سئو چیست و چه چیزی را در خدمات سئو باید انتظار داشته باشیم

اگر برای شما نیز این سوال پیش آمده است که سئو چیست باید بگوییم که سئو به فعالیت‌های انجام شده در طراحی وب سایت، کدنویسی، محتوا، لینک‌ها و… گفته می‌شود تا بتوان رتبه بالایی در نتایج موتور جستجوی گوگل کسب کرد. این ویژگی باعث می‌شود تا بتوانید تعداد کاربران زیادی را به سمت سایت خود جذب کنید. ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با بهینه‌سازی موتورهای جستجو آشنا کنیم. ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید.

سئو چیست؟

اگر شما هم جزو کسانی هستید که برای بار اول با کلمه SEO روبه‌رو می‌شوید، باید بگوییم که این عبارت مخفف سه کلمه Search Engine Optimization به معنای بهینه‌سازی برای موتورهای جست و جو است. این عبارت به معنای انجام کارها و فرایندهایی است که باعث می‌شوند تا رتبه سایت شما برای چند کلمه کلیدی بهبود پیدا کند. در نتیجه افزایش رتبه سایت باعث می‌شود تا میزان ترافیک ورودی سایت به صورت صعودی افزایش پیدا کند.

هرچقدر که رتبه صفحات وب سایت شما در نتایج جستجوی گوگل بهتر باشد، میزان بازدید از وب سایت کسب و کار شما افزایش پیدا می‌کند. در واقع اگر همچنان سوال دارید که سئو چیست باید بدانید به معنای آگاهی بیشتر کاربران از برند شما است و باعث می‌شود تا کسب و کار شما برای مشتریان زیادی جلب توجه کند. این موضوع خود به افزایش فروش شما کمک بسیار زیادی می‌کند.

این در حالی است که اگر وب سایت شما در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده نشود، در نتیجه تعداد بسیار زیادی از مشتریان جامعه هدف خود را از دست خواهید داد؛ بنابراین امروزه بسیاری از کسب و کارها از SEO به عنوان یک بازاریابی موثر استفاده می‌کنند. به خصوص که امروزه بیشتر مردم تمایل زیادی به خرید اینترنتی پیدا کرده‌اند، در نتیجه وب سایت‌ها سرمایه‌گذاری بیشتری روی سئو سایت خود انجام می‌دهند.

اگر شما هم تا به حال روی SEO سایت خود کار نکرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم که با سرمایه‌گذاری روی بهینه سازی سایت رتبه وب سایت خود را در گوگل افزایش دهید. به صورت کلی بهینه‌سازی وب سایت از سه مجموعه سئو داخلی، سئو خارجی و سئو تکنیکال تشکیل شده است. برای گرفتن نتایج واقعی باید روی هر سه دسته بندی تمرکز کنید تا رتبه بالایی در گوگل کسب کنید.

سئو داخلی یا on page SEO

حال که تا میزانی به پاسخ سوال سئو چیست  دست پیدا کردده‌اید، بدانید یکی از روش‌های SEO برای کسب رتبه بهتر در موتورهای جستجو، سئو داخلی است. همان‌طور که از نام آن مشخص است، این روش به مجموعه فعالیت‌های محتوای وب سایت مربوط می‌شود. در واقع در این نوع SEO، صفحات محتوای شما بهینه‌‌سازی می‌شوند تا رتبه بهتر در گوگل کسب کنید.

در این روش از تکنیک‌هایی استفاده می‌شود تا صفحه وب سایت از نظر کلمات کلیدی رتبه بالایی در گوگل کسب کند. این موضوع باعث می‌شود تا محتوای وب سایت شما برای موتورهای جستجو قابل درک باشد. در نتیجه گوگل آن را به عنوان یک محتوای ارزشمند شناسایی می‌کند. از جمله اقدامات مهم برای بهبود SEO داخلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انتخاب کلمات کلیدی برتر در سئو چیست

با توجه به موضوع اصلی محتوای صفحه وب سایت خود، کلمات کلیدی مرتبط را پیدا کنید. در واقع این کلمات باید محتوای منتشر شده را به خوبی توصیف کنند. اگر کلمات کلیدی مناسب باشند، منجر به افزایش ترافیک سایت و بهبود سئو می‌شوند.

