اپلیکیشن تحت وب چیست و چه کاربردهایی دارد؟

اپلیکیشن تحت وب یک برنامه سیستمی است که از تکنولوژی پیشرفته مرورگر برای انجام وظایف خود استفاده می‌کند. وب اپلیکیشن به عنوان یک برنامه کاربردی شناخته می‌شود که در سرور ذخیره شده و در بستر اینترنت و از طریق مرورگرهای مختلف قابل اجرا است. کاربران از طریق مرورگرهای خود می‌توانند به وب اپلیکیشن دسترسی پیدا کنند.

در این مقاله قصد داریم تا به بررسی اپلیکیشن تحت وب بپردازیم و تفاوت آن را با اپلیکیشن و سایت بیان کنیم. در صورتی که به دنبال آشنایی با وب اپلیکیشن هستید، کافی است تا پایان مقاله همراه ما باشید.

آشنایی با وب اپلیکیشن

برنامه تحت وب یا وب اپلیکیشن، به نرم افزاری گفته می‌شود که از طریق سیستم کامپیوتر و به کمک مرورگر سیستم فراخوانی شده و از طریق شبکه‌های محلی و یا اینترنت مورد استفاده کاربران قرار می‌گیرد. به بیان دیگر می‌توان گفت که اپلیکیشن تحت وب تنها از طریق وب و مرورگر‌های مختلف قابل اجرا و استفاده است. در یک نگاه کلی می‌توان گفت که این گونه اپلیکیشن‌ها از لحاظ محتوایی چندان دارای اهمیت نیستند.

از میان وب اپلیکیشن‌های موجود، جیمیل به عنوان یک نرم افزار تحت وب است که بسیار معروف بوده و به صورت روزانه مورد استفاده بسیاری از افراد قرار دارد. وب اپلیکیشن‌ها به کاربران این امکان را می‌دهند که بدون نیاز به نصب نرم افزار، در هر ساعت از شبانه روز به راحتی از طریق مرورگر گوشی به اپلیکیشن دسترسی پیدا کنند. این گونه نرم افزار‌ها قابل ارائه در شبکه داخلی و اینترنت هستند که این امر به عنوان یک مزیت کلیدی برای آن‌ها محسوب می‌شود.

وب سایت چیست؟

وب سایت یک بستر تکاملی از اینترنت است که از یک یا چند صفحه تشکیل شده است. مجموعه صفحات متصل به یک سایت بر روی یک سرور قرار گرفته و باعث ایجاد وب سایت می‌شوند. اپلیکیشن تحت وب با وب سایت متفاوت است و می‌تواند کاربردهای مختلفی داشته باشد. همان‌طور که در بالا به آن اشاره شد، معمولا در نرم افزارهای تحت وب محتوای خاصی ارائه نمی‌شود اما در وب سایت‌ها هدف ارائه محتواهای متنوع برای معرفی محصولات، ارائه خدمات و… است.

وب سایت‌ها بر روی محتواهای جامع، کامل و بهینه تمرکز دارند در حالی که نرم افزار‌های تحت وب این گونه نیستند.

تفاوت اپلیکیشن تحت وب و وب سایت

باید بدانید که وب سایت و نرم افزارهای تحت وب با یکدیگر تفاوت‌های زیادی دارند که شناخت تفاوت هر کدام دارای اهمیت است. در طراحی وب سایت به صورت مستقیم بر روی تولید محتوای با ارزش تمرکز دارد در حالی که وب اپلیکیشن‌ها بر روی کارکرد خود متمرکز هستند. وب سایت مطالب خود را به صورت یکسان برای تمام کاربران نمایش می‌دهد در صورتی که وب اپلیکیشن بر اساس سن، علاقه، جنسیت و… متفاوت است و بر حسب نیاز کاربران نمایش داده می‌شود.

زمانی که کاربر بخواهد از وب سایت استفاده کند باید به صورت مستقیم به اینترنت متصل شود در حالی که این موضوع در اپلیکیشن تحت وب به این صورت نیست. کاربر با یکبار دسترسی به اینترنت می‌تواند به صورت آفلاین نیز از اپلیکیشن مورد نظر خود برای ساعت‌های مختلف استفاده کند. تمام موارد بیان شده در این بخش نشان می‌دهد که وب اپلیکیشن تفاوت‌های مختلفی با وب سایت دارد.

تفاوت وب اپلیکیشن و اپلیکیشن

امروزه بسیاری از شرکت‌های بزرگ تجاری و خدماتی، برای این که بتوانند خدمات خود را در قالب بهینه به مشتریان ارائه دهند، از اپلیکیشن و وب اپلیکیشن استفاده می‌کنند. به عنوان مثال پیام رسان تلگرام، علاوه بر داشتن نرم افزار کاربردی برای سیستم‌ عامل‌های مختلف، دارای نسخه تحت وب است. تفاوت وب اپلیکیشن و اپلیکیشن در این است که اپلیکیشن نصب شده بر روی گوشی، سریع‌تر و روان‌تر از نسخه وب اپلیکیشن اجرا می‌شود.

