بهترین زبان برنامه نویسی برای طراحی سایت

انتخاب زبان برنامه‌ نویسی سایت برای کسانی که قصد راه‌اندازی یک وب سایت برای کسب و  کار خود را دارند، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. برای این منظور ابتدا باید با زبان‌های برنامه‌نویسی حوزه طراحی وب سایت آشنا شوید تا با مقایسه آنها بتوانید بهترین زبان برای طراحی سایت را انتخاب کنید. ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با بهترین زبان های برنامه نویسی سایت آشنا کنیم.

بررسی این زبان‌ها و پرداختن به تمام جوانب آنها به شما کمک می‌کند تا بتوانید بهترین زبان برنامه نویسی برای طراحی سایت را انتخاب کنید.

زبان برنامه نویسی سایت

اگر شما هم فکر می‌کنید که HTML و CSS بهترین زبان‌ها برای طراحی سایت هستند، باید بگوییم که سخت در اشتباه هستید. این زبان‌ها به عنوان زبان‌های برنامه‌نویسی برای طراحی سایت نیستند. بلکه این زبان‌ها به عنوان یک زبان اسکریپتی می‌توانند محتوای وب سایت شما را از نظر برخی ویژگی‌ها مانند رنگ، نوع قلم، موقعیت و… تغییر بدهند.

به صورت کلی ساختار وب سایت‌ها از دو بخش سمت کاربر و سمت سرور تشکیل شده‌اند. بخش کاربر که به بخش Front-end شهرت دارد، به ظاهر یک سایت مربوط می‌شود و با زبان‌ برنامه نویسی سایت مانند html، css، JavaScript و…  نوشته می‌شود. یکی از ویژگی‌های بخش کاربر این است که این صفحات به صورت استاتیک طراحی می‌شوند. یعنی هیچ ارتباطی با سمت سرور ندارند؛ بنابراین شما نمی‌توانید کارهایی مانند خرید، انتخاب محصول، جستجو و… را انجام دهید.

بخش سرور که به بخش back-end معروف است، با زبان‌هایی مانند PHP، ASP.Net و… نوشته می‌شود و بر روی عملیات صفحه مانند چک کردن درست بودن اطلاعات، ذخیره اطلاعات در پایگاه داده و… کار می‌کند.

حال اگر قصد نوشتن یک برنامه تحت وب با زبان‌های برنامه‌نویسی سایت را دارید، اما برای انتخاب بهترین زبان دچار تردید هستید، باید بگوییم که عوامل مختلفی می‌تواند در انتخاب شما تاثیرگذار باشند. از جمله آنها می‌توان به تکنولوژی مورد استفاده، کارایی، بازار کار، سرعت، نحوه پشتیبانی، سادگی کاربری، و… اشاره کرد.

در ادامه شما را با بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی تحت وب آشنا خواهیم کرد تا با مقایسه این زبان‌ها و بررسی معیارهای مختلف بتوانید زبان برنامه نویسی در طراحی و پیاده سازی سایت اختصاصی خودتان را انتخاب کنید.

پایتون (Python)

زبان برنامه‌نویسی پایتون جزو زبان‌های متن باز و مفسری به شمار می‌رود. یکی از هدف‌های اصلی این زبان ساده‌تر کردن کدنویسی است. همین ویژگی باعث شده است تا این زبان طرفداران بسیار زیادی در بین برنامه‌نویسان داشته باشد. به طوری که برخی از زبان پایتون به عنوان بهترین زبان برنامه‌نویسی تحت وب یاد می‌کنند.

یکی از ویژگی‌های مثبت زبان پایتون، چند منظوره بودن آن است. همچنین می‌توانید به کمک این زبان، یک برنامه‌ی شی‌گرا بنویسید. زبان برنامه‌نویسی پایتون علاوه بر طراحی سایت، برای برنامه‌های تحت ویندوز، تحلیل داده، علم داده و یادگیری ماشینی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ بنابراین برخلاف تصور غلط بسیاری از افراد، این برنامه تنها برای توسعه وب سایت مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

یکی از مزیت‌های اصلی زبان پایتون، یادگیری ساده آن است. علاوه بر این برای آموزش این زبان منابع بسیار زیاد فارسی و انگلیسی وجود دارند. یکی از قابلیت‌های اصلی زبان پایتون، کتابخانه‌های آماده آن است که علاوه بر فراهم کردن امکانات بسیار، به شما کمک می‌کنند تا بتوانید با تعداد خط کدهای کمتری کدنویسی کنید.

پایتون به عنوان یک زبان برنامه نویسی سایت پایگاه داده‌ بسیار بزرگی دارد. شاید برای شما نیز جالب باشد که بدانید در برنامه‌نویسی موتور جستجوی گوگل از زبان پایتون نیز استفاده شده است. با تمام ویژگی‌های مثبت زبان پایتون، این زبان نکات منفی نیز دارد. از جمله آن می‌توان به سرعت پایین کدنویسی این زبان نسبت به سایر زبان‌های برنامه‌نویسی تحت وب اشاره کرد.

