمله ایجاد کانال‌های ارتباطی جدید با مخاطبان و… دارید.

گام سوم: ارزیابی کانال‌های دیجیتال مارکتینگ

ممکن است در کانال‌های دیجیتال مارکتینگ به ابزارهایی بر بخورید که وجود آنها را فراموش کرده باشید؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که برای جلوگیری از این موضوع، لیستی از کانال‌های ارتباطی را داشته باشید. به صورت کلی رسانه‌های دیجیتال مارکتینگ به سه دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  • رسانه‌های فردی: هر کانال ارتباطی که مرتبط به برند شما است، مربوط به رسانه‌های فردی می‌شوند. از جمله آنها می‌توان به اکانت اینستاگرامی، وب سایت، وبلاگ و… اشاره کرد.
  • رسانه‌های اکتسابی: همانطور که از نام این نوع رسانه مشخص است، گاهی ممکن است اعتبار شما از رویکرد دهان به دهان بدست آمده باشد. از جمله آنها می‌توان به اشتراک‌گذاری چندین باره یک محتوا در وبلاگ‌های مختلف، رضایت یک مشتری از خدمات و محصولات شما و انتقال تجربه خود به دیگران و… اشاره کرد. در این نوع کانال بازاریابی شما بدون پرداخت هیچ هزینه، اعتبار بدست می‌آورید.
  • رسانه‌های پولی: به رسانه‌هایی گفته می‌شوند که برای دیدن شدن باید هزینه پرداخت کنید. از جمله این ابزارها در استراتژی دیجیتال مارکتینگ می‌توان به گوگل ادز، تبلیغات بنری، تبلیغات تلویزیونی، پست‌های اسپانسری اینستاگرام و… اشاره کرد.

در صورتی که شما بتوانید با توجه به کسب و کار خود هر یک از این کانال‌ها را مشخص کنید، بهتر می‌توانید به اهداف کسب و کار خود نزدیک شوید.

گام چهارم: برنامه‌ریزی برای تولید محتوا

قلب هر بازاریابی آنلاین، محتوا است. هر پیامی که از برند شما تولید می‌شود، به نوعی می‌توان آن را محتوا در نظر گرفت. این محتواها می‌توانند باعث بهبود حضور شما در فضای مجازی شوند. تکنیک‌های بسیار زیادی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند تا بتوانید رسانه‌های فردی و محتوایی خود را بهبود ببخشید. از جمله آنها می‌توان به بررسی محتوای فعلی، شناسایی کمبودهای محتوا و داشتن یک برنامه منظم برای تولید محتوا اشاره کرد.

گام پنجم: بررسی کمپین‌های رسانه‌های اکتسابی

یکی از مراحل تدوین استراتژی بازاریابی دیجیتال این است که به کارهای انجام شده تا به امروز خود امتیاز دهید. ابزارهای بسیار زیادی در این زمینه وجود دارند که به شما کمک می‌کنند تا متوجه شوید بیشترین جذب ترافیک مربوط به کدام بخش از وب سایت شما است.

در واقع این ابزارها یک راهکار بسیار مناسب در اختیار شما قرار می‌دهند که بتوانید با پیدا کردن نقاط قوت و ضعف کسب و کار خود به اصلاح یا تقویت آنها بپردازید.

گام ششم: بررسی کمپین‌های رسانه‌های پولی

همانند مرحله قبل، بررسی کمپین‌های پولی نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند. چرا که باید بررسی کنید که تبلیغات پولی انجام شده نتیجه مثبتی بر روی کسب و کار شما داشته است یا خیر. همچنین تجزیه و تحلیل نقاط قوت و ضعف هر کدام از کانال‌های پولی به شما کمک می‌کنند تا بتوانید بهتر به اهداف کسب و کار خود برسید.

گام هفتم: انجام تمامی گام‌های بالا

بعد از انجام تمامی مراحل بالا، می‌توانید یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ برای خود داشته باشید و طبق این استراتژی حرکت کنید. در واقع این ویژگی مانند یک نقشه راه به شما کمک می‌کند تا بتوانید هر کاری را در موقع مناسب خود انجام دهید.

