محتوای جذاب برای تاثیرگذاری هرچه بیشتر بر مخاطب

بازاریابی محتوایی نقش بسیار کلیدی در پیشرفت کسب و کارهای اینترنتی دارد. اما برای موفقیت در این حوزه باید بتوانید محتوای جذاب تولید کنید. هرچقدر که محتوای تولید شده جذاب‌تر باشد، کاربر نسبت به خواندن آن محتوا مشتاق‌تر است. در واقع قدرت محتوا می‌تواند بر روی موفقیت کسب و کارها تاثیرگذار باشد. ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با ویژگی‌های یک محتوای سرگرم‌کننده و جذاب آشنا کنیم. ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید.

محتوای جذاب و تکنیک‌های اصولی آن

در صورتی که محتوایی بتواند کاربر را جذب خودش کند، آن محتوا از نظر کاربر جذاب و دوست‌داشتنی است. در چنین شرایطی اگر محتوا متنی باشد، کاربر به خواندن آن محتوا تمایل دارد و یا اگر محتوا تصویری و ویدئویی باشد، کاربر میل زیادی به تماشای آن دارد؛ بنابراین تولید محتوای مناسب و جذاب به عنوان یکی از ضرورت‌های هر کسب و کاری شناخته می‌شود. از جمله اهمیت تولید محتوای مناسب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جلب اعتماد مشتری: اگر محتوای شما باکیفیت، مناسب و با توجه به نیاز کاربر تولید شده باشد، این موضوع باعث می‌شود تا خواننده به محتوای شما اعتماد کند و برای خواندن محتوای جذاب دوباره به سایت شما مراجعه کند.
  • بازاریابی و فروش بدون واسطه: امروزه با تغییر مدل‌های کسب و کار، بازاریابی نیز دچار تغییراتی شده است. اگر قصد راه‌اندازی یک وب سایت جدید را دارید و یا صاحب یک کسب و کار اینترنتی هستید، باید با روش‌های جدید بازاریابی، محصولات و خدمات خود را تبلیغ کنید. تولید یک محتوای مناسب و جذاب راهی است که می‌تواند واسط بین شما و مشتری شود.
  • افزایش رتبه در گوگل: از آنجایی که محتوای مناسب و جذاب طبق اصول سئو نوشته شده است، در نتیجه باعث می‌شود تا کاربران هنگام جستجوی کلمه کلیدی به محتوای شما دست پیدا کنند.

در صورتی که کاربر با مشکلی روبرو شود و یا سوالی در زمینه‌ی رشته تخصصی خود داشته باشد، معمولا به سراغ موتورهای جستجو می‌رود تا بتواند مشکل به وجود آمده را از طریق جستجو در وب سایت‌ها رفع کند و به جواب سوال خود برسد. در صورتی که محتوای تولید شده خلاقانه باشد و به خواسته کاربر نزدیک‌ باشد، این موضوع می‌تواند بر روی ذهن مخاطب تاثیر مثبتی بگذارد.

اگر شما هم به دنبال تولید محتوای جذاب برای کاربر هستید، تکنیک‌های زیر را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

1- نوشتن محتوا به صورت خودمانی

کسب و کارهای موفق معمولا نوع نوشتن محتوای خود را شخصی‌سازی می‌کنند؛ بنابراین برای تولید محتوا سعی کنید که مدل نوشتاری مخصوص به خودتان را داشته باشید. چرا که امروزه دیگر محتواهای سنگین و ادبی طرفدار ندارند. بلکه کاربران تمایل دارند تا یک محتوای ساده و در عین حال جذاب را بخوانند تا بتوانند به هر آنچه که دوست دارند برسند.

بنابراین محتوای تولید شده شما باید به گونه‌ای باشد که کاربر با خواندن محتوا احساس صمیمیت با شما داشته باشد. این در حالی است که استفاده از کلمات غیر قابل فهم و پیچیده از جذابیت محتوا کم می‌کند و باعث می‌شود تا کاربر از مراجعه دوباره به سایت صرف‌نظر کند.

