محتوا چیست و آشنایی با اصول اولیه محتوای متنی

اهمیت محتوا روز به روز در حال افزایش است و این سوال که محتوا چیست برای بسیاری افراد در دنیای دیجیتال ایجاد می‌شود. به این دلیل که بسیاری از کسب و کارها اولویت خودشان را بر روی سایت‌های اینترنتی گذاشته‌اند؛ بنابراین باید محتواهایی را تولید کنید که برای کاربران اینترنتی ارزشمند و مفید باشند. اگر برای شما نیز این سوال پیش آمده است که محتوا چیست خواندن این مقاله را به شما پیشنهاد می‌دهیم. ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با ویژگی‌های تولید محتوا اصولی آشنا کنیم تا در کسب و کار خود به سوددهی بالایی برسید.

محتوا چیست؟

کاربران اینترنتی در طول روز با موارد بسیار زیادی از جمله عکس، توضیحات محصول، کلیپ‌های خنده‌دار، پادکست، کتاب‌های دیجیتال، ویدیوهای آموزشی در یوتیوب و آپارات و… سر و کار دارند؛ بنابراین تمام مواردی که در دنیای دیجیتال می‌بینید و یا می‌خوانید، به نوعی محتوا به حساب می‌آیند. به صورت کلی به هر چیز قابل درک و قابل انتشار در بستر دنیای دیجیتال، محتوا گفته می‌شود.

برخلاف تصور بسیاری از افراد قرار دادن حجم زیادی از مطالب و مقالات در یک سایت، کار درستی به شمار نمی‌رود. اما قرار دادن مطالب طبق برنامه ریزی مشخص روی سایت، جزو یکی از مهم‌ترین ارکان هر کسب و کار اینترنتی و طراحی وب سایت به حساب می‌آید. در نتیجه هنگام قرار دادن هر مطلب، باید دقت و وسواس خاصی داشته باشید. چرا که محتواهای گذاشته شده در سایت، هویت و هدف سایت شما را مشخص می‌کنند. گوگل نیز براساس این محتواها، سایت شما را رتبه‌بندی می‌کند.

بنابراین اگر به دنبال موفقیت در کسب و کار اینترنتی خود هستید، نوشتن یک محتوای مناسب از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. چرا که اگر محتوای گذاشته شده در وب سایت شما مفید و بهینه نباشد، توسط موتورهای جستجو پیدا نخواهید شد. این موضوع می‌تواند میزان فروش و خدمات شما را تحت تاثیر قرار دهد و یا تعداد بسیاری از جامعه هدف خود را در مدت زمان کوتاهی از دست بدهید.

بنابراین در دنیای دیجیتال امروزی، اهمیت محتوا را دست کم نگیرید. هرچقدر که مطالب سایت شما باکیفیت‌تر و مفیدتر باشد، ارزش سایت شما از نظر کاربران بالا می‌رود و این موضوع می‌تواند رتبه سایت شما در گوگل را بهبود ببخشد 

برای تولید یک محتوای استاندارد و مفید از جمله مقالات، فایل‌های مالتی مدیای صوتی و تصویری و… باید به برخی نکات و فاکتورهای تولید محتوا توجه داشته باشید تا کاربران سایت از مشاهده آن‌ها لذت ببرند.

انواع محتوا چیست

  • محتواهای صوتی و تصویری

این نوع از محتواها بیشتر برای بازی‌های آنلاین و سایت‌های خبری و تحلیلی کاربرد دارند. در این نوع محتواها مخاطب بدون هیچگونه واسطه و با اعتماد بیشتری می‌تواند مطلب و یا پیام مورد نظر را دریافت کند.

  • محتواهای صوتی

یکی از جدیدترین و محبوب‌ترین نوع محتواها در وب سایت‌ها، فایل‌های صوتی هستند که طرفداران بسیار زیادی در بین کاربران اینترنتی پیدا کرده‌اند. این نوع محتواها اغلب به شکل mp3 و یا به صورت پادکست‌های صوتی و یا به صورت سی دی و یا دی وی دی‌های آموزشی بر روی وب سایت‌ها به اشتراک گذاشته می‌شوند.

ویژگی خاص این نوع از محتواها باعث شده است تا نسبت به گذشته رونق بسیار زیادی پیدا کرده باشد.

