ترند طراحی UI/UX در سال چه مواردی هستند

اگر صاحب کسب و کاری هستید و قصد راه‌اندازی سایت جهت ایجاد یک کسب و کار اینترنتی را دارید، باید بهترین تعامل را با مردم داشته باشید. ترند طراحی UI/UX در طراحی وب سایت اهمیت بسیار بالایی پیدا کرده است. دنیای رنگارنگ و جذاب UI و UX باید به‌گونه‌ای باشد که بتوانند توجه و نظر کاربران زیادی را به سمت خود جلب کنند. همانند سایر موارد در طراحی سایت، ترندهای طراحی، پیشرفت‌های زیادی پیدا کرده‌اند.

ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با ترندهای طراحی در سال‌های اخیر آشنا کنیم. ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید.

ترند طراحی UI/UX

زمانی که کاربر وارد یک سایت می‌شود، اولین چیزی که نظر او را به خود جلب می‌کند، جذابیت صفحه اول سایت و بخش‌های گرافیکی قسمت‌های مختلف آن است. به این جذابیت‌های بصری سایت، طراحی رابط کاربری و یا همان UI گفته می‌شود. در واقع تمامی جزئیات طراحی‌ یک وب سایت یا اپلیکیشن مانند دکمه‌ها، متن، آیتم‌ها و… توسط رابط کاربری انجام می‌گیرد.

برای جذب بیشتر کاربر به سایت نیاز است تا یک اپلیکیشن یا سایت  از نظر طراحی  UI بسیار قوی عمل کند. در نتیجه هر چقدر که یک سایت زیباتر باشد، کاربران تمایل بیشتری برای ارتباط با آن پیدا می‌کنند. ترند طراحی UI/UX در طراحی یک سایت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و می‌تواند نتیجه‌ای مطلوب بر روی طراحی یک سایت و اپلیکیشن بگذارد.

هدف از طراحی تجربه کاربری این است که سایت به گونه‌ای باشد که وقتی کاربر با بخش‌های کاربردی سایت کار می‌کند، احساس رضایت از آن داشته باشد. در واقع قسمت‌های مختلف یک سایت مانند دسته‌بندی محصولات، جستجوی محصولات، مقایسه بین محصولات و… باید به گونه‌ای باشند که کاربر هنگام کار کردن با آن احساس راحتی داشته باشد و با اشتیاق و سهولت و در کمترین زمان بتواند به آنچه که احتیاج دارد، دسترسی پیدا کند.

مهم‌ترین ترندهای طراحی در سال‌های اخیر

طراحی UI/UX در سال‌های اخیر  پیشرفت‌های بسیار زیادی داشته است. وب سایت‌ها و اپلیکیشن‌های بسیار زیادی ساخته شده‌اند که از طراحی‌های بسیار خارق‌العاده‌ای برخوردار هستند. طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری باید به گونه‌ای باشد که بتوانند نیاز مشتریان را به خوبی برآورده کنند. این ویژگی باعث می‌شود تا تعامل کاربر با سایت افزایش پیدا کند. از جمله مهم‌ترین ترند طراحی UI/UX می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- استفاده از تصاویر و المان‌های مخصوص

اگر قصد راه‌اندازی یک وب سایت را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که از تصاویری استفاده کنید که نشان‌دهنده شخصیت و هدف کاری شما باشد. چرا که در حال حاضر سایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی بسیار زیادی راه‌اندازی شده‌اند. در نتیجه شما باید در میان انبوهی از این سایت‌ها منحصر به فرد باشید و بتوانید برند خودتان را به نمایش بگذارید.

استفاده از تصاویر و المان‌های مخصوص کمک می‌کند تا برند شما در مقایسه با سایر برندها، پررنگ‌تر و مهم‌تر به نظر برسد.

2- استفاده از خصوصیت تمام صفحه یا فول اسکرین

استفاده از صفحه‌آرایی و فرم باعث می‌شود تا جذابیت بصری سایت شما نسبت به قبل افزایش پیدا کند. به عنوان مثال اگر در صفحه اول سایت خود از یک فرم تمام صفحه استفاده کنید، این ویژگی باعث می‌شود تا نمای صفحه اول سایت جذاب‌تر به نظر برسد. از طرفی دیگر صفحه اول سایت مانند یک ویترین مغازه است. در نتیجه هرچقدر طراحی آن اصولی‌تر باشد و از ترند طراحی UI/UX استفاده کنید، این موضوع می‌تواند بر روی جذب کاربر تاثیر مثبتی داشته باشد.