در واقع می‌توان گفت که وابسته نبودن نرم افزار به بستر اینترنت باعث می‌شود تا عوامل جانبی نتوانند بر روی سرعت اپلیکیشن تاثیرگذار باشند. برای استفاده از اپلیکیشن ‌می‌توان بدون نیاز به اینترنت اقدام کرد اما برای دسترسی اولیه به اپلیکیشن تحت وب، نیاز به بستر اینترنت وجود دارد. بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند تا با نصب یکباره اپلیکیشن به صورت کامل از آن استفاده کنند اما در صورت در دسترس نبودن نرم افزار، بهره‌گیری از نسخه وب اپلیکیشن نیز کاربردی است.

وب اپلیکیشن چگونه کار می‌کند؟

یکی از نکات کلیدی در وب اپلیکیشن این است که این گونه نرم افزار‌ها برای کار کردن نیاز به بارگیری ندارند چرا که به صورت کامل تحت شبکه بوده و فعالیت‌های آن‌ها در بستر اینترنت انجام می‌شود. کاربران و کسانی که به دنبال کار کردن با اپلیکیشن تحت وب هستند، می‌توانند از طریق مرورگرهای مختلف نظیر گوگل کروم، فایرفاکس، سافاری و… یک برنامه تحت وب را باز کرده و به آن دسترسی پیدا کنند. البته باید خاطر نشان کرد که برخی از وب اپلیکیشن‌ها دارای یک نسخه اولیه هستند که برای کار کردن نیاز به نصب اولیه دارند.

یک نرم افزار تحت وب برای اجرا شدن نیاز به یک سری پیش نیازها دارد. وب سرور، سرور برنامه و پایگاه داده اطلاعاتی از جمله مواردی هستند که اپلیکیشن برای اجرا به آن‌ها نیاز دارد. پنل مدیریت مشتریان و درخواست‌های آنان از طریق وب سرور به صورت کامل مدیریت می‌شود. ذخیره اطلاعات و تغییرات انجام شده در این روش از طریق پایگاه داده انجام می‌شود.

مزایای اپلیکیشن تحت وب

حال که با وب اپلیکیشن آشنا شدید، در این بخش بهتر است با مزایای نرم افزارهای تحت وب نیز آشنا شوید تا در صورت نیاز بتوانید با راه اندازی یک نرم افزار تحت وب، نیازهای کسب و کار خود را مرتفع کنید.

از مهم‌ترین مزایای نرم افزار تحت وب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شاید به جرات بتوان گفت که مهم‌ترین ویژگی نرم افزار تحت وب، حذف محدودیت سیستم عامل در گوشی‌های هوشمند است. با ظهور وب اپلیکیشن کاربران بدون توجه به نوع سیستم عامل گوشی خود می‌توانند از اپلیکیشن استفاده کنند. در این شیوه، محدودیت این که یک کاربر دارای گوشی اندروید است و صرفا باید از اپلیکیشن اندروید استفاده کند وجود ندارد. کاربران به آسانی از طریق مرورگر گوشی خود می‌توانند اپلیکیشن تحت وب را اجرا کنند.
  • نرم افزارهای تحت وب به دلیل این که بر روی یک سرور اجرا می‌شوند، رم گوشی شما را اشغال نخواهند کرد. اپلیکیشن‌های نصب شده بر روی گوشی به صورت خودکار بخشی از رم و حافظه را اشغال می‌کنند، در صورتی که این موضوع در وب اپلیکیشن وجود ندارد. نرم افزارهای تحت وب در یک صفحه اینترنت اجرا شده و باعث مشغول شدن فضای داخلی تلفن هوشمند نخواهند شد.
  • وب اپلیکیشن دارای طراحی واکنش‌گراست، بدین صورت که با باز کردن اپلیکیشن تحت مرورگرهای مختلف، اپلیکیشن با سایز صفحه نمایش استاندارد اجرا خواهد شد.
  • اپلیکیشن‌های تحت وب بدون نیاز به دانلود و نصب هستند که این موضوع می‌تواند برای بسیاری از کاربران دارای اهمیت باشد. همچنین وب اپلیکیشن‌ها با دارا بودن قابلیت جستجو به افراد این امکان را می‌دهند تا بتوانند به آسانی موضوعات مرتبط با نیاز خود را جستجو کنند.

استفاده از پروتکل HTTPS در وب اپلیکیشن موجب شده است تا امنیت این گونه اپلیکیشن‌ها به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کند.

وب اپلیکیشن آفلاین چگونه کار می‌کند؟

وجود مخزن برنامه که با نام Application Cache شناخته می‌شود باعث می‌شود تا اپلیکیشن تحت وب بتواند تمام بخش‌های یک نرم افزار را به شکل آفلاین و خارج از شبکه ذخیره کند. به کارگیری دقیق این قابلیت در ساخت نرم افزارهای تحت وب باعث شده است تا تمام قابلیت‌ها در سرور تحت فایل‌های JS، CSS، HTML و تصاویر ذخیره شوند تا در صورت نیاز برای کاربران فراخوانی شوند.

