همه چیز در مورد اصول سئو که بهتر است بدانید

اگر به دنبال پیشرفت و موفقیت در کسب و کار اینترنتی خود هستید، رعایت اصول سئو چیزی است که می‌تواند شما را به هدفتان نزدیک کند. هرچقدر که رتبه وب سایت شما در نتایج جستجوی گوگل بالاتر باشد، این موضوع می‌تواند باعث افزایش ترافیک سایت شما شود. به کمک سئو و رعایت اصول آن می‌توانید عملکرد مناسبی در رشد کسب و کارتان داشته باشید. ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با اصول بهینه‌سازی برای موتورهای جست جو آشنا کنیم. ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید.

اصول سئو

سئو به تمام کارهایی گفته می‌شود که شما بر روی وب سایت خود انجام می‌دهید تا بتوانید در نتایج جستجوی گوگل دیده شوید. تکنیک‌های سئو بسیار متنوع هستند. به عنوان مثال برخی از این تکنیک‌ها داخل سایت اجرا می‌شوند. این در حالی است که برخی دیگر از این تکنیک‌ها در خارج یک سایت اتفاق می‌افتند. هرچقدر که درک بهتری از سئو و کارهای مربوط به آن داشته باشید، این موضوع می‌تواند رضایت کاربران از وب سایت شما را به دنبال داشته باشد.

رعایت اصول سئو به کسب و کارها کمک می‌کند تا بتوانند صفحات وب سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنند. یکی از نکات بسیار مهم هنگام بهینه‌سازی یک وب سایت توجه به این نکته است که سئو یک کار زمان‌بر است؛ بنابراین شما نمی‌توانید در عرض یک ماه وب سایت خود را بهینه کنید. سئو فرایندی است که ممکن است چندین ماه تا یک سال طول بکشد تا بتوانید نتیجه مثبت آن را بر روی عملکرد سایت خود ببینید.

اگر قصد دارید تا یک وب سایت بهینه‌ داشته باشید، رعایت اصول زیر به شما کمک می‌کنند تا به اهداف خود برسید:

1- استفاده از کلمه کلیدی هدفمند

اگر قصد نوشتن یک محتوا را دارید، تحقیق در رابطه با کلمه کلیدی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. ابزارهایی در این زمینه وجود دارند که می‌توانند شما را در پیدا کردن یک کلمه کلیدی ارزشمند کمک کنند؛ بنابراین شما می‌توانید برای پیدا کردن کلمات کلیدی پیرامون موضوع انتخابی خود از ابزارهایی مانند برنامه‌ریز کلیدواژه گوگل (Google’s Keyword Planner) و جستجوگر کلیدواژه ماز (Moz’s Keyword Explorer) استفاده کنید.

یکی از اصول سئو این است که کورکورانه محتوای وب سایت خود را تولید نکنید. بلکه باید با استفاده از کلمات کلیدی مهم، محتوای خود را بنویسید. نوشتن محتوا براساس کلیدواژه می‌تواند بر روی سایر عوامل صفحه نیز تاثیر بگذارد و شما را در مسیر موفقیت قرار دهد.

2- بهینه‌سازی برچسب عنوان

برچسب عنوان و یا همان Tag Title به عنوان یکی از مهم‌ترین عناصر سئو شناخته می‌شود؛ بنابراین بهینه‌سازی برچسب عنوان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. برای این منظور پیشنهاد می‌کنیم که با استفاده از کلمه کلیدی اصلی، برچسب عنوان را بهینه کنید. از جمله نکات مهم هنگام نوشتن برچسب عنوان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عنوان از نظر گوگل دارای محدودیت کاراکتر است. شما می‌توانید برای عنوان حداکثر 60 کاراکتر در نظر بگیرید.
  • سعی کنید که هنگام نوشتن عنوان، کلمه کلیدی اصلی در ابتدای تیتر قرار بگیرد.
  • عنوان محتوا را با پرسش ادامه دهید. این موضوع کمک می‌کند تا نرخ کلیک افزایش پیدا کند.

برخی از ابزارها مانند ابزار برچسب عنوان موزیلا به شما کمک می‌کنند تا بتوانید یک عنوان بهینه شده برای مطلب خود بنویسید.

3- بهینه‌سازی توضیحات متا

یکی از اصول سئو بهینه‌سازی توضیحات متا است. اگرچه موتور جستجوی گوگل توضیحات متا را در رتبه‌بندی سایت در نظر نمی‌گیرد، اما پیشنهاد می‌کنیم که برای مشخص‌تر شدن مطالب خود، حتما به توضیحات متا اهمیت دهید. چرا که این موضوع می‌تواند تعداد کلیک‌های وب سایت شما را به طور غیر مستقیم افزایش دهد. در نهایت این موضوع خود می‌تواند تاثیر مثبتی بر روی سئو سایت بگذارد.