3- استفاده از تصاویر گرافیکی سه بعدی

اگرچه طراحی سه بعدی یک کار سخت و زمان‌بر در طراحی سایت به شمار می‌رود، اما نقش بسیار مهم آن در افزایش بازدید سایت باعث شده است تا بسیاری از طراحان وب سایت از آن در نرم‌افزارهای خود استفاده کنند. استفاده از تصاویر و انیمیشن‌های سه بعدی جزو یکی از پرطرفدارترین ترندهای UI/UX در سال‌های اخیر به شمار می‌رود.

اگر قصد راه‌اندازی یک وب سایت برای کسب و کار خود را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که طراحی سایت خود را به یک گرافیست باتجربه بسپارید. او با طراحی تصاویر و انیمیشن‌های سه‌بعدی می‌تواند جذابیت بصری سایت شما را افزایش دهد. اگرچه استفاده از تصاویر گرافیکی ساده هیچ مسئله‌ای در طراحی سایت ایجاد نمی‌کند، اما استفاده از تصاویر گرافیکی چند بعدی باعث می‌شود تا ارزش سایت شما بالا برود.

4- استفاده از داستان‌گویی در طراحی سایت

بیان داستان گونه در طراحی سایت جزو ترند طراحی UI/UX است. برای این منظور شما می‌توانید با استفاده از تصاویر و متن‌های خلاصه، یک حالت داستان‌گونه‌ای به سایت خود ببخشید. این موضوع می‌تواند باعث ارتباط بهتر شما با کاربر سایت شود. چرا که شما از طریق داستان می‌توانید احساسات خود را به کاربران منتقل کنید. در نتیجه باعث می‌شود تا یک تعامل موثر با کاربران سایت خود برقرار کنید.

به عنوان مثال می‌توانید برای قسمت‌های مختلف یک سایت مانند تاریخچه محصولات، داستان شکل‌گیری برند و… از ترفند داستان‌گویی استفاده کنید.

5- استفاده از تصاویر متحرک در بارگذاری صفحات

یکی از بهترین ترندهای طراحی UI/UX استفاده از تصاویر متحرک در بارگذاری است. کاربران هنگام ورود به سایت، مدت زمان زیادی از وقت خود را برای بارگذاری صفحات می‌گذارند. به کمک این ترند می‌توانید تا باز شدن کامل صفحه یک سرگرمی جذاب را برای کاربران خود ایجاد کنید.

6- استفاده از منوی پنهان

بسیاری از کاربران با دیدن انبوهی از گزینه‌ها و منوهای مختلف احساس سردرگمی دارند. این موضوع می‌تواند یک جلوه بصری نامطلوبی را برای سایت شما ایجاد کند. هرچقدر که وب سایت شما ساده باشد، کیفیت کاربری سایت را بالا می‌برد. Hidden Navigation یک ترند طراحی UI/UX است که استفاده از آن باعث می‌شود تا منو، متن، گزینه‌ها و هرگونه نشانه‌های اضافی سایت از دید کاربر پنهان شوند.

همچنین این ترند کمک می‌کند تا سایت یا اپلیکیشن شما ساده‌تر به نظر برسد. در صورتی که از این ترند در طراحی سایت خود استفاده می‌کنید برای ظاهر شدن منوی پنهان می‌توانید بر روی گزینه مورد نظر کلیک کنید تا منوی سایت برای شما ظاهر شود.

7- استفاده از انیمیشن

استفاده از تصاویر انیمیشنی می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در جذب مخاطب داشته باشد. این موضوع به اندازه‌ای اهمیت دارد که بسیاری از طراحان سایت در سال‌های اخیر از تصاویر انیمیشنی در وب سایت خود استفاده کرده‌اند. هنگام استفاده از تصاویر انیمیشنی توجه به این نکته ضروری است که علاوه بر جنبه سرگرمی این تصاویر، شما می‌توانید به کمک آنها هویت برند و سایت خود را به مخاطب بشناسانید.

