لندینگ پیج چیست و چه نقشی در سایت بازی می‌کند؟

اگر به فکر راه‌اندازی یک کسب و کار اینترنتی هستید، تنها کار شما طراحی وب سایت نیست. بلکه شما نیاز دارید تا با استفاده از برخی ابزارها مانند لندینگ پیج بازاریابی دیجیتال سایت خود را انجام دهید. چرا که دیجیتال مارکتینگ باعث می‌شود تا میزان فروش و محبوبیت شما افزایش پیدا کند. اگر برای شما نیز این سوال پیش آمده است که لندینگ پیج چیست خواندن این مقاله را به شما پیشنهاد می‌دهیم تا به جواب سوال خود برسید. ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید.

لندینگ پیج چیست؟

اگر قصد طراحی سایت شرکتی و سازمانی یا فروشگاهی دارید، باید یک صفحه مرجع داشته باشید که نسبت به سایر صفحات، از جذابیت خاصی برخوردار باشد تا بازدیدکننده با دیدن این صفحه، جذب سایت شما شود. به این صفحه خاص، صفحه فرود گفته می‌شود که کاربر از طریق آن تمایل دارد تا از سایر صفحات وب سایت شما دیدن کند.

در واقع این صفحه مانند یک دروازه ورود عمل کرده و نقطه ورود کاربر به سایت را مشخص می‌کند. از آنجایی که این صفحه، به صفحه هدف شناخته می‌شود، می‌تواند باعث افزایش بازدید و محبوبیت شما شود. در نتیجه بعد از مدتی میزان فروش شما افزایش پیدا می‌کند.

معمولا کاربران با دیدن لندینگ پیج در رابطه با اقدامات بعدی خود در سایت تصمیم‌گیری می‌کنند. به عنوان مثال ممکن است به کمک لینک‌های قرار داده شده در این صفحه، به بخش دیگری از سایت شما هدایت شوند و یا اینکه تصمیم بگیرند تا ایمیل خود را در وب سایت شما به ثبت برسانند و یا فایلی را دانلود کنند و یا حتی از دیدن سایر صفحات سایت شما منصرف شود.

از آنجایی که صفحه فرود از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، در نتیجه طراحی صفحه فرود سایت نیز باید متفاوت باشد. چرا که این صفحه نقش یک صفحه مرجع را دارد که کاربران برای جستجوی محصول یا خدمات از آن استفاده می‌کنند. در واقع این صفحه باید به گونه‌ای باشد که شما بتوانید، ابزارها، ویژگی‌ها، خدمات و محصولات سایت خودتان را به دیگران معرفی کنید.

البته برخی از طراحان وب سایت، این صفحه را با صفحه اصلی سایت اشتباه می‌گیرند. صفحه اصلی سایت مانند ویترین یک مغازه عمل می‌کند؛ بنابراین شما باید بهترین محصولات و خدمات خود را در آنجا قرار دهید. اما اگر لندینگ پیج طراحی قابل قبولی داشته باشد، کاربر تمایل دارد تا از سایر قسمت‌های وب سایت شما دیدن کند.

آشنایی با انواع صفحات فرود

اگر قصد طراحی صفحه لندینگ را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که ابتدا با انواع این صفحات آشنا شوید. چرا که این موضوع می‌تواند به شما کمک کند تا تصمیم‌گیری بهتری برای طراحی این صفحه داشته باشید. به صورت کلی صفحات لندینگ به 3 دسته زیر تقسیم می‌شوند. از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صفحات اصلی: صفحه اصلی سایت مربوط به دسته‌‌بندی محصولات و خدمات است. همچنین شما می‌توانید در این صفحه، هدف کسب و کار خود را به کاربران معرفی کنید. به صورت کلی اطلاعاتی که در صفحه اصلی سایت قرار می‌گیرد، بستگی به نوع کسب و کار شما دارد.
  • طراحی میکروسایت: همانطور که از نام این صفحه مشخص است، میکروسایت یک سایت کوچک بوده که در زیر شاخه‌ای از سایت اصلی قرار گرفته است و به طور مجزا عمل می‌کند. همچنین آدرس صفحه میکروسایت متفاوت از سایت اصلی است.
  • صفحه لندینگ اختصاصی: تمرکز اصلی در لندینگ پیج دعوت کردن کاربران به انجام عملی خاص است. از جمله آن می‌توان به ثبت نام، خرید محصول، پر کردن فرم و… اشاره کرد. صفحه لندینگ اختصاصی به دلیل دارا بودن ویژگی‌های خاص از بقیه صفحات مجزا است.

