اصول قیمت گذاری در فروشگاه اینترنتی به شکلی باید باشد

اصول قیمت گذاری در فروشگاه اینترنتی به چه صورت است؟ چر ارعایت اصول قیمت گذاری درسایت فروشگاه مهم و حیاتی است؟ در این مقاله می‌خواهیم به مساله بسیار مهم و حساس اصول قیمت گذاری در فروشگاه اینترنتی بپردازیم و به تمام این سوالات پاسخ کامل خواهیم داد. راه اندازی فروشگاه اینترنتی برای کسب سود و افزایش درآمد انجام می‌گیرد.

در طراحی و پیاده سازی فروشگاه آنلاین قیمت گذاری اهمیت بسیار زیادی دارد. قیمت هر کالا و خدماتی با توجه به فاکتورهای مختلف متفاوت است. بنابراین برای قیمت گذاری بر روی محصولات باید به قوانین آشنایی داشته باشید. راه‌ها و استراتژی‌های گوناگونی برای اعمال قیمت بر خدمات و محصولات در فروشگاه‌های اینترنتی وجود دارد. صاحبان کسب و کارهای اینترنتی و سایت‌های فروش آگاهند که پلتفرم فروشگاه اینترنتی چه تاثیری بر روی کسب و کار آن‌ها دارد. 

اعمال قیمت چیست؟

باید قیمت کالا و خدمات در فروشگاه اینترنتی طوری باشد که مشتری با دیدن قیمت ترغیب شوند محصولات را مشاهده و در نهایت آنها را خریداری کند. بنابراین اعمال قیمت درست و مناسب بر روی کالا و خدمات یکی از مهمترین مولفه‌ها در کسب و کارهای فیزیکی و اینترنتی است. در زمانهای گذشته اعمال قیمت بر روی کالا و خدمات با استراتژی و فاکتورهای گوناگونی انجام می‌گرفت.

امروزه از استراتژی‌های جدیدی برای اعمال قیمت روی کالا و خدمات با توجه به نوع کسب و کار و بازار محصولات و خدمات استفاده می‌شود. اطلاع از اصول قیمت گذاری از آن جهت حائز اهمیت است که می‌تواند بر روی افزایش فروش و سود تاثیر گذار باشد. بنابراین پیشرفت کسب و کار شما می‌تواند تحت تاثیر اعمال قیمت قرار گیرد. 

اهمیت کیفیت بر اعمال قیمت بر روی کالا و خدمات 

برای قیمت گذاری بر روی کالا و خدمات در یک فروشگاه باید به نوع محصول و خدمات توجه داشته باشید. امروز تنوع یک محصول در بازار بسیار زیاد است و در کیفیت طراحی و جنس‌های مختلف تولید می‌شود. این موضوع در مورد خدمات نیز صدق می‌کند.

خدمات گوناگون مانند خدمات آموزش زبان و… نیز با کیفیت مختلفی و در روش‌های مختلفی عرضه می‌شود. هر نوع محصول یا خدماتی که عرضه می‌شوند با توجه به این موارد متفاوت قیمت گذاری می‌شوند. محصولاتی که کیفیت و جنس بهتری دارند با قیمت بیشتر از محصولات درجه پایین فروخته می‌شوند.

نکات مهم در اعمال قیمت 

در راه طراحی وبسایت فروشگاه اینترنتی بازاریابی فروش از جنبه‌‌های مهم به شمار می‌رود. گذاشتن قیمت مناسب بر روی کالا و خدمات می‌تواند بر روی رونق کسب و کار و بازاریابی تاثیر گذار باشد. نکته بعدی هزینه اولیه برای تولید محصولات است. به عنوان مثال محصولاتی که با مواد اولیه گران‌تر تولید می‌شوند قیمت بیشتری دارند. نکته بعدی توجه به قیمت محصولات و خدمات مشابه است‌.

قیمت این محصولات می‌تواند مشابه یا کم‌تر باشد. به علاوه در اعمال قیمت باید به نظر مشتریان و قیمت تعیین شده از طرف دولت و… توجه داشته باشید. بعضی محصولات با قیمت تعیین شده فروخته می‌شوند. 