  • محتواهای تصویری

تصاویر در مقایسه با کلمات به راحتی می‌توانند مفهوم را منتقل کنند؛ بنابراین اگر مخاطب به راحتی مفهوم نویسنده را درک کند، استفاده از تصاویر را پیشنهاد می‌دهیم. محتواهای تصویری که با نام اینفوگرافیک نیز شناخته می‌شوند، امروزه در اغلب وب سایت‌ها استفاده می‌شوند.

این نوع از محتواها به صورت عکس، نمودار، نقشه، دیاگرام و… بر روی وب سایت آورده می‌شوند و می‌توانند داده‌ها و اطلاعات پیچیده را به صورت سریع و قابل فهم به کاربران سایت انتقال دهند.

  • محتواهای نوشتاری
  • بسیاری از افراد تصور می‌کنند که تولید محتوا تنها به محتواهای نوشتاری گفته می‌شود. به این دلیل که بیشتر محتواهایی که در یک وب سایت قرار دارند، از نوع نوشتاری هستند. این نوع از محتواها به دلیل نحوه انتقال پیام، به راحتی می‌توانند باعث افزایش اطلاعات در مخاطب شوند.

محتواهای نوشتاری در مقایسه با سایر نوع محتواها، از حجم کمتر و سرعت بارگذاری بالاتری برخوردار هستند.

ویژگی یک محتوای خوب

تولید محتوا جزو یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر وب سایت به شمار می‌رود. اهمیت تولید محتوا به اندازه‌ای است که می‌تواند نقش بسیار مهمی در سودآوری سایت شما داشته باشد. هرچقدر که محتوای تولید شده حرفه‌ای، اصولی و استاندارد باشد، مخاطب جذب محتوای تولید شده خواهد شد. اگر شما هم قصد دارید تا برای سایت خود یک محتوای حرفه‌ای و اختصاصی تولید کنید و در بهینه سازی برای موتورهای جست و جو گامی بردارید، رعایت نکات زیر بسیار ضروری است.

داشتن یک استراتژی خاص برای تولید محتوا چیست؟

اگر قصد تولید یک محتوای اصولی را دارید، در گام اول باید استراتژی خود را مشخص کنید. بسیاری از نویسندگان وب تصور می‌کنند که برای تولید محتوا تنها داشتن یک کلمه کلیدی مناسب کافی است. اما باید بگوییم که کاملا اشتباه فکر می‌کنند. اگر محتوا را به عنوان بخش بازاریابی سایت در نظر می‌گیرید، باید حتما استراتژی خاصی داشته باشید.

محتوای سایت باید کاملا خلاق و نوآورانه باشد و اطلاعات جدیدی را به مخاطبین ارائه دهد. به عنوان مثال اگر یک فروشگاه اینترنتی دارید، باید مطالب به گونه‌ای باشد که مخاطبین را به خرید ترغیب کنید.

رعایت نکات نگارشی و املایی در محتوا چیست؟

اگر محتوای بارگذاری شده در سایت، غلط‌های نگارشی و املایی داشته باشد، این موضوع می‌تواند اعتبار سایت شما را تحت تاثیر قرار دهد. اگرچه موتور جستجوی گوگل هیچ الگوریتمی برای ایرادات نگارشی و املایی ندارد، اما می‌تواند تاثیر منفی بر روی ذهنیت مخاطب بگذارد. این موضوع خود باعث می‌شود تا کاربران زیادی را از دست بدهید. در نتیجه رعایت نکات نگارشی و املایی می‌تواند به صورت غیر مستقیم بر روی سئو سایت شما تاثیرگذار باشد.

بهینه‌سازی براساس کلمات کلیدی اصلی و فرعی

تولید محتوا براساس کلمه کلیدی از دیگر نکاتی است که باید هنگام نوشتن محتوا در سایت به آن توجه کنید. مطالب سایت شما باید براساس کلمات کلیدی اصلی و فرعی بهینه شده باشد تا موتورهای جستجو بتوانند براساس آن نتایج را به کاربران نمایش دهند. یکی از روش‌های آسان برای پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط، نتایجی است که گوگل در پایین صفحات خود به نمایش می‌گذارد.

