داستان سرایی در محتوا چیست ؟

به دلیل این که از داستان‌ها نکات قابل توجهی را یاد می‌گیریم، همواره به داستان سرایی علاقه‌مند هستیم. در تولید محتوا یکی از شیوه‌های رسیدن به محتوای جامع و کامل، داستان سرایی در محتوا است. زمانی که محتوا به صورت داستانی بیان شود، جذابیت بیشتری خواهد داشت؛ از این رو مخاطبان تمایل بیشتری برای مطالعه آن پیدا می‌کنند. در این مقاله قصد داریم تا در مورد داستان سرایی در تولید محتوا و نکات مرتبط با آن صحبت کنیم. در ادامه همراه ما باشید.

داستان سرایی چیست؟

داستان سرایی در تولید محتوا به عنوان یک هنر شناخته می‌شود که نیاز به خلاقیت و به کارگیری ایده‌های مختلف دارد. مانند هر هنر دیگری، افراد برای این که بتوانند در آن موفق شوند باید زاویه دید متفاوتی داشته باشند. همچنین به کارگیری مهارت و تکرار و تمرین باعث می‌شود تا داستان سرایی به بهترین شکل انجام شود.

داستان سرایی در محتوا چیزی نیست که با نشستن در دورهمی و همایش‌ها به دست آید. در تعریف داستان سرایی باید بگوییم که در این شیوه برای نگارش محتوا باید داستان تعریف کنید. داستان شروع کسب و کارتان به بیان ساده باعث می‌شود تا به مرور ایده‌های جذاب را به آن اضافه کنید. با نگارش چنین محتوایی می‌توانید با مخاطبان خود ارتباط صمیمانه‌ای برقرار کنید. البته باید خاطر نشان کرد که داستان سرایی تنها مرتبط با داستان کسب و کار نیست و می‌تواند در زمینه‌های مختلف انجام شود.

با داستان سرایی در محتوا می‌توانید علاوه بر این که به تولید محتوای بهینه کمک کنید، قادر خواهید بود تا مشکلات مخاطبان خود را نیز رفع کنید. ارائه اطلاعات مفید در حین داستان سرایی دارای اهمیت است که باید به شکل جدی به آن توجه شود.

ارتباط داستان سرایی و بازاریابی محتوا

بهره‌گیری دقیق از داستان سرایی در بازاریابی محتوا می‌تواند به عنوان یک تکنیک تازه و نو شناخته شود. امروزه اهمیت داستان سرایی در بازاریابی به شکل قابل توجهی مورد تایید بسیاری از کسب و کارهای بزرگ قرار دارد. با وجود بستر شبکه‌های اجتماعی، مخاطبان به آسانی می‌توانند داستان تولید شده را مطالعه کرده و مشتری شما شوند. وجود شبکه‌هایی نظیر اینستاگرام، آپارات و… کار را برای بازاریابی محتوا آسان‌تر از گذشته کرده است.

در داستان سرایی می‌توان از محتواهای ویدیویی و اینفوگرافیک‌های جذاب استفاده کرد. شاید به جرات بتوان گفت که یکی از شیوه‌هایی که باعث موفقیت کمپین بازاریابی محتوایی می‌شود، روایت یک داستان جذاب است. داستان باید دارای ایده‌های جدید باشد تا مخاطبان با خواندن و شنیدن آن ترغیب شوند که ادامه داستان را مطالعه کنند.

با بهره‌گیری صحیح از بازاریابی محتوا می‌توان داستان تولید شده را به افراد بیشتری نشان داد که این امر باعث می‌شود تا مخاطبان به مشتری محصولات و خدمات‌تان تبدیل شوند.

اهمیت استفاده از داستان سرایی در محتوا در بازاریابی

بزرگ‌ترین هدف هر کسب و کاری رسیدن به فروش بیشتر و سودآوری است. اهمیت استفاده از داستان سرایی در بازاریابی محتوا بر هیچ‌کس پوشیده نیست. افرادی که در زمینه داستان سرایی فعال هستند باید بدانند که محتوای نگارش شده تنها برای افزایش فروش به کار گرفته نمی‌شود. هر کسب و کاری با استفاده از داستان سرایی باید بتواند محتوای مناسب و قابل توجهی را تولید کند.

