یک سایت فروشگاهی چه ویژگی هایی دارد؟

امروزه کسب و کارهای اینترنتی به یک منبع درآمد بسیار بالا تبدیل شده‌اند. همین ویژگی باعث شده است تا سایت‌های فروشگاهی بسیار زیادی به وجود بیایند. اگر می‌خواهید که سایت فروشگاهی شما از اعتبار بالایی برخوردار باشد و بتواند اعتماد و اطمینان کاربران را به خود جلب کند، باید دارای قابلیت‌هایی باشد که آن را از سایر سایت‌های فروشگاهی متمایز کند. ما در این مقاله از الانوس قصد داریم تا شما را با این ویژگی‌ها آشنا کنیم. ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید.

ویژگی یک سایت فروشگاهی

از میان حجم عظیمی از سایت‌های فروشگاهی، برخی از آن‌ها تبدیل به یک فروشگاه اینترنتی موفق شده‌اند. به طوری که می‌توانند از فروش اینترنتی محصولات به سود بالایی برسند. اگر می‌خواهید که کسب و کار اینترنتی شما رونق پیدا کند، باید ویژگی‌ها و قابلیت‌های یک فروشگاه اینترنتی موفق را داشته باشید تا بتوانید از میان هزاران سایت، تبدیل به یک فروشگاه اینترنتی معتبر شوید.

از جمله ویژگی‌های لازم برای ایجاد یک فروشگاه اینترنتی موفق می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

امکان توسعه فروشگاه اینترنتی

اگر قصد راه‌اندازی یک سایت فروشگاهی معتبر را دارید، توجه به توسعه و گسترش آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. همچنین فروشگاه اینترنتی باید به گونه‌ای باشد که بتوانید مشکلات فنی آن را به راحتی رفع کرده و آن را به خوبی پشتیبانی کنید؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که برای خرید سایت فروشگاهی از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید تا بتوانید بهترین سایت را داشته باشید.

ظاهر کاربرپسند

ظاهر وب سایت جزو مواردی است که می‌تواند باعث جذب کاربران شود. به این دلیل که ظاهر وب سایت اولین چیزی است که کاربر با ورود به سایت آن را می‌بیند. در صورتی که سایت شما از ظاهر قابل قبولی برخوردار باشد، در نتیجه باعث می‌شود تا کاربر به دیدن سایر بخش‌های وب سایت شما تمایل پیدا کند.

لوگوی سایت از دیگر مواردی است که می‌تواند به فروشگاه اینترنتی شما اعتبار و ارزش ببخشد؛ بنابراین طراحی یک لوگوی خاص و منحصر به فرد برای سایت فروشگاهی باعث می‌شود تا این نشان برای همیشه در ذهن کاربران شما باقی بماند. از طرفی دیگر کاربران اعتماد بیشتری به سایت خواهند کرد. چرا که سایت‌های نامعتبر برای لوگوی سایت هزینه نمی‌کنند.

استفاده از سئو قدرتمند

قدرتمند کردن سئو سایت از دیگر مواردی است که می‌تواند اعتبار بالایی به فروشگاه اینترنتی شما ببخشد. به این دلیل که این اقدامات کمک می‌کند تا وب سایت شما از نظر رتبه ارتقا پیدا کند. در نتیجه سایت در سرچ‌های کاربران مختلف در نخستین نتایج گوگل ظاهر خواهد شود.

اگر قصد دارید تا سئو سایت خودتان را بهبود ببخشید، باید روی سئو فنی و سئو تکنیکال فروشگاه اینترنتی خود کار کنید.

سئو فنی مربوط به بخش فنی طراحی سایت است. رعایت اصول و تکنیک‌های برنامه‌نویسی کمک می‌کند تا سایت شما از نظر فنی برای گوگل و سایر موتورهای جستجو مطلوب باشد. به عنوان مثال یکی از مهم‌ترین بخش‌های فنی سایت، ایجاد یک آدرس وب سایت خوانا و کوتاه است. این ویژگی تاثیر بسیار مثبتی روی رتبه سایت فروشگاهی شما می‌گذارد.

همچنین استفاده از استانداردهای HTML5 از دیگر نکاتی است که تاثیر بسیار چشم‌گیری بر سئو فنی سایت می‌‌گذارد. این بخش از سئو به کدنویسان سایت بستگی دارد. چرا که باید بدانند هنگام طراحی وب سایت از چه تگی در کجا استفاده کنند. سئو تکنیکال مربوط به موارد تکنیکی استفاده شده در سایت است.