  • انتخاب کلمه کلیدی اختصاصی در سئو چیست

یک کلمه کلیدی اختصاصی برای صفحه خود مشخص کنید. در صورتی که کلمه کلیدی برای چندین صفحه استفاده شود، مشکلاتی را برای موتورهای جستجو ایجاد می‌کنند. چرا که موتور جستجو برای تشخیص صفحه مهم‌تر دچار مشکل می‌شود.

  • انتخاب چند کلمه کلیدی مرتبط در سئو چیست

کلمات کلیدی که مترادف با کلمه کلیدی اصلی هستند، را انتخاب کنید. این موضوع باعث می‌شود تا صفحه شما توسط گوگل سریعا پیدا شود.

  • عنوانی شامل کلیدواژه در سئو چیست

عنوان جزو مواردی است که صفحه وب سایت شما را به موتورهای جستجو می‌شناساند. برای این منظور یک عنوان مناسب با توجه به کلمه کلیدی انتخاب کنید.

  • تولید محتوا

با توجه به کلمه کلیدی اصلی، محتوایی اختصاصی برای آن بنویسید که در جای دیگر نبوده و از نظر گوگل تکراری به شمار نیاید.

اگرچه SEO داخلی از اهمیت بالایی برخوردار است، اما برای  به دست آوردن رتبه بالا، تنها این روش کافی نیست.

سئو تکنیکال

اگر برای شما نیز این سوال پیش آمده است که چرا با انجام تمام استراتژی‌های مربوط به کلمات کلیدی، دریافت بک لینک معتبر، بازاریابی محتوا و… هنوز رتبه سایت شما در موتورهای جستجو بالا نیست، باید بگوییم که مشکل شما مربوط به سئو فنی یا تکنیکال است. مشکلات فنی SEO یک سایت باعث می‌شود تا افت رتبه در گوگل پیدا کنید. حتی در برخی از شرایط باعث می‌شود تا وب سایت شما در نتایج گوگل دیده نشود.

بنابراین اگر می‌خواهید که رتبه خوبی در نتایج موتورهای جستجو به دست آورید، روی SEO تکنیکال خود کار کنید. این نوع سئو مربوط به فعالیت‌هایی است که به خزنده‌های موتورهای جستجو کمک می‌کند تا سایت شما رتبه عالی در گوگل کسب کند. البته الگوریتم‌های موتورهای جستجو از جمله گوگل دائما در حال تغییر هستند تا عملکرد دقیق و بهتری برای رتبه‌بندی سایت‌ها داشته باشند.

بنابراین نیاز است تا شما نیز با این تغییرات موتورهای جستجو همگام شوید. البته اگرچه جزئیات الگوریتم‌های رتبه‌بندی همیشه در حال تغییر است، اما هدف نهایی این است که بتوان رتبه وب سایت‌ها را با روش‌های SEO بهبود بخشید. در صورتی که فعالیت‌های SEO فنی همراه با سئو داخلی و خارجی باشد، نتیجه بهتری خواهید گرفت و شانس افزایش رتبه شما در موتورهای جستجو بیشتر خواهد بود.

از جمله ویژگی‌های یک سایت از نظر SEO تکنیکال شامل سرعت بالای بارگذاری صفحات، ایجاد قابلیت خزش یا کراولینگ، نداشتن لینک‌های خراب، نداشتن محتوای کپی، امن بودن وب سایت با استفاده از پروتکل HTTPS، داشتن داده‌های ساختار یافته، داشتن سایت مپ، استفاده از تگ HrefLang در وب سایت‌های بین‌المللی، بهینه‌سازی معماری وب سایت، تنظیم ساختار URL و… اشاره کرد.

این نوع SEO به عنوان یک عنصر پشت صحنه‌، باعث افزایش بازدید از سایت و در نتیجه افزایش درآمد کسب و کار شما می‌شود.

سئو خارجی یا Off Page SEO

اگر به دنبال راهکاری برای بهتر دیده شدن صفحات وب سایت خود هستید، باید روی تمامی روش‌های SEO سایت تمرکز کنید. استفاده از تکنیک‌های خارج از صفحه SEO به شما کمک می‌کند تا رتبه بالاتری در موتورهای جستجو  به دست آورید. همان‌طور که از نام این نوع سئو مشخص است، SEO خارجی به بهینه‌سازی سایت از نظر عوامل خارجی مرتبط می‌شود.

