پاپ آپ چیست و چه تاثیری در بهبود سایت دارد؟

کسب و کارهای تجاری از اهمیت بالای سئوی سایت در کسب رتبه بهتر در موتورهای جستجو مطلع هستند. انجام برخی از کارهای مختلف بر روی وب سایت می‌تواند به صورت مستقیم و غیرمستقیم روی سئوی سایت تاثیرگذار باشد. پاپ آپ در سئو یک موضوع کلیدی است که هم می‌تواند تاثیر مثبتی بر روی سایت داشته باشد و هم می‌تواند به عنوان دشمن سئو شناخته شود. مرز باریکی بین Pop-up مثبت و منفی وجود دارد که برای مدیران کسب و کارهای فعال در وب دارای اهمیت است.

در این مقاله قصد داریم تا در مورد تاثیر پاپ آپ بر روی سئوی سایت صحبت کنیم. پیشنهاد می‌کنیم ادامه مطلب را همراه ما باشید.

هدف از نمایش Pop-up چیست؟

همواره انجام هر فعالیتی روی وب سایت دارای یک سری اهداف مشخص است. شناخت اهداف نمایش پاپ آپ نیز به صاحبان کسب و کارهای امروزی این امکان را می‌دهد که با شناخت کامل نسبت به این قضیه، اقدام به نمایش Pop-up داشته باشند. در ادامه به مهم‌ترین دستاورهای نمایش Pop-up در سایت می‌پردازیم:

  • نمایش محصولات مرتبط با کسب و کار
  • نمایش محصولات وابسته به هم
  • ترغیب کاربران برای نزدیک‌ترین شدن به خرید
  • تشویق کاربران برای وارد کردن ایمیل در جهت رسیدن به ایمیل مارکتینگ
  • تبلیغ محصولات جانبی سایت‌های دیگر
  • کمک به نظرسنجی از کاربران

تمام موارد بیان شده به عنوان دستاورد استفاده صحیح از پاپ آپ هستند که می‌توانند فروش بیشتر را به دنبال داشته باشند. وجود یک سیستم مناسب Pop-up می‌تواند مدت زمان نگه‌ داشتن کاربر در سایت را نیز افزایش دهد. البته توجه داشته باشید که همزمان با کسب این دستاوردها، رتبه وب سایت شما نیز در گوگل ارتقاء پیدا می‌کند.

دلایل به کارگیری پاپ آپ در صفحات سایت چیست؟

همان‌طور که در مقدمه به آن اشاره شد، استفاده از سیستم Pop-up می‌تواند به عنوان یک شمشیر دو لبه برای سایت عمل کند. در واقع به کارگیری صحیح این سیستم نتایج مثبت زیادی را به دنبال خواهد داشت. وجود ویژگی‌های مثبت و جذاب Pop-up باعث می‌شود تا صاحبان کسب و کارهای تجاری از این سیستم استفاده کنند. از مهم‌ترین ویژگی‌های جذاب این سیستم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابل مشاهده هستند و به راحتی در معرض دید کاربران قرار می‌گیرند.
  • می‌توان به آسانی آنها را دسته بندی کرد و بر اساس نیاز کاربران در سایت قرار داد.
  • زمانبندی پاپ آپ قابل تنظیم بر اساس رفتار مخاطبان یک وب سایت است.
  • نوع نمایش Pop-up بسیار جذاب است و این امر باعث نگه داشتن کاربر به مدت بیشتری در سایت می‌شود.
  • نرخ تبدیل وب سایت را به شکل قابل توجهی افزایش می‌دهد.

عملکرد Pop-up در نرخ تبدیل سایت چگونه است؟

کسانی که صاحب یک وب سایت تجاری هستند می‌دانند که جلب توجه بازدیدکنندگان به عنوان یکی از کارهای سخت و دشوار محسوب می‌شود. به کارگیری سیستم پاپ آپ می‌تواند نرخ تبدیل وب سایت را به شکل قابل توجهی افزایش دهد. مطالعات انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد که استفاده صحیح از این سیستم باعث افزایش Conversion Rate سایت خواهد شد.

