انواع کمپین تبلیغاتی و تاثیرگذار بر مشتری

بازاریابی دیجیتال تاثیر بسیار مثبتی بر روی کسب و کارها دارد. اگر یک کسب و کار کوچک با بودجه کمی را اداره می‌کنید یا یک برند بزرگ و شناخته شده با بودجه زیادی دارید، انواع کمپین بازاریابی دیجیتال می‌تواند باعث رونق کسب و کار شما شود. ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ آشنا کنیم. ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید.

انواع کمپین

کمپین‌های بازاریابی یک نوع فعالیت برنامه‌ریزی شده هستند که به شرکت‌های تجاری کمک می‌کنند تا بتوانند ارتباطی موثر با مصرف‌کنندگان خود برقرار کنند. در واقع راه‌اندازی این کمپین‌ها به رشد کسب و کارها کمک بسیار زیادی می‌کنند. به این دلیل که کسب و کارها می‌توانند از طریق برگزاری انواع کمپین‌ها، کسب و کار خودشان را به مخاطبان هدف معرفی کنند. این ویژگی باعث جذب مخاطب و فروش بیشتر محصولات می‌شود.

از جمله انواع کمپین‌ها در حوزه دیجیتال مارکتینگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- سئو و بیهنه‌سازی سایت

یکی از مهم‌ترین بخش‌های بازاریابی آنلاین، سئو و یا همان بهینه‌سازی موتورهای جستجو است. به کمک سئو می‌توانید لینک سایت خودتان را در بالاترین نتایج گوگل نشان دهید. در واقع سئو به عنوان یکی از انواع کمپین بازاریابی دیجیتال کمک می‌کند تا شما بتوانید نیازهای کسب و کار خودتان را به خوبی برطرف سازید. بهینه‌‌سازی سایت از نظر موتورهای جستجو به شما کمک می‌کند تا بتوانید آنچه را که مشتریان به دنبال آن هستند را به خوبی پیدا کنید.

به کمک سئو می‌توانید محتوایی را تولید کنید که نیاز مشتری را به خوبی برآورده کند. هرچقدر که کیفیت محتوای تولید شده شما بالاتر باشد، تجربه‌ی خوبی را در اختیار کاربر قرار خواهید داد. این موضوع می‌تواند بر روی اعتبار سایت شما اثر مثبتی بگذارد. به صورت کلی سئو به دو دسته سئو محتوا و سئو تکنیکال تقسیم می‌شود. اهمیت هر دو سئو بر روی بازاریابی آنلاین به یک اندازه است.

2- تبلیغات نمایشی

ممکن است برای شما نیز پیش آمده باشد که هنگام ورود به یک وب سایت، بنر یک محصول توجه شما را به خود جلب کرده باشد. اینگونه تبلیغات در وب سایت‌های مختلف جزو تبلیغات نمایشی به شمار می‌آیند. اگر شما هم قصد دارید تا در بین انواع کمپین بازاریابی آنلاین از این نوع بازاریابی دیجیتال در کسب و کار خود استفاده کنید، می‌توانید از تصاویر، ویدئو، گیف و… به عنوان تبلیغات کسب و کار خود بهره ببرید.

تبلیغات نمایشی جزو یکی از موثرترین نوع تبلیغات در بازاریابی آنلاین به شمار می‌آید. چرا که می‌تواند دسترسی شما را به تعداد زیادی از مخاطبان هدف فراهم کند.

3- بازاریابی محتوایی

محتوای بسیاری از شبکه‌های اجتماعی، وبلاگ، ایمیل و… جزو این نوع بازاریابی به شمار می‌آیند. بازاریابی محتوایی به عنوان یکی از کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ می‌تواند از طریق متن‌ها و محتواهای جذاب، اطلاعات کافی را در اختیار مخاطبان قرار دهد. هم علاوه بر این می‌تواند مشکلات بسیاری از کاربران را از طریق این نوع تبلیغات به خوبی رفع کند.

در طراحی و ساخت وب سایت آموزشی با قرار دادن محتوای مرتبط و مورد نیاز کاربران میتوان به معرفی وب سایت اقدام کرد.

اگر شما هم به دنبال تاثیرگذاری بیشتر بر روی مخاطبان هدف خود هستید تا از این طریق بتوانید اعتبار لازم را کسب کنید، بازاریابی محتوایی را به شما پیشنهاد می‌دهیم. البته موفقیت در حوزه بازاریابی محتوایی بستگی بسیار زیادی به کیفیت محتواهای شما دارد.

4- ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی

یکی از انواع کمپین دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی ایمیلی است. به طوری که این نوع بازاریابی در دنیای دیجیتال با ارزش‌تر از طلا شناخته می‌شود. اگر شما بتوانید لیستی از مخاطبان هدف خود را تهیه کنید، کار بسیار ارزشمندی را برای کسب و کار خود انجام داده‌اید. بازاریابی ایمیلی این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد تا بتوانید کاربران خود را از محصولات جدید، تخفیفات، مقالات و… مطلع سازید.

شما می‌توانید ارسال ایمیل را به صورت هفتگی و یا روزانه برای کاربران خود انجام دهید. البته توجه به این نکته ضروری است که استفاده درست از بازاریابی ایمیلی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. یعنی ارسال ایمیل نباید به گونه‌ای باشد که باعث آزار مخاطبان شود. برای این منظور پیشنهاد می‌کنیم که از ارسال ایمیل‌های بیهوده به مخاطبان خود جدا خودداری کنید.

5- تبلیغات صوتی

امروزه پادکست‌ها به عنوان یکی از تبلیغات صوتی طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده‌‌اند. چرا که نوع موسیقی گوش دادن کاربران نسبت به گذشته دچار تغییراتی شده است. وجود برخی سرویس‌های استریمینگ موسیقی مانند اپل موزیک، اسپاتیفای و… باعث شده‌اند تا زمینه‌های جدیدی در حوزه تبلیغات صوتی به عنوان یکی از انواع کمپین به وجود بیایند.

شما می‌توانید برای تبلیغات صوتی محصولات و خدمات خود، از پادکست‌های اسپانسر شده استفاده کنید. در واقع تبلیغات صوتی یک فرصت بزرگ را در اختیار کسب و کارها قرار می‌دهند تا بتوانند پیام خود را به شیوه‌ای خلاقانه به مخاطبان هدف خود ارسال کنند.

6- بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

امروزه استفاده از شبکه‌های اجتماعی در بین افراد رایج شده‌ است. به طوری که هرکسی در تعدادی از این شبکه‌ها عضو است و در بستر آنها فعالیت می‌کند. محبوبیت شبکه‌های اجتماعی باعث شده‌ است تا این پلتفرم‌ها به یکی از بهترین راه‌های بازاریابی دیجیتال تبدیل شوند. برای موفقیت در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی ابتدا باید متوجه شوید که کاربران شما در کدام یک از این شبکه‌ها فعالیت بیشتری دارند.

سپس با توجه به این موضوع باید تولید محتوای خود را انجام دهید. انتخاب بهترین شبکه اجتماعی به شما کمک می‌کند تا بتوانید بهترین بازدهی را داشته باشید. به عنوان مثال اینستاگرام به عنوان یکی از بهترین پلتفرم‌های محبوب در جهان شناخته می‌شود که می‌توانید در آن انواع کمپین دیجیتال مارکتینگ مانند اینفلوئنسر مارکتینگ را انجام دهید.

از دیگر پرطرفدارترین شبکه‌های اجتماعی در دنیا می‌توان به پینترست، فیسبوک، توییتر، اسنپ چت، تیک تاک، لینکدین و… اشاره کرد. شبکه‌های اجتماعی ابزارهای شگفت‌انگیزی هستند که می‌توانند صدای برند شما را به گوش مخاطبان هدفتان برسانند. علاوه بر این شما می‌توانید از طریق این پلتفرم‌ها با کاربران خود در ارتباط باشید. همچنین می‌توانید با پرداخت هزینه به اینفلوئنسرها و یا افراد تاثیرگذار در حوزه کاری خود، کسب و کارتان را بهبود ببخشید.

برای فعالیت موثر در شبکه‌های اجتماعی نیاز به مهارت دارید؛ بنابراین بازاریابان باید بتوانند در زمینه بازاریابی شبکه‌های اجتماعی کسب مهارت کنند.