نوشتن توضیحات متا برعهده خودتان است. در غیر این صورت گوگل بخشی از محتوای شما را به عنوان توضیحات متا در نظر می‌گیرد؛ بنابراین نوشتن توضیحات متا باعث می‌شود تا این محتوا در نتایج گوگل نمایش داده شود. این موضوع نشان‌دهنده اهمیت توضیحات متا است. در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم که در نوشتن توضیحات متا دقت کافی داشته باشید. چرا که یک توضیح متای خوب می‌تواند باعث افزایش کلیک‌ها شود.

از جمله نکات مهم هنگام نوشتن توضیحات متا به عنوان یکی از اصول سئو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حداکثر تعداد کلمات توضیحات متا 160 کاراکتر است. در صورتی که تعداد کلمات شما بیشتر از این تعداد باشند، به صورت نقطه‌چین در نتایج گوگل نمایش داده خواهند شد.
  • کلمه کلیدی اصلی باید در توضیحات متا نوشته شود.
  • مهم‌ترین اطلاعات مربوط به محتوا باید در توضیحات متا نوشته شوند. این موضوع باعث می‌شود تا کاربر تمایل بیشتری نسبت به خواندن محتوا داشته باشد.

4- استفاده از تصاویر و ویدئو

یکی از راهکارهای مناسب برای افزایش زمان توقف کاربر بر روی محتوا، استفاده از تصاویر و ویدئو در مطالب است. از طرفی دیگر استفاده از تصاویر و ویدئو در محتوا باعث می‌شود تا خوانایی مطلب افزایش پیدا کند. چرا که یادگیری محتوای بصری نسبت به محتوای متنی بیشتر است؛ بنابراین اگر محتوای شما همراه با تصویر باشد، این موضوع می‌تواند باعث جذب بیشتر کاربر شود.

جذب بیشتر کاربر رابطه مستقیمی با زمان توقف کاربر بر روی محتوا دارد. از نظر اصول سئو هرچقدر که این زمان بیشتر باشد، گوگل آن محتوا را مفید در نظر می‌گیرد. البته توجه به این نکته ضروری است که اگر قصد دارید تا از تصویر و ویدئو در وب سایت خود استفاده کنید، حتما باید تصاویر به صورت بهینه شده در وب سایت قرار بگیرند.

برای این منظور پیشنهاد می‌کنیم که برای قرار دادن ویدئو در وب سایت از یوتیوب، آپارت، ویمئو و سایر پلتفرم‌های موجود در این زمینه استفاده کنید.

5- تولید URLهای محبوب موتور جستجوی گوگل

سازگاری ساختار URLها با موتورهای جستجو از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. این موضوع می‌تواند برای کاربران نیز ارزشمند باشد. از جمله نکات مهم هنگام ساخت یک URL بهینه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یکی از آدرس‌های مطلوب الگوریتم‌های گوگل، آدرسی است که کوتاه بوده و بین 3 تا 5 کلمه داشته باشد. هرچقدر که این آدرس طولانی‌تر باشد، از نظر گوگل اعتبار کمتری دارد.
  • بهتر است که آدرس شما ارتباط نزدیک‌تر و بهتری با محتوای شما داشته باشد.
  • ساختار URL وب سایت شما نباید پیچیده و گیج‌کننده باشد.
  • یکی از اصول سئو در ساختار URL این است که حتما از کلمه کلیدی اصلی در آدرس استفاده کنید.

6- بروزرسانی با استفاده از نشان تاریخ (TimeStamp)

کاربران هنگام جستجوی یک مطلب، به دنبال بروزترین محتوا هستند. به طوری که تمایل دارند تا بر روی محتوایی کلیک کنند که تاریخ بروزتری را نشان می‌دهد. بنابراین بروز بودن یک محتوا از اهمیت بسیار بالایی در بین کاربران برخوردار است.

برخی از محتواها بدون نشان تاریخی هستند. تحقیقات در این زمینه نشان داده است که کاربران معمولا بر روی صفحات بدون نشان تاریخی کلیک نمی‌کنند. در نتیجه سعی کنید که وقتی پست یا محتوایی را بروزرسانی می‌کنید، حتما تاریخ آن را نمایش دهید. ابزارهای بسیار زیادی در این زمینه وجود دارند. به عنوان مثال اگر سایت شما وردپرسی است، می‌توانید با استفاده از پلاگین WP Last Updated Date تاریخ پست را نشان دهید.