بهره‌گیری دقیق از سیستم Pop-up، می‌تواند مسیر خرید کاربر را هموار کند. به عنوان مثال می‌توان گفت که تبلیغات موجود بر روی این سیستم اگر متناسب با نیاز کاربر ارائه شود، شانس خرید را افزایش می‌دهد. زمانی که کاربر در حال مشاهده گوشی‌های یک وب سایت است، نمایش پاپ آپ قاب گوشی باعث می‌شود تا شانس خرید قاب گوشی توسط کاربر به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا کند. طبق آمارهای به دست آمده، استفاده از Pop-up می‌تواند نرخ تبدیل سایت را تا حدود 5 درصد افزایش دهد.

تاثیر Pop-up بر روی سئوی سایت

مهم‌ترین فاکتور در رسیدن به سئوی مناسب در پاپ آپ، استفاده صحیح از این سیستم است. Pop-up اگر به درستی به کار گرفته شود می‌تواند تاثیر مثبت زیادی در طراحی وب سایت داشته باشد. همچنین اگر این سیستم در شرایط نامناسب و به شکل نامرتبط استفاده شود، آسیب جدی به Ux سایت وارد می‌کند. قطعا به عنوان یک کاربر اینترنت مشاهده کرده‌اید که پس از ورود به یک وب سایت، پنجره‌های مختلف زیادی باز می‌شوند که با هم غیرمرتبط هستند. در این شرایط ترجیح می‌دهید تا سریع‌تر سایت را بسته و از آن خارج شوید.

استفاده از Pop-up به تعداد زیاد باعث کلافه شدن کاربر می‌شود. پیام‌های پاپ آپ باید مرتبط با نیاز کاربر باشند تا از سایت دلزده نشود. همچنین استفاده زیاد و بی‌رویه از این سیستم می‌تواند جریمه گوگل را به دنبال داشته باشد.

جریمه گوگل برای Pop-up‌های غیرمرتبط

طبق الگوریتم موتور جستجوی گوگل، پاپ آپ‌ باید متناسب با محتوای خود سایت و صفحه مورد نظر ارائه شود. به عنوان مثال اگر کاربر وارد صفحه معرفی گوشی‌های اندروید می‌شود، Pop-up ارائه شده باید در مورد خرید محصولات و لوازم جانبی اندروید باشد. از تاریخ 10 ژانویه 2017، موتور جستجوی گوگل برای سایت‌هایی که دارای Pop-up‌های غیرمرتبط هستند، جرائم مختلفی در نظر گرفته است.

جریمه شدن توسط گوگل باعث می‌شود تا وب سایت دچار افت رتبه  شود؛ در صورتی که هدف اصلی استفاده از پاپ آپ رسیدن به افزایش بازدید و فروش بیشتر است. کسب و کارهای امروزی باید بدانند که استفاده از این سیستم زمانی می‌تواند برای آنها کارآمد باشد که به درستی به کار گرفته شود.

پاپ‌ آپ Intrusive Interstitial چیست؟

Intrusive Interstitial نوعی از Pop-up است که به راحتی بسته نمی‌شود و برخی از وب سایت‌های امروزی از آن برای افزایش بازدید وب سایت خود استفاده می‌کنند. گوگل برای سایت‌هایی که از این سیستم بهره می‌برند، جرائم زیادی در نظر گرفته است. چرا که از لحاظ موتور جستجو این گونه Pop-up‌ها به عنوان یک اسپم تلقی شده که باعث کلافه کردن کاربر می‌شوند. امروزه ایندکس سازی سایت‌های مختلف، با تمرکز بر روی فاکتورهای مختلف مانند موبایل فرندلی انجام می‌شود. وجود پاپ آپ بیان شده می‌تواند عملکرد موبایل فرندلی را به صورت مستقیم تحت تاثیر خود قرار دهد.