7- اینفلوئنسر مارکتینگ

ممکن است شما نیز درآمد میلیونی برخی از افراد در اینستاگرام را شنیده باشید. تبلیغ محصولات و خدمات شما توسط افراد معروف در شبکه‌ اجتماعی اینستاگرام به برندسازی و شناخته شدن برند شما کمک بسیار زیادی می‌کند. چرا که اعتبار اینفلوئنسرها در میان فالوورها به اندازه‌ای است که می‌توانند مردم را به استفاده از یک محصول و یا خدمات مشتاق کنند.

اگر شما هم از اعتبار این افراد برای کسب و کار خود استفاده کنید، در واقع به نوعی در حال قدم گذاشتن در دنیای اینفلوئنسر مارکتینگ به عنوان انواع کمپین بازاریابی دیجیتال هستید.

اگر شما هم قصد دارید تا از این نوع بازاریابی دیجیتال استفاده کنید، پیشنهاد می‌کنیم که ابتدا مخاطبان و علایق آنها را بشناسید. سپس اینفلوئنسری را انتخاب کنید که با هدف‌های برند شما همسو باشد. در چنین شرایطی می‌توانید نتیجه مطلوبی از این کمپین ببینید.

8- بازاریابی مشارکتی

این نوع بازاریابی در کنار بازاریابی محتوایی و اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده می‌شود. در این نوع بازاریابی شما از یک تولیدکننده محتوا می‌خواهید که برای کسب و کار شما یک محتوا همراه با لینک نوشته و آن را در وب سایت خود انتشار دهد. سپس با انجام هر فروش از محصولات شما، باید درصدی از آن را به دارنده سایت اختصاص دهید.

برخی از اینفلوئنسرها در تبلیغات خود، کدهای تخفیفی را در اختیار مخاطبان می‌گذارند. در صورتی که مخاطب با آن کد تخفیف خریدی را انجام دهد، درصدی از فروش آن محصول به اینفلوئنسر اختصاص داده می‌شود.

9- تبلیغات ویدئویی

ممکن است برای شما نیز اتفاق افتاده باشد که چند ساعتی از وقت خود را با تماشای ویدئوهای یوتیوب گذرانده باشید. تبلیغات ویدئویی به عنوان یکی از انواع کمپین دیجیتال مارکتینگ به شمار می‌آیند که در آن از محتوای ویدئویی برای تبلیغات کسب و کار استفاده می‌شود. بنابراین شما می‌توانید برای بررسی یک محصول و یا قرار دادن محتواهای آموزشی از این نوع تبلیغات برای کسب و کار خود استفاده کنید.

همانند سایر روش‌های تبلیغاتی شما می‌توانید هم به صورت رایگان و هم به صورت پولی تبلیغات ویدئویی را انجام دهید. در روش رایگان شما باید ویدئویی را متناسب با محتوای کسب و کار خود تهیه کنید تا از این طریق بتوانید اطلاعات کاربران هدف خود را بروزرسانی کنید. اما در نوع پولی شما می‌توانید از محتواهای افراد دیگر برای تبلیغات کسب و کار خود استفاده کنید.

10- بازاریابی از طریق سوشال مدیا

امروزه پلتفرم‌های متنوعی در حوزه دیجیتال به وجود آمده‌اند. اغلب این پلتفرم‌ها از محبوبیت بسیار بالایی در بین کاربران برخوردار هستند. بازاریابی از طریق آنها کمک می‌کند تا بتوانید پیام‌های شخصی خود را به کاربران ارسال کنید. برای این منظور نیاز است تا بتوانید یک رابطه خوب را با مخاطبان خود از طریق این پلتفرم‌ها به عنوان انواع کمپین بازاریابی ایجاد کنید.

همچنین برخی از کسب و کارها برای ارائه خدمات بهتر به مخاطبان خود، به صورت 24 ساعته در طول هفته آماده پاسخگویی به مشتریان خود از طریق این پلتفرم‌ها هستند. از جمله محبوب‌ترین این پلتفرم‌ها می‌توان به تلگرام، واتساپ و… اشاره کرد.

11- تبلیغات Paid Search

از آنجایی که بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو، کاری بسیار دشوار و زمان‌بر است، در نتیجه می‌توانید به جای کار بر روی سئو سایت از تبلیغات Paid Search استفاده کنید. به خصوص اگر نیاز دارید تا به سرعت در نتایج اولیه گوگل ظاهر شوید، این نوع از تبلیغات می‌تواند به شما کمک کند تا به هدف خود برسید.

