طراحی تجربه کاربری چیست؟

در تعریف طراحی تجربه کاربری چیست   

می‌توان گفت که طراحی وب سایت، اپلیکیشن و نرم افزار باید علاوه بر داشتن زیبایی منحصر به فرد، یک تجربه لذت بخش را نیز به کاربر منتقل کند. به عنوان مثال زمانی که شما یک محصول کاربردی با ظاهری عالی را خریداری می‌کنید اما برای استفاده دچار مشکل می‌شوید، این موضوع نشان می‌دهد که تجربه کاربری خوشایندی را تجربه نخواهید کرد.

در این مقاله قصد داریم تا به تعریف طراحی تجربه کاربری بپردازیم و مراحل مختلف آن را مورد بررسی قرار دهیم.

تجربه کاربری چیست؟

تجربه کاربری یا User Experience به راحتی کاربر در هنگام استفاده از سایت، اپلیکیشن یا نرم افزار اشاره دارد. به عنوان مثال زمانی که شما یک سایت گرافیکی راه اندازی می‌کنید اما کاربر در هنگام استفاده از آن نمی‌تواند به خوبی نیازهای خود را مرتفع کند، در این زمان می‌توان گفت که کاربر تجربه کاربری بدی را از سایت شما دریافت می‌کند. تجربه کاربری یعنی ذهنیتی از محصول، خدمات و سایت که در ذهن کاربر باقی می‌ماند.

در موضوع طراحی وب سایت یا اپلیکیشن، علاوه بر در نظر گرفتن زیبایی گرافیکی، باید به کاربردی بودن آن نیز توجه داشته باشید. زمانی که کاربر بتواند نیاز خود را به خوبی مرتفع کند می‌تواند یک تجربه کاربری بی‌نظیر داشته باشد.

طراحی تجربه کاربری چیست؟

زمانی که با استفاده از المآن‌های مختلف بخواهید بهترین تجربه کاربری را برای کاربران خود فراهم کنید، باید ضمن توجه به طراحی گرافیکی، به UX Design نیز توجه داشته باشید. طراحی تجربه کاربری به گونه‌ای است که تعامل مناسبی میان طراحی گرافیکی و کاربردی بودن سایت یا اپلیکیشن وجود دارد. کاربران با توجه به نیاز خود تجربه‌های متفاوتی را در استفاده از یک وب سایت یا اپلیکیشن خواهند داشت که برآیند آن‌ها باید به شکل خوشایند باشد.

در بحث طراحی تجربه کاربری بهتر است نیازهای مخاطب را به خوبی در نظر گرفته تا بتوانید بهترین مسیر را برای طراحی انتخاب کنید.

بخش‌های مهم تجربه کاربری

در تعریف طراحی تجربه کاربری چیست باید بگوییم که تجربه کاربری دارای بخش‌های مختلف است که توجه کردن به آن‌ها می‌تواند حائز اهمیت باشد. در ادامه به مهم‌ترین بخش‌های تجربه کاربری اشاره خواهیم داشت:

طراحی تعاملی

همواره در هر موضوعی داشتن تعامل چند سویه میان افراد می‌تواند باعث بهبود وضعیت طراحی شود. از آنجایی که کاربر به عنوان یک سرمایه ارزشمند در کسب و کار امروزی است، باید المآن‌های طراحی به گونه‌ای انجام شود که مورد رضایت مخاطب باشند.

طراحی رابط کاربری

طراحی UI/UX به عنوان یکی از بخش‌های کلیدی طراحی تجربه کاربری است که به بخش‌های مختلف نظیر رنگ‌، تصاویر، دکمه‌ها و… اشاره دارد. هر کدام از موارد گفته شده باید تعامل کاربر با سایت یا اپلیکیشن را به شکل قابل توجهی افزایش دهند.

دسترس پذیری

زمانی یک کاربر می‌تواند تجربه کاربری خوشایند داشته باشد که در زمان مورد نیاز بتواند به محصولات و خدمات مورد نظر خود دسترسی پیدا کند. اگر مخاطب نتواند در کمترین زمان ممکن به چیزی که مدنظر دارد برسد، با تجربه کاربری نامناسبی روبرو می‌شود؛ که این امر به مرور زمان و در بلندمدت بر روی سئوی سایت تاثیر می‌گذارد.

