سئو تکنیکال چیست و چه تاثیری در فرایند سئو دارد

برای بهینه‌سازی وب سایت و سئو تنها استفاده از سئو داخلی و سئو خارجی کافی نیست. بلکه باید از سئو تکنیکال برای افزایش بازدید وب سایت استفاده کنید. اگرچه به این جنبه از سئو یعنی سئو فنی توجه کافی نشده است، اما باید بدانید که اجرای سئو فنی می‌تواند نقش بسیار مهمی را در بهبود رتبه در گوگل داشته باشد. ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با اهمیت این بخش از سئو و تکنیک‌های آن آشنا کنیم. ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید.

سئو تکنیکال و ضرورت استفاده از آن

ممکن است برای شما نیز این سوال پیش آمده باشد که سئو فنی چیست و چگونه می‌تواند باعث افزایش اعتبار سایت شما شود. اجرای سئو فنی و یا همان Technical SEO در وب سایت باعث می‌شود تا ربات‌های خزنده گوگل بتوانند سایت شما را نمایه‌سازی کنند. در واقع اگر سایت شما از نظر سئو فنی بهینه‌سازی شده باشد، موتورهای جستجو می‌توانند به راحتی فهرست‌بندی و تفسیر وب سایت شما را انجام دهند.

هدف اصلی در سئو تکنیکال این است که بتوان وب سایت را از نظر زیرساخت‌های فنی بهینه کرد؛ بنابراین سئو فنی به محتوای وب سایت کاری ندارد. همین موضوع باعث شده است که این سئو به تکنیکال شناخته شود. به کارگیری سئو فنی در سایت باعث می‌شود تا سایت شما حالتی ساختارمند به خود بگیرد.

موتورهای جستجو مانند گوگل همیشه بهترین نتایج را برای کاربران خود نمایش می‌دهند. این موتورهای جستجو براساس عوامل مختلف صفحات وب سایت را ارزیابی می‌کنند. بهبود برخی از عوامل در صفحات وب سایت باعث می‌شود تا ربات‌های موتورهای جستجو فهم بهتری از صفحات شما داشته باشند.

بهبود جنبه فنی سایت عاملی است که می‌تواند باعث شود تا ربات‌های موتور جستجو درک بهتری از صفحات وب سایت داشته باشند. این موضوع کمک می‌کند تا وب سایت شما نتیجه بهتری در موتور جستجوی گوگل داشته باشد. برای بهبود سئو فنی سایت، تکنیک‌های بسیار زیادی وجود دارند.  رعایت این اصول به شما کمک می‌کند تا بهترین نتیجه را در گوگل بدست آورید. از جمله تکنیک‌های کاربردی سئو تکنیکال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- استفاده از SSL در وب سایت

یکی از راه‌های موثر برای جلوگیری از نفوذ به وب سایت، استفاده از لایه امنیتی سوکت‌ها یعنی SSL است. فناوری SSL مخفف Secure Sockets Layer بوده و یک ارتباط رمزگذاری شده بین مرورگر کاربر و وب سرور را به وجود می‌آورد. سایت‌هایی که از این قابلیت استفاده می‌کنند، در شروع آدرس خود به جای عبارت http:// آدرس https:// را خواهید دید. این عبارت این معنا را می‌رساند که وب سایت شما ایمن است.

گوگل در نتایج جستجوی خود، وب سایت‌های امن را نسبت به وب سایت‌های غیر امن ترجیح می‌دهد. اگر شما هم قصد دارید تا وب سایت خود را ایمن‌تر کنید، نصب گواهی SSL را به شما پیشنهاد می‌دهیم. نصب این گواهی باعث می‌شود تا اصول ایمنی وب سایت شما تامین شود.

2- ریسپانسیو بودن سایت

ریسپانسیو بودن سایت بدین معنا است که وب سایت شما نسبت به انواع دستگاه‌های مختلف واکنش مناسبی از خود نشان می‌دهد. به طوری که کاربران با هر دستگاهی می‌توانند وب سایت شما را با طراحی درست مشاهده کنند و از خدمات و محصولات سایت استفاده کنند. یکی از اصول سئو تکنیکال رعایت ریسپانسیو بودن سایت است.