برای این منظور می‌توانید برای کلمات کلیدی کسب و کار خود، مبلغی را به موتورهای جستجو مانند گوگل پرداخت کنید تا در نتایج اولیه آن ظاهر شوید.

مزایای طراحی کمپین تبلیغاتی چیست؟

طراحی کمپین‌های تبلیغاتی مزایای بسیار زیادی را برای کسب و کارها به دنبال دارد. از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برگزاری کمپین‌های تبلیغاتی این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا بتوانید نتایج کمپین را مشاهده کرده و آن را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید.
  • طراحی انواع کمپین می‌تواند باعث هدف قرار دادن مشتریان اصلی کسب و کار شما شود.
  • با برگزاری کمپین‌های دیجیتالی می‌توانید ارتباط بهتری با مشتریان خود برقرار کنید.
  • امکان تغییر استراتژی کسب و کار در کمپین‌های دیجیتال برای شما فراهم است.
  • اجرای کمپین‌های تبلیغاتی در مقایسه با سایر روش‌های دیجیتال مارکتینگ هزینه بسیار کمی برای شما خواهد داشت.
  • تبلیغات موجود در کمپین‌های دیجیتال باعث می‌شوند تا کاربران به شرکت، محصولات و خدمات شما علاقه‌مند شوند.
  • نرخ تبدیل در کمپین‌های دیجیتالی بهبود پیدا می‌کند.

نکات مهم هنگام طراحی کمپین‌های تبلیغاتی

هنگام طراحی کمپین‌های تبلیغاتی توجه به نکات زیر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. از جمله این نکات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اگر می‌خواهید که کمپین شما بازدهی بالایی داشته باشد، حتما یک بازه زمانی برای آن مشخص کنید.
  • هنگام طراحی انواع کمپین توجه به خصوصیات و نیازهای مشتریان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
  • هنگام طراحی کمپین دیجیتال باید اهداف خود را با دقت بسیار بالایی مشخص کنید.

چگونگی پیاده‌سازی کمپین دیجیتال مارکتینگ

اگر قصد طراحی یک کمپین دیجیتالی را دارید، طی کردن مراحل زیر ضروری است:

  • تعیین اهداف: کسب و کارها از برگزاری کمپین دیجیتال مارکتینگ هدف‌های متفاوتی دارند. از جمله آنها می‌توان به افزایش فروش، معرفی محصول جدید، معرفی خدمات جدید، افزایش ارتباط با کاربران و… اشاره کرد؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که قبل از اجرای دیجیتال مارکتینگ، ابتدا اهداف تبلیغاتی خود را مشخص کنید.
  • شناسایی مخاطبان: دسته‌بندی مخاطبان، مشتریان و جامعه هدف به شما کمک می‌کند تا بتواند نیازهای کسب و کار خود را از طریق برگزاری کمپین‌ها به خوبی برطرف سازید. شما می‌توانید براساس معیارهایی مانند علاقه‌مندی‌ها، عادت‌ها، جنسیت، سطح سواد و… کاربران خود را دسته‌بندی کنید.
  • مشخص کردن بودجه: هر کدام از کمپین‌های تبلیغاتی هزینه‌های متفاوتی دارند؛ بنابراین شما باید با توجه به بودجه خود نسبت به برگزاری یک کمپین اقدام کنید.
  • انتخاب روش بازاریابی: انواع کمپین تبلیغاتی، پیام‌های متفاوتی را به مخاطبان می‌رسانند. انتخاب یکی از این ابزارها کمک می‌کند تا بتوانید براساس این نوع کمپین، برنامه‌ریزی‌های خود را انجام دهید.
  • مدیریت شبکه‌های اجتماعی: مدیریت درست شبکه‌های اجتماعی کمک می‌کند تا بتوانید بازخورد مناسبی را از کمپین‌ها دریافت کنید.

جمع بندی انواع کمپین تبلیغاتی و تاثیرگذار بر مشتری

ما در این مقاله در رابطه با انواع کمپین‌های تبلیغاتی در حوزه دیجیتال مارکتینگ صحبت کردیم. در دنیای بی حد و مرز دیجیتال، این کمپین‌ها کمک می‌کنند تا بتوانید مخاطبان جدیدی را برای کسب و کار خود پیدا کنید. اگر شما هم قصد دارید تا وارد دنیای دیجیتال مارکتینگ شوید، می‌توانید از راهنمایی‌های پشتیبانی ما در این حوزه استفاده کنید.