مزایا و اهمیت استفاده از استراتژی بازاریابی آنلاین

استراتژی بازاریابی آنلاین به شما کمک می‌کند تا بتوانید به اهداف کسب و کار خود برسید؛ بنابراین این استراتژی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مهم‌ترین مزیت استراتژی بازاریابی آنلاین این است که به کار شما نظم می‌بخشد و روند کاری را برای شما مشخص می‌کند. در نتیجه باعث می‌شود تا برند کسب و کار شما بهتر دیده شود.
  • استراتژی بازاریابی آنلاین کاملا علمی و دقیق است؛ بنابراین برای اجرای آن نیاز به تحقیقات بسیار زیادی است و نمی‌توانید به صورت غریزی و بدون علم و تحقیق در رابطه با آن این کار را به سرانجام برسانید.
  • یکی از بهترین مزایای استراتژی دیجیتال مارکتینگ هم راستا قرار دادن بازاریابی و فروش است؛ بنابراین وقتی شما یک استراتژی مشخصی داشته باشید، مجبور خواهید شد تا برای دسترسی به اهداف کسب و کار خود در یک راستا گام بردارید.
  • بدون داشتن یک استراتژی مشخص در بازاریابی آنلاین نمی‌توانید به اهداف خود دسترسی پیدا کنید. اگر هدف شما افزایش ترافیک سایت و یا افزایش فروش و ارائه خدمات باشد، استراتژی بازاریابی دیجیتال به شما کمک می‌کند تا به راحتی بتوانید به اهداف کسب و کار خود دست پیدا کنید.

عوامل موثر در اثربخشی استراتژی بازاریابی آنلاین

رعایت نکات زیر به شما کمک می‌کند تا بتوانید در استراتژی بازاریابی دیجیتال بهتر عمل کنید. از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سنجش: اگرچه رعایت تمام نکات گفته شده در بالا شما را به یک استراتژی عالی برای بازاریابی آنلاین هدایت می‌کند، اما توجه به این نکته ضروری است که این شرایط برای همیشه غیر قابل تغییر نیست. ممکن است با ورود یک محصول جدید استراتژی شما نیاز به تغییر داشته باشد. بررسی مداوم به شما کمک می‌کند تا مطابق با نیاز مشتری به سمت جلو حرکت کنید.
  • بالا بردن طول عمر مشتری: در استراتژی دیجیتال مارکتینگ جذب مشتری سخت‌تر از حفظ آن است؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که برای حفظ مشتری، ارتباط خود را با او به بهترین نحو ادامه دهید. چرا که حضور مشتری می‌تواند به رشد کسب و کار شما کمک کند.

برای بالا بردن طول عمر مشتری کارهایی مانند شناسایی مشتری‌های ارزشمند و تعامل با او از طریق کانال‌های ارتباطی مختلف می‌تواند بسیار موثر باشد.

  • استفاده از تجزیه و تحلیل پیش‌بینی کننده: برای اندازه‌گیری و افزایش سرمایه استفاده از تجزیه و تحلیل بسیار موثر است. به کمک داده‌های جمع‌آوری شده، رفتار کاربران خود را تحلیل کنید تا از این طریق بتوانید مشتریان بالقوه خود را پیدا کرده و اقدامات ضروری در این باره انجام دهید.
  • استفاده از اتوماسیون: برای جلوگیری از کارهای تکراری، استفاده از اتوماسیون بسیار کارآمد است. در صورت داشتن اتوماسیون دیگر نگرانی بابت ارسال پیامک، ایمیل به مشتری، رسیدگی به سبدهای خرید نیمه رها شده و… نخواهید داشت.
  • تولید محتوای مناسب: برای تولید محتوای مناسب باید نیازهای کاربران را بررسی کنید. محتوای تولید شده باید به گونه‌ای باشد که استفاده از محصولات یا خدمات را برای مشتری آسان‌تر کند. محتوا به عنوان یکی از اجزای مهم استراتژی دیجیتال مارکتینگ باید به گونه‌ای تولید شود که بتواند نیازهای مخاطبان هدف را به خوبی برطرف سازد.

