تبلیغات دیجیتال چیست و چه نتایجی را برای کسب و کار دارد

اگر به تازگی یک کسب و کار جدید را راه‌اندازی کرده‌اید، برای آگاه کردن مخاطبان هدف و افزایش فروش نیاز دارید تا در اینترنت حضور پررنگی داشته باشید و با ارائه تبلیغات دیجیتال از طریق کانال‌های مختلف بتوانید پیام برند خود را به مخاطبان هدف منتقل کنید. ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با انواع تبلیغات دیجیتال به عنوان بخش مهمی از هر کسب و کار آشنا کنیم. ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید.

تبلیغات دیجیتال

امروزه افراد در طول شبانه‌روز وقت بسیار زیادی از خود را در اینترنت می‌گذرانند. این موضوع یک فرصت مناسب را برای کسب و کارهای آنلاین فراهم می‌کند تا بتوانند با حضور در فضای مجازی، فروش محصول و خدمات خود را افزایش دهند. در این بین تبلیغات آنلاین، به کسب و کارها کمک می‌کنند تا با افزایش آگاهی مخاطبین نسبت به برند، کسب و کار کوچک خود را رونق ببخشند.

بنابراین تبلیغات آنلاین در افزایش درآمد کسب و کارها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند. کسب و کارها می‌توانند از طریق تبلیغات آنلاین مطالب مورد نظر خود را از طریق رسانه‌های مختلف مانند شبکه‌های اجتماعی، موتورهای جستجو، وب سایت‌ها، وبلاگ‌ها و… در دسترس مخاطبان قرار دهند. یکی از ویژگی‌های خوب تبلیغات دیجیتال این است که بین فروشنده و خریدار یک ارتباط تنگاتنگ برقرار می‌کند.

این موضوع می‌تواند به مخاطبان کمک کند تا تصمیم‌گیری بهتر و راحت‌تری در رابطه با خرید محصولات و یا دریافت خدمات داشته باشند.

تفاوت بین تبلیغات آنلاین و تبلیغات سنتی

تنها شباهت مشترک بین تبلیغات سنتی و تبلیغات دیجیتال این است که هر دو نوع از تبلیغات، آگاهی مخاطبان را نسبت به محصول و خدمات شما بیشتر می‌کنند. حال اگر برای شما نیز این سوال پیش آمده است که تفاوت میان تبلیغات آنلاین با سبک سنتی چیست، تفاوت‌های زیر را می‌توان برای این دو نوع از تبلیغات برشمرد:

  • در روش سنتی از ابزارهای سنتی مانند تلویزیون، روزنامه، بیلبورد، مجلات و… برای آگاه‌سازی مخاطب از برند استفاده می‌شود. اما در تبلیغات آنلاین از کانال‌های ارتباطی مانند گوگل، فیسبوک، یوتیوب، اینستاگرام و… برای معرفی خدمات و محصولات کسب و کار استفاده می‌شود.
  • در تبلیغات دیجیتال شما می‌توانید عملکرد کمپین تبلیغاتی دیجیتال خود را همزمان با تبلیغات، مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید. این در حالی است که در تبلیغات سنتی این امکان وجود ندارد و حداقل نتایج را در اختیار شما قرار می‌دهند. در نتیجه در رابطه با عملکرد تبلیغات خود، بینش دقیقی نخواهید داشت.
  • تنوع سبک تبلیغات در روش آنلاین نسبت به سنتی بسیار بیشتر است.
  • نظارت و تجزیه و تحلیل بر فعالیت‌های تبلیغات آنلاین بسیار آسان است و کمک می‌کند تا بتوانید با دریافت بازخوردها به صورت همزمان، فرصت‌های بهتری را برای کسب و کار خود در نظر بگیرد و عملکرد کار خود را بهبود ببخشید. این در حالی است که در تبلیغات سنتی، گرفتن بازخوردها در پایان تبلیغات است.
  • میزان ارتباط با افراد در تبلیغات آنلاین بسیار بیشتر از تبلیغات سنتی است.

