مارکتینگ چیست و انواع بازاریابی به چند دسته تقسیم می‌شود

بسیاری از شرکت‌ها برای ارتباط با مشتری، استراتژی‌های خاصی را به کار می‌برند. بازاریابی یا مارکتینگ روشی است که به کمک آن می‌توانید محصولات و خدمات خود را به روشی خلاقانه به مشتری عرضه کنید. اگر شما هم می‌خواهید برای جلب نظر مشتری از تکنیک‌های بازاریابی استفاده کنید، خواندن این مقاله را از دست ندهید. ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با انواع بازاریابی آشنا کنیم. ما را در ادامه همراهی کنید. 

مارکتینگ چیست؟

به کمک تکنیک‌های بازاریابی می‌توانید بازار هدف خود را نیازسنجی کنید تا بتوانید حضوری موثر در بازارها داشته باشید. بسیاری از افراد، بازاریابی را همان فروش می‌دانند. اما باید بگوییم که فروش بخشی از فرایند بازاریابی است. همچنین برخی بازاریابی را مشابه با تبلیغات می‌‌دانند. اما تبلیغات نیز بخشی از اجزای بازاریابی به شمار می‌رود.

شرکت‌ها به کمک فعالیت‌های بازاریابی می‌توانند میزان خرید یا فروش و یا خدمات خود را افزایش دهند؛ بنابراین بازاریابی شامل مواردی مانند تبلیغات، فروش و توزیع محصولات است. در طول مارکتینگ توجه به مخاطبان پنهان و آشکار از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. چرا که این موضوع می‌تواند باعث موفقیت بیشتر کسب و کارها شود.

بازاریابی شامل موارد زیر است:

  • انتخاب بخش‌هایی از بازار برای فروش بیشتر
  • شناسایی موقعیت برند در بین رقیبان
  • انتخاب رسانه مناسب برای ارتباط با مخاطبان
  • مشخص کردن مزیت‌های برند برای مشتریان

بسیاری از افراد برای شروع یک بازاریابی، بخش‌های خاصی از بازار را انتخاب می‌کنند. این ویژگی باعث می‌شود تا هزینه بازاریابی در ابتدا بالا برود. در نتیجه ممکن است کارفرما توان پرداخت این هزینه را نداشته باشد؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که برای شروع بازاریابی نقاطی از بازار را انتخاب کنید تا فروش به راحتی انجام شود.

عناصر اصلی بازاریابی

متخصصین بازاریابی باید با تمامی عناصر بازاریابی آشنا باشند. چرا که این موضوع کمک می‌کند تا با ترکیب این عناصر با یکدیگر، مشتریان بسیار زیادی را جذب کسب و کارها کنند و یک روابط پایدار را به وجود بیاورند. فعالیت‌های مارکتینگ می‌توانند نام شرکت تجاری شما را به یک برند موفق تبدیل کنند. از جمله عناصر اصلی بازاریابی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • محصول

محصول ارائه شده شما باید بتواند نیاز جامعه را به خوبی برآورده کند. همچنین کسب و کار شما باید بتواند نیاز مشتری برای یک محصول را به خوبی فراهم کند. قبل از تولید یک محصول باید بدانید که چه محصولی برای فروش بهتر است. همچنین باید بدانید که چگونه یک محصول جذاب در بین رقیبان تولید کنید.

  • قیمت

فروشنده باید قیمتی را برای محصولات خود در نظر بگیرد. برای قیمت‌گذاری بر روی محصولات باید به هزینه مارکتینگ و توزیع نیز توجه شود. همچنین با مقایسه و بررسی قیمت محصولات رقیبان نیز می‌توانید یک قیمت مناسب برای محصولات خود در نظر بگیرید.

  • مکان

مکان توزیع محصول از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به عنوان مثال در فروش حضوری محصول، توجه به مکان، تاثیر بسیاری در میزان فروش و سوددهی دارد. اما در فروش آنلاین محصولات، نوع محصول و منبع فروش روی میزان فروش تاثیر می‌گذارد.

  • ارتقا

عامل موثر بعدی در مارکتینگ ارتقا است. فعالیت‌هایی مانند ارتباطات عمومی، اسپانسر، تبلیغات، بازاریابی مستقیم و… می‌توانند بر روی ارتقا یک محصول تاثیر مثبت بگذارند. به عنوان مثال بازاریابان می‌توانند با بررسی انتخاب مشتریان براساس قیمت و کیفیت یک محصول متوجه شوند که مخاطب تمایل به انتخاب کدام محصول دارد. سپس می‌توانند کارهای بعدی خود را طبق این اصول پیش ببرند.