از جمله ویژگی این صفحه می‌توان به تبدیل بازدیدکننده به مشتری، طراحی صفحه برای مخاطبان هدف، ایجاد کمترین سردرگمی و… اشاره کرد.

کاربرد صفحات لندینگ

از صفحات لندینگ برای موارد زیر استفاده می‌شود. از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تبلیغات بنری: برای جلب توجه کاربران به یک موضوع خاص از صفحه لندینگ استفاده می‌شود. هرچقدر که شما برای این صفحه هزینه کنید، این هزینه به صورت سرمایه از طریق کمپین‌های تبلیغاتی به شما باز خواهد گشت؛ بنابراین صرف هزینه در این مورد به معنی از دست رفتن هزینه نیست.
  • کمپین تبلیغاتی: اگر قصد طراحی کمپین‌های مناسبتی و یا پیشنهادات ویژه به کاربران خود را دارید، بهتر است این کار را از طریق صفحات لندینگ انجام دهید. چرا که قالب این صفحات به گونه‌ای است که می‌تواند توجه کاربران را به خود جلب کند.
  • بازاریابی ایمیلی: اگر کاربرانی دارید که با کسب و کار شما آشنایی دارند، می‌توانید از لندینگ پیج برای بازاریابی ایمیل استفاده کنید. برای این منظور شما می‌توانید با برخی راهکارها مانند مقاله، کتاب الکترونیک، برگزاری کارگاه آموزشی و… کاربران خود را ترغیب به بازدید از سایت خود کنید.
  • تماس با ما: برخی از کسب و کارها مانند شرکت‌ها و سازمان‌های حقوقی و شرکت‌های مالی صفحه فرود خود را صفحه تماس با ما انتخاب می‌کنند. این نوع از کسب و کارها با قرار دادن شماره‌های تماس خود در این صفحه، راه موفقیت کسب و کار خود را هموارتر می‌کنند.
  • صفحه معرفی محصول: یکی از راه‌های افزایش فروش برای فروشگاه‌های اینترنتی تمرکز بر روی یک محصول خاص است؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که برای موفقیت در این حوزه صفحه لندینگ مجزایی برای هر محصول طراحی کنید. در چنین شرایطی تمرکز کاربر تنها بر روی یک محصول خواهد بود و میزان شانس فروش را بالا می‌برد.
  • دمو: شما می‌توانید خدمات رایگان خود را در بازه‌ای مشخص در صفحه لندینگ سایت مشخص کنید. این ویژگی با جلب توجه مخاطب، تاثیر شگفت‌انگیزی بر روی فروش شما خواهد داشت.

هدف صفحه لندینگ چیست؟

لندینگ پیج یک ابزار ارزشمند برای بازاریابی است. به صورت کلی هدف از ایجاد صفحات لندینگ شامل موارد زیر است:

  • فروش محصولات: یکی از اهداف اصلی صفحات لندینگ این است که بتوانید محصولات و خدمات سایت خود را تبلیغ کنید. این کار کمک می‌کند تا فروش محصولات خود را بالا ببرید.
  • ایجاد انگیزه برای فروش: هدف اصلی این صفحات این است که اطلاعات مشتریان هدف خود مانند نام، سن، آدرس، شماره تلفن، ایمیل و…. را جمع‌آوری کنید. چرا که این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا بتوانید برای بازاریابی ارتباط بهتری با آنها برقرار کنید. البته توجه به این نکته ضروری است که طراحی صفحه فرود باید به گونه‌ای باشد که که کاربر تمایل به پر کردن فرم و یا شرکت در کمپین‌های تبلیغاتی را داشته باشد.
  • ایجاد رابطه: هدف دیگر صفحات لندینگ این است که بتوانید مخاطبان خود را به سمت خرید هدایت کنید؛ بنابراین باید صفحات فرود را به گونه‌ای طراحی کنید که کاربران بتوانند با محصولات آشنا شوند و با دیدن ویژگی‌های محصولات، جذب سایت شما شوند.