کاربردپذیری در طراحی تجربه کاربری

هر چقدر یک سیستم یا اپلیکیشن دارای المآن‌های طراحی بی‌نظیر باشد، ولی زمانی که کاربرد مشخصی از خود نشان ندهد، نمی‌تواند موفق عمل کند. یکی از موضوعات مهم در کاربردپذیری توانایی انسآن‌ها است. به عنوان مثال توجه کردن به افراد خاص جامعه نظیر معلولان و بیماران می‌تواند کاربردپذیری یک خدمت را افزایش دهد.

مراحل طراحی تجربه کاربری

در حال مطالعه مقاله طراحی تجربه کاربری چیست هستید که به بخش مراحل آن رسیدیم. ترتیب مراحل طراحی تجربه کاربری دارای اهمیت است که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم داشت:

استراتژی صحیح

برای انجام هر کاری داشتن استراتژی بسیار مهم است و باعث می‌شود تا بتوانید در کمترین زمان ممکن به نتیجه دلخواه دست پیدا کنید. در بحث طراحی تجربه کاربری نیز هدف گذاری صحیح و پایبند بودن به تاکتیک‌های مختلف دارای اهمیت است و می‌تواند باعث بهبود در طراحی شود.

تحقیق کردن

زمانی که به دنبال طراحی یک اپلیکیشن یا سایت هستید، باید بر روی نقاط قوت و ضعف یک محصول یا خدمت برنامه ریزی داشته باشید. بهتر است رفتارشناسی را مدنظر قرار داده و مخاطبان خود را به درستی آنالیز کنید.

طراحی اولیه

استفاده از یک کاغذ برای کشیدن طرح اولیه و مسیری که قرار است طراحی را به شکل کامل طی کنید، ترسیم کرده و انتظارات مخاطبان خود را مورد بررسی قرار دهید. این کار باعث می‌شود تا بتوانید در نهایت طراحی تجربه کاربری بی‌نظیری را برای مخاطبان رقم بزنید.

تولید اولیه

تولید اولیه باعث می‌شود تا اپلیکیشن طراحی شده در مرحله ارزیابی به خوبی آنالیز شود. تست باگ‌ها و رفع مشکلات احتمالی باعث خواهد شد تا اپلیکیشن به نسخه نهایی و بدون باگ خود نزدیک شود.

انتشار نهایی محصول

بعد از ارزیابی‌های انجام شده و برطرف شدن خطاهای احتمالی، محصول نهایی که با تمرکز بر تجربه کاربری طراحی شده است منتشر خواهد شد تا استفاده کنندگان بتوانند از خدمات و محصولات مختلف اپلیکیشن بهره‌مند شوند.

تاثیر تجربه کاربری مناسب در سئو

با توجه به این که سئو یکی از بخش‌های اصلی طراحی و مدیریت یک وب سایت است، وجود تجربه کاربری مناسب باعث می‌شود تا مخاطب زمان زیادی را در سایت یا اپلیکیشن بماند که این امر باعث می‌شود تا موتورهای جستجو، امتیاز بیشتری به آن سایت یا اپلیکیشن بدهند. در واقع می‌توان گفت که بهبود تجربه کاربری مناسب باعث بهبود در وضعیت رتبه بندی یک سایت خواهد شد.

تجربه کاربری و رابط کاربری دو بخش اصلی طراحی هستند که در کنار یکدیگر جلوه خاصی پیدا می‌کنند. طراح باید بتواند ضمن توجه به دو عنصر UX و UI، بحث بهینه سازی برای موتورهای جست و جو را نیز در طراحی مدنظر قرار دهد.

جمع بندی مقاله طراحی تجربه کاربری چیست؟

در این مقاله به تعریف طراحی تجربه کاربری چیست پرداخته شده است. تجربه کاربری بدین معناست که در کنار استفاده از اجزای مختلف نظیر دسترس پذیری، کاربردپذیری، طراحی رابط کاربری و…، مخاطب بتواند تجربه کاربری مناسبی در سایت یا اپلیکیشن داشته باشد. طراحی تجربه کاربری بسیار مهم است چرا که باعث می‌شود تا مخاطب از محصول یا خدمت دریافت شده کمال رضایت را داشته باشد.

حال که به پاسخ سوال طراحی تجربه کاربری چیست درست پیدا کردید، در صورت داشتن تجربه کاربری نامناسب یا تجربه کاربری منحصر به فرد، این موضوع را با ما به اشتراک بگذارید.