8- استفاده از طرح‌ها و اشکال هندسی

محبوب‌ترین ترند طراحی UI/UX استفاده از طرح‌های مینیمال در طراحی سایت است. این طرح‌های مینیمال با استفاده از اشکال هندسی مختلف ایجاد می‌شوند و جذابیت بسیار بالایی را به وب سایت شما می‌بخشند. شما می‌توانید از طرح‌ها و الگوهای مهندسی برای طراحی لوگو یا اپلیکیشن خود استفاده کنید و جذابیت بصری سایت را بالا ببرید.

9- واقعیت افزوده یا AR

یکی از جدیدترین و کاربردی‌ترین ترندهای طراحی UI/UX استفاده از واقعیت افزوده و یا همان AR در سایت است. به کمک این ترند می‌توانید هدف سایت خود را به صورت حقیقی و ملموس برای کاربر به نمایش بگذارید. به عنوان مثال اگر یک فروشگاه اینترنتی دارید، می‌توانید به کمک واقعیت افزوده تصاویر محصولات خود را به صورت زنده و ملموس در اختیار کاربران بگذارید.

این موضوع باعث می‌شود تا کاربر با دید بازتری محصولات سایت شما را انتخاب کند. چرا که می‌تواند محصولات سایت را از جنبه‌های ظاهری مختلف ببیند.

10- طرح نومورفیسم

جدیدترین ترند طراحی UI/UX استفاده از طراحی Neumorphism است. در این ترند طراح از سایه روشن و سایر ترفندهای گرافیکی استفاده می‌کند تا بتواند قسمت‌های مختلف یک سایت را به نمایش بگذارد. ممکن است برای شما نیز پیش آمده باشد که هنگام ورود به یک سایت با تصاویر برجسته روبرو شوید که شباهت بسیار زیادی به تصاویر حقیقی دارند. در این مدل طراحی سایت، از طراحی نومورفیسم استفاده شده است.

11- استفاده از طرح نامتقارن

پیشرفت فناوری از یک طرف و وجود ترندها و ابزارهای متنوع گرافیکی از طرف دیگر باعث شده‌اند تا دنیای طراحی سایت مسیر جدیدی را پیش رو داشته باشد. برای داشتن یک طراحی سایت جذاب باید خلاقیت به خرج دهید و از الگوها و طرح‌های تکراری استفاده نکنید. یکی از جدیدترین ترندهای UI/UX در سال‌های اخیر، استفاده از طرح‌ها و الگوهای نامتقارن است.

علاوه بر طراحی سایت، بسیاری از صنایع دیگر مانند صنعت پوشاک از طرح‌های نامتقارن برای طراحی لباس‌ها استفاده کرده‌‌اند؛ بنابراین ترند طرح نامتقارن جزو یکی از جدیدترین ترندهایی است که با استقبال بسیار زیادی از طرف مردم روبرو شده است.

12- استفاده از Dark Mode

استفاده از Dark Mode به عنوان ترند طراحی UI/UX جزو جدیدترین ترندهای سال‌های اخیر به شمار می‌رود. اگر در پس زمینه وب سایت خود از تم سفید استفاده می‌کنید، این بار پیشنهاد می‌کنیم که از تم تیره استفاده کنید. چرا که این نوع تم می‌تواند جذابیت طراحی سایت شما را افزایش دهد. البته پیشنهاد می‌کنیم که برای طراحی سایت خود به کاربران اجازه دهید تا خودشان از بین قالب تیره و روشن یکی را انتخاب کنند و یا بین قالب‌های مختلف جابجا شوند.

در صورتی که انتخاب تم وب سایت را در اختیار کاربران قرار دهید، این ویژگی می‌تواند حس بهتری را برای آنها به ارمغان بیاورد. استفاده از تم تیره در کنار رنگ‌های متضاد می‌تواند دید بهتری را به کاربران ارائه دهد. از طرفی دیگر از آنجایی که تعداد کاربران موبایلی افزایش یافته است، در نتیجه تم تیره می‌تواند مصرف انرژی را تا حد بسیار زیادی پایین بیاورد؛ بنابراین هنگام طراحی سایت به این موضوع توجه داشته باشید.