روش‌های بهینه‌سازی صفحات لندینگ

یکی از روش‌های کارآمد و مفید برای بهبود وب سایت، استفاده از لندینگ پیج است. چرا که این صفحه به شما کمک می‌کند تا از همان صفحه اصلی کار خود را برای فروش و تبلیغات انجام دهید. شما نیز می‌توانید برای بهینه‌سازی این صفحه کارهایی انجام دهید تا به نتیجه بهتری برسید. از جمله این روش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- ارائه پیشنهادات جذاب

برای جذب کاربر سعی کنید که از پیشنهادات جذاب و هیجان‌انگیز استفاده کنید. این پیشنهادات باید به گونه‌ای باشند که  نقاط قوت کسب و کار شما را نشان دهند. در نتیجه اگر می‌خواهید که نرخ فروش خود را افزایش دهید، باید توجه ویژه‌ای به این ویژگی داشته باشید.

2- ساده‌سازی صفحه لندینگ

برخی تصور می‌کنند که هرچقدر رنگ و لعاب صفحه لندینگ بیشتر باشد، توجه مخاطب را بیشتر جلب خواهد کرد. اما رنگ، سایز عناصر، نحوه چیدمان و… باید همگی متناسب با کسب و کار شما باشند. همچنین بهتر است از گذاشتن المان‌های اضافی در صفحات خود جدا خودداری کنید. چرا که این موضوع می‌تواند تاثیر منفی بر روی نظر مشتری بگذارد. در واقع قشنگی صفحه فرود به همان ساده بودن آن است.

3- استفاده از رنگ‌های متضاد

برای جلوه بیشتر لندینگ پیج پیشنهاد می‌کنیم که از رنگ‌های متضاد برای عناصر استفاده کنید. چرا که این موضوع می‌تواند جلوه بیشتری به عناصر بدهد. از طرفیی دیگر این ویژگی باعث می‌شود تا کاربران تمایل بیشتری نسبت به کلیک کردن بر روی لینک‌ها داشته باشند.

4- استفاده از تکنیک زمان

یکی از تکنیک‌های جذب مشتری این است که برای محصولات و خدمات خود زمان مشخص کنید. به عنوان مثال می‌توانید کاربران را به خرید در یک بازه زمانی مشخص تشویق کنید. برخی از سایت‌ها از این شیوه برای گذاشتن تخفیف‌های روزانه یا مناسبتی استفاده می‌کنند.

5- قرار دادن فرم‌ها با طول‌های متفاوت

بسیاری از بازاریابان بر این عقیده هستند که هرچقدر طول فرم‌ کوتاه‌تر باشد، میزان اثرگذاری آن بیشتر است. چرا که فرم‌های طولانی باعث می‌شوند تا کاربر حوصله پر کردن آنها را نداشته باشد. البته توجه به این نکته ضروری است که اگر محصولات سایت شما از قیمت بسیار بالایی برخوردار است، باید اطلاعات کاملی را از کاربر دریافت کنید. در چنین شرایطی ممکن است کمی فرم درخواست اطلاعات طولانی شود.

استفاده از Call To Action

در لندینگ پیچ باید دکمه‌های فراخوانی ساده باشند؛ بنابراین به هیچ عنوان از عبارات پیچیده استفاده نکنید.

استفاده از عناوین جذاب و متنوع

مهم‌ترین بخش هر صفحه عنوان آن است. چرا که کاربر با خواندن عنوان، جذب صفحه خواهد شد؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که از عناوینی استفاده کنید که از جذابیت بسیار بالایی برخوردار باشند. چرا که این موضوع می‌تواند نظر کاربران سایت را به سمت خود جلب کند. در صورتی که عنوان نوشته شده برای توضیحات یک محتوا یا محصول جذب‌کننده باشد، کاربر تمایل بیشتری به خواندن آن خواهد داشت.

همچنین توجه به این نکته ضروری است که نوشتن پاراگراف‌های طولانی می‌تواند تاثیر منفی بر روی نظر کاربر بگذارد. در صورتی که مطلب شما طولانی است، می‌توانید با گذاشتن لینکی با عنوان ادامه مطلب، او را به خواندن ادامه متن دعوت کنید.