2- استفاده از عناوین جذاب

اولین چیزی که باعث می‌شود تا کاربر به خواندن یک محتوا تمایل داشته باشد، عنوان محتوا است؛ بنابراین برای جذب مخاطب جهت خواندن یک محتوای جذاب باید از یک عنوان مناسب و خلاقانه استفاده کنید. به این دلیل که هنگام جستجوی یک موضوع، عنوان‌های متفاوتی در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد. در این میدان رقابت، محتوایی برنده است که از یک عنوان مناسب و جذاب برخوردار باشد.

سعی کنید که برای نوشتن عنوان یک محتوا از کلمات پرسشی استفاده کنید. به این دلیل که اگر یک عنوان با کلمات پرسشی آغاز شود، می‌تواند تاثیر بسیار بالایی بر روی ذهن مخاطب بگذارد و او را جذب محتوای شما کند.

در طراحی وب سایت مبحث بهینه سازی برای موتورهای جست و جو  نیز عنوان انتخابی محتوا بسیار اهمیت دارد .

3- استفاده از تصاویر و ویدئو

منظور از نوشتن یک محتوای مناسب و جذاب، فقط محتوای متنی نیست. استفاده ترکیبی از متن، تصویر، ویدئو، گیف و… می‌تواند تاثیرگذاری محتوا را دوچندان کند. به این دلیل که استفاده از تصویر و ویدئو در متن می‌تواند باعث جذابیت محتوای شما شود. تصویر به محتوای شما پویایی می‌دهد و آن را از حالت یکنواختی بیرون می‌آورد. در نتیجه مخاطب با خواندن محتوا احساس خستگی نخواهد کرد.

البته توجه به این نکته ضروری است که هنگام نوشتن یک محتوای جذاب استفاده بیش از اندازه از تصاویر ممکن است نتیجه منفی داشته باشد؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که در حد تعادل از تصویر و ویدئو در کنار متن استفاده کنید.

4- استفاده از تکنیک داستان‌سرایی

یکی از بهترین تکنیک‌ها برای نوشتن یک محتوای مناسب و جذاب، استفاده از تکنیک داستان‌سرایی است؛ بنابراین اگر قصد دارید تا از این نوع تکنیک در محتوای خود استفاده کنید، ابتدا باید نوع داستان خود را مشخص کنید. نوشتن محتوا طبق تکنیک داستان‌سرایی می‌تواند هدف‌های مختلفی از جمله آموزشی، معرفی برند، دعوت کاربر به خرید و… داشته باشد.

شما می‌توانید فلسفه ایجاد برند خود را به صورت داستان‌گونه برای مخاطب بیان کنید. این ویژگی باعث می‌شود تا بتوانید احساسات کاربران خودتان را درگیر کنید. در واقع شما با تکنیک داستان‌سرایی باید اعتماد کاربران را به خود جلب کنید. سپس با اعتبار بدست آمده، آنها را به خرید یک محصول و یا استفاده از خدمات ترغیب کنید.

5- استفاده از آمار و ارقام

یکی از تکنیک‌های نوشتن یک محتوای جذاب استفاده از آمار و ارقام در محتوا است. این موضوع باعث می‌شود تا کاربر با خواندن متن، اطمینان بیشتری به محتوای شما داشته باشد. استفاده از ترکیب تصویر و آمار یعنی اینفوگرافیک راهکاری است که می‌تواند جذابیت محتوای متنی شما را دوچندان کند. علاوه بر این اگر بتوانید برای آمار گفته شده در متن، یک منبع موثق بیاورید، کاربر اعتماد بیشتری به محتوای شما خواهد داشت.

6- استفاده از مطالب جدید

خواندن محتوای تکراری و قدیمی برای کاربران خسته‌کننده است؛ بنابراین برای تولید محتوای مناسب از کپی کردن مطالب دیگر سایت‌ها جدا خودداری کنید. توقع کاربر این است که هنگام ورود به سایت شما بتواند جدیدترین مطالب روز دنیا را مطالعه کند؛ بنابراین هنگام نوشتن یک محتوا در استفاده از اطلاعات قدیمی جدا خودداری کنید.