از نظر موتور جستجوی گوگل، سایت‌های ریسپانسیو ارجحیت بیشتری نسبت به سایت‌های معمولی دارند. برای درک این موضوع می‌توانید به سایت‌هایی که در رتبه بالای گوگل نمایش داده می‌شوند، مراجعه کنید. اغلب این سایت‌ها تمامی صفحات خود را به صورت واکنش‌گرا طراحی کرده‌اند. در صورتی که سایت شما ریسپانسیو نباشد، این موضوع باعث کاهش رتبه شما در گوگل می‌شود.

برنامه نویسی و پیاده سازی اپلیکیشن موبایل از دیگر مواردی است که اهمیت این موضوع را بیان میکند بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که در ابتدای طراحی وب سایت خود ریسپانسیو برای تمامی صفحه‌نمایش‌ها طراحی کنید.

3- بهبود سرعت سایت

سرعت بالای بارگیری برای موتورهای جستجو از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. هرچقدر که رضایت کاربر در این زمینه بالا باشد، این موضوع می‌تواند تاثیر مستقیمی بر روی رتبه‌بندی وب سایت‌ در موتورهای جستجو بگذارد. اگر شما هم می‌خواهید که اطلاعاتی درست و کافی در رابطه با سرعت سایت خود بدست آورید، استفاده از ابزارهای gtmetrix و PageSpeed را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

همچنین شما می‌توانید با استفاده از راهکارهای سئو تکنیکال سرعت سایت خود را بهبود ببخشید. از جمله این راه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از سرویس هاستینگ سریع
  • استفاده از ارائه‌دهنده DNS پرسرعت
  • به حداقل رساندن درخواست‌های HTTP
  • استفاده کمتر از اسکریپت‌ها و افزونه‌ها
  • استفاده از یک فایل CSS خارجی به جای استفاده از Cssهای درون خطی یا درون برنامه‌ای
  • کاهش حجم تصاویر بدون افت کیفیت آنها
  • فشرده‌سازی صفحات وب سایت با استفاده از ابزار GZip
  • به حداقل رساندن تعداد کدهای صفحه با حذف فاصله‌های غیر ضروری، فرورفتگی‌ها و…

4- کاهش صفحات تکراری

وجود محتوای تکراری در وب سایت باعث می‌شود تا کاربر هنگام کار کردن و گشت و گذار در وب سایت شما احساس سردرگمی داشته باشد. این موضوع می‌تواند بر روی ربات‌های موتورهای جستجو نیز تاثیر منفی بگذارد. از آنجایی که موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ به صفحات تکراری علاقه ندارند، درنتیحه باعث می‌شود تا رتبه سایت شما کاهش پیدا کند.

برای برطرف کردن مشکل صفحات تکراری، انجام راهکارهای سئو تکنیکال می‌تواند کمک‌کننده باشد. به عنوان مثال شما می‌توانید با تایپ آدرس سایت بدون HHTP و HTTPS و تایپ کلمه کلیدی مطالب کپی و تکراری سایت را پیدا کنید.

5- ایجاد نقشه سایت

یکی از اصول مهم سئو فنی، ایجاد نقشه برای سایت است. نقشه سایت در واقع یک فایل با فرمت XML است که به خزش راحت‌تر ربات‌های موتورهای جستجو در سایت کمک می‌کند. در واقع این نقشه سایت به عنوان یک نقشه راه جستجو است. ربات‌های موتورهای جستجو با نگاه کردن به این نقشه متوجه خواهند شد که هر صفحه در کجا قرار دارد و آدرس آن چیست.

از دیگر اطلاعات مفید نقشه سایت می‌توان به تعداد آپدیت‌های یک صفحه، میزان اولویت یک صفحه و زمان آخرین تغییر اشاره کرد.