به کمک این نوع SEO می‌توانید وب سایت خود را مهم و ارزشمند نشان دهید. در این صورت موتورهای جستجو مانند گوگل با دیدن اعتبار و ارزش سایت شما، رتبه بهتری را در نتایج جستجوی گوگل به شما خواهند داد. به عنوان مثال وقتی شما در شبکه Linkedin اطلاعات پروفایل خود را تکمیل می‌کنید، این موضوع نشان‌دهنده سئو داخلی است. افراد دیگر با تایید مهارت شما به نوعی باعث افزایش SEO خارجی می‌شوند.

بنابراین در SEO خارجی هدف این است که وب سایت خود را قابل اعتماد به موتورهای جستجو معرفی کنید. علاوه بر این تکنیک‌های SEO خارجی کمک می‌کنند تا بتوانید ارتباط وب سایت خود را با سایر سایت‌ها تقویت کنید. از جمله اقدامات ارزشمند برای بالا بردن SEO خارجی سایت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دریافت بک لینک در سئو چیست

به دست آوردن بک لینک مرتبط و معتبر با موضوع محتوای سایت، یکی از راه‌های موثر برای نشان دادن اعتبار وب سایت به موتورهای جستجو است.

  • وبلاگ‌نویسی

یکی از تکنیک‌های سئو نوشتن یک پست در وب سایت یا وبلاگ دیگر است. چرا که در این شرایط می‌توانید لینک وب سایت خود را درون پست بنویسید.

  • بررسی رقبا در سئو چیست

با تحلیل و بررسی رقبا می‌توانید سایت‌های پیوند داده شده به آن‌ها را بررسی کنید. در نتیجه شما نیز می‌توانید از همان سایت‌ها بک لینک دریافت کنید.

  • عضویت در رسانه‌های خارجی

ایجاد پروفایل در شکبه‌های اجتماعی برای موتورهای جستجو ارزشمند است.

سئو محلی یا Local SEO

اگر قصد راه‌اندازی یک کسب و کار محلی را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که برای  به دست آوردن مشتریان محلی از SEO محلی استفاده کنید. این نوع سئو کمک می‌کند تا مشتریان محلی بتوانند کسب و کار شما را در بین میلیون‌ها فروشگاه به راحتی پیدا کنند. برای افزایش SEO سایت محلی انجام کارهای زیر را به شما پیشنهاد می‌دهیم:

  • ثبت اطلاعات در بخش کسب و کار گوگل

اگر به دنبال افزایش ارتباط کسب و کار خود با مشتریان هستید، پیشنهاد می‌کنیم که از سئو محلی استفاده کنید. برای این منظور کافی است تا ابتدا اطلاعات وب سایت خود را در صفحه کسب و کار گوگل ثبت کنید. بعد از یک تا دو هفته گوگل تاییده را برای شما ارسال می‌کند. سپس می‌توانید بقیه اطلاعات درخواستی خود را درون صفحه ثبت کنید.

  • قرار دادن اطلاعات تماس در تمامی بخش‌های یک صفحه

اگر شعبه‌های مختلفی برای کسب و کار خود دارید، بهتر است تا اطلاعات تماس آن‌ها را در تمامی صفحات قرار دهید.

  • قرار دادن نقشه گوگل

در قسمت صفحه ارتباط با ما یا پایین صفحه سایت خود، از نقشه گوگل برای نمایش مکان کسب و کار خود استفاده کنید.

  • استفاده از تگ‌های گوگل برای نمایش موقعیت کسب و کار

استفاده از تگ‌های گوگل برای نمایش موقعیت کاری خاص، یک گزینه‌ی پیشنهادی مناسب است. برخی از این تگ‌ها به صورت آنلاین بوده و باعث بهبود SEO سایت می‌شوند.

  • استفاده از اسنیپت‌های باارزش

برای درک بهتر محتوای وب سایت استفاده از اسنیپت‌ها را به شما پیشنهاد می‌دهیم. این راهکار باعث بهبود سئو سایت می‌شود.

  • بهینه‌سازی متا تگ‌ها و محتوا

بهینه‌سازی متا تگ‌ها و محتواها، به عنوان یکی از بهترین و ارزان‌ترین راه‌ها برای بهبود SEO سایت است.