همچنین برخی از سایت‌ها وجود دارند که به صورت پولی و یا به صورت رایگان، کلمات کلیدی مرتبط با موضوع مطلب شما را نمایش می‌دهند. از دیگر نکات مهم هنگام استفاده از کلمات کلیدی، تعداد آن‌ها است. برخی تصور می‌کنند که باید تعداد کلمات کلیدی در یک مقاله بسیار زیاد باشد. اما پر کردن اصولی محتوا با کلمات کلیدی با پراکندگی مناسب در نتایج گوگل برای شما یک امتیاز محسوب می‌شود.

ارائه اطلاعات جامع و کافی در تولید محتوا چیست؟

اگر برای شما نیز این سوال پیش آمده است که مقالات و یا محتواهای قرار داده شده در سایت باید چگونه باشد، باید بگوییم که محتوا باید به صورت جامع و کامل در اختیار کاربر قرار داده شود و بتواند به تمام سوال‌های مخاطب در ذهن او به خوبی پاسخ دهد. بنابراین اگر می‌خواهید که مطالب شما جامع و کامل باشد باید از بروزترین مقالات انگلیسی و فارسی در مطالب خود استفاده کنید.

همچنین اطلاعاتی که در اختیار کاربران قرار می‌گیرد، باید مفید و کاربردی باشد. در واقع این محتواها باید به گونه‌ای باشند که کاربر بتواند به عنوان یک مطلب مرجع از آن استفاده کند. این ویژگی باعث می‌شود تا مخاطب برای دفعات بعدی نیز به سایت شما مراجعه کند. به صورت کلی قبل از نوشتن محتوا، باید کاربران خودتان را در نظر بگیرید و اطلاعاتی صحیح در اختیار آن‌ها قرار دهید.

عنوان جذاب و گیرا در محتوا چیست؟

هنگام نوشتن یک مقاله برای یک وب سایت، انتخاب یک عنوان جذاب از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. چرا که این عنوان نقش یک ویترین مغازه را بازی می‌کند و باعث می‌شود تا مخاطب با دیدن عنوان، تمایل به خواندن محتوا داشته باشد؛ بنابراین سعی کنید تا با نوشتن یک عنوان جذاب که شامل کلمه کلیدی اصلی است، کاربران را به خواندن مقاله ترغیب کنید. توجه به این نکته ضروری است که عنوان محتوای نوشته شده نباید طولانی باشد.

عدم استفاده از پاراگراف‌های کوتاه

توجه به تعداد و طول پاراگراف‌ها در نوشتن یک مقاله از اهمیت بالایی برخوردار است. در محتوای نوشته شده نباید از پاراگراف‌های طولانی بدون زیر عنوان استفاده کنید. چرا که این موضوع باعث می‌شود تا مخاطب در نگاه اول از خواندن این متن طولانی صرفه‌نظر کند؛ بنابراین سعی کنید تا در نوشتن یک مقاله از پاراگراف‌های چهار خطی استفاده کنید. همچنین هر زیرعنوان باید تنها از 2 یا 3 پاراگراف تشکیل شده باشد.

تقسیم‌‌بندی مقاله به بخش‌های کوچک باعث می‌شود تا جذابیت متن بالا برود و خواندن محتوا برای خواننده خسته‌کننده نباشد.

استفاده از محتواهای متنوع در یک مطلب

اگر به دنبال یک محتوای کامل و غنی هستید، پیشنهاد می‌کنیم که علاوه بر متن، از عکس، فیلم، انیمیشن، پادکست و… نیز در محتوا استفاده کنید. قرار دادن محتواهای متنوع در یک مطلب باعث می‌شود تا مقاله شما ارزشمند به نظر برسد. در نتیجه در نتایج موتور جستجو گوگل، رتبه بالایی را کسب خواهید کرد.

علاوه بر این موارد، استفاده از محتواهای مختلف در یک مقاله، جذاب‌تر از یک متن خالی است و باعث می‌شود تا مخاطب ارتباط بهتری با موضوع برقرار کند. در غیر این صورت ممکن است خواننده از خواندن مقاله صرف نظر کند. چرا که متن خالی برای مخاطب خسته‌کننده به نظر می‌رسد.