ایجاد فروشگاه اینترنتی سازگار با تمامی دستگاه‌ها

اگر وبسایت شما تمام ویژگی‌ها و قابلیت‌های یک فروشگاه اینترنتی عالی را داشته باشد، اما نتوان آن را در تمامی دستگاه‌ها مانند موبایل و مرورگرها باز کرد، باید بگوییم که شما تعداد بسیار زیادی از کاربران خود را از دست خواهید داد. بنابراین برای جلوگیری از این موضوع باید حتما سایت شما به صورت ریسپانسیو طراحی شده باشد. طراحی سایت به صورت واکنش‌گرا باعث بهبود سایت و افزایش فروش سایت فروشگاهی شما خواهد شد.

استفاده از چت آنلاین

یکی از راهکارهای بسیار مناسب برای پاسخگویی سریع به کاربران، استفاده از چت آنلاین است. این ویژگی کمک می‌کند تا میزان هزینه‌های مشتری برای تماس تلفنی کاهش پیدا کند. از طرفی دیگر مشتری می‌تواند بدون هیچ‌گونه شماره و تنها با یک کلیک با واحد پشتیبانی سایت شما در تماس باشد و سوالات خودش را بپرسد. استفاده از چت آنلاین به دلیل افزایش کیفیت خدمات رسانی، باعث جذب بیشتر مشتری می‌شود.

استفاده از انواع درگاه‌های پرداخت

ممکن است در برخی از شرایط امکان پرداخت اینترنتی از یک درگاه بانکی ممکن نباشد. در چنین شرایطی مشتری از خرید خود انصراف خواهد داد. شلوغ بودن شبکه، آپدیت سیستم، وجود باگ و خطا در سیستم از جمله دلایلی است که ممکن است یک درگاه پرداخت برای چند ثانیه در دسترس نباشد. در چنین شرایطی پیشنهاد می‌کنیم که چندین درگاه پرداخت برای مشتری خود فراهم کنید.

راه‌‌اندازی سامانه مدیریت مشتریان

مدیریت مشتریان جزو امکاناتی است که هر سایت فروشگاهی باید آن را به بهترین شکل برای کاربران سایت خود فراهم کند. این ویژگی کمک می‌کند تا کاربران از تمامی فعالیت‌های انجام شده در سایت مانند رزرو، ثبت سفارش، واریز و… اطلاع داشته باشند. همچنین اطمینان آن‌ها از پیگیری ادمین و یا مدیران سایت از تمامی فعالیت‌ها کمک می‌کند تا نگرش بهتری نسبت به فروشگاه اینترنتی شما داشته باشند.

برای این منظور پیشنهاد می‌کنیم که تمامی فعالیت‌های انجام شده از طرف کاربر به صورت ایمیل یا پیامک به او اطلاع‌رسانی شوند. همچنین با راه‌اندازی یک سامانه مدیریت مشتریان می‌توانید تمامی درخواست‌های مشتری در پروسه خرید را به صورت کامل مدیریت کنید. و می‌توانید با ارسال یک کد به شماره شخصی کاربر امکان پیگیری خرید را برای او فراهم کنید.

طراحی نرم افزار CRM و باشگاه مشتریان  در مدیریت این بخش میتواند کمک بسیاری درارتقا سایت داشته باشد.

امکان خرید از محصولات رها شده در سبد خرید

ممکن است مشتری بنا به هر دلیلی بعد از انتخاب یک محصول و اضافه شدن آن به سبد خرید، از خرید آن محصول منصرف شود. این یک فرصت طلایی است که شما می‌توانید بعدا از آن برای جلب نظر مشتریان سایت فروشگاهی خود استفاده کنید. در چنین شرایطی شما می‌توانید با یک یادآوری او را از این موضوع مطلع کنید که کالای انتخاب شده شما با همان ویژگی قبلی قابل خریداری است.

در واقع شما یک فروش از دست رفته خود را دوباره احیا کرده‌اید و می‌توانید سود بیشتری از این فروش داشته باشید. برای این منظور پیشنهاد می‌کنیم که امکان ذخیره سبدهای رها شده را در فروشگاه اینترنتی خود فراهم کنید تا مشتری بتواند کالاهای مورد نیاز خود را در بازه‌ زمانی طولانی ذخیره کند. این کار به کاربر این امکان را می‌دهد تا در صورت فراهم شدن شرایط خرید، بتواند خرید خود را انجام دهند.