انواع تبلیغات دیجیتال

برای بالا بردن بازده کسب و کار خود باید بتوانید از انواع تبلیغات آنلاین استفاده کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا به فروش بیشتر و ارائه خدمات بهتر به مخاطبان خود برسید. برای تبلیغات دیجیتال از 5 نوع استفاده می‌شود. از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- جستجو

بسیاری از افراد قبل از خرید، سعی می‌کنند تا با جستجو در اینترنت، اطلاعات کافی از محصولات بدست آورند. برای این منظور از موتورهای جستجو مانند یاهو، بینگ و گوگل برای تحقیقات قبل از خرید خود استفاده می‌کنند. در نتیجه اگر شما بتوانید تبلیغات محصولات و یا خدمات خود را در موتورهای جستجو قرار دهید، برند کسب و کار شما ارتقا پیدا خواهد کرد.

چرا که کاربران با جستجو در سایت‌ها می‌توانند به آگهی شما دست پیدا کنند. علاوه بر این کاربران می‌توانند به کمک سایت‌های وابسته به این موتورهای جستجو، آگهی شما را ببینند. به عنوان مثال ممکن است شما نیز سایت‌های تبلیغات گوگل را در اول نتایج آن دیده باشید.

اگر شما هم قصد دارید تا کاربران بتوانند از طریق جستجو به تبلیغات شما دست پیدا کنند، بهتر است از کلمات کلیدی خاص استفاده کنید تا مخاطب با جستجو این کلمات به وب سایت شما دست پیدا کند.

تبلیغات دیجیتال برای کسب و کارهای نوپا بسیار تاثیرگذار هستند؛ بنابراین اگر به دنبال پیدا کردن مشتری جدید برای کسب و کار خود هستید، استفاده از بازاریابی محتوا و تبلیغات دیجیتالی به ازای هر کلیک کمک می‌کنند تا بتوانید به اهداف خود برسید.  این روش‌ها کمک می‌کنند تا محتواها در طراحی وب سایت شما از نظر بهینه سازی برای موتورهای جست جو راحت تر انجام شود.

2- نمایش ویدئو

تاثیر تبلیغات ویدیویی به اندازه‌ای است که می‌تواند 90 درصد از کاربران را ترغیب به خرید کند. برای همین است که نمایش ویدئو جزو یکی از موثرترین روش‌های تبلیغات آنلاین برای کسب و کارها به شمار می‌رود. برای تاثیر بهتر ویدئو پیشنهاد می‌کنیم که از عکس‌ها و فیلم‌های جذاب در ویدیو خود استفاده کنید. چرا که این موضوع می‌تواند مخاطبان را جذب کند.

نکته دیگر هنگام استفاده از تبلیغات ویدئوی این است که تبلیغات خود را در سایت‌های وابسته به وب سایت خود پخش کنید. به عنوان مثال شما می‌توانید علاوه بر قرار دادن ویدئو تبلیغاتی کسب و کار خود در وب سایت، آن را در پلتفرمی مانند یوتیوب نیز بارگذاری کنید. این نوع از تبلیغات دیجیتال به شما کمک می‌کند تا بتوانید مخاطبان هر دو سایت را با هم داشته باشید.

3- شبکه‌های اجتماعی

برای تبلیغ کسب و کار خود می‌توانید از شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، فیسبوک، لینکدین، توییتر و… استفاده کنید. شما می‌توانید با اشتراک‌گذاری تبلیغات خود به صورت متن، عکس، ویدیو و… در این شبکه‌ها محصولات و خدمات خود را به مخاطبان هدف معرفی کنید.

4- اینفلوئنسرها

تمامی کسب و کارهای آنلاین برای تبلیغات محصولات و خدمات خود ترجیح می‌دهند تا با اینفلوئنسرها همکاری داشته باشند. چرا که این افراد به عنوان بخش مهمی از شبکه‌های اجتماعی، مخاطبانی دارند که به حرف‌ها و گفته‌های آنها اعتماد می‌کنند. به طوری که اگر این گروه محصول یا خدماتی را پیشنهاد دهند، کاربران به اعتبار آنها از این محصولات و خدمات استفاده می‌کنند.