دلیل این موضوع می‌تواند به ذات مفسری بودن زبان پایتون برگردد. از نظر بازار کار، زبان پایتون جزو 10 زبان برتر دنیا شناخته می‌شود. در نتیجه اگر قصد یادگیری این زبان را دارید، آینده خوبی پیش روی شما خواهد بود. به این دلیل که با یادگیری این زبان و کسب اطلاعات مفید در رابطه با زبان پایتون، شما به یک کسب درآمد بالایی خواهید رسید.

Php

یکی از شناخته‌شده‌ترین زبان های برنامه نویسی سایت زبان پی اچ پی است. این زبان اسکریپتی و متن باز در سال 1994 برای طراحی و برنامه‌نویسی برنامه‌های تحت وب ایجاد شد. اگر قبلا با زبان C کار کرده‌ باشید، متوجه خواهید شد که زبان PHP به عنوان یک زبان برنامه نویسی سایت شباهت بسیاری به این زبان دارد. همین ویژگی باعث شده است تا بسیاری از برنامه‌نویس‌های زبان C علاقه بسیاری به نوشتن برنامه به زبان PHP داشته باشند.

یکی از قابلیت‌های ویژه‌ی زبان PHP، اجرا شدن آن بر روی تمامی پلتفرم‌های معروف مانند ویندوز و لینوکس است. از دیگر ویژگی‌های مثبت این زبان می‌توان به سرعت بالای اجرای کدها، یادگیری آسان، وجود منابع آموزشی بسیار برای یادگیری این زبان، رایگان بودن ابزارهای کار و… اشاره کرد. همین موضوع باعث شده است تا بیش از نیمی از سایت‌ها برای کدنویسی از زبان PHP استفاده کنند.

از جمله معروف‌ترین این سایت‌ها می‌توان به فیسبوک و ویکی پدیا اشاره کرد. محبوبیت زبان پی اچ پی به اندازه‌ای است که بیشتر سایت‌ها به خصوص در بخش صنعتی از این زبان استفاده می‌کنند. در نتیجه اگر به دنبال زبان برنامه نویسی هستید که بازار کار خوبی داشته باشد، زبان PHP را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

یادگیری زبان پی اچ پی به عنوان زبان برنامه نویسی سایت سخت نیست. به خصوص اگر قبلا با سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس یا جوملا کار کرده باشید، در واقع به نوعی با زبان پی اچ پی آشنا هستید. یکی از نکات منفی زبان PHP این است که این زبان برای نرم‌افزارهای پیچیده و بزرگ مناسب نیست. به این دلیل که زبان پی اچ پی به صورت ماژولار ساخته نشده است.

جاوا

یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد زبان جاوا این است که شما می‌توانید برنامه‌های نوشته شده به این زبان را در تمامی پلتفرم‌ها و کامپیوترها با هر نوع سخت‌افزاری اجرا کنید. چرا که این زبان به صورت قابل حمل طراحی شده است. از دیگر ویژگی‌های خوب این زبان شی‌گرا بودن آن است. اگر با زبان‌های خانواده C کار کرده باشید، نوشتن برنامه به زبان جاوا برای شما راحت خواهد بود.

به کمک زبان جاوا می‌توانید علاوه بر برنامه‌های تحت وب، برای موبایل، دسکتاپ، ربات، سیستم‌های تعبیه و… نیز برنامه بنویسید. هر چقدر که برنامه شما پیچیده و یا گسترده باشد، نوشتن برنامه با زبان جاوا هیچ مشکلی را به وجود نخواهد آورد.

زبان جاوا به عنوان یک زبان برنامه نویسی سایت بازار کار خوبی دارد و بیشتر شرکت‌ها برای برنامه‌نویسی برنامه‌های تحت ویندوز سازمانی و تحت وب از آن استفاده می‌کنند.

Ruby

یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی برای توسعه وب، زبان متن باز و شی گرای روبی است. این زبان برنامه‌نویسی پویا با هدف ساده‌تر کردن کدنویسی، شروع به کار کرده است. از جمله ویژگی‌های قابل ذکر در این زبان برنامه‌نویسی می‌توان به قابلیت حمل آن اشاره کرد؛ بنابراین شما می‌توانید در تمامی پلتفرم‌ها آن را اجرا کنید.