نکات مهم برای داشتن یک استراتژی عالی

اگر می‌خواهید که یک استراتژی عالی در دیجیتال مارکتینگ داشته باشید، توجه به نکات زیر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ابتدا باید هدف خود را از اجرای کمپین تبلیغاتی مشخص کنید. سپس آن را در جهت کسب و کار خود قرار دهید.
  • اگر شما هم فکر می‌کنید با راه‌اندازی یک کسب و کار باید در تمامی شبکه‌های اجتماعی عضو شوید، باید بگوییم که سخت در اشتباه هستید. چرا که تنها عضو شدن در این شکبه‌ها کافی نیست. باید بتوانید کسب و کار خود را در این شبکه‌ها به خوبی مدیریت کنید.
  • یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال این است که محتوای شما ارزشمند و منحصر به فرد باشد.
  • عدم توجه به تمامی بخش‌های کسب و کار باعث می‌شود تا اعتبار خود را از دست بدهید. اگر از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنید، باید متناسب با کارکرد هر کدام فعالیت داشته باشید. به عنوان مثال برخی از کسب و کارها از مسابقه‌های اینستاگرامی برای توییتر خود استفاده می‌کنند.
  • یکی از اصول اصلی استراتژی دیجیتال مارکتینگ متمرکز شدن بر روی تبلیغات است. چرا که تبلیغات به شما کمک می‌کنند تا بهتر به هدف کسب و کار خود برسید.
  • قبل از اینکه مورد حمله رقیبان قرار بگیرید، خودتان را در این موقعیت بگذارید. این ویژگی به شما کمک می‌کند تا بتوانید جلوی مشکلات را بگیرید.
  • برای کار کردن در این حوزه باید بودجه خود را در نظر بگیرید. سپس با مشخص کردن دقیق مسائل مالی، برای کارهای خود هزینه کنید.
  • بازار مخاطبان خود را شناسایی کنید. قرار نیست که تمام مشتریان دنیا از محصولات و خدمات شما استفاده کنند. چرا که محصولات شما برای بخشی از مشتریان، تولید شده است. استراتژی بازاریابی دیجیتال خود را به گونه‌ای مشخص کنید که برای بازار مخاطبان شما مناسب باشند.

نمونه‌هایی از استراتژی بازاریابی آنلاین

کسب و کارها با توجه به شرایط کاری خود از استراتژی‌های متفاوتی استفاده می‌کنمد. اگر شما هم در زمینه دیجیتال مارکتینگ کار می‌کنید، نمونه‌های زیر می‌توانند به ایده گرفتن شما در استراتژی دیجیتال مارکتینگ کمک بسیار زیادی کنند. از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- ایجاد پست در بلاگ

با توجه به نیاز کاربر در وبلاگ خود، محتوا تولید کنید. این ویژگی باعث می‌شود تا بتوانید اعتماد کاربر را نسبت به برند خود جلب کنید. برای پیدا کردن نیاز کاربر می‌توانید به سرچ‌های او دقت کنید و براساس آن محتوا بنویسید. در واقع محتوای شما باید به گونه‌ای باشد که بتوانید کاربر را به سمت خرید محصولات یا استفاده از خدمات خود هدایت کنید.

2- استفاده از بازاریابی ویدیویی در یوتیوب

یکی از راهکارهای مناسب برای جذب کاربر، تولید ویدیویی است که از افکت‌های زیبا و موزیک‌های جذاب در آن استفاده شده باشد. از طرفی دیگر امروزه افراد تمایل بسیاری به فعالیت در یوتیوب دارند. در نتیجه شما می‌توانید با تولید محتوای ویدیویی جذاب، از این فرصت نهایت استفاده را برای کسب و کار خود بکنید.