اگرچه نمایش تاریخ در پست‌ها، عاملی برای رتبه‌بندی سایت به شمار نمی‌رود، اما این موضوع می‌تواند بر روی نرخ کلیک سایت تاثیر مثبتی بگذارد.

7- بهینه‌سازی عنوان اصلی (Heading 1)

یکی از اصول سئو بهینه‌سازی عنوان اصلی صفحه است که با H1 شناخته می‌شود. اگر از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می‌کنید، می‌توانید از بالای صفحه، عنوان اصلی محتوای خود را در برچسب H1 قرار دهید. از جمله نکات مهم برای بهینه‌سازی عنوان اصلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در عنوان اصلی باید علاوه بر کلمه کلیدی اصلی از چند عبارت توضیحی مهم نیز استفاده کنید.
  • اضافه کردن برخی کلمات بعد از کلمه کلیدی اصلی مانعی ندارد و این موضوع تاثیری بر روی رتبه‌بندی نخواهد گذاشت.

8- بهینه‌سازی برچسب عنوان میانی (Heading 2)

علاوه بر بهینه‌سازی عنوان اصلی، بهینه‌سازی برچسب‌های عنوان میانی و یا همان H2 نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. برچسب‌های عنوان از نظر اهمیت دارای سلسله مراتب هستند. مهم‌ترین عنوان‌ از H1 شروع شده و تا H6 ادامه دارد. در صورتی که برخی از تیترهای محتوا ارزش یکسان‌ داشته باشند، شما باید از برچسب H2 برای همه عناوین استفاده کنید.

علاوه بر این اگر تیترهای H2 دارای زیر شاخه هستند، باید از عنوان H3 برای آنها استفاده کنید. یکی از اصول سئو این است که نمی‌توانید کلمه کلیدی اصلی را در همه عنوان‌هایی که برچسب H2 دارند استفاده کنید. برای این منظور باید کلمه کلیدی اصلی را تغییر شکل دهید و یا کلماتی را به این واژه‌ها اضافه کنید.

البته توجه به این نکته ضروری است که استفاده مداوم از کلمه کلیدی و یا شکل تغییر یافته آن باعث می‌شود تا نتوانید پیام اصلی را به خوبی انتقال دهید. در نهایت این نکته را به یاد داشته باشید که برچسب‌های H2 شما باید به صورت مختصر نوشته شوند تا تاثیرگذاری بیشتری بر روی ذهن مخاطب داشته باشند.

9- استفاده از کلمه کلیدی اصلی در پاراگراف اول

اگرچه استفاده از کلمه کلیدی اصلی در محتوا بسیار اهمیت دارد، اما نباید به شکل غیر طبیعی آن را در محتوا به کار بگیرید. برای این منظور پیشنهاد می‌کنیم که در پاراگراف اول محتوا و در بین 100 کلمه اول، به گونه‌ای هنرمندانه از کلمه کلیدی اصلی استفاده کنید.

10- استفاده از نسخه تلفن همراه

یکی از مهم‌ترین اصول سئو ایجاد امکان استفاده از نسخه تلفن همراه یک وب سایت است. اهمیت این موضوع به اندازه‌ای است که گوگل آن را به عنوان مهم‌ترین شاخص رتبه‌بندی خود در نظر گرفته است. اگر هنوز قالب نسخه تلفن همراه وب سایت خود را طراحی نکرده‌اید، باید بدانید که این موضوع می‌تواند بر روی رتبه سایت شما تاثیر منفی بگذارد. ریسپانسیو کردن وب سایت کمک می‌کند تا محتوای شما در گوشی‌های هوشمند موبایل به خوبی به نمایش گذاشته شود.

11- استفاده از لینک‌های خارجی

در گذشته بسیاری از بازاریابان و کارشناسان سئو معتقد بودند که قرار دادن لینک خارجی در محتوا باعث انتقال رتبه به سایت مورد نظر می‌شود. اگر شما هم جزو کسانی هستید که فکر می‌کنید استفاده از لینک خارجی باعث پایین آمدن رتبه سایت می‌شود، باید بگوییم که سخت در اشتباه هستید. برای لینک دادن محتوا به سایر سایت‌ها ترسی نداشته باشید.