استفاده از بک لینک‌ها برای دریافت رتبه محتوا چیست؟

اگر می‌خواهید که محتوای شما طبق اصول سئو بهینه شده باشد، باید از بک لینک داخلی و بک لینک خارجی استفاده کنید. ریپورتاژ آگهی و یا درج محتوای تبلیغاتی در سایت‌های دیگر نقش بک لینک خارجی را بازی می‌کند. در چنین شرایطی کاربر با خواندن این تبلیغات در سایت‌های دیگر، تمایل پیدا می‌کند که به سایت شما مراجعه کند و محتوا مورد نظر خود را بخواند و یا از خدمات سایت شما استفاده کند.

بک لینک‌های خارجی برای گوگل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند. مخصوصا اگر بک لینک‌های شما از سایت‌های معتبر گرفته شده باشند، جایگاه بالایی در گوگل بدست خواهید آورد. برای بک لینک داخلی بهتر است به سایر مقالات منتشر شده در سایت خودتان اشاره کنید. در چنین شرایطی کاربر با کلیک کردن بر روی مطلب مورد نظر، وارد صفحه دیگری از سایت شما می‌شود.

هرچقدر مدت زمان ماندن کاربر در سایت شما بیشتر باشد، گوگل امتیاز بالایی به شما خواهد داد.

تعداد کلمات مناسب برای هر مطلب

تعداد کلمات یک مقاله از دیگر فاکتورهایی است که برای موتورهای جستجو از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. چرا که این موضوع برای الگوریتم‌های جدید موتورهای جستجو مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد. به عنوان مثال اگر شما یک مقاله با 500 کلمه بنویسید، اما برای این مطلب، بیش از 2000 کلمه محتوا وجود داشته باشد، گوگل مقاله بلندتر را ارزشمند به حساب می‌آورد.

بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که اگر می‌خواهید مقاله شما در کنار سایر مقالات وب سایت‌های دیگر مورد ارزیابی گوگل قرار بگیرد، حداقل هزار کلمه برای آن بنویسید.

کمک به تصمیم‌گیری بهتر به کاربر

محتوای تولید شده اگر مفید و جدید باشد، می‌تواند ابهامات ذهنی کاربر را به خوبی رفع کند. به عنوان مثال اگر مخاطبان سایت شما به دنبال مشاوره، خرید و یا استفاده از خدمات هستند، باید مطالب سایت شما به‌گونه‌ای باشد که بتوانند سوالات ذهنی مخاطب را به خوبی پاسخ دهند.

استفاده از هدینگ‌ها در نوشتن یک مقاله

فاکتور مهم بعدی در تولید یک محتوا، استفاده درست و به جا از هدینگ‌ها است. این موضوع برای گوگل نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. چرا که می‌تواند متن اصلی را از زیر عنوآن‌ها به خوبی تشخیص دهد. از طرفی دیگر این موضوع کمک می‌کند تا محتوا توسط موتورهای جستجو بهتر پیدا شود. همچنین بهتر است در برخی از هدینگ‌ها از کلمات کلیدی اصلی و یا فرعی نیز استفاده کنید.

استفاده از بولت پوینت‌ها

برای زیباتر شدن و جذاب‌تر شدن متن، استفاده از بولت پوینت‌ها یک گزینه‌ی پیشنهادی مناسب است. اغلب محتواهای نوشته شده در کنار بولت پوینت‌ها کوتاه هستند و اطلاعات کاربردی و مفیدی را به طور خلاصه به کاربر منتقل می‌‌کنند.

استفاده از پرسش و پاسخ

با قرار دادن پرسش و پاسخ در متن، جذابیت مقاله خود را بالا ‌ببرید. به عنوان مثال شما می‌توانید برخی پرسش‌های رایج که ممکن است در ذهن مخاطب ایجاد شوند، را در پایان مقاله مطرح کنید و پاسخی مناسب به آن‌ها بدهید.

سخن نهایی درباره موضوع محتوا چیست

ما در این مقاله به طور کلی بیان کردیم که محتوا چیست. این موضوع جزو یکی از ارکان مهم در رشد وب سایت‌ها به شمار می‌رود که با سرمایه‌گذاری بر روی آن می‌توانید به سوددهی بالا در کسب و کار خود برسید.

شرکت نرم افزاری الانوس در ارائه خدمات خود برای طراحی وب سایت ها ازمحتواهای اصولی و مطابق با سئو استفاده میکند .