امروزه روبی در بین زبان‌های سمت سرور از قدرت بسیار بالایی برخوردار است. به طوری که بسیاری از وب سایت‌های بسیار مهم مانند توییتر از این زبان برای توسعه وب سایت خود استفاده کرده‌اند. البته یادگیری این زبان نسبت به سایر زبان‌های تحت وب کمی مشکل است؛ بنابراین اگر قصد دارید تا برای شروع به کار برنامه‌نویسی تحت وب از این زبان استفاده کنید، این زبان مناسب شما نیست.

از طرفی دیگر تعداد منابع آموزشی برای یادگیری این زبان بسیار کم است. در نتیجه این موضوع ممکن است کمی کار شما را سخت‌تر کند. این ویژگی باعث شده است تا میزان تقاضای بازار کار زبان روبی به عنوان زبان برنامه نویسی سایت نسبت به سایر زبان‌ها کمتر باشد. البته تعداد برنامه‌نویسان حرفه‌ای به زبان روبی بسیار کم هستند. اما میزان حقوق این افراد بالا است.

سی شارپ (C#)

همانطور که از نام این زبان مشخص است، زبان سی شارپ جزو زبان‌های مایکروسافتی است که بر پایه زبان سی طراحی شده است. یکی از ویژگی‌های خوب این زبان، مناسب بودن آن برای پروژه‌های بزرگ و اقتصادی است. چرا که این زبان قابلیت پشتیبانی از شی گرایی داشته و یک زبان همه منظوره به شمار می‌رود.

از دیگر قابلیت‌های این زبان می‌توان به برنامه‌نویسی آن برای پلتفرم‌های مختلف مانند ویندوز، اندروید، وب و… اشاره کرد. البته بیشتر برنامه‌نویسان، این زبان را به عنوان زبان برنامه‌نویسی تحت ویندوز می‌شناسند. اما شما می‌توانید با استفاده از زبان سی شارپ به همراه تکنولوژی ASP.Net یک برنامه تحت وب بنویسید.

برخی از وب سایت‌های بزرگ دنیا مانند MSN، دیجیکالا و… برای طراحی سایت خود از زبان C# به همراه ASP.Net استفاده کرده‌اند.

فریمورک ASP.NET

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که ASP.NET یک زبان برنامه نویسی سایت است. اما این یک تصور اشتباه است. چرا که ASP.NET یک فریمورک است و به کمک آن می‌توانید برای توسعه وب از آن استفاده کنید. چارچوب ASP.NET تا مدت‌ها قابلیت پشتیبانی از پلتفرم‌هایی مانند یونیکس و لینوکس را نداشت. اما امروزه این محدودیت برداشته شده است.

برای کسانی که قصد یادگیری یک زبان برنامه‌نویسی تحت وب را دارند، ASP.NET بهترین گزینه است. چرا که امکانات بسیار ساده‌ و ماژول‌های آماده آن به شما کمک می‌کنند تا برنامه‌نویسی تحت وب لذت‌بخش باشد. یکی از ویژگی‌های خوب ASP.NET قابلیت برنامه‌نویسی برای برنامه‌های بزرگ با اطلاعات ورودی پیچیده است.

البته تعداد خطوط کدهای نوشته شده یک برنامه تحت وب با فریمورک ASP.NET بسیار بیشتر از سایر زبان‌ها است. همین ویژگی باعث شده است تا برای نوشتن یک برنامه زمان بسیار زیادی صرف کدنویسی شود. از طرفی دیگر ابزار کار مربوط به ASP.NET قیمت بسیار بالایی دارد. البته این موضوع برای برنامه‌نویسان خارج از ایران از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. چرا که نرم‌افزارهای استفاده شده در ایران به صورت رایگان هستند.

جمع بندی درباره زبان برنامه نویسی سایت

ما در این مقاله در رابطه با زبان برنامه نویسی سایت صحبت کردیم. اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که برای انتخاب بین زبان‌ها دچار تردید هستید، ابتدا باید نوع برنامه خود را مشخص کنید. برخی از زبان‌ها برای نوشتن برخی از برنامه‌ها بسیار مناسب هستند. اما اگر قصد یادگیری زبان جدید را داشته یا دغدغه بازار کار را دارید، باید به نکات مثبت و منفی هر کدام از زبان‌ها توجه کنید.

علاوه بر این علاقه‌مندی، هدف، زمینه فعالیت، نوع کار، سطح پروژه و… از دیگر مواردی هستند که می‌توانند بر روی تصمیم‌گیری شما تاثیرگذار باشند. البته توجه به این نکته ضروری است که اگر می‌خواهید تبدیل به یک برنامه‌نویس حرفه‌ای شوید، باید به طور دائم در حال یادگیری زبان‌های مختلف باشید.

اگر شما هم تجربه‌ای از نوشتن برنامه با یکی از زبان‌های تحت وب گفته شده در بالا را دارید یا فکر می‌کنید زبان برنامه نویسی سایت را می‌شناسید، می‌توانید زیر همین پست نظر خودتان را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.