در صورتی که از منبعی در محتوای خود استفاده می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم که لینک به آن سایت را در محتوای خود قرار دهید. این موضوع به عنوان یکی از اصول سئو باعث می‌شود تا کاربران دسترسی راحت‌تری به محتواهای مرتبط با موضوع مورد نظر خود داشته باشند. علاوه بر این، لینک دادن خارجی به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا راحت‌تر بتوانند ارتباط بین مطالب شما با محتوای لینک داده شده را بفهمند.

البته هنگام لینک دادن خارجی توجه به این نکته ضروری است که باید از سایت‌های کاملا معتبر استفاده کنید. ارجاع محتوا به منابع غیر اصلی می‌تواند باعث پایین آمدن رتبه سایت شما شود. همچنین برای استفاده از لینک خارجی بی‌مهابا عمل نکنید. این بدین معنا است که باید در صورت ضرورت و نیاز و برای درک بهتر منابع، محتوای خود را به سایر سایت‌ها لینک دهید.

12- استفاده از لینک داخلی

برای انتقال بین صفحات اصلی وب سایت خود، استفاده از لینک داخلی بسیار مهم است؛ بنابراین اگر در محتوای تولیدی خود کلمه‌ای وجود دارد که در رابطه با آن مطلبی در سایت خودتان نوشته‌اید، با لینک دادن به آن موضوع می‌توانید به فهم بهتر کاربر کمک کنید. اگرچه برای ایجاد لینک‌های داخلی هیچ قانون مشخصی وجود ندارد، اما پیشنهاد می‌کنیم که بر روی هر کلمه‌ای، لینک قرار ندهید.

یکی از اصول سئو این است که اگر کلمه مورد نظر، با محتوای لینک داده شده ارتباط معنایی دارد، این موضوع می‌تواند ارزش بیشتری را به مطلب شما بدهد.

13- سرعت صفحه

یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر روی رتبه‌بندی وب سایت، سرعت صفحات است. عوامل بسیار زیادی بر روی سرعت صفحات تاثیر می‌گذارند. به عنوان مثال اگر از تصویر در صفحات وب سایت خود استفاده می‌کنید، این موضوع می‌تواند بر روی سرعت صفحه تاثیرگذار باشد. بنابراین شما می‌توانید با بهینه‌سازی تصاویر، سرعت صفحات را افزایش دهید.

برخی از ابزارها مانند PageSpeed و GTmetrix می‌توانند سرعت صفحات وب سایت شما را نمایش دهند. این ابزارها یک فرصت بسیار مناسبی را در اختیار شما می‌گذارند تا بتوانید سرعت صفحات را بهبود ببخشید.

14- محتوای آموزشی طولانی و منحصر به فرد

طول محتوا تاثیر بسیار زیادی بر روی نتایج جستجوی گوگل دارد. اگر برای شما نیز این سوال پیش آمده است که مناسب‌ترین طول محتوا به چه اندازه است، باید بگوییم که این موضوع بستگی به نوع محتوای شما دارد. یکی از اصول سئو این است که محتوای خود را براساس نیاز بنویسید. یعنی محتوای شما باید جامع و کامل باشد و بتواند موضوع مورد نظر را به خوبی پوشش دهد.

البته تعداد کلمات یک محتوا با توجه به نوع کسب و کارها متفاوت است. به عنوان مثال اطلاعیه‌های خبری نسبت به محتواهای آموزشی از تعداد کلمات کمتری تشکیل شده‌اند. اما تمام تلاش شما باید این باشد که بتوانید محتوای آموزشی منحصر به فردی را تولید کنید که حس ارزشمندی را به کاربران بدهد. هدف شما از تولید محتوا نباید تنها پر کردن وبلاگ یا وب سایت باشد. سعی کنید محتوایی را تولید کنید که بتواند مشکل و نیازی از کاربر را برطرف کند.

15- اشتراک‌گذاری محتوا با رسانه‌های اجتماعی

محتوای وب سایت شما باید دارای قابلیت اشتراک‌گذاری با رسانه‌های اجتماعی را دارا باشد. این موضوع به کاربران این امکان را می‌دهد تا بتوانند مطالب شما را با دیگران به اشتراک بگذارند. اگرچه این موضوع جزو اصول سئو به شمار نمی‌رود، اما خود می‌تواند به طور غیر مستقیم باعث بیشتر دیده شدن وب سایت شما شود؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که دکمه اشتراک‌‌گذاری محتوا در رسانه‌های اجتماعی را در وب سایت خود قرار دهید.