به همین خاطر گوگل با مشاهده این گونه Pop-up‌ها، وب سایت مورد نظر را جریمه می‌کند که این امر باعث کاهش بازدید سایت خواهد شد.

آیا پاپ آپ ارزش ریسک را دارد؟

در این مقاله اشاره شد که به کارگیری صحیح این سیستم می‌تواند نرخ تبدیل کاربران را تا حدود 5 درصد افزایش دهد. این امر نشان می‌دهد که استفاده صحیح از Pop-up می‌تواند تاثیر خوبی بر روی سئوی سایت داشته باشد. بسیاری از صاحبان کسب و کارهای امروزی ترجیح می‌دهند تا به جای استفاده از شیوه‌های تبلیغاتی سنتی از روش پاپ آپ استفاده کنند.

زمانی که یک کسب و کار نوپا شکل می‌گیرد، افزایش نرخ تبدیل کاربران بسیار مهم است و در عین حال به عنوان یک کار بسیار سخت شناخته می‌شود. به کارگیری دقیق این سیستم می‌تواند نرخ تبدیل مشتریان را به شکل قابل توجهی افزایش دهد.

آشنایی با انواع Pop-up‌

بهترین راه برای استفاده صحیح از انواع پاپ آپ، شناخت کامل این سیستم است که در ادامه قصد داریم تا به معرفی انواع Pop-up قابل استفاده برای سایت‌های امروزی بپردازیم:

سیستم Intrusive Interstitial

به این سیستم بینابینی نفوذی نیز گفته می‌شود و به کارگیری نامناسب آن می‌تواند اثرات منفی زیادی بر روی سایت داشته باشد. از قابلیت‌های این نوع پاپ آپ درگیر کردن کل صفحه وب سایت است. قبل از این که دسترسی کاربر به محتوای اصلی سایت داده شود، این سیستم به صورت تمام صفحه ظاهر می‌شود. کاربر باید بعد از گذشت چند دقیقه صفحه باز شده را ببندد تا بتواند وب سایت را مشاهده کند.

به کارگیری این Pop-up باعث می‌شود تا کاربر تمایل کمتری برای مطالعه مطالب سایت داشته باشد. این سیستم ریسک جریمه شدن سایت را در رتبه‌های گوگل به شکل قابل توجهی افزایش می‌دهد. همان‌طور که در بالا در مورد این سیستم توضیح داده شد، گوگل با این گونه پاپ آپ‌ها مخالف است و در صورت مشاهده می‌تواند جرائم سنگینی را برای سایت در نظر بگیرد.

سیستم Overlay Pop-up

این سیستم پاپ آپ نیز به صورت کامل، تمام صفحه را دربر می‌گیرد. به کارگیری صحیح از این Pop-up باعث می‌شود تا نرخ تبدیل مشتریان به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کند. در واقع به کارگیری مرتبط این سیستم باعث می‌شود تا کاربر به شکل دلخواه مدت زمان زیادی را در سایت بماند. صاحبان کسب و کارهای امروزی باید بتوانند از این سیستم Pop-up در موقعیت مناسب وب سایت خود استفاده کنند تا اثربخشی زیادی داشته باشد. از ویژگی‌های Overlay می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سئو فرندلی بودن و مناسب برای نمایش در گوشی‌های هوشمند
  • مناسب برای استفاده در نوتیفیکیشن
  • مناسب برای نشان دادن پیام مهم به مخاطب
  • جذابیت Pop-up با توجه به مرتبط بودن

سیستم Modal

این نوع از پاپ آپ شباهت زیادی به مدل Overlay دارد اما تفاوت آن در این است که کاربر باید در سایت یک اقدامی انجام دهد تا Pop-up به نمایش درآید. این سیستم در بیزینس‌های زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد و با ارسال یک نوتیفیکیشن می‌تواند به درستی باعث جلب رضایت کاربران شود. سئو فرندلی بودن، افزایش کلیک فراوان برای سایت و جمع آوری ایمیل کاربران از جمله ویژگی‌های کلیدی سیستم Modal است.