3- بازاریابی شبکه اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی به یکی از پرطرفدارترین رسانه‌ها در بین مخاطبان تبدیل شده‌اند. به کمک استراتژی دیجیتال مارکتینگ می‌توانید مطالب خود را با توجه به نیاز مخاطب در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید و از این طریق با مخاطبان خود در ارتباط باشید. هرچقدر که محتواهای شما مفید و سرگرم‌کننده باشند، می‌توانید نظر مخاطبان را به سمت خود جلب کنید.

4- تولید پادکست

یکی از راهکارهای موثر برای حضور در لحظات مخاطبان، استفاده از پادکست‌ است. امروزه بیشتر مخاطبان ترجیح می‌دهند که در پشت چراغ راهنما، در مسیر جاده، در منزل و… از پادکست‌ها استفاده کنند. شما می‌توانید از این گزینه حرف‌های جدیدی را به مخاطبان خود انتقال دهید.

5- ایمیل مارکتینگ

یکی از به صرفه‌ترین و اثرگذارترین راه‌ها برای جذب مخاطب استفاده از ایمیل مارکتینگ است. شما می‌توانید با ارسال خبرنامه و محتواهای جذاب، اعتماد مخاطبان را به سمت خود جلب کنید. البته توجه به این نکته ضروری است که برای ارسال ایمیل باید ابتدا از رضایت مخاطبان خود مطمئن شوید. چرا که گاهی می‌تواند این موضوع نتیجه عکس داشته باشد.

6- ایجاد تالارهای گفتگو

بسیاری از کسب و کارها تصور می‌کنند که دیگر تالارهای گفتگو برای جذب مخاطب مناسب نیستند. اما این راهکار در استراتژی دیجیتال مارکتینگ به شما کمک می‌کند تا بتوانید با پاسخگویی مناسب به سوالات مخاطبان خود، آنها را به سمت برند خودتان بکشانید.

7- استفاده از تبلیغات

بسیاری از کسب و کارها به دلیل پولی بودن تبلیغات، از این استراتژی برای کسب و کار خود استفاده نمی‌کنند. اما این تفکر درست نیست. اگرچه تبلیغات پولی هزینه‌ای برای شما خواهند داشت، اما نتیجه آن به‌گونه‌ای است که دو برابر آن را به صورت سود دریافت خواهید کرد. شما می‌توانید از تبلیغات گوگل، شبکه‌های اجتماعی، اپلیکیشن‌های موبایل و… برای کسب و کار خود استفاده کنید.

البته افرادی در این زمینه هستند که می‌توانند به شما برای تبلیغات بهتر و به صرفه‌تر کمک کنند.

جمع بندی درباره موضوع استراتژی دیجیتال مارکتینگ

ما در این مقاله در رابطه با استراتژی بازاریابی آنلاین صحبت کردیم. از آنجایی که برای انجام هر کاری نیاز به برنامه‌ریزی است، بنابراین برای اینکه در کسب و کار خود موفق شوید، نیاز است تا براساس اصول و قواعد موجود به جلو حرکت کنید. نداشتن یک استراتژی دیحیتال مارکتینگ منسجم باعث می‌شود تا در بازاریابی آنلاین خود دچار بی‌نظمی شوید. این موضوع می‌تواند بر روی ذهن مخاطب نیز تاثیر منفی بگذارد.

در طراحی وب سایت ها این امر بسیار اهمیت دارد با ورودکاربران بیشتر امکان بهینه سازی برای موتورهای جست وجو  فراهم می شود.

اگر شما هم قصد راه‌اندازی یک کسب و کار جدید را دارید، باید یک برنامه جامع یا استراتژی دیجیتال مارکتینگ در این زمینه داشته باشید تا بتوانید به موفقیت برسید. در صورت داشتن هر گونه سوال در رابطه با استراتژی بازاریابی آنلاین می‌توانید نظر خودتان را زیر این پست برای ما بنویسید.