در نظر گرفتن اهداف کوچک‌تر باعث رسیدن به اهداف بزرگ‌تر خواهد شد. به عنوان مثال هدف اول از داستان سرایی در محتوا، رفع نیاز مخاطبان است. کسب اعتماد در مخاطبان باعث می‌شود تا کاربران با دید بهتری به کسب و کارتان نگاه کنند. هر محتوایی که تولید می‌کنید باید آن را با چاشنی داستان جذاب‌تر کنید تا بتوانید به اهداف اصلی خود برسید.

داستان سرایی در تولید محتوا ابزاری است که در طراحی وب سایت حائز اهمیت است از این رو محتوای مناسب در بهینه سازی برای موتورهای جست و جو بسیار مفید می باشد.

کاربردهای داستان سرایی در تولید محتوا

برای هر کمپین بازاریابی می‌توانید از داستان سرایی برای تولید محتوا استفاده کنید. به کارگیری عناصر جذاب باعث بهتر شدن محتوای تولید شده خواهد شد. سیر داستانی خود را می‌توانید با ترکیب عکس‌های دنباله‌دار، اینفوگرافیک، پادکست و… جذاب‌تر کنید.

داستان سرایی دارای یک دایره طلایی است که شامل سه بخش اصلی می‌شود که از آنها می‌توان به چرا؟ چه چیز؟ و چگونه؟ نام برد. برای این که بتوانید یک محتوای عالی متناسب با شیوه داستان سرایی بنویسید باید به سوالات مختلف پاسخ دهید. چرا این محتوا را تولید می‌کنید؟ این محتوا چگونه می‌تواند به مخاطب کمک کند؟ چه چیزی به مخاطب پیشنهاد می‌دهید که متناسب با کسب و کارتان است؟ زمانی که به سوالات گفته شده در یک محتوا پاسخ دهید، می‌توانید به آسانی یک محتوای عالی با خط داستان طلایی نگارش کنید.

بخش‌های اصلی داستان سرایی محتوا

همواره داستان با یک مقدمه جذاب آغاز می‌شود تا مخاطب بتواند با فضای کلی داستان آشنا شود. متن اصلی محتوا به بررسی مسائل مرتبط می‌پردازد و در انتها یک نتیجه گیری وجود دارد تا مخاطب در مورد موضوع بیان شده اطلاعات خود را تکمیل کند. اما داستان سرایی در محتوا از عناصر مهم دیگری تشکیل شده است که در ادامه به آنها می‌پردازیم:

کاراکتر داستان

هر داستان باید حداقل یک یا چند کاراکتر داشته باشد. در واقع به بیان دیگر می‌توان گفت که وجود کاراکتر باعث می‌شود تا داستان به صورت کامل در ذهن مخاطب باقی بماند. اثربخشی داستان زمانی افزایش پیدا می‌کند که مخاطب با کاراکتر داستان ارتباط برقرار کند. انتخاب کاراکتر آسان نیست و نیاز به تمرین و تکرار دارد. در بازاریابی محتوایی برای این که بتوانید اثر محتوای نگارش شده را در ذهن مخاطب بهبود ببخشید بهتر است به کاراکتر توجه کنید.

پس از انتخاب کاراکتر مناسب، کافی است ابعاد آن را به زبان ساده به مخاطب معرفی کنید. وجود کاراکتر باعث همزاد پندازی مخاطب با شخصیت اصلی داستان خواهد شد. زمانی که کاراکتر بتواند مشکلات مخاطب را از زبان خود بیان کند، اثربخشی داستان افزایش پیدا خواهد کرد.

حل مسئله

در داستان سرایی در محتوا بهتر است به مسائل و مشکلات مخاطب پرداخته شود و تا حد ممکن راه‌حل‌های جذابی برای آنها بیان شود. در هر محتوا کافی است مخاطبان اصلی خود را هدف قرار داده و به یک یا چند سوال کلیدی در آنها پاسخ دهید. وجود داستان سرایی باعث ایجاد صمیمت می‌شود که این امر روند اعتمادسازی را کوتاه‌تر خواهد کرد.