اهمیت قیمت گذاری درست روی محصولات 

قیمت گذاری درست برروی محصولات و خدمات می‌تواند بر روی افزایش مشتریان و افزایش فروش کسب و کار تاثیر گذار باشد. اعمال قیمت بالا بر روی محصولات و خدمات می‌تواند سبب دور شدن مشتری و از بین رفتن محبوبیت و پیشرفت کسب و کار شود. بنابراین اعمال قیمت باید به صورت کاملا عادلانه انجام گیرد.

در این صورت نه مشتری ضرر می‌کند و نه صاحبان کسب و کار  بلکه سود می‌برند. صاحبان کسب و کار محصولات خود را با قیمت مناسب فروخته و مشتریان محصولات خود را با قیمت مناسب خریداری می‌کنند. به علاوه کسب و کارها با بازاریابی دهان به دهان مشتریان بیشتری به دست می‌آورند. بنابراین این مورد به شدت بر روی پیشرفت تجارت و کسب و کار تاثیر گذار است. 

قیمت‌گذاری محصولات با توجه به ارزش کالا

قیمت گذاری باید با توجه به ارزش کالا انجام گیرد. معمولاً مشتریان در صورتی که حاضر به پرداخت قیمت بیشتر برای یک کالا هستند که کیفیت و ارزش بالایی داشته باشد. علاوه بر کیفیت، فاکتورهایی نظیر خدمات پس از فروش می‌تواند نوعی ارزش برای یک کالا محسوب شود.

به عنوان مثال مشتریان در ابتدا محصولات خود را از یک فروشگاه با وسواس و عدم اعتماد خریداری می‌کنند و در خرید‌های بعدی با تکیه بر اعتماد بر کیفیت و قیمت، محصولات خود را خریداری می‌کنند. بنابراین برای اینکه در میان رقیبان کسب و کار خود را رونق دهید باید به مشتری ارزش داده و احترام گذاشته و محصولات خود را با قیمت مناسب عرضه کنید. 

اساس اعمال قیمت محصولات فروشگاه 

تعیین قیمت یک محصول تحت تاثیر یک سری مفاهیم خاص قرار دارد. در حقیقت برای اعمال قیمت و تعیین قیمت باید یک سری استاندارد‌ها را در نظر داشته باشید. در قسمت بالا در مورد ارزش یک کالا بحث کردیم. توجه داشته باشد مشتری در صورتی یک کالا و خدمات را خریداری می‌کند که از خرید آن سود داشته باشد.

بنابراین برای فروش یک کالا باید این سوال را بپرسید که مشتری از خرید آن سود می‌کند؟  ارزش یک کالا تحت تاثیر مزایایی است که خریدار به ازای آن سود می‌کند.  قیمت به عاملی می‌گویند که توسط فروشنده تعیین شده و مشتری در ازای پرداخت آن می‌تواند کالا و خدمات مورد نظر خود را خریداری کند. هزینه‌هایی که برای بسته بندی، تولید و … می‌شود می‌تواند عاملی مهم در قیمت یک محصول باشد.

قیمت گذاری با توجه به شرایط بازار

در بعضی مواقع برای تعیین قیمت، شرایط بازار را مد نظر قرار می‌دهند. به عنوان مثال قیمت محصول در بازارها را معیار قرار می‌دهند یا می‌بینند که این محصول توسط دیگر فروشندگان در بازار به چه قیمتی فروخته می‌شود. این روش ساده بر روی تعیین قیمت تاثیر گذار است. مشتریان گوناگون برای خرید یک محصول در ابتدا قیمت آن را جویا می‌شوند و با پرس جو از چند فروشنده در نهایت محصول مورد نظر خود را با قیمت مناسب خریداری می‌کنند.

مشتری برای خرید یک محصول قیمت چندین فروشنده را مدنظر قرار داده می‌دهد‌. بنابراین باید به شرایط بازار و قیمت دیگر فروشندگان توجه داشته باشید تا قیمت را  عادلانه‌ اعمال کنید. قیمت عادلانه و درست می‌تواند بر روی افزایش تقاضای مشتریانتان تاثیر گذار باشد.