امکان تخفیف‌های متعدد

تخفیف‌های متعدد و شرایط ویژه و مختلف برای فروش کالاها، به کاربران سایت شما انگیزه می‌دهد. البته باید این تخفیف‌ها طوری باشد که نظر مشتری به واسطه آن جلب شود. مثلا می‌توانید با مشخص کردن قیمت قبل و بعد یک محصول، مشتری را از میزان تخفیف مطلع کنید.

همچنین می‌توانید محصولات تخفیف‌دار را به صورت جداگانه در بخشی از سایت فروشگاهی خود قرار دهید تا مشتری به خرید کالای تخفیف‌دار تشویق شود.

ایجاد لیست کالاهای محبوب

یکی از راه‌های جذب مخاطب و افزایش فروش، ایجاد لیست تمایلات است. طراحی این لیست باید به گونه‌ای باشد که کاربر بتواند آن را با دیگران به اشتراک بگذارد. همچنین در صورت موجود بودن این محصولات، به صورت پیغام به کاربر فرستاده شوند تا در صورت تمایل بتواند در زمان مورد نظر، خرید خود را انجام دهد.

نشانه‌گذاری لیست محبوب کاربران این شانس را برای شما فراهم می‌کند تا احتمال خرید این لیست در آینده وجود داشته باشد. در نتیجه میزان فروش شما افزایش پیدا می‌کند.

تولید وبلاگ

تولید وبلاگ می‌تواند از دو جنبه باعث افزایش محبوبیت سایت شما شود. اگر محتوای بارگذاری شده در وبلاگ، نیاز مخاطبان اینترنت را به خوبی برطرف کند، میزان بازدید از سایت شما بالا می‌رود. در نتیجه این موضوع به قدرتمندتر شدن سئو سایت و افزایش رتبه شما در موتورهای جستجو کمک بسیار زیادی می‌کند.

از طرفی دیگر وجود اخبار و اطلاعات متنوع در وبلاگ کمک می‌‌کند تا مخاطبان در سایت فروشگاهی شما چرخش داشته باشند. چرخش لینکی یکی دیگر از مواردی است که از نظر سئو سایت اهمیت بالایی دارد و می‌تواند شما را به جستجوهای اول گوگل بیاورد.

محتوای محصولات

محتوای نوشته شده برای محصولات باید به‌گونه‌ای باشد که بتواند محصول را به خوبی معرفی کند. به‌طوری که کاربر با خواندن توضیحات مطمئن شود محصول می‌تواند نیاز او را به خوبی رفع کند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم در توضیح یک محصول به ویژگی‌های فنی و جزئی محصول کاملا اشاره شود تا کاربر با اطمینان و اعتماد کامل بتواند محصول مورد نظر را خریداری کند.

اضافه کردن بخش سوالات متداول

برخی از مشتریان برای خرید اینترنتی نیاز به اطلاعات دقیق از محصول دارند. برای این منظور پیشنهاد می‌کنیم که علاوه بر تکمیل توضیحات یک محصول، بخشی را به عنوان اطلاعات اضافی برای محصولات در نظر بگیرید. در واقع اضافه کردن این بخش، اعتباری برای سایت فروشگاهی شما است. در نتیجه کاربر با اعتماد بیشتری خرید اینترنتی خود را انجام می‌دهد.

سوالات متداول می‌تواند نقش بخش اطلاعات اضافی یک محصول را به خوبی بازی کند. در این قسمت مشتری می‌تواند با بازگو کردن مشکلات و سوالات خود، یک خرید اینترنتی خوب را تجربه کند.

گزارش‌های متعدد

مشاهده گزارش فعالیت کاربران، این امکان را برای ادمین سایت فراهم می‌کند تا بتواند با جمع‌آوری و نتیجه‌گیری درست، تصمیماتی را برای سایت بگیرد. این بررسی‌ها باعث فروش بیشتر می‌شود و سود بیشتر فروشگاه را به دنبال دارد.

گزارش‌هایی مانند موارد سرچ مشتریان، کالاهای کم فروش، کالاهای پرفروش، کالاهای محبوب، کالاهای رها شده و… می‌تواند ایده‌های خوبی به مدیران سایت بدهند تا طبق سلیقه مشتریان خود عمل کنند و از این طریق سود بیشتری به دست آورند.