بسیاری از سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس دارای این قابلیت هستند. در نتیجه شما می‌توانید بعد از انتشار محتوا در وب سایت خود، آن را از طریق پلتفرم‌های دیگر نیز با کاربران به اشتراک بگذارید. اشتراک‌گذاری مطالب در رسانه‌های اجتماعی مانند تلگرام، اینستاگرام، توییتر و… می‌تواند باعث افزایش جذب لینک خارجی شود.

16- استفاده از ارتباط معنایی کلمات کلیدی اصلی

نشان دادن ارتباط معنایی کلمات کلیدی می‌تواند در رتبه‌بندی سایت نقش بسیار کلیدی بازی کند. اگرچه در گذشته چگالی کلمات کلیدی برای موتورهای جستجو از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بود، اما در حال حاضر این مشکل برطرف شده است. در نتیجه شما می‌توانید به صورت طبیعی از کلمات کلیدی مرتبط با یکدیگر در محتوا استفاده کنید.

البته توجه به این نکته ضروری است که این مورد از اصول سئو همچنان در گوگل فارسی پابرجا است. چرا که گوگل در زبان فارسی قادر نیست تا ارتباط معنایی بین کلمات را به خوبی شناسایی کند؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که چگالی استفاده از کلمات کلیدی اصلی را در متن رعایت کنید. در غیر این صورت، این موضوع می‌تواند کیفیت محتوای شما را تحت تاثیر قرار دهد.

17-بهبود وضعیت Navigate در سایت

یکی از نکات مهم هنگام طراحی وب سایت طبق سئو این است که کاربر بتواند با ورود به سایت شما، به خوبی در بین صفحات حرکت کند و محتوای مورد نظر خود را به بهترین حالت بخواند. این که کاربر بداند در چه موقعیتی از سایت شما قرار دارد، کمک می‌کند تا یک تجربه کاربری خوبی را داشته باشد؛ بنابراین حرکت بین صفحات باید به گونه‌ای باشد که رضایت کاربر را به دنبال داشته باشد.

18- نوشتن مطالب جذاب

بازاریابی محتوا به شما کمک می‌کند تا بتوانید یک محتوای ارزشمند و مفید تولید کنید. این موضوع باعث می‌شود تا بتوانید کاربران زیادی را جذب وب سایت خود کنید. یکی از اصول سئو نوشتن محتوای جذاب است. برای این منظور می‌توانید با عضویت در شبکه‌های اجتماعی از موضوعات مورد علاقه کاربران مطلع شوید.

در طراحی و ساخت وب سایت آموزشی هرچقدر که محتوای شما جذاب‌تر و مفیدتر باشد، کاربر از خواندن محتوای شما حس بهتری خواهد داشت. این موضوع باعث می‌شود تا کاربر دوباره برای موضوعات جدید، به سایت شما مراجعه کند.

19- قرار دادن برچسب برای تصاویر

هنگام بارگذاری تصاویر در سایت، باید نسبت به این موضوع اطمینان داشته باشید که تصاویر شما قابل نمایش هستند. در غیر این صورت می‌توانید با برچسب‌های Alt کاربران خود را از جزئیات تصاویر مطلع سازید. در واقع به کمک برچسب مخصوص عکس می‌توانید کاربران و گوگل را آگاه سازید که عکس شما به دلایلی نمایش داده نشده است.

20- کامنت‌گذاری

سیستم کامنت‌گذاری تاثیر بسیار مهمی بر روی رتبه سایت می‌گذارد. با این روش شما می‌توانید کاربران را به نظر دادن در رابطه با یک موضوع مشتاق کنید. برای گذاشتن سیستم کامنت‌گذاری به عنوان یکی از اصول سئو توجه به نکات زیر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است:

  • از انتشار خودکار کامنت‌ها خودداری کنید. برای این منظور پیشنهاد می‌کنیم که ابتدا کامنت‌ها را بررسی کرده و سپس آنها را انتشار دهید. این موضوع می‌تواند جلوی نظرات اسپم را بگیرد.
  • جلوی گذاشتن لینک‌های خارجی را بگیرید. چرا که برخی از لینک‌ها بی‌ربط هستند و می‌توانند تاثیر منفی بر روی رتبه سایت بگذارند.

جمع بندی همه چیز در مورد اصول سئو که بهتر است بدانید

ما در این مقاله در رابطه با مهم‌ترین اصول سئو صحبت کردیم. اگر شما هم به دنبال راهکاری هستید تا بتوانید وب سایت خود را بهینه کنید، این مقاله این فرصت را در اختیار شما می‌گذارد تا بتوانید وب سایت خود و محتوای آن را بهبود ببخشید.