چگونه قیمت مناسب اعمال کنیم؟

برای اعمال و تعیین قیمت در درجه اول باید به قیمت تعیین شده توجه کنید. مشتری در صورتی حاضر به پرداخت هزینه ی یک محصول است که به صورت عادلانه قیمت گذاری شده باشد. بنابراین اینطور نیست که خودتان قیمت محصولات را به صورت دلخواه تعیین کنید بلکه باید به فاکتورها و معیارها و قیمت تعیین شده توجه کنید. توجه داشته باشید مشتری حاضر نیست حتی یک تومان خارج از ارزش واقعی کالا بپردازد.

اعمال قیمت بالا بر روی محصولات شما تنها سبب فراری دادن مشتریان می‌شود.  باید به ارزش کالا در ذهن مشتریان توجه داشته باشید. خدمات پس از فروش، حس اعتمادی که از یک فروشنده به دست می‌آورید و احساس خوب از برخورد فروشندگان می‌تواند بر روی خرید شما تاثیر گذار باشد. حس خوبی که یک مشتری از یک کلا می‌گیرد می‌تواند عاملی مهم در خرید یک کلا باشد. 

اصول قیمت گذاری 

استراتژی دیگر قیمت گذاری به این صورت است که فروشگاه‌ها در ابتدا برای فروش بیشتر و جذب مشتریان یک محصول را با قیمت پایین و مناسب وارد بازار می‌کنند تا مشتری با دیدن قیمت محصولات جذب فروشگاه شود. در این صورت کالای مربوطه به عنوان مثال نوعی از لباس سریع وارد بازار شده و مشتریان زیادی به دست می‌آورد.

در این صورت فروشنده می‌تواند با فروش بیشتر قیمت پایین و کاهش دریافتی را جبران کند. این نوع قیمت گذاری مزایای زیادی دارد چرا که سبب رشد سریع کسب و کار در بازار و کسب مشتریان و بیشترین سهم بازار می‌شود. بنابراین پایین نگه داشتن قیمت سبب جلب اعتماد مشتریان و پیشرفت کسب و کار در کمترین زمان ممکن می‌شود. البته این استراتژی سود پایینی داشته و ممکن است قبلا توسط رقیبان امتحان شده باشد.

اطلاعاتی در مورد قیمت گذاری اقتصادی 

قیمت گذاری اقتصادی از دیگر استراتژی قیمت گذاری است‌. کسب و کارها برای تولید یک محصول از روش‌های کم هزینه‌تر استفاده می‌کنند تا محصول با هزینه تولید کمتری تولید شود. در این صورت از آنجایی که هزینه تولید یک محصول کمتر از حالت عادی است با قیمت ارزان‌تر وارد بازار می‌شود.

مشتریان می‌توانند محصولات مورد نظر خود را با هزینه کمتری خریداری کنند. البته منظور از روش کم هزینه برای تولید یک محصول به معنی بی کیفیت بودن یک محصول نیست. در این صورت محصول با هزینه کمتری تولید می‌شود اما کیفیت خود را دارد. باشگاه مشتریان اطلاعات دیگری در اختیارتان قرار می‌دهد. 

جمع بندی اصول قیمت گذاری در فروشگاه اینترنتی به شکلی باید باشد

در این مطلب در مورد اعمال قیمت و اهمیت آن بحث کردیم. استراتژی‌های گوناگونی برای اعمال قیمت محصولات وجود دارند. بعضی از محصولات توسط دولت تعیین قیمت می‌شوند. برای اطلاعات بیشتر به گرانش شاپ مراجعه کنید. بعضی محصولات دیگر نیز با توجه به کیفیت، هزینه تولید و هزینه مواد اولیه و…. تعیین قیمت می‌شوند.

تعیین قیمت بر روی میزان فروش تاثیر زیادی دارد. بنابراین برای افزایش فروش، سود و کسب مشتریان جدید نیاز به اعمال قیمت عادلانه و مناسب دارید. برای پیشرفت در کسب و کار به پلتفرم فروشگاه اینترنتی مناسب و خوب نیاز دارید. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به باشگاه مشتریان مراجعه کنید.