البته اینفلوئنسرها برای هر نوع از تبلیغات یک نوع قیمت‌گذاری دارند. به عنوان مثال ممکن است با توجه به تعداد دنبال‌کنندگان خود و یا نوع تبلیغات، قیمت‌های متفاوتی را به شما پیشنهاد دهند. اگر شما هم قصد دارید تا از این نوع تبلیغات دیجیتال برای محصولات و خدمات خود استفاده کنید، می‌توانید یکی از روش‌های زیر را به کار ببرید:

  • شما می‌توانید از اینفلوئنسرها بخواهید تا محصول یا خدمات شما را به صورت پست جداگانه‌ای در صفحه شخصی خود قرار دهند.
  • اگر مخاطبان زیادی در شبکه‌های اجتماعی دارید، برای رقابت با سایر رقیبان خود پیشنهاد می‌کنیم که با اینفلوئنسرها شریک شوید. چرا که در این حالت علاوه بر مخاطبان خود، کاربران طرف مقابل را نیز دارید. این موضوع می‌تواند سود بسیار زیادی را برای شما به دنبال داشته باشد.

هنگام انتخاب اینفلوئنسر، توجه به مخاطبان آنها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. چرا که باید بین مخاطبان آنها وجه مشترکی با مخاطبان هدف شما وجود داشته باشد. در غیر این صورت سرمایه‌گذاری شما به هدر خواهد رفت.

5- پست الکترونیکی

بسیاری از کسب و کارها برای برقراری ارتباط با مخاطبان خود از ایمیل استفاده می‌کنند. در نتیجه ایمیل می‌تواند یک گزینه‌ی بسیار مناسب برای تبلیغات دیجیتال باشد. اما برای تاثیرگذاری بهتر این نوع تبلیغات باید به عواملی مانند پیدا کردن مخاطبان هدف، داشتن تعامل مناسب با آنها، تلاش برای حفظ و نگهداری مخاطب و… توجه کنید.

اگر برای استفاده از ایمیل به عنوان تبلیغات به دنبال مخاطبان هدف کسب و کار خود هستید، می‌توانید از سایر شبکه‌های اجتماعی برای این منظور استفاده کنید. چرا که می‌توانید متناسب با هر گروه، تبلیغات مخصوص به خودش را ارسال کنید.

البته برای استفاده از ایمیل به عنوان تبلیغات توجه به این نکته ضروری است که ارسال زیاد آن ممکن است باعث کلافگی مخاطب شما شود. در نتیجه بهتر است به صورت دوره‌ای و محدود ایمیل‌ها را به مخاطبان خود ارسال کنید. در صورتی که مخاطبان ثابتی برای کسب و کار خود دارید، می‌توانید از نرم‌افزارهای موجود در این زمینه استفاده کنید تا به صورت منظم ارسال ایمیل را انجام دهد.

یکی از ویژگی‌های خوب این نرم‌افزارها این است که امکان ارسال ایمیل در بهترین زمان را برای شما فراهم می‌کنند. به عنوان مثال می‌توانید نرم‌افزار را جوری تنظیم کنید که برای خرید بعدی، به او 20 درصد تخفیف تعلق بگیرد.