مراحل بازاریابی

با توجه به نوع کسب و کار، بازاریابی نیز متفاوت خواهد بود. اما اصول اولیه مراحل بازاریابی در اکثر کسب و کارها یکسان هستند. در صورتی که شما با اصول و مراحل بازاریابی آشنا باشید، در افزایش سوددهی در کسب و کار شما تاثیر مستقیم خواهد گذاشت. در چنین شرایطی توسعه کسب و کار شما اصولی‌تر و سریع‌تر اتفاق خواهد افتاد و به راحتی می‌توانید از رقیبان خود جلو بزنید. از جمله مراحل بازاریابی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مرحله اول: مشخص کردن هدف کسب و کار

قبل از شروع به مارکتینگ مشخص کردن هدف و چشم‌انداز شرکت بسیار مهم است. هدف یک سازمان باید مشخص و منحصر به فرد باشد. به عنوان مثال ممکن است هدف یک شرکت، آشنایی اولیه مشتریان با محصولات شرکت باشد و سوددهی مادی برای شرکت اهمیت نداشته باشد. این در حالی است که ممکن است هدف شرکت دیگری، فروش بیشتر یک محصول باشد.

بنابراین بهتر است قبل از شروع به هر نوع بازاریابی ابتدا هدف سازمان مشخص شود و طبق آن هدف برنامه‌ریزی‌های لازم انجام گیرد. این ویژگی کمک می‌کند تا کسب و کار شما نسبت به قبل رشد قابل توجهی داشته باشد.

در بازاریابی بهتر است تا هدف‌های جزیی برای شرکت مشخص کنید. این هدف‌ها باید در یک مدت زمان مشخص انجام شوند. به عنوان مثال می‌توانید این هدف را برای سازمان خود مشخص کنید که تا ماه آینده میزان فروش شما نسبت به ماه قبل دوبرابر شود. مشخص کردن هدف‌های جزیی باعث می‌شود تا کارمندان درک درستی از وظایف خود داشته باشند و برای رسیدن به آن هدف تلاش کنند.

مرحله دوم: اولویت‌بندی اهداف سازمان

مرحله بعدی در مارکتینگ اولویت‌بندی هدف است. بعد از مشخص شدن اهداف یک سازمان باید آن را طبق نیاز بازار اولویت‌بندی کنید. مدیر یک مجموعه فرصت و زمان کافی برای بررسی و برنامه‌ریزی بر روی اهداف مشخص شده را ندارد. در نتیجه او باید با بازاریابان خود مشورت کند و اهدافی که اهمیت دارند را تجزیه و تحلیل کنند.

همچنین می‌توانید برای بررسی سایر اهداف سازمان، از یک تیم کاری استفاده کنید. این موضوع کمک می‌کند تا کارهای عقب افتاده در شرکت نداشته باشید. اولویت‌بندی اهداف سازمان نقش بسیار کلیدی در بازاریابی بازی می‌کنند و به شما کمک می‌کنند تا در کسب و کار خود به موفقیت بیشتری برسید.

مرحله سوم: تحقیقات بازار

با تحقیقات درست از بازار می‌توانید نیاز واقعی بازار را بدست آورید. حتی شرکت‌های بزرگ مانند اپل و سامسونگ نیز قبل از ساخت محصولات خود، هزینه‌ی بسیار زیادی را به تحقیقات بازار اختصاص می‌دهند. به این دلیل که کوچکترین خطا و بی‌دقتی در این زمینه باعث می‌شود تا محصولی وارد بازار رقابتی شود که نیاز اصلی بازار نیست؛ بنابراین هر چقدر که از تکنیک‌های فروش در مارکتینگ استفاده کنید، این محصول به سود دهی موردنظر نخواهد رسید.

بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که اولویت‌بندی اهداف سازمان خود را براساس مواردی مانند نیاز بازار، نیاز مشتریان، وضعیت فعلی بازار، میزان سرمایه‌گذاری شما در بازار، آنالیز رقبا، رفتار مشتریان و… مشخص کنید. توجه به این موارد باعث می‌شود تا چشم‌انداز کسب و کار شما مشخص شود.