6- فعال کردن AMP

استفاده از کد مخصوص AMP HTML باعث می‌شود تا سرعت وب سایت شما در گوشی‌های تلفن همراه افزایش پیدا کند. این موضوع خود باعث افزایش رضایت کاربران و بهبود سئو تکنیکال می‌شود. در صورتی که شما نسخه AMP را برای صفحات وب سایت خود فعال کنید، به جز اسکریپت‌ها، نظرات و فرم‌ها باقی اطلاعات یک صفحه مانند متن، تصاویر، ویدئو و… تغییری نخواهند کرد.

سرعت بالای بارگیری صفحات وب به کمک فعال کردن AMP باعث می‌شود تا کاربران بتوانند به راحتی صفحات وب سایت شما را با دیگران به اشتراک بگذارند. از طرفی دیگر سرعت بالای بارگذاری صفحات باعث می‌شود تا زمان ماندگاری کاربران در سایت شما افزایش پیدا کند. موتور جستجوی گوگل در نتایج برتر جستجوی خود، صفحات AMP را نشان خواهد داد.

7- استفاده از Data Structureها

استفاده از داده‌های ساختار یافته باعث آشنایی بیشتر ربات‌های گوگل با بخش‌های مختلف وب سایت شما می‌شود. برای این منظور می‌توانید کدهایی را در قالب سایت خود استفاده کنید تا موتورهای جستجوی گوگل راحت‌تر بتوانند ساختار سایت شما را شناسایی کنند. همچنین این کدهای استاندارد کمک می‌کنند تا گوگل متوجه هدف ساخت قسمت‌های مختلف وب سایت شما شود.

استفاده از داده‌های ساختار یافته به عنوان یکی از اصول سئو تکنیکال باعث می‌شود تا گوگل به سایت شما اهمیت دهد و آن را در نتایج بالای جستجو نمایش دهد.

8- ثبت سایت در سرچ کنسول

شما می‌توانید به صورت رایگان، فهرست‌بندی وب سایت خود را برای موتورهای جستجو ارسال کنید. از جمله مهم‌ترین این ابزارها می‌توان به Google Search Console و Bing Webmaster اشاره کرد. اگر شما هم قصد راه‌اندازی یک وب سایت را دارید، می‌توانید نقشه سایت خود را به این دو سایت ارسال کنید. ثبت سایت در سرچ کنسول این امکان را فراهم می‌کند تا سایت شما توسط ربات‌های گوگل خزیده شده و نتیجه آن در نتایج جستجو نمایش داده شود.

از طرفی دیگر ثبت سایت در سرچ کنسول این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا عملکرد شما زیر ذره‌بین موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ قرار بگیرد. این ویژگی خود می‌تواند باعث بهبود سئو سایت شود.

9- بهینه‌سازی صفحات 404

ممکن است برای شما نیز پیش آمده باشد که هنگام کلیک بر روی یک صفحه از وب سایت با خطای 404 مواجه شوید. این خطا در اثر حذف یک صفحه و یا تغییر آدرس آن صفحه اتفاق می‌افتد. یکی از راهکارهای سئو تکنیکال برای جلوگیری از بروز این مشکل پیشنهاد می‌‌کنیم که صفحه‌ای را برای خطای 404 به صورت سفارشی طراحی کنید. این ویژگی باعث می‌شود تا کاربر تجربه بهتری هنگام ورود به چنین صفحاتی داشته باشد.

بنابراین شما می‌توانید با هدایت کاربر به صفحات دیگر و قرار دادن دکمه بازگشت، تعامل بهتری را برای کاربران خود ایجاد کنید.

10- استفاده از Bread Crump

افزونه Bread Crump این امکان را برای کاربر فراهم می‌کند تا متوجه شود در کدام صفحه از وب سایت قرار دارد و یا برای رفتن به صفحات مختلف باید از کدام مسیر حرکت کند. این افزونه به عنوان یک راهنمای کامل برای کاربران است که به کمک آن می‌توانند جایگاه خود را در وب سایت به خوبی شناسایی کنند.