سیستم New Window

این نوع Pop-up به گونه‌ای است که خارج از پنجره‌ی که کاربر در حال مشاهده آن است فعال می‌شود. با توجه به این که این سیستم مورد توجه موتورهای جستجو مانند گوگل قرار ندارد، کسب و کارهای امروزی بهتر است از سیستم New Window استفاده نکنند. باز شدن صفحه جانبی به عنوان اسپم یا هرزنامه شناخته می‌شود.

پاپ آپ فوق باعث نارضایتی کاربران شده و دسترسی به UX سایت را خراب می‌کند. بستن پنجره‌های متوالی برای کاربران، کاری سخت و دشوار است که در مجموع بهره‌گیری از این سیستم می‌تواند عدم رضایت کاربران را به دنبال داشته باشد.

بهره‌گیری از مزایای Pop-up بدون آسیب به سایت

حال که با انواع سیستم پاپ آپ آشنا شدید، در این بخش به شما خواهیم گفت که چگونه از این سیستم برای بهبود وضعیت سئوی سایت خود استفاده کنید:

  • بهتر است از Pop-up‌هایی که به صورت کامل تمام صفحه را درگیر می‌کنند استفاده نکنید.
  • به کارگیری Pop-up‌هایی که به صورت اسلایدر هستند تا به شکل شناور در سایت قرار می‌گیرند توصیه می‌شود.
  • گزینه بستن پاپ آپ را در نظر بگیرید تا کاربر در صورت عدم رضایت بتواند در کمترین زمان ممکن صفحه را ببندد.
  • در نسخه موبایل سایت، حدالامکان از این سیستم استفاده نکنید.
  • ظاهر Pop-up را به شکل ساده و جذاب طراحی کنید تا کاربران جذب آن شوند.

تاثیر پاپ آپ بر روی سرعت وب سایت

باید بدانید که یک Pop-up می‌تواند بر روی سرعت لود وب سایت شما تاثیر منفی بگذارد. این سیستم‌ها به دلیل این که دارای تصاویر و اسکرپیت‌های مختلف هستند، به عنوان صفحات اضافی شناخته شده که می‌توانند سرعت لود سایت را طولانی‎تر کنند. تا جایی که امکان دارد بهتر است سرعت لود صفحه را کاهش دهید و در صورت وجود هر گونه عکس، از عکس‌های باکیفیت پایین‌تر استفاده کنید.

در صورتی که سرعت لود صفحات سایت به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کنند، موتورهای جستجو این موضوع را به عنوان یک فاکتور منفی برای وب سایت شما در نظر می‌گیرند. بنابراین برای عدم افت وب سایت بهتر است از پاپ‌ آپ‌ مناسب و سبک برای سایت استفاده کنید.

جمع بندی بررسی پیرامون پاپ آپ

توجه داشته باشید که هدف نهایی موتورهای جستجو مانند گوگل، جلب رضایت کاربران است. گوگل سعی می‌کند تا رتبه وب سایت‌هایی را ارتقا دهد که از نظر کاربران برتر و مفید هستند. بهره‌گیری صحیح از سیستم پاپ آپ می‌تواند رضایت مشتریان را تا حدود زیادی افزایش دهد. زمانی که بخواهید از این سیستم استفاده کنید، بهتر است تعدد Pop-up را در نظر گرفته و متناسب با صفحه مورد نظر خود، یک سیستم مناسب طراحی کنید.

در مجموع اگر می‌خواهید از پنجره‌های Pop-up استفاده کنید، بهتر است به سراغ انواع استاندارد پاپ آپ رفته و با کم کردن کیفیت تصاویر، توجه زیادی به سرعت لود صفحات وب سایت خود داشته باشید.

ما در شرکت نرم افزاری الانوس بهینه سازی برای موتورهای جستجو گوگل را در ارائه خدمات خود پیشنهاد میدهیم.