بعد از بررسی موارد بالا و ارائه محصول به بازار، بازاریابی اصلی شما شروع می‌شود. با استفاده از انواع بازاریابی باید فروشی راضی‌کننده از محصولات یا خدمات خود داشته باشید.

مرحله چهارم: شناسایی و پیدا کردن کانال‌های بازاریابی

این مرحله جزو یکی از مهم‌ترین مراحل بازاریابی به شمار می‌‌رود. فرقی بین بازاریابی سنتی و بازاریابی اینترنتی وجود ندارد. میزان بودجه‌ای که صرف بازاریابی می‌کنید، باید به خوبی مدیریت شود. چرا که هر نوع بازاریابی هزینه‌بر بوده و بسیار مهم است. برای انجام بازاریابی کانال‌های بسیار زیادی وجود دارد.

انتخاب درست کانال در مارکتینگ برای هر نوع کسب و کاری بسیار مهم است. چرا که می‌تواند تاثیری مستقیم بر روی موفقیت و یا عدم موفقیت کسب و کار شما بگذارد؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که از همان ابتدای کار، نوع بازاریابی خود یعنی سنتی یا اینترنتی بودن آن را مشخص کنید. به عنوان مثال اگر قصد دارید تا برای یک مجموعه آموزشی، چندین ویدئو آموزشی را تبلیغ کنید، بستر اینستاگرام یا طراحی وب سایت یک گزینه‌ی پیشنهادی مناسب است.

همچنین هر چقدر برای این بستر اینترنتی هزینه کنید، نه تنها ضرر نخواهید کرد، بلکه به افزایش درآمد شما نیز کمک بسیار زیادی خواهد کرد. این در حالی است که اگر تولید کننده آرد باکیفیت برای نانوایی‌های شهرتان هستید، بستر اینستاگرام برای موفقیت در بازاریابی گزینه مناسبی نخواهد بود و هزینه بازاریابی خود را دور ریخته‌اید.

همچنین اگر قصد دارید تا به صورت ترکیبی از هر دو نوع بازاریابی استفاده کنید، بهتر است میزان بودجه هر کدام را مشخص کنید. شفافیت هزینه‌های مالی باعث می‌شود تا مشکلات شما در مسیر بازاریابی به حداقل برسد. در فرایند مارکتینگ کانال‌های بازاریابی پرکاربرد شامل تبلیغات تلویزیونی، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ، اپلیکیشن موبایل، برگزاری وبینار، تبلیغات داخل اپ و… هستند.

مرحله پنجم: مشخص کردن بودجه اولیه

تعیین مقدار بودجه قبل از شروع به کار بازاریابی بسیار مهم است. به این دلیل که تیم بازاریابی متوجه خواهد شد که با چه بودجه‌ای قرار است فعالیت‌های خود را انجام دهد.

حتی اگر صاحب یک شرکت کوچک هستید، بازاریابی می‌تواند نقش بسیار موثری در موفقیت شما در بازار داشته باشد. توجه به این نکته ضروری است که هزینه‌های بازاریابی بسیار زیاد هستند، بنابراین شما به عنوان مدیر یک کسب و کار وظیفه دارید تا این میزان هزینه را بهینه کنید. البته شما می‌‌توانید ریز هزینه‌های بازاریابی را از تیم بازاریابی بپرسید. به این دلیل که می‌توانید در صورت اتلاف هزینه، با این تیم قطع رابطه کنید.

مرحله ششم: پیدا کردن تیم مناسب برای بازاریابی

داشتن یک تیم خوب بازاریابی باعث می‌شود تا هزینه‌ها به شکل درست و در جایی مناسب خرج شوند. اگرچه جمع کردن یک تیم حرفه‌ای کار بسیار سختی است، اما این موضوع می‌تواند هزینه‌های بسیار زیادی را برای شرکت شما داشته باشد.

ابعاد مختلف بازاریابی

فرایند مارکتینگ ابعاد مختلفی دارد. از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گرایش به بازار

یکی از ویژگی‌های بازاریابی جدید، توجه به نیاز مشتری و بازار است. برای این منظور نیاز است تا مدیران و کارکنان خود را با شرایط روز بازار همگام کنند.