11-رفع لینک‌های شکسته

وجود لینک‌های شکسته در سایت باعث می‌شود تا گوگل نمره منفی به رتبه سایت بدهد؛ برای جلوگیری از این مشکل باید لینک‌هایی که دچار مشکل هستند را پیدا کرده و نسبت به رفع آنها اقدام کنید. از جمله این لینک‌ها می‌توان به صفحات حذف شده از سایت اشاره کرد. این موضوع باعث می‌شود تا کاربر با کلیک کردن بر روی این لینک با ارور 404 مواجه شود.

یکی از اصول سئو تکنیکال این است که در صورت حذف یک صفحه، آن را به یک صفحه دیگر ریدایرکت کنید تا کاربر با کلیک بر روی این لینک، به صفحه جدید هدایت شود. این موضوع خود می‌تواند تاثیر مثبت بر روی سئو سایت شما بگذارد.

12- ساختارمند کردن آدرس صفحات

انتخاب مناسب آدرس برای صفحات یک وب سایت تاثیر مثبتی بر روی سئو سایت می‌گذارد. این شرایط باعث می‌شود تا موتور جستجوی گوگل امتیاز خوبی را به سئو سایت شما اختصاص دهد. برای این منظور پیشنهاد می‌کنیم که ویژگی‌هایی مانند کوتاه بودن آدرس صفحات، معنی‌دار بودن آدرس صفحات و وجود کلمات کلیدی در آدرس را رعایت کنید.

ویژگی‌های یک وب سایت بهینه شده از نظر سئو فنی

اگر وب سایت شما از سئو فنی بهینه شده باشد، سرعت بسیار بالایی دارد. همچنین ربات‌های موتور جستجو می‌توانند به راحتی در صفحات وب سایت شما خزش داشته باشند و بدون هیچ‌گونه سردرگمی از محتوای وب سایت شما مطلع شوند. علاوه بر این کاربران و بازدیدکنندگان سایت با صفحات تکراری و آدرس‌های شکسته روبرو نخواهند شد. از دیگر ویژگی‌های یک وب سایت بهینه با سئو تکنیکال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابل خزیدن با موتورهای جستجو: ربات‌های موتور جستجو کار خزیدن در وب سایت را انجام می‌دهند. در نتیجه این ربات‌ها با دنبال کردن لینک‌ها می‌توانند به محتوای سایت شما دسترسی پیدا کنند. البته راهکارهای بسیار زیادی وجود دارند که باعث می‌شوند تا جلوی ورود یک ربات به یک صفحه خاص گرفته شود.

همچنین شما می‌توانید بعد از خزش یک ربات در صفحه به آنها بگویید که نتیجه جستجو را در گوگل نمایش ندهد. و یا لینک‌های موجود در یک صفحه را دنبال نکنند.

  • سریع بودن: از آنجایی که امروزه حوصله مردم کم شده است، نمی‌توانند زمان بسیار زیادی را برای بارگذاری صفحات منتظر بمانند. در نتیجه ممکن است بعد از چند ثانیه وب سایت شما را ترک کنند و به وب سایت دیگری مراجعه کنند. این موضوع باعث می‌شود تا شما ترافیک زیادی از سایت خودتان را از دست بدهید.

ربات‌های موتور جستجوی گوگل صفحات وبی که سریع‌تر هستند را نسبت به صفحات کندتر ترجیح می‌دهند. در نتیجه صفحات وبی که سرعت پایینی دارند، از نظر سئو تکنیکال بهینه  نبوده و در نتایج جستجو پایین‌تر قرار می‌گیرند. شما می‌توانید با برخی از ابزارها مانند SpeedTest سرعت وب سایت خودتان را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید.

کلام پایانی مقاله سئو تکنیکال چیست و چه تاثیری در فرایند سئو دارد

ما در این مقاله در رابطه با سئو فنی سایت و اصول مهم آن صحبت کردیم. شما با خواندن این مقاله می‌توانید به راحتی سایت خودتان را از نظر فنی بهینه کنید. این ویژگی به شما کمک می‌کند تا میزان بازدید از سایت خودتان را افزایش دهید. در صورت داشتن هر گونه سوال در رابطه با سئو تکنیکال سایت می‌توانید نظر خودتان را زیر همین پست با ما به اشتراک بگذارید تا شما را راهنمایی کنیم.