ارائه راه‌‌حل

داستان سرایی زمانی ارزشمند است که یک پایان مناسب داشته باشد. در واقع کاراکترهای داستان که در طی روایت دچار مشکل شده‌اند، بتوانند در انتهای داستان مشکلات خود را حل کنند. در این میان اگر بخواهید محصول و خدمات خود را معرفی کنید، می‌توانید در بخش راه‌حل این کار را انجام دهید تا اثربخشی داستان را به شکل قابل توجهی افزایش دهید.

داستان سرایی برای چه کسب و کارهایی مناسب است؟

با توجه به این که تولید محتوا در قالب داستان سرایی می‌تواند اثربخشی محتوا را افزایش دهد، افراد در هر کسب و کاری می‌توانند از آن استفاده کنند. به کارگیری ابتکار و خلاقیت در داستان سرایی دارای اهمیت است. کسب و کارهای امروزی برای این که بتوانند به شکل ایده‌آل اثر محتوای تولید شده را در ذهن مخاطبان ماندگار کنند، نیاز به استفاده از خلاقیت دارند.

در داستان سرایی استفاده از چندین کاراکتر که دارای مشکلات مختلف باشند باعث می‌شود تا مخاطبان بتوانند از زوایای مختلف به آن نگاه کنند. در حین روایت داستان، ارائه محصول و خدمات می‌تواند کارآمد باشد. کسب و کارهایی که در زمینه فروش محصولات و ارائه خدمات مشغول به کار هستند، می‌توانند از داستان سرایی در محتوا استفاده کنند.

چگونگی موفقیت در داستان سرایی

اگر تصمیم گرفته‌اید تا از داستان سرایی در تولید محتوا استفاده کنید، بهتر است بعد از جواب دادن به سوال‌های مطرح شده دایره طلایی، از عناصر و کاراکترهای مختلف استفاده کنید. در این بخش به چگونگی موفقیت در داستان سرایی می‌پردازیم:

شخصی سازی

برای داستان سرایی در تولید محتوا بهتر است از متن‌های آماده استفاده نکنید. خلق کردن کاراکتر توسط خودتان می‌تواند اثر بخشی زیادی داشته باشد. بعد از تهیه کردن پرسونا بهتر است متناسب با دغدغه و نیاز مخاطبان خود، کاراکترهای مورد نظر خود را ساخته و به کاربران ارائه دهید. تعیین کردن دغدغه و مشکلات مخاطبان باعث می‌شود تا داستان سرایی را به شکل شخصی سازی شده ارائه دهید.

به کار بردن احساسات و عواطف

اگر بخواهید درگیری مخاطبان با محتوای خود را افزایش دهید، بهتر است از احساسات و عواطف در داستان سرایی استفاده کنید. در داستان باید بتوانید مخاطب را بخندانید، بترسانید و هیجان زده کنید. هر کدام از حالت‌های رفتاری می‌تواند اثربخشی مناسبی بر روی مخاطب داشته باشد. به کار بردن احساسات باعث می‌شود تا مخاطب درگیر سزر داستانی شما شود. در پایان داستان باید حس مناسب را به مخاطبان خود القا کنید.

سناریو جهت حل مشکل

اگر مانند یک نویسنده، یک سناریو جذاب تهیه کنید و در پایان مشکل مخاطب را حل کنید، می‌توانید اثربخشی داستان سرایی خود را افزایش دهید. برای این کار کافی است بر اساس هدف و پرسونای مشتریان خود سناریو را نگارش کرده و آن را پیش ببرید. ارائه راه‌حل‌های جذاب در این زمینه قابل تامل است.

داشتن تکاپو

مانند یک خبرنگار همیشه در تکاپو باشید تا با جمع آوری اطلاعات لازم بتوانید مخاطبان خود را تحت تاثیر قرار دهید. در داستان سرایی در محتوا، جمع آوری اطلاعات بسیار مهم است به همین دلیل بسیاری از شرکت‌های امروزی گروهی از خبرنگاران را برای کمپین‌های بازاریابی خود استخدام می‌کنند. با جمع آوری اطلاعات مناسب قادر خواهید بود تا بدانید ک مردم در حوزه کسب و کارتان به چه چیزهایی علاقه‌مند هستند.