7- دعوت کاربران به خواندن ادامه مطلب

از جملاتی در محتوا استفاده کنید که کاربر تمایل به خواندن ادامه مطلب داشته باشد. به عنوان مثال می‌توانید محتوای خود را به گونه‌ای بنویسید که کاربر بعد از خواندن یک پاراگراف متوجه شود که در ادامه قرار است در رابطه با چه موضوعی بحث شود. محتوای جذاب معمولا با جملات کوتاه، کاربران را به خواندن ادامه مطلب تشویق می‌کند.

این شرایط باعث می‌شود تا کاربر متوجه شود که در ادامه مقاله، مطلب کاربردی و به درد بخوری وجود دارد؛ بنابراین مصمم می‌شود تا انتهای مقاله، محتوا را مطالعه کند.

8- ارائه راه‌حل برای مشکلات و کاستی‌ها

هدف اصلی از تولید یک محتوا این است که بتوانید مشکلات کاربران را رفع کنید و یا اطلاعاتی به دانش آنها اضافه کنید. چرا که مخاطب برای رفع مشکلی به سایت شما مراجعه می‌کند. در نتیجه اگر تولید محتوای شما نتواند برای رفع مشکل او کمک‌کننده باشد، برای بار دیگر به سایت شما مراجعه نخواهد کرد.

9- مختصر و مفید بودن محتوا

جملات طولانی و گمراه‌کننده باعث سردرگمی مخاطب می‌شود. در نتیجه از خواندن ادامه مقاله خسته شده و نیمه راه آن را رها می‌کند. چرا که نتوانسته است با خواندن محتوای شما به اطلاعات مورد نیاز خود دست پیدا کند؛ بنابراین حتی اگر در ادامه مقاله محتوای جذاب و مفیدی وجود داشته باشد، مخاطب تمایلی به ادامه خواندن محتوا نخواهد داشت.

بنابراین سعی کنید که پاراگراف‌های ابتدایی مقاله را طوری بنویسید که کاربر با خواندن آنها جذب محتوا شود. هرچقدر که مقدمه یک محتوا مفید و مختصر نوشته شود، کاربر برای خواندن ادامه مطلب انگیزه بیشتری دارد. در واقع مقدمه یک محتوا باید در رابطه با موضوعاتی باشد که قرار است در ادامه در رابطه با آنها مطلب بنویسید.

10- شناخت مخاطب

یکی از مهم‌ترین مراحل نوشتن یک محتوای مفید و جذاب شناخت مخاطبان هدف است. شناخت مخاطب کمک می‌کند تا به صورت هدفمند محتوا بنویسید. این موضوع می‌تواند جلوی سردرگمی کاربر را بگیرد؛ بنابراین قبل از شروع به نوشتن ابتدا مخاطبان و نیازهای آنها را به خوبی شناسایی کنید. محتوای تولیدی شما باید مطابق با میل کاربر نوشته شود.

11- استفاده از گزارش‌های اخیر

محتوای شما باید به گونه‌ای نوشته شود که عمر و ارزش آن برای چندین سال باقی بماند. در واقع محتوای جذاب به گونه‌ای است که تاریخ انقضا نداشته باشد. اما گاهی می‌توانید برای اهداف کوتاه مدت و جلب توجه بیشتر مخاطب از گزارش‌های اخیر در محتوا نیز استفاده کنید. برای این منظور می‌توانید با جستجو در صنعت و پیگیری حوادث اخیر این گزارشات را به نوعی در محتوای خود وارد کنید.

البته توجه به این نکته ضروری است که تا زمانی که این حوادث همچنان در سطر اول خبری وجود دارند، شما نیز باید از آنها استفاده کرده و تبلیغ آنها را کنید.

12- عملی کردن محتوا

در کنار بروزرسانی متن‌های خبری و نظری، پیشنهاد می‌کنیم که آنها را به سمت عملی شدن سوق دهید. به عنوان مثال سعی کنید تا توصیه‌های گام به گام داخل متن را به یک محتوای آموزشی تبدیل کنید. البته ممکن است این شرایط در تمامی موضوعات امکان‌پذیر نباشد. اما شما می‌توانید از طریق این تکنیک متن خود را به یک موضوع هیجان‌انگیز تبدیل کنید.