  • شناخت بازار

برای جمع‌آوری، ضبط و ثبت اطلاعات، شناخت بازار بسیار مهم است. برای این منظور باید تمام عواملی که بر روی بازار تاثیر می‌گذارند را شناسایی کنید.

  • بازاریابی

مدیران کسب و کار باید بخش‌هایی از بازار که برای محصولات و خدمات آنها مناسب است را به خوبی بشناسند. چرا که باعث می‌شود تا مفیدتر و موثرتر در بازار حضور پیدا کنند.

  • بازارسازی

یکی از سیاست‌های مهم در بازاریابی، نفوذ در بازار است. چرا که این موضوع کمک می‌کند تا بتوانید محصولات و خدمات خود را به بازار بشناسانید.

  • بازارگردی

بازاریاب باید بتواند با گشت و گذار در بازار، تغییرات و تحولات بازار را به خوبی شناسایی کند. به عنوان مثال شرکت در نمایشگاه‌های مختلف، بازدید از بازارها، گشت و گذار در بازارها و… از جمله مواردی هستند که در مارکتینگ می‌توانند باعث آشنایی هرچه بیشتر بازاریاب با بازار شوند.

  • بازارسنجی

در بازارسنجی باید موقعیت بازار را با توجه به داشته‌ها تجزیه و تحلیل کنید. چرا که هر محصولی با توجه به نیاز بازار، عمر محدودی دارد. در نتیجه بازاریاب باید بتواند واکنش‌های مناسبی در زمان مناسب داشته باشد.

  • بازارداری

جلب رضایت مشتری و حفظ مشتریان واقعی و تشویق مشتریان فعلی به خرید بیشتر به عنوان بازارداری شناخته می‌‌شود.

  • بازارگرمی

برای ترغیب هرچه بیشتر مشتریان نیاز است تا تبلیغات و تشویقات بسیار زیادی را در رابطه با محصول خود داشته باشید. برای این منظور می‌توانید با خلاقیت و نوآوری، سهم زیادی از بازار رقابتی را به خود اختصاص دهید.

انواع بازاریابی

استراتژی‌های مختلفی در زمینه بازاریابی وجود دارند. از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بازاریابی دیجیتال

یکی از محبوب‌ترین انواع بازاریابی، بازاریابی الکترونیکی یا دیجیتال است که در مقابل بازاریابی سنتی قرار دارد. در این نوع بازاریابی شما از طریق رسانه‌های اجتماعی، ایمیل، وب سایت‌ها و… با مشتریان خود در ارتباط هستید.

  • بازاریابی موتور جستجو

این نوع مارکتینگ به موتورهای جستجو برمی‌گردد. در این روش شما می‌توانید از تکنیک‌های بهینه سازی برای موتورهای جست وجو و سایر تکنیک‌های تبلیغاتی برای فروش محصول و یا ارائه خدمات خود استفاده کنید. 

  • بازاریابی محتوا

در این نوع بازاریابی شما می‌توانید به کمک تصاویر، فیلم‌ها، متن‌ها در رسانه‌های اجتماعی، وبلاگ‌ها، کتاب‌ها، وبینارها و… با مردم در ارتباط باشید.

  • بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک، توییتر، اینستاگرام، تلگرام، واتساپ، پینترست و… یک بستر مناسب برای بازاریابی را برای شما فراهم می‌کنند.

  • بازاریابی اینفلوئنسر

یکی از جدیدترین و معروف‌ترین نوع‌های بازاریابی است که در آن محصولات و خدمات مختلف به واسطه افراد مشهور تبلیغ می‌شوند.

  • بازاریابی سنتی

تبلیغات از طریق تلویزیون، نصب بیلبورد تبلیغاتی و… جزو اشکال بازاریابی سنتی به شمار می‌روند. برخلاف تصور بسیاری از افراد، این نوع بازاریابی نرخ موفقیت فروش را در کسب و کارها بالا می‌برد.

جمع بندی

ما در این مقاله در رابطه با مارکتینگ به عنوان عاملی برای موفقیت در فروش محصولات و یا ارائه خدمات صحبت کردیم. در صورتی که بازاریابی به صورت اصولی انجام شود، احتمال موفقیت شما نیز بیشتر خواهد شد. اگر شما هم در زمینه بازاریابی فعالیت می‌کنید، می‌توانید نکات ارزشمند جهت هرچه بهتر انجام شدن بازاریابی را زیر همین پست با دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.