اپلیکیشن تحت وب به گونه‌ای است که در صورت آنلاین شدن کاربر، مخزن برنامه به صورت خودکار به روزرسانی می‌شود و فایل‌های جدید جایگزین فایل‌های قدیمی می‌شوند.

چرا طراحی Web App گران است؟

با توجه به این که نوشتن این گونه اپلیکیشن‌ها به عنوان یک کار بسیار تخصصی شناخته می‌شود، هزینه تیم متخصص کدنویسی وب اپلیکیشن گران است. برای نوشتن وب اپلیکیشن می‌توان از زبان برنامه نویسی مختلف استفاده کرد که این کار نیاز به صرف زمان زیادی دارد. البته باید خاطر نشان کرد که متخصصان بر مبنای نیاز شرکت‌های امروزی می‌توانند با هزینه‌های مختلف، نرم افزارهای تحت وب را تولید کنند.

به عنوان مثال نگارش و تهیه کدنویسی پایگاه اطلاعاتی تیم پزشکی قطعا هزینه کمتری نسبت به برنامه نویسی یک وزارت خانه دارد. در مجموع می‌توان گفت که هزینه وب اپلیکیشن بالاتر از طراحی یک اپلیکیشن برای گوشی‌های هوشمند است.

شناخت نمونه‌ای از وب اپلیکیشن

با توجه به گستردگی استفاده از وب اپلیکیشن، قطعا شناخت برخی از بهترین نرم افزارهای ساخته شده تحت وب به شما کمک خواهد کرد تا با شناخت ایده‌های مختلف بتوانید بهترین طراحی را مدنظر قرار دهید:

اپلیکیشن‌های تاکسی اینترنتی

شاید بتوان گفت که از جمله مملوس‌ترین اپلیکیشن‌‌‌های تحت وب که استفاده از آن‌ها در سال‌های اخیر در میان مردم رواج یافته است، نرم افزارهای تاکسی اینترنتی است. این گونه نرم افزارها در حال حاضر روی تمام گوشی‌های هوشمند حداقل برای یک بار نصب شده‌اند.

وب اپلیکیشن پرداخت آنلاین

نرم افزارهای تحت وب پرداخت آنلاین زیادی وجود دارند که از مهم‌ترین و محبوب‌ترین آن‌ها می‌توان به آپ، تاپ، جرینگ، تومن و اپلیکیشن‌های دیگر اشاره کرد. کاربران به کمک این اپلیکیشن‌ها می‌توانند در کمترین زمان ممکن سیم کارت خود را شارژ کرده و خلافی خودرو را پرداخت کنند. همچنین با کمک اپلیکیشن‌های پرداخت آنلاین، انجام تراکنش‌های مختلف نیز امکان پذیر است.

بازی‌های آنلاین

از اپلیکیشن تحت وب می‌توان به بازی‌های آنلاین مختلف اشاره کرد که بسیاری از تیم‌های سازنده بازی‌های هوشمند با استفاده از نرم افزار تحت وب سعی ‌کرد‌ه‌اند تا بازی‌های گروهی زیادی را تولید کنند.

نرم افزار‌های مدیریت پروژه

در بحث طراحی اپلیکیشن تحت وب، نرم افزارهای مدیریت پروژه به افراد کمک خواهند کرد تا در بستر امن بتوانند نرم افزارهای مورد نظر خود را بارگیری کنند. تسکولو و ترلو از نمونه نرم افزارهای مدیریت پروژه آنلاین هستند که قابلیت اجرا شدن تحت وب را دارند.

جمع بندی درباره مقاله اپلیکیشن تحت وب

نرم افزارهای تحت وب از جمله اپلیکیشن‌های کاربردی هستند که به زودی می‌توانند جایگزین اپلیکیشن‌های معمولی در تلفن همراه شوند. عدم محدودیت اجرای اپلیکیشن تحت وب باعث می‌شود تا کاربران بدون توجه به سیستم عامل گوشی خود، بتوانند از نرم افزار طراحی شده به شکل بهینه استفاده کنند. این امر به توسعه دهندگان نیز این امکان را می‌دهد تا بتوانند به آسانی و با دامنه وسیع‌تری، به توسعه کسب و کارهای امروزی بپردازند.

در صورتی که به دنبال سفارش طراحی وب اپلیکیشن هستید، کافی است با انتخاب یک مجموعه تخصصی، سفارش خود را با خیال راحت به آنان واگذار کنید.

ما در شرکت نرم افزاری الانوس برنامه نویسی و پیاده سازی اپلیکیشن موبایل را به طور اختصاصی در خدمات خود ارائه میدهیم.