نمایش کالاهای پرفروش و کم فروش در سایت

یکی از راه‌های موثر برای کمک به انتخاب مشتری،قیمت گذاری مناسب و نشان دادن کالاهای پرفروش و کم فروش است. به این دلیل که این بخش کمک می‌کند تا مشتری برای انتخاب کالاهای خود دچار سردرگمی نشود. در نتیجه اگر برای انتخاب یک کالا دچار تردید شد، وجود این بخش کمک می‌کند تا بتواند انتخاب راحت‌تری داشته باشد. همچنین این بخش می‌تواند جلوی انصراف کاربر از خرید را بگیرد.

قرار دادن بازگشت کالا

اگر قصد راه‌اندازی یک سایت فروشگاهی را دارید، باید حتما امکان بازگشت کالا را فراهم کنید. این ویژگی باعث ایجاد اعتماد در کاربران می‌شود. در واقع شما این اطمینان را به کاربران خود می‌دهید که در صورت عدم رضایت می‌توانند کالای خود را برگشت بزنند.

امنیت سایت

اگر وب سایت شما غیر معتبر باشد، هیچ کاربری تمایل به خرید از سایت شما ندارد؛ بنابراین توجه به امنیت سایت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. باید برای برقراری امنیت سایت خود، زمان و هزینه‌ زیادی را صرف کنید. گواهی SSL جزو مواردی است که می‌تواند امنیت سایت شما را بالا ببرد.

در واقع این گواهی به کاربران این اطمینان را می‌دهد که اطلاعات شخصی آن‌ها حفظ خواهد شد و شخص دیگری دسترسی به اطلاعات آن‌ها را نخواهد داشت. همچنین احراز هویت دو عاملی، استفاده از فایروال و… از دیگر امکانات امنیتی یک سایت به شمار می‌روند.

قرار دادن عکس با وضوح بالا

بعد از خرید سایت فروشگاهی باید نسبت به قرار دادن عکس‌ محصولات اقدام کنید. کاربران ترجیح می‌دهند که عکس محصول مورد نظر را از زاویه‌های مختلف با بزرگ‌نمایی‌های مطلوب در سایت فروشگاهی ببینند تا حس خوبی نسبت به این محصول پیدا کنند. همچنین وضوح عکس‌های به نمایش گذاشته شده باید به گونه‌ای باشد که مخاطب را به خرید ترغیب کند.

بروزرسانی مطالب سایت

بروزرسانی مطالب از دیگر مواردی است که باید دغدغه مدیران سایت باشد. در واقع مدیران سایت در کنار هزینه طراحی سایت فروشگاهی باید هزینه‌ای را برای بروزرسانی مطالب خود در نظر بگیرند. قیمت محصولات، مطالب سایت، محصولات جدید و… از جمله مواردی هستند که باید بروزرسانی برای آن‌ها در نظر گرفته شود.

امتیازدهی به محصولات

امکان دادن امتیاز و نظر در رابطه با یک محصول را برای کاربران خود فراهم کنید. این ویژگی کمک می‌کند تا توضیحات مربوط به یک محصول تکمیل شود و سایر کاربران تصمیم‌گیری راحت‌تری نسبت به خرید آن محصول داشته باشند.

نماد اعتماد

وجود نماد اعتماد الکترونیک از دیگر مواردی است که باعث جلب اطمینان مشتری می‌شود. در نتیجه کاربر بدون هیچ‌گونه دغدغه‌ای، خرید اینترنتی را از فروشگاه شما انجام می‌دهد.

سخن نهایی درباره سایت فروشگاهی

ما در این مقاله در رابطه با ویژگی‌ها و قابلیت‌های یک سایت فروشگاهی صحبت کردیم. فراهم کردن این ویژگی‌ها به شما کمک می‌کند تا یک سایت حرفه‌ای و معتبر داشته باشید و بدون هیچ نگرانی، روی رشد کسب و کار اینترنتی خود تمرکز کنید.

هزینه طراحی سایت فروشگاهی در شرکت نرم افزاری الانوس بسیار مناسب است و شما می‌توانید هم اکنون طراحی و پیاده سازی فروشگاه آنلاین با قابلیت‌های گفته شده را ثبت کنید.