استفاده از داده‌های دقیق

برای داستان سرایی اگر بخواهید به صورت واقع گرایانه عمل کنید، بهتر است در محتوای خود از آمار و ارقام نیز استفاده کنید. مخاطبانی که برای حل مشکل خود در پی مطالعه محتوای تولید شده شما هستند، به آمار و ارقام نیز توجه ویژه‌ای دارند. این توجه ناشی از آن است که می‌خواهند در مورد مشکلات خود اطلاعات دقیق‌تری کسب کنند. داستان سرایی زمانی که با داده‌های دقیق انجام شود اثرگذاری بیشتری بر روی مخاطب خواهد گذاشت.

وجود آمار و ارقام اعلام شده می‌تواند به نوعی صحت و کیفیت اطلاعات ارائه شده را تایید کند. پس در داستان سرایی بهتر است از آمار و ارقام نیز استفاده کنید.

داشتن سیر ماجراجویانه

داستان سرایی زمانی می‌تواند مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد که دارای چاشنی ماجراجویانه باشد. سعی کنید در تولید محتوا از کلیشه‌ها دوری کرده و مخاطب را به ماجراهای هیجان انگیز سوق دهید. زمانی که در داستان نگارش شده هیجان و ماجراجویی وجود داشته باشد، مخاطب ترغیب می‌شود تا ادامه داستان را مطالعه کند. وجود پستی و بلندی در داستان باعث ایجاد اتفاقات غیرمنتظره خواهد شد که این امر مورد توجه مخاطبان قرار خواهد گرفت.

استفاده از تصاویر

باید بدانید که از لحاظ روانشناسی ذهن انسان به دیدن تصاویر علاقه زیادی دارد. زمانی که در پی ایجاد داستان جذاب و پر ماجرا برای مخاطبان خود هستید، بهتر است از تصاویر زیبا و جذاب نیز استفاده کنید. وجود تصاویر در متن باعث جلوگیری از خستگی بیش از اندازه ذهن مخاطب خواهد شد. به کمک تصاویر قادر خواهید بود تا مخاطبان را تحریک کرده و به آنان این انرژی را بدهید که ادامه داستان را مطالعه کنند.

اشتراک گذاری داستان

بعد از رعایت کردن موارد گفته شده در این بخش، باید بتوانید داستان نگارش شده را تبلیغ کرده و به اشتراک بگذارید. داستان سرایی در محتوا تنها بخشی از کار است و بخشی دیگر آن مرتبط با بازاریابی محتوا است. با توجه به رسانه‌ای که انتخاب شده است می‌توانید داستان ساخته شده را در شبکه‌های اجتماعی مختلف منتشر کنید. علاوه بر استفاده از شبکه‌های اجتماعی، اگر دارای وبلاگ شخصی هستید نیز می‌توانید محتوا را در وبلاگ شخصی قرار دهید.

خرید پست مهمان نیز دارای اهمیت است و باعث می‌شود تا مخاطبان بیشتری بتوانند داستان نگارش شده را مطالعه کنند. هر چه بیشتر داستان‌تان را به اشتراک بگذارید، تعامل بیشتری از مخاطبان خود دریافت خواهید کرد.

جمع بندی داستان سرایی در محتواچیست وچه کارهایی برای آن لازم است؟

تولید محتوا زمانی ارزشمند است که به صورت اختصاصی و متناسب با نیاز مخاطبان تهیه شود. استفاده از تکنیک‌های روز باعث می‌شود تا محتوای تولید شده ارزش بیشتری برای مخاطبان داشته باشد. داستان سرایی در محتوا به عنوان یکی از روش‌های افزایش جذابیت محتوای تولید شده است. در این مقاله در مورد نقش داستان سرایی در تولید محتوا و جزئیات انجام آن صحبت کردیم.

اگر بخواهید مخاطبان خود را تحریک کنید و نیاز آنان را پررنگ کنید، بهتر است داستان سرایی در تولید محتوا را فراموش نکنید. بهره‌گیری از تکنیک‌های بیان شده باعث می‌شود تا بتوانید یک محتوای بدون نقص تولید کرده و تعامل مخاطبان خود را به شکل قابل توجهی افزایش دهید .