  • ایجاد صفحات جداگانه برای هر شعبه
  • راه‌اندازی صفحات جداگانه برای شعبه‌های کسب و کارتان باعث بهبود SEO محلی می‌شود.

سئو موبایل

SEO موبایل به عنوان یکی از جدیدترین و مهم‌ترین خدمات SEO شناخته می‌شود. به این دلیل که در حال حاضر بسیاری از جستجوهای کاربران تنها از طریق کامپیوتر و یا لپ تاپ انجام نمی‌گیرد. بلکه امروزه با حضور پررنگ گوشی‌های هوشمند، بسیاری از جستجوها از طریق گوشی موبایل انجام می‌شود. استقبال بی شمار کاربران از موبایل باعث شده است تا در حدود پنجاه درصد از جستجوها با موبایل انجام شود.

بنابراین برای نمایش یک وب سایت تنها صفحه بزرگ کامپیوتر کافی نیست. بلکه نیاز است تا صفحات وب سایت، برای گوشی‌های کوچک موبایل نیز قابل مشاهده باشند. در غیر این صورت ممکن است مشتریان بسیار زیادی را از دست بدهید؛ بنابراین اگر به دنبال بهینه‌سازی سئو سایت برای موتورهای جستجو هستید، به هیچ‌عنوان کار بر روی سئو موبایل را از دست ندهید.

برای SEO موبایل باید ساختار وب سایت را از نظر طراحی، سرعت صفحه، ساختار و… بررسی و تجزیه و تحلیل کنید تا مطمئن شوید که کاربران موبایلی تجربه رابط کاربری بسیار خوبی را از وب سایت شما دارند. موتورهای جستجو مانند گوگل نیز از این نوع SEO به خوبی حمایت می‌کنند.

سئو کلاه سفید

یکی دیگر از تقسیم‌بندی‌های SEO سایت، SEO کلاه سفید است. در این نوع SEO از تکنیک‌هایی استفاده می‌شود که متناسب با استانداردهای گوگل است و رضایت مشتریان را به دنبال دارد.

سئو کلاه سیاه

در مقابل SEO کلاه سفید، SEO کلاه سیاه قرار دارد. این نوع SEO به تکنیک‌هایی گفته می‌شود که از ضعف موتورهای جستجو برای بهینه‌سازی سایت استفاده می‌شود. این تکنیک‌ها با فریب موتورهای جستجو سعی دارند تا بالاترین رتبه را در گوگل کسب کنند. اگرچه این روش‌ها به صورت کوتاه مدت جواب می‌دهند، اما در صورت شناسایی گوگل، سایت شما دیگر در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده نمی‌شود.

سئو کلاه خاکستری

در این نوع سئو اگرچه تکنیک‌های استفاده شده مطابق با استانداردهای گوگل نیست، اما ربات‌های گوگل نمی‌توانند به سادگی فریب را تشخیص دهند. در نتیجه بعد از مدتی باعث رشد سایت می‌شود.

جمع بندی در مورد مقاله سئو چیست

ما در این مقاله در رابطه با مفهوم سئو چیست صحبت کردیم. اگر شما هم قصد دارید تا SEO سایت را خودتان انجام دهید، بهترین مسیر برای یادگیری آن استفاده از کتاب‌ها، مقالات، مشاهده ویدئو، شرکت در دوره‌های آموزشی و… است. همچنین توجه به این نکته ضروری است که SEO سایت یک کار یک روزه نیست. بلکه نیاز است تا برای بهبود رتبه سایت، چندین ماه یا سال تلاش کنید تا به نتیجه مورد دلخواه خود برسید.

همچنین تضمینی برای  به دست آوردن رتبه یک گوگل وجود ندارد. چرا که الگوریتم‌های گوگل همیشه در حال تغییر هستند؛ بنابراین نیاز است تا فعالیت‌های شما همگام با تغییرات الگوریتم‌های گوگل به صورت همیشگی باشد تا بتوانید بهترین نتیجه را بگیرید. اگر شما هم تجربه‌ای در زمینه سئو سایت دارید، می‌توانید نظر خودتان را زیر همین پست با ما به اشتراک بگذارید.