استفاده از پاپ آپ

استفاده از پاپ آپ‌ها کمک بسیاری به افزایش نرخ تبدیل می‌کنند. طراحی جذاب و زمان درست نمایش آن تاثیر بسیاری در نرخ بازدید از سایت شما خواهد داشت. به عنوان مثال شما می‌توانید هنگام خروج کاربر از سایت، یک پاپ آپ در لندینگ پیج ایجاد کنید. این ویژگی یک موقعیت عالی در اختیار شما می‌گذارد که بتوانید نرخ تبدیل را افزایش دهید.

بهینه‌سازی صفحه لندینگ برای موتورهای جستجو

بسیاری از کاربران ممکن است با جستجوی یک کلمه کلیدی، سایت شما را از گوگل پیدا کنند؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که برای صفحات فرود خود از کلمات کلیدی مرتبط استفاده کنید. چرا که این موضوع کمک می‌کند تا کاربران با جستجوی یک کلمه کلیدی مرتبط با سایت شما، صفحه فرود سایت شما را پیدا کنند.

قرار دادن اطلاعات تماس

یکی از راهکارهای موثر برای بهینه‌سازی صفحه فرود، قرار دادن اطلاعات تماس در این صفحه است. برای این منظور شما می‌توانید با قرار دادن شماره تلفن، آدرس، ایمیل و… با کاربران خود در فضای مجازی یا دنیای واقعی در ارتباط باشید.

استفاده از محتوای مرتبط

به تبلیغاتی که در صفحه فرود خود قرار می‌دهید، توجه ویژه‌ای داشته باشید. اگرچه تبلیغات می‌توانند تاثیر مثبتی بر روی نظر مشتری بگذارند، اما اگر محتوای این تبلیغات مناسب نباشند، می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشند؛ بنابراین محتوای تبلیغات شما باید با محتوای لندینگ پیج ارتباط مستقیم داشته باشند. در غیر این صورت ممکن است کاربر بعد از دیدن تبلیغات از صفحه شما خارج شود.

جلب اعتماد کاربر

یکی از راه‌های موثر برای جلب اعتماد کاربر، قرار دادن نظرات کاربران در صفحه فرود است. به خصوص اگر نظرات درج شده در این صفحه از کاربران حقیقی باشد، این موضوع می‌تواند اعتماد کاربران را به خود جلب کند.

نکات مهم هنگام طراحی صفحه لندینگ

برخی هنگام طراحی صفحه فرود اشتباهاتی می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود تا نرخ بازدید از این صفحه کاهش پیدا کند؛ بنابراین هنگام طراحی صفحه فرود توجه به این نکات از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

  • عدم استفاده از هیچ‌گونه لینک خارجی
  • دریافت اطلاعات به صورت دو طرفه از کاربران
  • طراحی صفحه لندینگ مطابق با هدف اصلی سایت
  • عدم استفاده از محتواهای کپی شده
  • قرار دادن برخی خدمات یا اطلاعات به صورت رایگان در اختیار کاربران
  • پایبند بودن به تعهدات نوشته شده در صفحه لندینگ
  • استفاده از ویدئو کلیپ‌های متناسب با کسب و کار خود
  • استفاده از پرسش و پاسخ در صفحه فرود
  • تحریک احساسات مشتریان با برخی پیشنهادات ویژه

جمع بندی

ما در این مقاله در رابطه با لندینگ پیج صحبت کردیم. کاربر برای اولین بار که وارد وب سایت شما می‌شود، هیچ نظری در رابطه با خدمات و محصولات سایت شما ندارد؛ بنابراین شما باید در ابتدا با راهکاری موثر نظر آنها را به سمت خود جلب کنید. طراحی یک صفحه فرود جذاب می‌تواند تعداد مخاطبان، میزان فروش و بازدید را افزایش دهد؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که توجه ویژه‌ای به صفحه لیندینگ سایت خود داشته باشید.

چرا که صفحات لندینگ پیج نقش یک دروازه را دارند و هر چقدر جذاب طراحی شده باشند، بهتر می‌توانند شما را به اهدافتان برسانند. اگر شما هم تجربه‌ی طراحی چنین صفحه‌ای را دارید، می‌توانید زیر همین پست نظر خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.