13- کیفیت بالای مطالب

سعی کنید که مطالب رایگان شما به گونه‌ای نوشته شوند که حس ارزشمندی را در کاربران ایجاد کنند. به طوری که مخاطب با خواندن محتوای جذاب و رایگان وب سایت شما تمایل به خرید محتوای پولی داشته باشد. چرا که او مطمئن است که وقتی محتوای رایگان وب سایت شما، اطلاعات ارزشمندی را در اختیار او قرار داده است، در نتیجه در محتوای پولی می‌تواند مطالب بیشتری را یاد بگیرد.

البته توجه به این نکته ضروری است که در این مسیر نباید به صورت حریصانه عمل کنید. چرا که اگر برای نوشتن هر محتوای ارزشمندی از مردم پول دریافت کنید، حس اعتماد و وفاداری مردم را تحت تاثیر قرار داده‌اید. این موضوع می‌تواند تاثیر منفی بر روی عملکرد وب سایت شما داشته باشد.

14- الگو گرفتن از سایر افراد

اگر قصد تولید یک محتوای مفید و جذاب را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که از افراد موفق در این زمینه الگو بگیرید. چرا که این افراد می‌توانند اطلاعات ارزشمندی را در اختیار شما قرار دهند. به عنوان مثال می‌توانید برای نوشتن یک مقاله خوب و معتبر از محتواهای دیگر وب سایت‌ها الهام بگیرید. سپس نظرات شخصی خود را لابلای این متن‌ها قرار دهید. چنین شرایطی باعث می‌شود تا محتوای جذاب و منحصر به فردی بنویسید.

15- اجتناب از کمال‌گرایی

اگر محتوای شما باکیفیت باشد، اما مخاطبی برای آن وجود نداشته باشد، هیچ فایده‌ای ندارد؛ بنابراین علاوه بر نوشتن یک محتوای بی‌عیب و نقص باید محتوایی بنویسید که مخاطبان بسیار زیادی داشته باشد. در نتیجه در نوشتن یک محتوا از هرگونه کمال‌گرایی خودداری کنید و تعادل را در نوشتن برقرار کنید.

16- انتشار محتوا در زمان‌های معین

یکی از تکنیک‌های موثر برای نوشتن یک محتوا این است که در انتشار آن ثبات داشته باشید. یعنی برای تولید یک محتوا باید زمان مشخص داشته باشید. این موضوع کمک می‌کند تا همیشه بتوانید ارتباط خود را با مخاطب نگه دارید. در چنین شرایطی کاربر می‌تواند به برند و کسب و کار شما اعتماد داشته باشد.

17- نوشتن محتوای منحصر به فرد

نوشتن محتوای تکراری و مشابه با سایر وب سایت‌ها، باعث می‌شود تا مخاطب تمایلی به خواندن مطالب وب سایت شما نداشته باشد؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که به صورت کاملا خلاقانه و منحصر به فرد، محتوای وب سایت خود را بنویسید.

نوشتن یک محتوای جذاب با ایده جدید کار بسیار زمان‌بری است. البته تجربه در این زمینه به شما کمک می‌کند تا بتوانید به این هدف مهم دست پیدا کنید. همچنین می‌توانید با پیدا کردن مخاطبان خود، نظر و ایده‌ی آنها را در رابطه با مطالب خود بفهمید و از نظرات آنها در محتواهای بعدی خود استفاده کنید.

جمع بندی مقاله محتوای جذاب برای تاثیرگذاری هرچه بیشتر بر مخاطب

ما در این مقاله در رابطه با تولید محتوای مفید و جذاب صحبت کردیم. تولید محتوای بی‌کیفیت نه تنها کاربران را جذب نمی‌کند، بلکه می‌تواند باعث خستگی آنها نیز شود؛ بنابراین در تولید یک محتوا باید اطلاعاتی درست و مفید را در اختیار مخاطبان خود قرار دهید. در واقع محتوای وبلاگ شما باید به گونه‌ای نوشته شوند که افراد انگیزه کافی برای خواندن آنها داشته باشند.

اگر برای نوشتن یک محتوای جذاب و مفید نکته‌ای دیگر به ذهن شما می‌رسد، می‌توانید زیر همین پست نظر خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.