راهکارهای مناسب برای تبلیغات آنلاین بهتر

در تبلیغات سنتی شما کسب و کار خود را در معرض دید عموم مردم قرار می‌دهید. اما در تبلیغات دیجیتال تنها کسانی که به دنبال محصول شما هستند، می‌توانند تبلیغات شما را ببینند؛ بنابراین زمانی که قصد دارید تا از این نوع تبلیغات برای محصولات و یا خدمات خود استفاده می‌کنید، بهتر است راهکارهای زیر را مورد توجه قرار دهید. از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کلمات کلیدی: با استفاده از کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار خود می‌توانید به مخاطبان هدف خود که این کلمات را جستجو می‌کنند، برسید.
  • علایق: توجه به علایق مخاطبان کسب و کارتان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. برخی از شبکه‌های اجتماعی مانند فیس بوک به شما اجازه می‌دهند تا بتوانید با بررسی و تجزیه و تحلیل رفتار گذشته مخاطبان خود، از علایق آنها باخبر شوید.
  • مشخصات جمعیتی: توجه به برخی از اطلاعات مانند سن، محل زندگی و… به شما کمک می‌کنند تا بتوانید مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید.
  • استفاده از تبلیغات ساده: اگر شما فکر می‌کنید که هرچقدر تبلیغات دیجیتال شما پیچیده باشد، از نظر مشتری خوب به نظر می‌رسد، باید بگوییم که سخت در اشتباهید. هرچقدر تبلیغات شما ساده‌تر باشد، مشتری بیشتر آن را قبول خواهد داشت؛ بنابراین به جای صرف هزینه سنگین، از تبلیغات ساده‌تر استفاده کنید.
  • عدم استفاده از تبلیغات تکراری: تبلیغی که برای یک شبکه اجتماعی طراحی شده است، برای استفاده در شبکه اجتماعی دیگر مناسب نیست.
  • پیروی از هویت برند: هویت برند شما باعث می‌شود تا در میان گروه‌ها شاخص شوید. برای این منظور پیشنهاد می‌کنیم که در تبلیغات خود، حتما از هویت برندتان استفاده کنید.
  • استفاده از تجربیات دیگران: برای داشتن بهترین عملکرد در تبلیغات، استفاده از تجربیات دیگران از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

اهمیت استفاده از تبلیغات آنلاین در بازاریابی

بیشتر مردم وقت زیادی از روز را در اینترنت و فضای مجازی سپری می‌کنند. این موضوع می‌تواند یک فرصت بسیار ویژه‌ای در اختیار شما بگذارد که بتوانید از آن در بازاریابی استفاده کنید. چرا که امروزه تمامی فعالیت‌های افراد با اینترنت گره خورده است. در نتیجه شما چه صاحب یک کسب و کار کوچک یا بزرگ باشید، می‌توانید از تبلیغات دیجیتال برای بازاریابی و معرفی خدمات و محصولات خود استفاده کنید.

برای این منظور می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک، یوتیوب، اینستاگرام و… از تصویر، متن و یا ویدئوهای تبلیغاتی خود برای ورود به این عرصه استفاده کنید. از جمله دلایل اهمیت استفاده از تبلیغات آنلاین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تبلیغات آنلاین، یک استراتژی قابل اندازه‌گیری و به صرفه است. این چیزی است که در آگهی‌های تلویزیونی وجود ندارد. چرا که شما باید از قبل بودجه‌ای را برای آن تعریف کنید.
  • برخلاف تبلیغات سنتی، در تبلیغات آنلاین امکان درآمدزایی برای شما وجود دارد.
  • در تبلیغات آنلاین شما می‌توانید با هزینه‌های بسیار کم شروع کنید و بعد از پیشرفت در این حوزه،

کم کم بودجه اختصاص داده شده به تبلیغات را گسترش دهید. این در حالی است که در تبلیغات سنتی هرچقدر که هزینه بیشتری بر روی تبلیغات بگذارید، موفقیت شما بیشتر خواهد شد. چرا تبلیغات عالی تاثیر بسیاری در ذهن مشتری می‌گذارد.

  • تاثیرگذاری تبلیغات دیجیتال بسیار بیشتر از تبلیغات سنتی است. شما می‌توانید با توجه به مکان و علایق کاربران خود، دقیقا بر روی همان نوع تبلیغات مورد علاقه کاربران خود متمرکز شوید. اما زمانی که شما از تبلیغات سنتی استفاده می‌کنید، دیگر تمرکز بر روی مخاطبان هدف نیست. چرا که تبلیغات شما را جمع کثیری از افراد می‌بینند؛ بنابراین ممکن است حتی تاثیری بر روی فروش شما نداشته باشد.

جمع بندی

ما در این مقاله در رابطه با تبلیغات آنلاین صحبت کردیم. اگر صاحب یک کسب و کار اینترنتی نوپا هستید یا یک کسب و کار اینترنتی بزرگ دارید، این نوع تبلیغات به شما کمک می‌کنند تا بتوانید کسب و کار خود را رونق ببخشید و بزرگ‌تر کنید. بنابراین آینده تبلیغات آنلاین در بازاریابی دیجیتال بسیار روشن است. اگر شما هم تجربه‌ای در تبلیغات دیجیتال دارید، می‌توانید زیر همین پست نظر خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.