13- طراحی سبک شیشه‌ای

یکی از جدیدترین ترند طراحی UI/UX استفاده از سبک طراحی شیشه‌ای است. معمولا در این نوع سبک طراحی از پس‌زمینه‌های رنگارنگ استفاده می‌شود و عناصر موجود در صفحه به صورت شناور و نیمه شفاف در صفحه ظاهر می‌شوند. این روش جدید در طراحی رابط کاربری، بیشتر برای برنامه‌های تحت وب و برنامه‌های دسکتاپ مورد استفاده قرار گرفته است و محبوبیت آن در حال افزایش است.

14- بهینه‌سازی برنامه برای تمام صفحه‌نمایش‌ها

امروزه کاربران تنها از طریق کامپیوتر به سایت‌ها دسترسی ندارند، بلکه کاربران موبایلی نیز در حال افزایش هستند؛ پس بهتر است تا طرح‌های گرافیکی سایت براساس انواع صفحه‌نمایش‌ها با هر اندازه تطبیق پیدا کنند. بنابراین اگر به دنبال این موضوع هستید که کیفیت کار خود را بالا ببرید، پیشنهاد می‌کنیم که این ترند مهم را در طراحی وب سایت خود در نظر بگیرید.

15- تایپو گرافی

امروزه استفاده از تایپوگرافی‌های بزرگ، جایگزین تصاویر شده‌اند. در نتیجه بسیاری از سایت‌ها ترجیح می‌دهند که به جای استفاده از تعداد تصاویر بالا، از تایپوگرافی استفاده کنند. چرا که این موضوع می‌تواند توجه کاربران را به خود جلب کند. طراحان وب سایت از تایپو گرافی به عنوان ترند طراحی UI/UX در صفحات اولیه وب سایت خود استفاده می‌کنند.

در نتیجه پیام‌های بسیار مهم یک سایت را با فونت بزرگتر و بولدتر به مخاطب نشان می‌دهند. این موضوع باعث می‌شود تا کاربر به متن پیام توجه بیشتری داشته باشد و پیام به شکل بهتری به مخاطب نشان داده شود. برخی از طراحان از ترکیب تایپوگرافی با انیمیشن استفاده می‌کنند. این ویژگی باعث می‌شود تا جذابیت متن در نظر کاربران دوچندان شود.

شما نیز می‌توانید با پیاده‌سازی جلوه‌های خلاقانه به تایپوگرافی جذابیت صفحات وب سایت خود را افزایش دهید.

16- سرعت صفحه

اگر سرعت بارگذاری صفحه پایین باشد، این موضوع می‌تواند باعث از دست رفتن کاربران سایت شما شود. در چنین شرایطی پیشنهاد می‌کنیم که صفحات وب سایت خود را بهینه‌سازی کنید. چرا که این کار می‌تواند سرعت بارگذاری سایت شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. شما به عنوان یک طراح سایت باید رابط کاربری بسازید که جلوی بهینه‌سازی سایت را نگیرید.

به عنوان مثال می‌توانید به جای استفاده از تصاویر با حجم زیاد، از تصاویر با حجم کم استفاده کنید. البته این موضوع نباید بر روی کیفیت تصاویر سایت تاثیر منفی بگذارد.

17- سفارشی سازی

سفارشی‌سازی به عنوان ترند طراحی UI/UX کمک می‌کند تا کاربر از کار کردن با وب سایت یا اپلیکیشن شما احساس رضایت داشته باشد. این ویژگی به کاربران این امکان را می‌دهد که برخی از عناصر طراحی را به سلیقه خودشان انتخاب کنند. به عنوان مثال کاربران می‌توانند برخی ویژگی‌های برنامه مانند رنگ، مقیاس، زبان و… را مطابق با نظر خودشان تغییر دهند.

در شرکت نرم افزاری الانوس برای طراحی و پیاده سازی سایت اختصاصی از ترند طراحی UI/UX استفاده می شود تا رضایت مشتریان را داشته باشم.

جمع بندی مقاله ترند طراحی UI/UX در سال چه مواردی هستند

ما در این مقاله در رابطه با ترندهای طراحی UI/UX صحبت کردیم. شما به عنوان یک طراح سایت باید به طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری اهمیت بدهید و اصول اولیه آن را رعایت کنید. همچنین شما باید خودتان را با جدیدترین ترندهای طراحی بروزرسانی کنید و همراه با تغییرات پیش بروید.